Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Monnari Trade - rozwój sieci sprzedaży pomoże dalszej poprawie wyników

© diego cervo - Fotolia.com

Zapraszamy do zapoznania się z raportem analitycznym na temat Grupy Kapitałowej Monnari Trade przygotowanym przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych.

 

Spis treści:

  1. Profil Spółki
  2. Akcjonariat
  3. Ocena jakości komunikacji Spółki z rynkiem
  4. Analiza i perspektywy sektora/branży – pozycja Spółki
  5. Analiza wyników finansowych
  6. Ocena perspektyw finansowych i plany rozwoju Spółki
  7. Analiza wskaźnikowa
  8. Analiza techniczna
  9. Podsumowanie raportu i wnioski

 

 

GK Monnari Trade

 

1. Profil Spółki

Grupa Kapitałowa Monnari Trade S.A. zajmuje się tworzeniem i sprzedażą własnych kompleksowych kolekcji odzieżowych, kierując swoją ofertę głównie do kobiet powyżej 30. roku życia.

 

Działalność gospodarcza Grupy Emitenta obejmuje w szczególności:

  • projektowanie kolekcji odzieży,
  • zlecanie produkcji oraz jej kontrolę,
  • działania marketingowe,
  • sprzedaż odzieży i dodatków pod marką Monnari we własnej sieci salonów oraz poprzez sklep internetowy.

 

Asortyment Grupy Monnari Trade tworzony jest na podstawie własnych projektów i koncepcji Spółki, które powstają dzięki współpracy z grupą projektantów przygotowujących kolekcje ubrań. Emitent nie posiada jednak własnego zakładu produkcyjnego. Wytwarzanie całej odzieży odbywa się przy wykorzystaniu wykonawców zewnętrznych – głównie z Chin i krajów Azji Południowo-Wschodniej, gdzie koszty produkcyjne są niższe niż w Polsce, a w mniejszym stopniu także firm krajowych. W tym zakresie Grupa Kapitałowa Monnari Trade korzysta z usług kilkuset kontrahentów, co ma jej gwarantować szeroki dostęp do różnorodnych towarów i materiałów oraz wysoką dywersyfikację źródeł dostaw.

 

Na dzień 12 maja 2015 roku Grupa Monnari Trade posiadała 131 salonów o łącznej powierzchni 21.840 m2, które zlokalizowane zostały w centrach i galeriach handlowych w całej Polsce. Dodatkowo Spółka prowadzi sprzedaż poprzez sklep internetowy i inne platformy internetowe.

 

Źródło: Emitent.

 

Grupę Kapitałową Emitenta tworzy jednostka dominująca – Monnari Trade S.A. – oraz około 100 spółek zależnych ze 100 proc. udziałem w ich kapitale zakładowym posiadanym przez Monnari Trade S.A. Podstawowym przedmiotem działalności spółek zależnych jest świadczenie usług na rzecz jednostki dominującej oraz wzajemnych usług w Grupie. Taka struktura pozwala Emitentowi na monitorowanie efektywności poszczególnych placówek handlowych, traktowanych jako mikroprzedsiębiorstwa, które powinny samodzielnie utrzymywać się na rynku, a także przynosić zyski.

2. Akcjonariat

Kapitał zakładowy Monnari Trade S.A. dzieli się na 30.563.089 akcji o wartości nominalnej 0,1 zł każda, z czego 5.278.756 akcji jest uprzywilejowanych co do prawa głosu w ten sposób, że na każdą z nich przysługują dwa głosy na walnym zgromadzeniu Emitenta.

 

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów bieżących Emitenta.

 

Największym akcjonariuszem Monnari Trade jest Mirosław Misztal, będący jednocześnie Prezesem Zarządu Spółki, którego walory stanowią 26,13 proc. w kapitale zakładowym oraz 25,63 proc. w ogólnej liczbie głosów Emitenta. Znaczący udział w głosach na walnym zgromadzeniu Monnari Trade, bowiem na poziomie 14,13 proc., posiada także firma Fair sp. z o.o., przy czym jej udział w kapitale zakładowym jest mniejszy i wynosi 8,29 proc. Powyżej ustawowego progu 5 proc. w akcjonariacie Monnari Trade S.A. znajduje się także Union Investment TFI z udziałem w kapitale zakładowym i w głosach na walnym zgromadzeniu na poziomie odpowiednio 7,68 proc. i 6,55 proc.

3. Ocena jakości komunikacji Spółki z rynkiem

Pod względem prowadzonych relacji inwestorskich na tle pozostałych spółek z Głównego Rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie Grupa Kapitałowa Monnari Trade wypada przeciętnie.

 

Korporacyjna strona internetowa oraz raporty okresowe Emitenta zawierają wszystkie wymagane elementy, jednak ilość i szczegółowość informacji tam zawartych uznać można za niedużą, a ich przejrzystość i opracowanie graficzne mogłyby stać na wyższym poziomie. Na plus zaliczyć trzeba za to fakt udostępniania w Internecie przez Spółkę prezentacji inwestorskich po każdym zakończonym kwartale. Co więcej, Monnari Trade przekazuje do publicznej wiadomości wstępne informacje o przychodach ze sprzedaży osiągniętych w minionym okresie jeszcze przed publikacją właściwego raportu okresowego, choć brakować w nich może danych np. o osiągniętej marży czy całkowitej powierzchni handlowej jej salonów, a zauważyć też trzeba, że niektóre konkurencyjne firmy giełdowe publikują takie informacje z większą częstotliwością (miesięczną).

 

Spółka nie bierze udziału w czatach inwestorskich. Z drugiej strony, w 2015 roku Monnari Trade była obecna na Targach Akcjonariat w ramach konferencji WallStreet, dedykowanej inwestorom indywidualnym. Ponadto przedstawiciele Emitenta chętnie współpracują z analitykami giełdowymi.

4. Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja Spółki

Spółka Monnari Trade prowadzi swoją działalność na rynku odzieżowym w Polsce. Zgodnie z szacunkami firmy badawczo-konsultingowej PMR[1] w 2013 roku całkowita jego wartość wynosiła 22,2 mld zł i była wyższa o 3,6 proc. w porównaniu do roku 2012. Ta sama firma prognozowała ponadto, że do 2019 roku osiągnie ona poziom 9 mld euro[2].

 

Według wyników badania z listopada 2014 roku przeprowadzonego przez Grupę GfK (próba 1000 osób w wieku 15-49 z miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców)[3] na odzież, obuwie i bieliznę Polacy wydają rocznie średnio 2200 zł, z czego 1300 zł to wydatki na samą odzież. Odzież i obuwie najczęściej kupowane są w centrach handlowych i monobrandowych sklepach sieciowych popularnych marek (ponad 60 proc. respondentów), a najrzadziej w hipermarketach, dyskontach i domach wysyłkowych. W przypadku Internetu największą popularnością cieszą się aukcje (63 proc.), a następnie monobrandowe sklepy pojedynczych producentów (43 proc.) i sklepy oferujące różne marki (33 proc.). Z innego badania[4], przeprowadzonego niedawno przez firmę PMR, wynika, że sklepy w centrach handlowych tracą na popularności jako miejsca zakupu odzieży na rzecz sklepów outletowych oraz serwisów internetowych. Nie dziwi zatem coraz intensywniejszy rozwój kanału sprzedaży online przez firmy z branży, a aby nie zostać w tyle, walkę o klientów w sieci podejmować musi także Monnari Trade ze swoim własnym sklepem internetowym (obecnie odpowiada on za kilka procent sprzedaży Emitenta).

 

Firmom odzieżowym niewątpliwie sprzyja obecnie otoczenie makroekonomiczne w Polsce, w tym rosnące wydatki konsumpcyjne (w pierwszym kwartale 2015 roku wzrost rok do roku wyniósł 3,1 proc.), co jest wspierane przez poprawę sytuacji na rynku pracy, zwiększenie realnej dynamiki płac i optymistyczne nastroje gospodarstw domowych. W takich warunkach droga wzrostu obrana przez wiele przedsiębiorstw z branży, polegająca na szybkiej rozbudowie sieci i otwieraniu kolejnych sklepów, póki co może być realizowana z powodzeniem. Niemniej jednak, nawet w przypadku utrzymania wysokiego tempa wzrostu polskiej gospodarki i krajowej konsumpcji, nieumiejętny wybór nowych lokalizacji i brak optymalizacji sieci poprzez zamknięcia najmniej rentownych punktów może kosztować firmy odzieżowe obniżeniem wielkości sprzedaży przypadającej na metr kwadratowy całkowitej powierzchni handlowej i spadkiem poziomu osiąganych marż.

 

Źródło: Raport o inflacji – lipiec 2015 r., Narodowy Bank Polski. 

 

Biorąc pod uwagę dość duże rozdrobnienie polskiego rynku odzieżowego, w najbliższych latach spodziewać się można dalszego zwiększania udziału w nim przez największe firmy kosztem mniejszych graczy, a także ewentualnych przejęć i konsolidacji.

Pełna treść artykułu dostępna po zalogowaniu się i opłaceniu 50 punktów.

Zaloguj się Zarejestruj się

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII

Zobacz również:

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

Człowiekiem Corporate Governance 2017 została Agnieszka Gontarek – Prezes Zarządu BONDSpot SA, która swoją pracą zawodową przyczyniła się do budowy i rozwoju ładu korporacyjnego w Polsce.

Zobacz więcej

17.11.2017, Newsroom

Grupa Azoty osiągnęła w III kw. historyczny zysk EBITDA na poziomie 255 mln zł

17.11.2017, Newsroom

Grupa Azoty osiągnęła w III kw. historyczny zysk EBITDA na poziomie 255 mln zł

Spółka pochwaliła się poprawą wyników finansowych w III kw. 2017 roku. Na poziomie zysku EBITDA wszystkie segmenty działalności wykazały dodatnią kontrybucję.

Zobacz więcej

Monnari Trade - rozwój sieci sprzedaży pomoże dalszej poprawie wyników