Chat with us, powered by LiveChat

XTB pokazuje siłę. Wyniki i liczba klientów przebiły oczekiwania

Skomentuj artykuł
© Iamchamp - stock.adobe.com

W lepszych od oczekiwań rynku wynikach XTB znalazła się także informacja o liczbie klientów. Tylko w trzecim kwartale broker pozyskał blisko 48 tysięcy klientów i łącznie ma ich wyraźnie powyżej pół miliona. Inwestorzy już szacują, ile może wynieść dywidenda za obecny rok.

 

XTB jako jedna z pierwszych spółek podzieliła się z rynkiem wynikami za trzeci kwartał. Póki co są to wstępne dane (finalny raport poznamy 8 listopada), lecz i tak zawierają wiele interesujących inwestorów szczegółów.

 

W III kwartale 2022 roku XTB wypracowało zysk netto na poziomie 236,2 mln zł wobec 104,3 mln zł zysku w III kwartale 2021 roku. To wynik o 23% wyższy od konsensusu PAP Biznes.

 

🔴 Rynek pozytywnie przyjął wyniki XTB. Po pierwszych 30 minutach handlu akcje spółki drożały o 5%.

 

Jak poinformowała spółka, łącznie po trzech kwartałach 2022 roku zysk netto XTB wynosi 715,8 mln zł. To czterokrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. (169,3 mln).

Z raportu wynika, że przychody z działalności operacyjnej XTB w III kwartale 2022 r. wyniosły 391,3 mln zł wobec 200 mln zł w III kwartale 2021 r. Z kolei koszty działalności operacyjnej ukształtowały się na poziomie 132,5 mln zł (wobec 84,8 mln zł rok wcześniej).

 

Klientów przybywa szybciej niż chciał zarząd

W III kwartale 2022 roku XTB pozyskało 44,8 tys. klientów, co łącznie z wynikami z poprzednich kwartałów tego roku daje ponad 145,8 tys. nowych klientów na koniec września. Tym samym w każdym z trzech kwartałów firma zrealizowała deklaracje zakładające pozyskanie średnio co najmniej 40 tys. klientów kwartalnie.

 

Łączna liczba klientów na koniec III kwartału przekroczyła 567,3 tys. Ważnym wskaźnikiem wpływającym na wynik jest średnia liczba aktywnych klientów - ta w III kwartale wyniosła 151,7 tys. w porównaniu z 110,9 tys. w analogicznym okresie poprzedniego roku i średnio 112 tys. w całym 2021 r.

 

 

Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez XTB, przełożyło się to na zwiększenie wolumenu obrotu klientów na instrumentach CFD wyrażonego w lotach – w III kwartale wyniósł on 1,595 mln lotów wobec 1,044 mln w analogicznym okresie 2021 roku (wzrost o 52,7%), a łączny obrót w ciągu trzech kwartałów 2022 r. wyniósł 4,645 mln lotów. Rentowność na lota zwiększyła się o 28,1%. O 42,5% (z 559,3 mln zł w III kwartale 2021 roku do 796,9 mln zł w III kwartale 2022 r.) wzrosła również wartość depozytów netto klientów.

 

–  Sytuacja na rynku energii rzutująca na ceny surowców energetycznych, wysoka inflacja oraz zmienność na rynku walut to tylko niektóre z czynników, które zachęcały klientów do aktywnego poszukiwania okazji inwestycyjnych na rynkach finansowych. Ma to potwierdzenie w przychodach z poszczególnych rodzajów aktywów. W takich okolicznościach widać efekty systematycznego budowania przez nas bazy klientów, którzy w okresie wyższej zmienności zawierają więcej transakcji. Efektem tego, podobnie jak w poprzednich kwartałach, jest również wyższa rentowność – komentuje Omar Arnaout, prezes zarządu XTB.

 

 

Pod kątem klas instrumentów, na których zarabia XTB, w III kwartale 2022 r. najważniejsze były CFD oparte o indeksy, głównie US 100 (czyli Nasdaq), WIG20, DAX (DE30) oraz US 500 (czyli S&P 500). Ich łączny udział w strukturze przychodów na instrumentach finansowych sięgnął 37,6%. indeksy. Drugą najbardziej dochodową klasą aktywów były instrumenty CFD oparte o waluty, z udziałem w strukturze przychodów w III kwartale 2022 r. wynoszącym 31%. Przychody na instrumentach CFD opartych na towarach stanowiły 27,7% wszystkich przychodów (wyraźnie mniej niż rok wcześniej), a wiodącymi instrumentami w tej klasie były kontrakty oparte na notowaniach złota, ceny ropy naftowej oraz gazu ziemnego.

 

Koszty też rosną

Jak podało XTB, koszty działalności operacyjnej w III kwartale 2022 r. ukształtowały się na poziomie 132,5 mln zł i były o 47,7 mln zł wyższe niż rok wcześniej. Najistotniejszymi pozycjami były koszty wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych (w tym wzrostu zatrudnienia) oraz koszty marketingowe wynikające z działań promocyjnych.

 

W tym kontekście warto przypomnieć, że we wrześniu XTB zainicjował globalną kampanię marketingową z nowym ambasadorem marki Conorem McGregorem, jednym z najbardziej utytułowanych i rozpoznawalnych na świecie zawodników MMA. Dodatkowo XTB reklamują także Joanna Jędrzejczyk, Jiri Prochazka (czeski zawodnik MMA) oraz Iker Casillas.

 

 

– W związku z dynamicznym rozwojem XTB Zarząd ocenia, że w 2022 r. łączne koszty działalności operacyjnej mogą kształtować się nawet na poziomie wyższym o około 50-55% do tego, jaki zaobserwowaliśmy w 2021 r. Priorytetem Zarządu jest dalszy przyrost bazy klienckiej oraz budowanie marki globalnej. W konsekwencji realizowanych działań nakłady na marketing mogą wzrosnąć w 2022 r. o blisko 70-75% w stosunku do roku ubiegłego – czytamy w raporcie.

 

W III kwartale 2022 r. nie powiększyła się liczba rynków, na których działa XTB. Jak zapowiada spółka, w połowie 2023 r. planowane jest rozpoczęcie działalności operacyjnej w Republice Południowej Afryki.

 

Co z dywidendą XTB?

Dobre wyniki budzą nadzieje inwestorów na okazałą dywidendę. We wstępnym raporcie za III kwartał zarząd XTB przypomniał, że przy rekomendowaniu dywidendy będzie brał pod uwagę szereg czynników (perspektywy dalszej działalności, przyszłych zysków, zapotrzebowania na środki pieniężne, sytuacji finansowej, poziomu współczynników adekwatności kapitałowej itp.), jednak przypomniano też, jak wygląda główna linia polityki dywidendowej spółki.

 

Zarząd podtrzymuje, że jego zamiarem jest rekomendowanie w przyszłości Walnemu Zgromadzeniu podejmowania uchwał w sprawie wypłaty dywidendy, przy uwzględnieniu czynników wskazanych powyżej, w kwocie na poziomie od 50% do 100% jednostkowego zysku netto spółki za dany rok obrotowy. Jednostkowy zysk netto za okres 9 miesięcy 2022 roku wyniósł 712,7 mln zł – czytamy w raporcie.

Uwzględniając poranne zwyżki, akcje XTB wyceniane są na 25,26 zł. Tym samym broker zbliża się do najwyższej w historii wyceny (29,3 zł z lipca 2020 r.), która została szybko skorygowana po publikacji szacunkowych wyników za II kw. 2020 r.

 

Źródło: Bankier.pl

XTB walczy w OBI

XTB jest jednym z domów maklerskich, na temat których opinię wyrażają uczestnicy Ogólnopolskiego Badania Inwestorów 2022. Ankieta pozostaje otwarta do 31 października 2022 r. – gorąco zachęcamy do udziału. W ubiegłym roku XTB, obok BM PKO BP i DM BOŚ, został przez uczestników uznany za jeden z najlepszych domów maklerskich na polskim rynku. Więcej na ten temat w artykule: Najlepsze rachunki maklerskie według inwestorów indywidualnych [OBI 2021].

 

 

🟢 Więcej na temat OBI przeczytasz w artykule: Weź udział w Ogólnopolskim Badaniu Inwestorów. Oto 5 powodów, dla których warto

Autor artykułu

 

Michał Żuławiński, redaktor SII Michał Żuławiński, redaktor SII

W latach 2012-2021 związany z redakcją Bankier.pl, w której odpowiadał za obszar Rynki. Od 2022 r. redaktor w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych. Autor licznych artykułów i analiz dotyczących głównie rynków finansowych, gospodarki oraz działalności banków centralnych. Laureat nagrody specjalnej NBP w konkursie dla dziennikarzy ekonomicznych im. Władysława Grabskiego.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie