Temat czata: Wyniki finansowe Grupy AMBRA |
|
16 lutego 2015 r. |
Na pytania inwestorów odpowiadali:
Robert Ogór, Prezes Zarządu
W Zarządzie AMBRA S.A. od 2003 r., funkcję Prezesa Zarządu pełni od 2008 r. Absolwent Wydziału Filozofii Uniwersytetu w Heidelbergu. W latach 1994 – 2004 pracował jako doradca i członek grupy zarządczej do spraw inwestycji kapitałowych i rynków zagranicznych Schloss Wachenheim AG – większościowego akcjonariusza AMBRA S.A. Pełni również szereg funkcji nadzorczych w spółkach zależnych AMBRA S.A.
Piotr Kaźmierczak – Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Finansowy
Związany z AMBRA S.A. od 2005 r. W Zarządzie AMBRA S.A. od 2008 r., pełni funkcję Wiceprezesa od 2014 r. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Studiował również zarządzanie na Uniwersytecie w Würzburgu. Ukończył studia podyplomowe ACCA w zakresie rachunkowości i finansów. W latach 1998 – 2005 pracował w KPMG Polska Audyt Sp. z o.o. w Warszawie oraz w KPMG DTG AG w Düsseldorfie. Pełni również funkcje nadzorcze w spółkach zależnych AMBRA S.A.
Zapis czatu inwestorskiego
Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Zarządem Grupy AMBRA, który odbędzie się 16 lutego (poniedziałek),o godz. 15.00. Czat inwestorski dotyczyć będzie wyników finansowych Grupy AMBRA za I półrocze roku 2014/2015. Zachęcamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.
Moderator: Witamy serdecznie na kolejnym spotkaniu i zachęcamy do zadawania pytań!
Zdzisław: 2) Czy wzrost zysku brutto to tylko i wyłącznie zasługa Cydru Lubelskiego ?
Zarząd Grupy AMBRA: Wzrost zysku brutto to przede wszystkim efekt poprawy marż i niższych kosztów zakupu. CYDR LUBELSKI to w obecnej fazie projekt rozwojowy i nie osiągnął jeszcze progu rentowności.
Zarząd Grupy AMBRA: Jesteśmy zadowoleni z poprawy marż zysków operacyjnych, wyników finansowych i świetnych przepływów. Dalszy znaczący spadek zadłużenia zwiększa potencjał rozwoju na przyszłość. Na rynku projekt CYDR LUBELSKI rozwija się dynamicznie. Nieco poniżej oczekiwań wypadła sprzedaż w pozostałych segmentach.
Zdzisław: Witam serdecznie, korzystając z okazji chciałbym zadać kilka pytań. 1) Z czego wynika tak niska wycena spółki ?
Zarząd Grupy AMBRA: Wycena spółki cały czas nie oddaje potencjału wzrostu zysków spółki i jej dobrej sytuacji finansowej. Jesteśmy przekonani, że w dłuższym okresie kurs akcji będzie lepiej oddawał wartość spółki.
Zdzisław: 3) Jak wygląda kwestia ceny surowca, czyli jabłek przy produkcji Cydru Lubelskiego. Czy w ostatnim czasie cena jabłek wzrosła czy spadła ?
Zarząd Grupy AMBRA: Ceny jabłek spadły w roku 2014, podobnie jak ceny wina.
Login: Jakie plany ma spółka na dalszy rozwój?
Zarząd Grupy AMBRA: Ścieżka rozwoju wartości poprzez wzrost sprzedaży cydru dopiero się zaczęła. W najbliższych okresach CYDR LUBELSKI będzie dodawał do wzrostu sprzedaży. W następnej kolejności będziemy rozbudowywać ofertę w segmencie produktów niskoalkoholowych, gdzie w dalszej perspektywie nie wykluczamy inwestycji i przejęć. Jednocześnie stawiamy na dalszą poprawę efektywności.
Artur: Jak wygląda dotychczasowa sprzedaż w 2015 roku?
Zarząd Grupy AMBRA: Poinformujemy o tym w maju.
director: Jakie są koszty działań marketingowych? Czy prowadzą Państwo wewnętrzne badania ich skuteczności? Czy można powiedzieć coś więcej o ich efektywności?
Zarząd Grupy AMBRA: Budżet działań marketingowych wzrósł w I półroczu w całości w związku z promocją Cydru Lubelskiego. Poprzez analizy wewnętrzne, jak i badania rynkowe monitorujemy efektywność działań marketingowych.
biznes_info: Jak przebiegł IV kwartał kalendarzowy na rynkach zagranicznych?
Zarząd Grupy AMBRA: Na rynkach zagranicznych sprzedaż wzrosła o około 4%. Wzrost ten wypracowany został w Rumunii, lekki spadek mieliśmy w Czechach i na Słowacji.
Paco: Czy poprawiła się sytuacja należności? Czy wdrożono jakieś procedury naprawcze?
Zarząd Grupy AMBRA: Ściągalność należności jest na dobrym poziomie, nie było potrzeby wprowadzania planów naprawczych. Obserwowaliśmy natomiast pogorszenie płatności od niektórych klientów, ale były to przypadki jednostkowe.
górnik: Jakieś konkretne działania marketingowe spółka wdraża celem zwiększenia sprzedaży cydru?
Zarząd Grupy AMBRA: W roku ubiegłym wsparcie projektu CYDR LUBELSKI kierowało się na zbudowanie powszechnej dostępności oraz świadomości marki u konsumentów. W obu obszarach nasze cele zostały w pełni osiągnięte i CYDR LUBELSKI osiągnął w krótkim czasie nadzwyczajną znajomość i akceptację u polskich konsumentów. W roku 2015 głównym celem jest zwiększenie częstotliwości jak i wielkości zakupów Cydru Lubelskiego w punktach sprzedaży. W tym celu wprowadzamy nowe opakowanie, jakim jest CYDR LUBELSKI w puszce 0,5 l.
Kris: Odnośnie kursów walut obcych, biorąc pod uwagę ostatnią sytuację z Frankiem, w jaki sposób będą Państwo chronić się przed tego typu sytuacjami?
Zarząd Grupy AMBRA: Ryzyko kursowe Grupy Ambra dotyczy głównie Euro. Spółka ma możliwość elastycznego reagowania na zmiany kursu Euro, m.in. dzięki liniom kredytowym w Euro i transakcjom zabezpieczającym. Nie kumulujemy ryzyka kursowego i w dłuższym okresie przenosimy je na klientów.
kontroler: Jaka jest rentowność na winach w porównaniu z cydrem?
Zarząd Grupy AMBRA: Rentowność win jest o kilka punktów procentowych wyższa niż cydru.
Dawid: Czy poziom zadłużenia obniżył się w związku ze sprzedażą środków trwałych?
Zarząd Grupy AMBRA: Obok sprzedaży środków trwałych na spadek zadłużenia wpłynęło również obniżenie poziomu zapasów.
Książe: Marki spółki nie są kojarzone z nazwą spółki, czy nie warto było zastanowić się nad zwiększeniem rozpoznawalności Ambry jako właściciela?
Zarząd Grupy AMBRA: Nasza Grupa działa w kilku sektorach rynku win i alkoholi w oparciu o portfel znanych marek taki jak DORATO, CIN&CIN, EL SOL, PICCOLO, PLISKA, BACZEWSKI, CENTRUM WINA, CYDR LUBELSKI. Marki te są liderami w swoich kategoriach i ich portfolio jest największym atutem i kapitałem spółki na przyszłość. Nie widzimy na dzisiaj potrzeby i miejsca na rynku wina dla wprowadzenia marki pod nazwą AMBRA, która jest marką właściciela portfolio.
User_mas: Jaki jest średni przyrost uczestników programu Kocham Wino?
Zarząd Grupy AMBRA: Liczba uczestników programu KOCHAM WINO stale rośnie i w roku 2014 przekroczyła już 40 tys. członków, a udział ich zakupów w sprzedaży sieci przekroczył 30%.
Ireneusz: Czy zarząd ma jakieś podmioty na oku w temacie przejęć?
Zarząd Grupy AMBRA: Nie mamy na chwilę obecną tematów, o których moglibyśmy informować.
GPW_master: Przewidują Państwo że kolejne półrocze pod względem zysków będzie lepsze niż poprzednie?
Zarząd Grupy AMBRA: W drugim półroczu roku obrotowego Grupa Ambra osiąga niższy wynik niż w pierwszym. W ujęciu rok do roku w II półroczu spodziewamy się na poziomie operacyjnym podobnego wyniku.
biznes_info: Jak prezentuje się udział Ambry po IV kwartale kalendarzowym w rynku cydru?
Zarząd Grupy AMBRA: Udział CYDRU LUBELSKIEGO jako zdecydowanego lidera rynku cydru, a udział następnego w kolejności gracza nie przekracza 10%.
Grzegorz: Dzień dobry, może trochę szczegółowe pytanie jak na początek, ale chciałbym się dowiedzieć co to są \"rezerwy na opłaty handlowe\" i z czego wynika ich wzrost z ok. 9,3 mln zł w I półroczu 2013/2014 do ok. 25,9 mln zł w I półroczu 2014/2015.
Zarząd Grupy AMBRA: Rezerwy na opłaty handlowe na 31.12.2014 wyniosły 25,9 mln zł w porównaniu do 24,8 mln zł na 31.12.2013. (strona 35 raportu półrocznego).
ohans: Jaką dywidendę planuje spółka wypłacić pod koniec roku?
Zarząd Grupy AMBRA: Zarząd będzie rekomendował akcjonariuszom zwiększenie dywidendy za rok obrotowy 2014/2015.
Login: Ile kosztuje najtańsze wino z oferty Ambry?
Zarząd Grupy AMBRA: Wina z oferty Ambry oferowane są we wszystkich segmentach cenowych, z wyjątkiem segmentu najtańszego.
piotr.k: czy drugie półrocze bieżącego roku też zapowiada się lepiej od drugiego półrocza roku ubiegłego?
Zarząd Grupy AMBRA: Po oczyszczeniu o wpływ ubiegłorocznych zdarzeń jednorazowych (aktywo na podatek odroczony) spodziewamy się w II półroczu roku obrotowego 2014/15 podobnego poziomu zysków.
piotr.k: w grudniu została sprzedana część działki w Bukareszcie czy uzyskana cena była zadowalająca? dlaczego nie było żadnej informacji ze spółki o tej transakcji?
Zarząd Grupy AMBRA: Cena odpowiadała wartości rynkowej i była zadowalająca. Transakcja nie podlegała obowiązkowi raportowania poza raportem półrocznym.
Beata: Czy na rynkach zagranicznych, na których działa spółka, cydr jest znanym produktem?
Zarząd Grupy AMBRA: Na rynkach Europy Wschodniej cydr jest mniej popularny niż w krajach zachodnich. Obserwujemy jednak rosnące zainteresowanie cydrem w Czechach, Rumunii, na Węgrzech i w Bułgarii.
akcjonariusz: Jaką część przychodów stanowią przychody posiadanych sklepów Centrum Wina?
Zarząd Grupy AMBRA: Nadal nie przekraczają 10% przychodów Grupy.
piotr.k: kiedy spółka planuje pokazanie choć minimalnego zysku w kwartałach III i IV? czy to w ogóle jest możliwe?
Zarząd Grupy AMBRA: Poprawa wyniku w II półroczu to kwestia wypłaszczenia sezonowości, temu służy m.in. projekt CYDR LUBELSKI, ale w perspektywie najbliższego roku - dwóch lat projekt ten nie przełoży się jeszcze na wzrost zysków.
ŁukaszN: Jaka jest właściwie polityka dywidendowa spółki? Wypłacanie coraz wyższych kwotowo dywidend? Czy ważna jest także stopa dywidendy?
Zarząd Grupy AMBRA: Polityka dywidendowa spółki przewiduje stopniowy wzrost dywidendy w zgodzie z rosnącym zyskiem.
kontroler: Ile wynosi dług netto spółki?
Zarząd Grupy AMBRA: Na 31.12.2014 dług netto wynosił 100,7 mln zł.
Dawid: Spółka aktywnie obniża zadłużenie. Jaki poziom zadłużenia chce osiągnąć spółka?
Zarząd Grupy AMBRA: Średnioterminowo uznajemy poziom Dług/EBITDA = 2 za optymalny.
Peter: W czym upatrujecie szans na wzrost kursu akcji Ambry?
Zarząd Grupy AMBRA: Dalszy wzrost cash flow z działalności przełoży się z pewnością na wzrost kursu akcji.
inwestor_indywidualny: Ile trwa wyprodukowanie jednej partii cydru lubelskiego?
Zarząd Grupy AMBRA: CYDR LUBELSKI jest wytwarzany wyłącznie ze świeżo tłoczonego soku jabłkowego. Tłoczenie soku następuje just in time, po czym sok trafia bezpośrednio do fermentacji, w wyniku której po ok. 14 dniach otrzymujemy zabutelkowany świeży CYDR LUBELSKI.
Ireneusz: Czy spółka skorzystała z rosyjskiego embarga na polskie jabłka przez co znacznie zmalała ich cena?
Zarząd Grupy AMBRA: Tak. Niższe ceny zakupu poprawiły rentowność marży, jednak zyski zostały w całości reinwestowane w rozwój CYDRU LUBELSKIEGO.
PrezesKa: Dlaczego przychody ze sprzedaży w 1 półroczu wzrosły stosunkowo mało biorąc dla porównania samą sprzedaż?
Zarząd Grupy AMBRA: Spadła średnia cena, bo zwiększył się udział cydru. Dlatego przychody rosły wolniej niż wolumen sprzedaży
Mateusz: Czy nadal spada eksport?
Zarząd Grupy AMBRA: Eksport ustabilizował się na niskim poziomie.
PrezesKa: Co wpłynęło na spadek przychodów w drugim kwartale porównując z II kw. roku poprzedniego?
Zarząd Grupy AMBRA: Główne czynniki niższych przychodów to spadek rynku wermutów, rezygnacja ze sprzedaży wermutu CIN&CIN w jednej z sieci dyskontowych.
akcjonariusz: Jakie czynniki mają wpływ na takie różnice w sprzedaży pomiędzy dwoma pierwszymi kwartałami?
Zarząd Grupy AMBRA: Sezonowość rynku wina polega na tym, że sprzedaż w IV kwartale roku kalendarzowego jest ponad dwa razy wyższa niż w pozostałych kwartałach.
Grzegorz: Jeszcze odnośnie rezerw: czym są te \"opłaty handlowe\", na czyją rzecz miałyby być ewentualnie płatne?
Zarząd Grupy AMBRA: Są to różnego rodzaju opłaty ponoszone na rzecz klientów spółki związane z promocją, ekspozycją produktów spółki.
dziennik_GP: Dlaczego sprzedali Państwo winiarnię w Czechach oraz nieruchomości w Rumunii?
Zarząd Grupy AMBRA: Sprzedaż nieruchomości w Czechach była skutkiem rezygnacji z działalności w obszarze produkcji win lokalnych. Działka gruntu w Bukareszcie jest w posiadaniu spółki od ponad 10 lat i Zarząd już kilka lat temu przeznaczył ją do sprzedaży. Ceny uzyskane w obu przypadkach przyniosły Grupie zysk ze sprzedaży.
ŁukaszN: Czy spółka skupuje jabłka z polskich skupów?
Zarząd Grupy AMBRA: Produkując CYDR LUBELSKI wyłącznie ze świeżo tłoczonych soków spółka opiera zakup surowca w całości na współpracy z regionalnymi polskimi dostawcami (sadownikami).
dziennik_GP: Dlaczego zmniejszyli Państwo wielkość zapasów? Czy jest to związane z prognozami? Czy ze względu na koszty?
Zarząd Grupy AMBRA: W końcu 2013 roku przed podwyżka akcyzy zakupiliśmy większa ilość zapasów alkoholi mocnych, które sprzedaliśmy w 2014 r. Obecny poziom zapasów jest już bliski optymalnego.
Fibs: Jaka jest rentowność sprzedaży na jednej butelce Cydru Lubelskiego?
Zarząd Grupy AMBRA: Oczekujemy podwojenia sprzedaży cydru w Polsce.
Fibs: Na kiedy przypada dzień wypłaty dywidendy? Czy w tym roku to jest 0,45 zł na akcję?
Zarząd Grupy AMBRA: Dywidenda zostanie uchwalona po zakończeniu roku obrotowego i publikacji sprawozdania finansowego. Przewidywany termin to październik 2015 r.
Fibs: Jakie podmioty są dla Państwa konkurencją na rynku?
Zarząd Grupy AMBRA: AMBRA zajmuje wiodącą pozycję w różnych segmentach polskiego rynku alkoholi: win stołowych, win musujących, wermutów, brandy, wódek premium, cydru. W każdym z tych segmentów występuje zróżnicowane otoczenie konkurencyjne dla naszych produktów, np. dla rynku wermutów i win musujących: Bacardi Martini, dla brandy: grupa Stock i CEDC, dla wódki Baczewski: Finlandia i Absolut.
ŁukaszN: Zrobili Państwo restrukturyzację w Czechach a teraz informują państwo o sprzedaży? Z zyskiem? Co zadecydowało o pozbyciu się nieruchomości?
Zarząd Grupy AMBRA: Celem i efektem restrukturyzacji jest pozbycie się nierentownej działalności i aktywów z nią związanych. Uzyskana cena była wyższa od wartości księgowej po odpisach, stąd zysk.
Ben: Jaki udział w rynku prezentuje Ambra?
Zarząd Grupy AMBRA: Co piąta butelka wina i brandy pochodzi od naszej Grupy.
Beata: Planujecie wejść na nowe rynki zagraniczne?
Zarząd Grupy AMBRA: Nie planujemy dalszej ekspansji zagranicznej. Chcemy się rozwiajać na rynku polskim, rumuńskim i czeskim.
Mateusz: Jakie prognozy na rynkach eksportowych?
Zarząd Grupy AMBRA: Nie oczekujemy istotnej poprawy w eksporcie. Koncentrujemy się na rynka lokalnych Grupy Ambra.
User_mas: Jakie są przewidywania odnośnie branży?
Zarząd Grupy AMBRA: Oczekujemy w średniej perspektywie kilkuprocentowego wzrostu rynku wina w Polsce. Perspektywy rozwoju dla uczestników rynku oceniamy jako korzystne.
akcjonariusz: Jakieś inwestycje są planowane w tym roku?
Zarząd Grupy AMBRA: Głównie w rozwój mocy produkcyjnych cydru. Wartość inwestycji nie przekroczy 14 mln zł.
akcjonariusz: Co może odegrać decydującą rolę na wyniki drugiego półrocza?
Zarząd Grupy AMBRA: Rozwój konsumpcji wina i cydru w Polsce będzie miał główny wpływ na wyniki.
piotr.k: czy podnosiliście ceny Cydru do sieci? w ostatnim czasie zaobserwowałem skok ceny na półce w Auchan z 10pln na 16pln
Zarząd Grupy AMBRA: Nie podwyższaliśmy cen sprzedaży Cydru w roku 2014. W okresie przejęcia sieci real przez grupę Auchan dochodziło do zawirowań w polityce cenowej tych sieci.
biznes_info: czy wolumen sprzedaży będzie wzrastał?
Zarząd Grupy AMBRA: Podobnie jak w I półroczu rosnąca sprzedaż Cydru Lubelskiego będzie wpływać na wzrost ilościowy sprzedaży.
akcjonariusz: Czy nadal prowadzą Państwo działalność w Rumunii, Słowacji i w Czechach? Jak z wynikami sprzedaży tam?
Zarząd Grupy AMBRA: Spółki naszej Grupy prowadzą działalność w Rumunii, Słowacji i w Czechach, osiągają w bieżącym roku pozytywne wyniki finansowe i będą rozwijać swoją działalność na tych rynkach.
Zarząd Grupy AMBRA: Dziękujemy za wszystkie ciekawe pytania i zainteresowanie naszą spółką! Do zobaczenia i usłyszenia po wynikach za III kwartał!