Chat with us, powered by LiveChat

Obligacje oszczędnościowe Skarbu Państwa ani drgną. Lepiej już nie będzie?

Skomentuj artykuł
© happycreator - stock.adobe.com

Kolejny miesiąc braku zmian w ofercie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa każe sądzić, że nabywcy nie mają co liczyć na wyższe oprocentowanie. Katalizatorem zmian może być polityka monetarna lub po prostu polityka.

 

Ministerstwo Finansów wciąż nie kwapi się z poprawianiem oprocentowania obligacji. W maju 2023 r. oprocentowanie pozostanie na poziomie z kwietnia, a to oznacza, że przed nami już ósmy miesiąc bez poprawy oferty ze strony resortu finansów. Ostatnia podwyżka oprocentowania dotyczyła obligacji sprzedawanych w październiku 2022 r.

 

📊 Oprocentowanie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa w maju 2023 r:

 

  • (OTS): 3% w stosunku rocznym

 

  • Roczne oszczędnościowe obligacje skarbowe oparte o stopę referencyjną NBP (ROR): w pierwszym miesiącu 6,75% w stosunku rocznym, później stopa referencyjna NBP

 

  • Dwuletnie oszczędnościowe obligacje skarbowe oparte o stopę referencyjną NBP (DOR): w pierwszym miesiącu 6,85%, później stopa referencyjna NBP + marża 0,1%

 

  • Trzyletnie oszczędnościowe stałoprocentowe obligacje skarbowe (TOS): 6,85% w skali roku

  • Czteroletnie indeksowane oszczędnościowe obligacje skarbowe (COI): W pierwszym roku 7% w skali roku, w kolejnych latach inflacja roczna podawana przez GUS + marża 1%

  • Emerytalne dziesięcioletnie oszczędnościowe obligacje skarbowe (EDO): W pierwszym roku 7,25% w skali roku, w kolejnych latach inflacja roczna podawana przez GUS + marża 1,25%

  • Rodzinne oszczędnościowe sześcioletnie obligacje skarbowe (ROS): W pierwszym roku 7,2% w skali roku, w kolejnych latach inflacja roczna podawana przez GUS + marża 1,5%

  • Rodzinne oszczędnościowe dwunastoletnie obligacje skarbowe (ROD): W pierwszym roku 7,5% w skali roku, w kolejnych latach inflacja podawana przez GUS + marża 1,75%

 

Czy skoro oprocentowanie się nie zmienia, to nie ma znaczenia, czy kupię obligację z serii kwietniowej czy majowej?

 

Nie.

 

Od tego, którą serię obligacji kupisz, zależeć będzie oczywiście nie tylko to, kiedy otrzymasz odsetki i kapitał. W przypadku obligacji indeksowanych inflacją, moment zakupu ma wpływ na to, który wskaźnik inflacji zostanie wykorzystany do podwyższenia oprocentowania. Generalna zasada brzmi: interesuje Cię wskaźnik inflacji za 10 miesięcy. W przypadku obligacji kupionych w kwietniu 2023 r. będzie to więc luty 2024 r., w przypadku kupionych w maju będzie to marzec 2024 r. Analogiczna sytuacja będzie występowała w latach kolejnych.

 

💡 Wszelkie niezbędne informacje dotyczące inwestowania w obligacje oszczędnościowe Skarbu Państwa znajdziesz w naszym obszernym poradniku.

Obligacje antyinflacyjne: czym są, gdzie kupić i czy warto? [Poradnik]

 

Brak poprawy warunków dla oszczędzających przez Ministerstwo Finansów sprawia, że w ostatnich miesiącach obligacje oszczędnościowe Skarbu Państwa sprzedają się wyraźnie gorzej niż w 2022 r. W pierwszym kwartale bieżącego roku łączna sprzedaż wyniosła 7,3 mld zł i była o 36% niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

 

 

Analizując strukturę sprzedaży obligacji wyraźnie widać, że najpopularniejsze pozostają czteroletnie obligacje indeksowane inflacją (COI), które wyraźnie wyprzedzają antyinflacyjne obligacje dziesięcioletnie (EDO). Śladowy udział w strukturze sprzedaży mają specjalne obligacje dla beneficjentów Rodzina 500+, choć to właśnie one mają najlepsze oprocentowanie ze wszystkich papierów oferowanych przez MF.

 

Sprzedaż obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa (mln zł)
Miesiąc  OTS   ROR   DOR   TOZ    COI    EDO   ROS   ROD   Suma 
VI 2022 412 3423 834 135 4707 750 45 28 10333
VII 2022 1012 5684 1322 187 4826 964 46 31 14072
VIII 2022 259 1707 416 222 2904 492 36 28 6064
IX 2022 192 620 196 68 1228 312 19 17 2653
X 2022 112 443 139 65 1859 485 27 24 3153
XI 2022 88 265 71 36 1225 339 18 18 2060
XII 2022 78 215 69 71 1093 426 17 20 1988
I 2023 108 297 58 107 1340 509 17 19 2456
II 2023 82 293 55 130 1203 403 18 18 2201
III 2023 75 350 72 188 1500 396 22 22 2626
Źródło: MF

 

Kiedy zmiana oprocentowania obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa?

Oprocentowanie obligacji detalicznych Skarbu Państwa zależy od dobrej woli Ministerstwa Finansów. Rzecz jasna MF ma interes w tym, aby pozyskiwać pieniądze, ale jak każdy dłużnik, z czysto ekonomicznego punktu widzenia chciałoby to zrobić możliwie najtaniej. Ostatnie doniesienia z resortu finansów wskazują, że deficyty budżetowe w najbliższym czasie będą raczej wyższe od planowanych.

 

Tymczasem publikowane przez MF dane o strukturze krajowego długu publicznego wyraźnie wskazują, że w ostatnich kwartałach dług kupowany przez Polaków w celach oszczędnościowych ma coraz istotniejszy udział w ogólnym zadłużeniu Skarbu Państwa. Innymi słowy, jeśli rządowi potrzeba będzie więcej pieniędzy, wówczas może zachęcić Polaków atrakcyjniejszym oprocentowaniem.

 

 

Aspekt polityczny w 2023 r. może być o tyle szczególny, że na jesień czekają nas wybory parlamentarne. O tym, jak polityka może przełożyć się na sprzedaż obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa przekonaliśmy się rok temu. W maju premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wprowadzenie nowych obligacji oszczędnościowych, co miało stanowić odpowiedź na zbyt niskie oprocentowanie depozytów przez banki. Papiery, które sprzedawano od czerwca, przyciągnęły wielu nabywców, przez co sprzedaż państwowego długu gospodarstwom domowym osiągnęła rekordową wartość. Dodatkowym magnesem było zaistnienie w mediach tematu „obligacji Morawieckiego”, czyli obligacji antyinflacyjnych, o których informacje znaleźć można było w oświadczeniu majątkowym premiera RP. Nie można więc wykluczyć, że na ostatniej przedwyborczej prostej, gdy liczył się będzie absolutnie każdy głos, grupa Polaków chcących lokować środki w obligacjach SP zostanie przyciągnięta wyższym oprocentowaniem.

 

🟢 Zobacz też: Ile procent pensji powinno się oszczędzać?

 

Omawiając oprocentowanie obligacji oszczędnościowych nie sposób pominąć tematu stóp procentowych i polityki Narodowego Banku Polskiego. Po raz ostatni RPP zmieniła stopy procentowe we wrześniu 2022 r., ustalając stawkę referencyjną na poziomie 6,75%. To nie przypadek, że MF w późniejszych miesiącach nie podnosił oprocentowania swoich obligacji. W przeszłości parametr ten również szedł w ślad za stopami procentowymi.

 

Główny nurt przewidywań ekonomistów zakłada, że stopy procentowe NBP w tym roku pozostaną bez zmian. Wprawdzie jeszcze niedawno głośno dyskutowano możliwość ich obniżek pod koniec roku, jednak wyższe od oczekiwań dane o inflacji sprawiły, że temat obniżek nieco wyblakł.

 

🟢Zobacz też: Jak ochronić finansową poduszkę bezpieczeństwa przed inflacją?

 

 

W Radzie nie milkną także głosy jastrzębi, czyli pozostających w mniejszości członków, których zdaniem nie tylko nie ma przesłanek do obniżek stóp, ale sam cykl podwyżek stóp procentowych wcale się nie zakończył. 25 kwietnia na ten temat mówił Ludwik Kotecki. Gdyby stopy procentowe miały w tym roku pójść do góry, co dziś wydaje się scenariuszem mało prawdopodobnym, to logiczne byłoby oczekiwanie, że i oprocentowanie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa pójdzie w górę.

 

Póki co, warto jednak za bazowy scenariusz przyjąć, że oprocentowanie obligacji oszczędnościowych Skarbu Państwa w najbliższym czasie nie wzrośnie.

Autor artykułu

 

Michał Żuławiński, redaktor SII Michał Żuławiński, redaktor SII

W latach 2012-2021 związany z redakcją Bankier.pl, w której odpowiadał za obszar Rynki. Od 2022 r. redaktor w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych. Autor licznych artykułów i analiz dotyczących głównie rynków finansowych, gospodarki oraz działalności banków centralnych. Laureat nagrody specjalnej NBP w konkursie dla dziennikarzy ekonomicznych im. Władysława Grabskiego.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie