Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi U偶ytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamkni臋cie komunikatu, klikni臋cie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawie艅 w zakresie prywatno艣ci, wyra偶asz zgod臋 na przechowywanie na urz膮dzeniu, z kt贸rego korzystasz tzw. plik贸w cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwis贸w internetowych Stowarzyszenia Inwestor贸w Indywidualnych oraz innych parametr贸w zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Je偶eli nie wyra偶asz zgody na u偶ywanie przez nas cookies powiniene艣 zablokowa膰 ich zapisywanie na swoim urz膮dzeniu zmieniaj膮c ustawienia swojej przegl膮darki lub opu艣ci膰 t臋 stron臋. Aby uzyska膰 wi臋cej informacji na temat plik贸w cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj si臋 z nasz膮 polityk膮 prywatno艣ci i zasadami dotycz膮cymi plik贸w cookies.

Inwestorzy Live 馃煝: Jak si臋 buduje biznes abonamentowy w Brand 24?

Zapraszamy na kolejnego Live'a 馃煝. Naszym go艣ciem b臋dzie Micha艂 Sadowski, Prezes Zarz膮du Brand 24 S.A. B臋dziemy rozmawiali o tym ja si臋 buduje biznes abonamentowy w Polsce, skomentujemy ostatnie wyniki sp贸艂ki oraz zapytamy jak膮 rol臋 w rozwoju spe艂nia obecno艣膰 Brand 24 na gie艂dzie.

馃棑 wtorek, 25 stycznia 馃暃 12:00

+ WASZE PYTANIA NA 呕YWO

Gdzie mo偶na ogl膮da膰 najbli偶szy Live 馃煝?聽

Transkrypcja

Micha艂 Mas艂owski: Witam serdecznie, ja nazywam si臋 Micha艂 Mas艂owski, dzisiaj moim go艣ciem jest Micha艂 Sadowski, prezes zarz膮du Brand24. Cze艣膰, Micha艂.

Micha艂 Sadowski: Cze艣膰, witajcie.

Micha艂 Mas艂owski: Gor膮co zach臋cam s艂uchaczy, widz贸w do zadawania pyta艅. B臋dziemy sobie tutaj wy艣wietlali te pytania i b臋d臋 ci臋 prosi艂, Micha艂, o odpowiedzi. Mam na rozgrzewk臋 kilka fajnych pyta艅. Mam takie standardowe pytanie i dostaj臋 czasami zaskakuj膮ce odpowiedzi, jak prezesi sp贸艂ek gie艂dowych odpowiadaj膮. To pytanie jest takie 鈥 czy jak wiesz dzisiaj to, co wiesz dzisiaj, a cofn膮艂by艣 si臋 te minus 4 lata, czy powiedzia艂by艣: 鈥濪obra, idziemy z Brandem na gie艂d臋鈥?

Micha艂 Sadowski: My艣l臋, 偶e tak, cho膰 przyznaj臋, 偶e nie by艂o lekko i od pierwszych dni po debiucie gie艂dowym mia艂em pot臋偶ne problemy z ud藕wigni臋ciem ilo艣ci gdzie艣 tam feedbacku, jaki trafia艂 do nas i r贸偶nych opinii, r贸偶nych komentarzy 鈥瀞traci艂em鈥, 鈥瀦yska艂em鈥 i tak dalej. Dla osoby, kt贸re... Bo ja i wsp贸lnik jeste艣my typem os贸b, kt贸re troch臋 jak lekarze mamy postawione 鈥瀉by nie szkodzi膰鈥 na pierwszym miejscu, to to by艂o troch臋 bolesne i ci臋偶kie, bo zawsze s膮 ludzie, kt贸rzy strac膮, a te偶 nasza firma mia艂a takie przygody i takie wahni臋cia kursu, 偶e po prostu jest tych ludzi troch臋 i to jest bolesne dla ludzi, kt贸rzy maj膮 bardzo mocno rozwini臋te tego typu obawy, to gie艂da nie jest rzeczywi艣cie najlepszym miejscem, ale ma te偶 swoje plusy, bo w trudnych chwilach, kiedy potrzebowali艣my kasy, 偶eby nie musie膰 cofa膰 si臋 o kilka krok贸w do ty艂u, tylko m贸c w kontek艣cie naszych problem贸w z Facebookiem 2 lata temu odbi膰 si臋 szybciej i szybciej powr贸ci膰 do dynamicznego wzrostu, to mogli艣my szybko podnie艣膰 rund臋, kt贸r膮 w zasadzie dopi臋li艣my w mniej ni偶 miesi膮c. Takie tempo jest absolutnie niewyobra偶alne 鈥 przynajmniej z moich do艣wiadcze艅 鈥 w przypadku funduszy z innych 藕r贸de艂, typu BC, kredyt贸w nikt nam nie chcia艂 da膰. W zasadzie w momencie Facebooka g艂贸wny bank Alior Bank nasz zabra艂 kredyt, wi臋c musieli艣my t臋 kas臋 znale藕膰 gdzie indziej. Wi臋c w takich sytuacjach gie艂da potrafi by膰 naprawd臋 gigantyczn膮 warto艣ci膮 i dlatego nam to si臋 bardzo przyda艂o.

Micha艂 Mas艂owski: OK, to s膮 fajne plusy, a te minusy s膮 takie... Znaczy minusy, mo偶e ja tak to czytam, mo偶e dla ciebie nie jest minus, 偶e jak mieli艣cie te problemy z Facebookiem, to je艣li nie byliby艣cie sp贸艂k膮 gie艂dow膮, to prawie by si臋 nikt nie dowiedzia艂, bo mogliby艣cie w zaciszu gabinet贸w prze偶ywa膰, ociera膰 艂zy, a jak byli艣cie sp贸艂k膮 gie艂dow膮, to temat by艂 rozgrzebywany wsz臋dzie, przez wszystkich.

Micha艂 Sadowski: To prawda. My艣my wtedy marzyli o ciszy, bo informacje gie艂dowe dociera艂y te偶 do naszej klienteli w Polsce, kt贸ra jeszcze wtedy stanowi艂a bardzo istotn膮 cz臋艣膰 naszego portfolio, wi臋c za granic膮 odp艂yw klient贸w uda艂o nam si臋 opanowa膰 bardzo szybko, ale w Polsce ten odp艂yw klient贸w w zasadzie trwa艂 znacznie d艂u偶ej, dlatego, 偶e mieli ekspozycj臋 na te wszystkie doniesienia medialne o tym, 偶e kurs znowu spada, nie gasn膮 echa po blokadzie Facebooka i tak dalej, wi臋c to rzeczywi艣cie jak jest dobrze, to gie艂da potrafi by膰 oczywi艣cie du偶膮 tub膮 i warto艣ciow膮 tub膮, ale jak jest 藕le, to jest bardzo 藕le i byli艣my tego ma艂ym przyk艂adem. Pewnie wi臋kszym tego przyk艂adem jest CD Projekt, a takich przyk艂ad贸w pewnie mogliby艣my znale藕膰 jeszcze gar艣膰, tak偶e rzeczywi艣cie s膮 to powiedzmy do艣wiadczenia ekstremalne. Z jednej strony ekstremalnie pozytywne, je艣li chodzi o fan basing, a z drugiej strony ekstremalnie negatywne, je艣li chodzi o sytuacj臋, w kt贸rej kto艣 gdzie艣 traci swoj膮 kas臋 po wyniku naszej firmy.

Micha艂 Mas艂owski: Tak, wszyscy inwestorzy rozk艂adaj膮 na cz臋艣ci pierwsze i tak dalej, to wszystko si臋 dzieje.

Micha艂 Sadowski: Ja do tej pory w zasadzie s艂ysz臋 regularnie i to nie tylko wbrew pozorom na forach Bankiera, gdzie jest anonimowo艣膰, wi臋c jest specyficzny rodzaj dyskusji. Zreszt膮 ja ju偶 na te fora nie wchodz臋 od dw贸ch lat, ale cz臋sto s艂ysz臋 nawet od inwestor贸w, kt贸rzy nie s膮 anonimowi i bardziej oceniaj膮 wydawa艂oby si臋 merytorycznie, 偶e za du偶o mam urlop贸w albo za du偶o zdj臋膰 wrzucam.

Micha艂 Mas艂owski: Tak, bo ty ca艂y czas podr贸偶ujesz.

Micha艂 Sadowski: Mo偶e sprawiam takie wra偶enie, 偶e ca艂y czas podr贸偶uj臋, ale pewnie nie podr贸偶uj臋 wi臋cej ni偶 oni, ale jednak media spo艂eczno艣ciowe u艂atwiaj膮 ocen臋 po pozorach. Je艣li ja 2 razy wrzuc臋 zdj臋cia z jakiego艣 wyjazdu, bo bardzo lubi臋 dane zdj臋cie, to ludzie ju偶 my艣l膮, 偶e by艂em 2 razy albo 偶e ca艂y czas tam siedz臋 od tygodni. No i to s膮 takie w艂a艣nie niestety ciemne strony gie艂dy, o kt贸rych warto pami臋ta膰. Inna sprawa, to 偶e te偶 kapitalizacja troszk臋 przelewa si臋 na... Jakby totalnie potrzeba wszelkie rozmowy z akcjonariuszami... Znaczy firmie mo偶e i艣膰 dobrze, wyniki mog膮 by膰 dobre, mo偶e by膰 super wyra藕na poprawa, odbicia i tak dalej, wszystko si臋 dzieje w dobr膮 stron臋, ale je艣li kurs spada, to nadal...

Micha艂 Mas艂owski: Kwa艣no si臋 rozmawia.

Micha艂 Sadowski: Tak, sentyment tych rozm贸w jest s艂aby. To troch臋 mo偶e by膰 deprymuj膮ce dla prowadz膮cych, je艣li kogo艣 interesowa艂aby gie艂da i wej艣cie na ni膮 jako sp贸艂ka, to to mo偶e by膰 mocno demotywuj膮ce. Nawet je艣li rzeczy, kt贸re masz pod kontrol膮, id膮 dobrze, to i tak mo偶e by膰 藕le.

Micha艂 Mas艂owski: Tak, to jasne. To s膮 wszystkie uroki, wszystkie za i przeciw bycia na gie艂dzie. Jak oceniasz przej艣cie z NewConnectu na rynek g艂贸wny? Bo tam bodaj偶e w maju 2021, czyli nie tak dawno, a na NewConnect ju偶 tam 4 lata chyba ju偶 jeste艣cie.

Micha艂 Sadowski: Tak, od 2018 r. pocz膮tku stycznia, czyli 4 lata 艂膮cznie na gie艂dzie. Powiem jeszcze, 偶e za wcze艣nie jeszcze, 偶eby ocenia膰. Nie zauwa偶yli艣my jakich艣 du偶ych zmian. To nie jest tak, 偶e mierzymy jak膮艣 konwersj臋, mierzymy ilo艣膰 os贸b na spotkaniach powynikowych i widzimy jaki艣 gigantyczny przyrost. Wydaje si臋 te偶, 偶e chwil臋 zanim przeszli艣my z NewConnecta na g艂贸wny parkiet, ten NewConnect zyska艂 takie troch臋 drugie 偶ycie w wyniku pandemii i tego, 偶e bardzo du偶o inwestor贸w indywidualnych pojawi艂o si臋 na tej platformie. Przynajmniej ja to tak troch臋 z boku obserwuj臋, mo偶e to nieprawda, ale mam wra偶enie, 偶e obroty na NewConnect wzros艂y bardzo mocno przed naszymi przenosinami, wi臋c to przej艣cie nie mia艂o jakiego艣 drastycznego znaczenia. Wydaje mi si臋, 偶e to w przysz艂o艣ci mo偶e mie膰 wi臋ksze znaczenie, wi臋c my to bardziej rozpatrujemy jako pewnego rodzaju inwestycj臋.

Micha艂 Mas艂owski: Dobrze, przejd藕my do tych spraw bli偶szych sp贸艂ki. Czy m贸g艂by艣 troch臋 powiedzie膰 o konkurencji? Jak w Polsce, zar贸wno na 艣wiecie i jak wy si臋 na tle tej konkurencji plasujecie?

Micha艂 Sadowski: G艂贸wnie m贸wimy o konkurencji zagranicznej, bo 70% naszych wp艂yw贸w jest ju偶 spoza Polski, wi臋c w zasadzie gdzie艣 tram z zagraniczn膮 konkurencj膮 zderzamy si臋 na co dzie艅 w walce o klienta. Z Polsk膮 dzieje si臋 to bardzo rzadko, mimo 偶e Polska jest dla nas nadal istotnym rynkiem. Mamy powiedzia艂bym 2 typy konkurent贸w 鈥 konkurent贸w w segmencie 艣rednich lub ma艂ych firm i to s膮 typowo francuski Mansion, bia艂oruskie zdaje si臋 Awario.

Micha艂 Mas艂owski: 艁adnie si臋 nazywa.

Micha艂 Sadowski: Tak, domy艣lam si臋, 偶e ich nazwa pochodzi艂a od awareness i dlatego Awario, ale rzeczywi艣cie po polsku... Co ciekawe, oni zostali zablokowani jakie艣 2 lata temu przez Facebooka i do tej pory nie odzyskali jakiegokolwiek loginu, wi臋c to te偶 pokazuje, 偶e ten scenariusz nie zawsze musi si臋 ko艅czy膰 tak jak w naszym przypadku.

Micha艂 Mas艂owski: To, 偶e wyszli艣cie po pewnym czasie, to nie jest takie oczywiste, 偶e to si臋 musia艂o uda膰.

Micha艂 Sadowski: Nie, jak wida膰 po Awario nie. Oni do tej pory nie odzyskali dost臋pu do danych, nie odzyskali profil贸w, dalej nie mo偶na ich znale藕膰 na Facebooku ani na Instagramie i nie maj膮 tej funkcji wewn膮trz swojej aplikacji. Tak偶e to rzeczywi艣cie nie musi si臋 tak ko艅czy膰, jak w naszym przypadku, cho膰 ci臋偶ko m贸wi膰 o pozytywnym zako艅czeniu, jak 6 miesi臋cy dostali艣my po twarzy przez 6 miesi臋cy. Tak偶e to jest konkurencja, je艣li chodzi o taki d艂ugi ogon 艣rednich i ma艂ych przedsi臋biorstw w segmencie premium, w kt贸ry coraz mocniej przesuwamy nasze portfolio, to bardziej s膮 podmioty takie jak Brandwatch, Talkwalker, uScan 鈥 to s膮 nasi g艂贸wni konkurenci. Tam ceny typowo zaczynaj膮 si臋 od ok. powiedzmy 800 do 1 000 dolar贸w w g贸r臋 miesi臋cznie za abonamenty, wi臋c my konkurujemy pewnie z nimi tymi najdro偶szymi abonamentami i taka dwubiegunowa bran偶a w naszym segmencie.

Micha艂 Mas艂owski: Czy kt贸ry艣 z tych podmiot贸w, to s膮 sp贸艂ki gie艂dowe, 偶e mo偶na go sobie wzi膮膰 i por贸wna膰 na jakiej艣 innej gie艂dzie w Europie Zachodniej czy w Stanach notowane?

Micha艂 Sadowski: Niestety nie. W og贸le ma艂o biznes贸w z naszego segmentu jest... Bo problem te偶 w tym, 偶e w tym wi臋kszym segmencie te firmy takie jak Mansion czy Awario, one s膮 mniej wi臋cej na naszym poziomie. Maj膮 pewnie o kilka... Tak do 10 mln dolar贸w rocznego powtarzalnego przychodu. W tym segmencie premium firmy s膮 du偶o bogatsze od nas. Brandwatch czy Talkwalker generuj膮 setki mln dolar贸w rocznie, ale one nie do ko艅ca s膮 takimi klasycznymi SUS-ami sprzedawanymi w modelu automatycznego wej艣cia w produkt. Tam trzeba przej艣膰 przez kilka warstw interakcji z cz艂owiekiem, oni dorzucaj膮 mas臋 us艂ug consultingowych, na kt贸rych zbijaj膮 prawdziwe pieni膮dze, to znaczy sprzedaj膮 te konta za 800 dolar贸w miesi臋cznie, ale dok艂adaj膮 do tego us艂ug臋 tworzonych r臋cznie raport贸w za tysi膮ce dodatkowych dolar贸w miesi臋cznie, to jest ich growth czy g艂贸wna noga biznesowa. I my te偶 eksperymentujemy czy te偶 mocno postawili艣my t臋 drug膮 nog臋 przychodow膮 w postaci naszej w艂asnej dywizji, kt贸ra tworzy takie p贸艂automatyczne raporty premium.

Micha艂 Mas艂owski: Tutaj zapyta艂em o te gie艂dowe odpowiedniki, 偶e mo偶e po prostu b臋dzie mo偶na si臋gn膮膰 i por贸wna膰. Po pierwsze inwestorzy lubi膮 co艣 takiego, jak wycena por贸wnawcza. W Polsce to jest ma艂o mo偶liwe, bo nie macie takiego bezpo艣redniego konkurenta notowanego na gie艂dzie i jak kto艣 pisze jakie艣 analizy, to was w jednym zdaniu w jednym artykule wymienia z innymi SUS-owymi firmami. Zobacz, tutaj widzowie, kt贸rzy nas ogl膮daj膮, zauwa偶yli, 偶e swoj膮 drog膮 gie艂da powinna pomy艣le膰 i indeksie WIG SUS. Wtedy mieliby艣cie udzia艂 w tym indeksie.

Micha艂 Sadowski: To dobry pomys艂. S膮 takie indeksy na zagranicznych gie艂dach du偶ych, gdzie obserwuj臋 taki indeks BF, ju偶 nie pami臋tam dok艂adnie nazwy, ale w艂a艣nie rozwi膮za艅 chmurowych notowanych na (ns.12.56-58). My te偶 cz臋sto przygl膮damy si臋 tym SUS-om, tam cz臋sto mo偶na w raportach znale藕膰 fajne pomys艂y albo ciekawe rozwi膮zania na przyk艂ad zwi膮zane z in偶ynieri膮 cenow膮, kt贸ra nas bardzo mocno absorbuje i oczywi艣cie na zachodnich gie艂dach te mno偶niki czy kapitalizacje s膮 kilkukrotnie wy偶sze proporcjonalnie do przychod贸w sp贸艂ek.

Micha艂 Mas艂owski: Te偶 s艂ysza艂em takie opinie, 偶e kto艣 znajduje sp贸艂k臋 z polski, m贸wi, 偶e na rynkach zachodnich jest identyczna sp贸艂ka dzia艂aj膮ca na identycznych parametrach, tylko wyceniana razy 5. To s艂ysza艂em o takich poszukiwaczach zachodnich rynk贸w sp贸艂ek na rynku polskim.

Micha艂 Sadowski: My regularnie co miesi膮c czy co kwarta艂 dostajemy kilkana艣cie zapyta艅 od r贸偶nego typu funduszy zagranicznych, kt贸re gdzie艣 tam albo w najr贸偶niejszy spos贸b s膮 w stanie przewidywa膰 nasze przychody albo docieraj膮 do naszych informacji i s膮 zainteresowane wej艣ciem albo przej臋ciem ca艂ego branda. Wi臋kszo艣膰 z nich kiedy s艂yszy, 偶e jeste艣my publicznie notowani, ot odbija si臋 od tej informacji, bo to mocno utrudnia jakiekolwiek wej艣cia czy akwizycje, ale du偶o te偶 my musimy przegania膰, bo wida膰, 偶e jest to jako szansa i wida膰, 偶e fundusze z Ameryki coraz mocniej wychodz膮 poza Ameryk臋, 偶eby szuka膰 tych szans, bo tam te偶 jest ograniczony talent, a pieni臋dzy 鈥 szczeg贸lnie na tym rynku ameryka艅skim 鈥 jest bardzo du偶o, tych funduszy jest bardzo du偶o i staj膮 na g艂owie, 偶eby konkurowa膰 o funder贸w czy o dobre projekty.

Micha艂 Mas艂owski: Tu Przemek Staniszewski gor膮co pozdrawia, pisze, 偶e ten indeks to BVP Nasdaq Emerging Cloud. Rozumiem, 偶e taki ameryka艅ski odpowiednik polskiego WIG SUS, kt贸ry dopiero powstanie. Zak艂adam, 偶e to o to chodzi. Dzi臋ki, Przemek, za odpowied藕.

Micha艂 Sadowski: Dok艂adnie o to chodzi艂o.

Micha艂 Mas艂owski: Takie mam pytanie, bo widzia艂em nawet czatowali艣my o tym temacie w zesz艂ym tygodniu. G艂贸wnym tematem by艂o to, 偶e zmienili艣cie cennik i 偶e to mia艂o du偶y wp艂yw na wasze przygody za IV kwarta艂. Tam widzia艂em ten szacunek wynik贸w ju偶 si臋 pojawi艂 i te wyniki s膮 niez艂e. Jakby艣 m贸g艂 to skomentowa膰, z czego wynika ta poprawa wynik贸w? Jak膮 magiczn膮 sztuczk臋 zrobili艣cie? Ja przy okazji mam prezentacj臋 za III kwarta艂, ale pozwol臋 sobie znale藕膰 odpowiednie slajdy i wiem, 偶e ju偶 mamy IV kwarta艂, na podstawie szacunk贸w, wynik贸w jakby艣 m贸g艂 skomentowa膰, co si臋 u was sta艂o?

Micha艂 Sadowski: Jasne. Przebudowali艣my kompletnie cennik i przy okazji podnie艣li艣my ceny dla nowych klient贸w, a od Nowego Roku podnie艣li艣my te偶 ceny dla istniej膮cych klient贸w, wi臋c pewnie nie zdradz臋 jakiego艣 super niespodziewanego know-how albo super niespodziewanej informacji, m贸wi膮c, 偶e zmiany maj膮 du偶o wi臋kszy wp艂yw na to, co b臋dziemy obserwowa膰 w pierwszych kwarta艂ach tego roku ni偶 w Q4, cho膰 ju偶 w Q4 mia艂o naprawd臋 fajny efekt. Zmiany w cenniku pewnie mo偶na by rozbi膰 na 2 typy zmian 鈥 jedne to by艂y zmiany zwi膮zane z logik膮 i u偶yteczno艣ci膮 tego cennika, to znaczy parkuj膮c na chwil臋 zmian臋 ceny, zmienili艣my troch臋 logik臋 cennika, kt贸ry wcze艣niej dla wielu klient贸w m贸g艂 si臋 wydawa膰 nielogiczny, to znaczy tam cena jednostkowa per s艂owo kluczowe monitorowane, co jest nasz膮 g艂贸wn膮 balimetryk膮, ona ros艂a wraz z wi臋kszymi abonamentami, a zwykle jak si臋 kupuje wi臋cej ziemniak贸w, to cena per ziemniak spada, wi臋c wi臋kszo艣膰 tych klient贸w nie do ko艅ca kuma艂a, z czego to wynika. Te偶 mamy wra偶enie, 偶e przestrze艅 pomi臋dzy poszczeg贸lnymi planami by艂a czasami za du偶a. Mieli艣my przeskok z 99 dolar贸w na 299 dolar贸w, a widzimy z ankiety, w kt贸rej wzi臋艂o udzia艂 ponad 800 klient贸w i potencjalnych klient贸w taki sweet spot je艣li chodzi o willingness to pay w naszym podukcie by艂 w okolicach stu parudziesi臋ciu dolar贸w. Wi臋c tego takiego idealnego k膮ta, kt贸ry klienci oczekuj膮 za sto par臋dziesi膮t dolar贸w po prostu nie by艂o.

Micha艂 Mas艂owski: Importowi p艂aci膰 troch臋 wi臋cej ni偶 st贸w臋, ale niekoniecznie 300.

Micha艂 Sadowski: Dok艂adnie, wi臋c wprowadzili艣my 4. abonament, sprawili艣my, 偶e jest wi臋ksza ziarnisto艣膰 pomi臋dzy poszczeg贸lnymi abonamentami, mniejsze odst臋py mi臋dzy poszczeg贸lnymi cenami i przeskoki. Do tego poprawili艣my t臋 logik臋, jeszcze zastosowali艣my taki manewr, 偶e wst膮偶k臋 z dopiskiem 鈥瀗ajbardziej popularny, najcz臋艣ciej sprzedawany abonament鈥 przesun臋li艣my z konta, kt贸re by艂o w 艣rodku, na konto, kt贸re jest 3. z czterech, czyli troch臋 przesuni臋te w stron臋 tych dro偶szych abonament贸w. I to by艂o w bardzo du偶ym skr贸cie, bo tych takich poprawek i zmian by艂o jeszcze troszeczk臋 wi臋cej. Zmienili艣my te偶 nazw臋 abonament贸w, bo okaza艂o si臋, 偶e mieli艣my konto, kt贸re si臋 nazywa艂o Starter, a kiedy zacz臋li艣my rozmawia膰 z klientami i wypytywa膰 o te konta, to okaza艂o si臋, 偶e cz臋艣膰 klient贸w my艣la艂a, 偶e je艣li konto nazywa si臋 Starter, to powinienem od niego zacz膮膰 moj膮 przygod臋 z Brand24, bo nazywa si臋 Starter, wi臋c brali to najta艅sze, mimo 偶e ono nie do ko艅ca pasowa艂o do ich potrzeb i to tworzy艂o pewne oderwanie. Wi臋c by艂o du偶o takich rzeczy, kt贸re poprawili艣my pod wzgl臋dem u偶yteczno艣ci, logiki, ale zmienili艣my cen臋 w spos贸b, kt贸ry dla wi臋kszo艣ci klient贸w nie wygl膮da jak zmiana ceny, bo tak naprawd臋 dzisiaj wchodz膮c na ten przebudowany cennik nadal widzimy najta艅szy abonament za 49 dolar贸w, czyli tak jak rok temu, ale on kosztuje 49 dolar贸w w momencie, kiedy p艂acisz z g贸ry na rok. I my pokazujemy domy艣lne ceny przy aktywnym modelu z g贸ry na rok. Jak si臋 prze艂膮cza w uj臋cie miesi臋czne, to doliczamy plus 17% i wtedy kosztuje tam nie 49, tylko 59. Wi臋c taki prosty manewr, dzi臋ki kt贸remu nie musieli艣my te偶 przebudowywa膰 ca艂ej komunikacji, kt贸r膮 mamy w internecie, 偶e tam ceny zaczynaj膮 si臋 od 49 dolar贸w, bo one nadal zaczynaj膮 si臋 od 49 dolar贸w. Po prostu teraz to 49 dolar贸w jest dla klient贸w, kt贸rzy bior膮 na rok z g贸ry, wi臋c mix tych dw贸ch typ贸w zmian w naszym cenniku... Zamierzony wp艂yw mia艂 dotkn膮膰 ARPU, liczyli艣my, 偶e bardzo istotnie podniesiemy ARPU, tylko nieznacznie obni偶aj膮c konwersj臋 na nowe abonamenty. Bo zawsze wszelka in偶ynieria cenowa to jest takie jakie艣 trade off mi臋dzy dro偶szym klientem, a wi臋ksz膮 ilo艣ci膮 klient贸w. My艣my historycznie mieli takie momenty, gdzie podnie艣li艣my cen臋 najdro偶szego abonamentu i ARPU posz艂o do g贸ry, ale ilo艣膰 sprzedawanych kont spad艂a na tyle mocno, 偶e 艂膮cznie przychodowo si臋 to nie op艂aca艂o sp贸艂ce. Tutaj uda艂o si臋 przynajmniej na razie w oparciu o te dane, kt贸re pokazali艣my ju偶, uda艂o si臋 osi膮gn膮膰 co艣 zupe艂nie odwrotnego, czyli nie kompromituj膮c konwersji, czyli bez zmian na konwersji, czyli na ilo艣ci klient贸w, kt贸rych pozyskujemy od momentu przebudowy cennika, podwy偶yli艣my bardzo mocno ARPU, bo na razie to ARPU na nowych klientach wygl膮da na ok. 30-40% wy偶sze ni偶 mia艂o to miejsce na nowych klientach przed podniesieniem cen. To te偶 jest bardzo ciekawe, bo podnosz膮c ceny o 17% podnie艣li艣my ARPU o 30 do 40%, wi臋c to jest takie nieintuicyjne, ale wi膮偶e si臋 to te偶 z szeregiem poprawek u偶yteczno艣ciowych, przesuwania klienta w stron臋 tego troch臋 dro偶szego portfolio. Koniec ko艅c贸w my jeste艣my mega podjarani tym zabiegiem. Do tego stopnia, 偶e ju偶 na II kwarta艂 zaplanowali艣my kolejne testy dalszych modyfikacji cenowych. Bardzo mocno rozwa偶amy regionalizacj臋 cennika i walut, bo widzimy sporo bada艅 rynkowych, kt贸re potwierdzaj膮, 偶e to wp艂ywa pozytywnie na konwersj臋 czy te偶 w艂a艣nie na ARPU. Te偶 co ciekawe m贸wimy o przychodach, ale trzeba te偶 pami臋ta膰, 偶e przy tym zabiegu jego troch臋 efektem ubocznym jest to, 偶e po pierwsze uzyskujemy troszk臋 dro偶szych klient贸w. 艢redni przych贸d w cyklu 偶ycia wzrasta, bo ARPU wzrasta, ale pi臋kno ca艂ego tego procesu polega na tym, 偶e jak pozyskuje si臋 dro偶szych klient贸w, to te偶 automatycznie na nich jest ni偶szy chern. To jest taka prawid艂owo艣膰.

Micha艂 Mas艂owski: Mimo tego, 偶e on p艂aci wi臋cej, to rzadziej chce odchodzi膰.

Micha艂 Sadowski: Dok艂adnie, jest taka prawid艂owo艣膰 w dro偶szych produktach chern jest ni偶szy, ni偶 w tanich produktach. Pewnie bardziej tu trzeba upatrywa膰 powod贸w w psychologii, gdzie je艣li co艣 kosztuje tanio, to nie do ko艅ca to szanujemy, nie do ko艅ca te偶 po艣wi臋cimy czas, 偶eby si臋 wdro偶y膰 w dany produkt, zainwestujemy jaki艣 czas na pocz膮tek, wi臋c w wi臋kszo艣ci segment贸w jest tak, 偶e dro偶sze produkty 艂膮cz膮 si臋 z ni偶szym chernem. I w tej chwili, je艣li podnie艣li艣my bardzo mocno ARPU na nowych klientach i widzimy, jak to istotnie wp艂ywa na ARPU w og贸le na ca艂ej firmy, widzimy te偶 spadaj膮cy chern. I to jest bardzo pozytywne, 偶e taka 艣rednia 12-miesi臋czna czy nawet 6-miesi臋czna chernu ca艂y idzie w d贸艂 i w szczeg贸lno艣ci chern na e-marage, gdzie w ostatnich dw贸ch miesi膮cach zesz艂ego roku mieli艣my oko艂o 3,5% chernu miesi臋cznego na e-marage, co w por贸wnaniu z naszym chernem historycznym gdzie艣 na poziomie 6-7%, to s膮 naprawd臋 super wyniki, kt贸re je艣li uda si臋 utrzyma膰, to i dynamika przyrostu przychod贸w b臋dzie du偶o lepsza, ale te偶 poprawi nam si臋 ca艂a ekonomika biznesu, bo je艣li ro艣nie ARPU, spada chern, no to zwi臋ksza si臋 艣redni przych贸d w cyklu 偶ycia klienta. On historycznie wygl膮da u nas w okolicy 2 000 dolar贸w z hakiem, wi臋c w tej chwili pewnie b臋dzie si臋 rozje偶d偶a艂 w stron臋 dw贸ch tysi臋cy kilkuset dolar贸w miesi臋cznie, co otwiera nam nowe mo偶liwo艣ci 鈥 albo wygenerowania wy偶szej mar偶y...

Micha艂 Mas艂owski: Nie miesi臋cznie, tylko w cyklu 偶ycia klienta.

Micha艂 Sadowski: Tak, czyli tam przez dwadzie艣cia par臋 miesi臋cy 艣rednio (ns.25.00) na Brand24 klienta, a on zostawia u nas dwa tysi膮ce par臋set dolar贸w. I teraz to nam albo daje wi臋ksz膮 mar偶臋, albo pozwala na si臋gni臋cie po nowe kana艂y akwizycji klienta, bo te偶 jakby zwi臋ksza nam to te偶 troch臋 mo偶liwo艣ci, je艣li chodzi o limit mo偶liwo艣ci akwizycji klienta, kt贸ry jest u nas na poziomie... W tej chwili koszt akwizycji klienta jest na poziomie ok. 300 dolar贸w, my typowo w dzia艂aniach marketingowych stosujemy limit ko艂o 500 dolar贸w, wychodz膮c z za艂o偶enia, 偶e b臋dziemy mieli kana艂y, kt贸re generuj膮 po 100 dolar贸w klienta, 艣rednio wyjdzie oko艂o 300 i jest OK i to nam znowu da nowe mo偶liwo艣ci marketingowe, wi臋c tego typu zmiana cennika, przebudowa cennika, to jest naprawd臋 fundamentalna zmiana dla ca艂ej firmy i dlatego planujemy szkolenia. Regionalizacja walut, tego typu rzeczy.

Micha艂 Mas艂owski: M贸wi艂e艣 o tych klientach z zagranicy, 偶e macie ten podzia艂 2/3 艣wiat, 1/3 Polska. 2 pytania mam 鈥 pierwsze, jak to si臋 historycznie zmienia艂o, a druga sprawa jest taka, ja mam tak膮 diagnoz臋, 偶e bardzo du偶a cz臋艣膰 marketingu Branda to jest tw贸j osobisty marketing, 偶e to ty jeste艣 z tej bran偶y obecny, bran偶y start-up贸w, 偶e to ty jeste艣 twarz膮 firm臋, chodzisz i ci ludzie nie kupuj膮 tego abonamentu w Brandzie, tylko w firmie u Micha艂a Sadowskiego, nie?

Micha艂 Sadowski: Tak jest.

Micha艂 Mas艂owski: A za granic膮 tego efektu chyba nie ma. Jak wy pozyskujecie klient贸w z zagranicy? W og贸le jakby艣 troszk臋 wi臋cej o klientach poopowiada艂, jaki jest typowy klient, z czym przychodzi i co chce od was, czego poszukuje?

Micha艂 Sadowski: Rzeczywi艣cie 70% przychod贸w w tej chwili jest z zagranicy. Historycznie to si臋 tak zmienia艂o, 偶e w zasadzie w 2014 r. uruchomili艣my zagraniczn膮 wersj臋 Branda i ona ro艣nie znacznie szybciej ni偶 Polska i z czasem zaczyna j膮 troszeczk臋 marginalizowa膰. W 2016 czy 2017 r. mieli艣my punkt przeci臋cia, gdzie mieli艣my ju偶 troszk臋 wi臋cej z zagranicy ni偶 z Polski. To po prostu ca艂y czas tylko i wy艂膮cznie post臋puje. Rzeczywi艣cie mamy zupe艂nie inne formy akwizycji klienta w Polsce... Mo偶e zupe艂nie to przesada, ale mocno inn膮 strategi臋 marketingow膮 w Polsce vs za granic膮. W Polsce uda艂o nam si臋 zbudowa膰 mocn膮 mark臋, bycie top of mind, jak kto艣 my艣li 鈥瀖onitoring鈥, to my艣li tak偶e o Brandzie, nie zawsze wybiera, ale pewnie mamy wi臋kszy ni偶 50% udzia艂 w polskim rynku. Natomiast rzeczywi艣cie zbudowali艣my to mas膮 prelekcji, warsztat贸w, webinar贸w, wywiad贸w i mocnej tez personalnej marki. To jest pewnie tak, 偶e jak kto艣 kojarzy Brand24 w Polsce, to du偶a cz臋艣膰 z tych ludzi kojarzy gdzie艣 mnie. Stety, niestety, mo偶e to nie jest najbardziej po偶膮dane dla firmy, ale jest jak jest. Za granic膮 zrobili艣my to w zupe艂nie inny spos贸b. Tam to jest dobry, techniczny marketing, kt贸ry daje efekty niezale偶nie od tego, czy to jest firma z Micha艂em na Pok艂adzie, czy to prowadzi ktokolwiek inny. My staramy si臋 wsz臋dzie w naszym marketingu ogrywa膰 takie rzeczy, jak ludzka twarz, to znaczy staramy si臋, 偶eby ten klient zagraniczny mia艂 艣wiadomo艣膰, 偶e tutaj s膮 ludzie, 偶e nie mamy maili, bo zesp贸艂 Brand24, nasza komunikacja te偶 jest bardzo personalna. Staramy si臋 nawet jak rozg艂aszamy co艣 przez nasze fanpejd偶e, to potem odpisujemy ju偶 z profili personalnych wchodzimy z kim艣 w interakcj臋. Mocno wierzymy w ludzk膮 twarz w prowadzeniu biznesu, ale to ja dalej jestem totalnie anonimowy za granic膮. I to jest o tyle fajne, 偶e w tej chwili jeste艣my na etapie, na kt贸rym wybieramy sobie najlepsze dobre taktyki z jednej i drugiej 艣cie偶ki i 艂膮czymy je w du偶膮 艣cie偶k臋. Dlatego na przyk艂ad za granic膮 w zasadzie w og贸le nie robili艣my filmik贸w 艣miesznych takich jak w Polsce tam wyp艂yn臋li艣my przez internet, p贸藕niej r贸偶ne filmiki z powitania klienta, one bardzo pomog艂y w biznesie, bardzo pomog艂y generowa膰 leady, doj艣膰 do tego statusu top of mind i tak dalej. Mieli艣my bardzo namacalny efekt wszystkich tych dzia艂a艅, takich jak w艂a艣nie 艣mieszne filmiki. Za granic膮 w og贸le tego nie robili艣my, ewentualnie robili艣my w formie optymalizacji, wy艣wietlali艣my filmik ze 艣miesznym powitaniem dla nowych klient贸w, ale nie wykorzystywali艣my tego w edukacji czy w zasiewaniu nowych lead贸w i to chcemy zmieni膰, dlatego na pocz膮tku tego roku nagrywamy wsp贸lnie z du偶膮, dobr膮 agencj膮 pierwszy taki klip w stylu (ns.30.37.) i b臋dziemy pr贸bowa膰 tej 艣cie偶ki, kt贸ra dobrze nam wysz艂a w Polsce, r贸wnie偶 w globalu, ale te filmiki nie b臋d膮 oparte na mnie, ja nie b臋d臋 jak膮艣 postaci膮, tylko b臋dziemy mieli aktor贸w i tak dalej, native'贸w. Staramy si臋 wybra膰 najlepsze i przede wszystkim skalowalne elementy tego marketingu polskiego i zastosowa膰 go w globalnym marketingu, ale te偶 odwrotnie, bo teraz rekrutujemy osob臋 do content marketingu w Polsce, bo to, co uda艂o nam si臋 zrobi膰 zagranicznym blogiem, wbi膰 na topowe frazy dla naszego segmentu na 艣wiecie, to staramy si臋 to jeszcze mocniej zrobi膰 na polskim rynku, chocia偶 tutaj jakby hub jest du偶o ni偶ej, w sensie potencja艂 jest mniejszy ni偶 globalnie oczywi艣cie, tym bardziej, 偶e teraz wi臋cej ludzi w Google wpisuje w polskim Brand24 ni偶 wszystkie razy zwi膮zane z monitoringiem medi贸w razem wzi臋te. Tak偶e tutaj fajnie, 偶e jeden od drugiego kana艂u mo偶e si臋 uczy膰. Odpowiadaj膮c na pytanie, kim s膮 klienci Branda to przede wszystkim 3 g艂贸wne typy klient贸w 鈥 PR-owcy, marketerzy i produktowcy. PR-owcy, kt贸rym podpowiadamy reputacj臋 marki, pozwalamy 艣ledzi膰 aktywno艣ci PR-owe i jako艣 ocenia膰 prace, r贸偶ne dzia艂ania PR-owe. Marketerzy, kt贸rym r贸wnie偶 podpowiadamy, jak oceni膰 dzia艂ania marketingowe w internecie, czasami dzia艂ania marketingowe poza internetem przelewaj膮 si臋 do internetu, typu jak kampania w telewizji wp艂ywa na dyskusj臋 w internecie, tego typu rzeczy i produktowcy, bo coraz wi臋cej mamy takich klient贸w, kt贸rzy... I to m贸wi臋 o trzech g艂贸wnych grupach, bo mamy ca艂y szereg ludzi, kt贸rzy czasami wykorzystuj膮 Branda, 偶eby znale藕膰 bilety na rynku wt贸rnym na koncert Eda Sheerana. To jest mocno niszowy klient, ale te偶 tacy s膮. Natomiast produktowcy to jest taki klient, kt贸ry najbardziej ostatnio rozpala nasz膮 wyobra藕ni臋, bo w zasadzie do艂膮czy艂 do nas bardzo du偶y klient, w tej chwili najwi臋kszy, jaki mamy, zostawiaj膮cy ponad 100 000 rocznie, czyli jak na nasze standardy stu, parudziesi臋ciu czy oko艂o setki dolar贸w ARPU miesi臋cznego to jest bardzo du偶y klient, najwi臋kszy, jakiego kiedykolwiek mieli艣my. Do艂膮czy艂 do nas 1,5 roku temu, w tej chwili przed艂u偶y艂 na kolejny rok, podwajaj膮c abonament i to jest znany producent aut elektrycznych. Niestety nie mog臋 m贸wi膰, kt贸ry, bo oni postrzegaj膮 to jako przewaga konkurencyjna, ale to, co robimy dla nich jest naprawd臋 fascynuj膮ce, bo z miliona wzmianek miesi臋cznie na temat tej marki, przez kt贸re bardzo ci臋偶ko si臋 przebi膰, zbieramy kilka tysi臋cy miesi臋cznie, kt贸re podsy艂amy, na temat produktu. Z konstruktywnym feedbackiem produktowym, typu mam problemy z drzwiami, tu zobaczcie zdj臋cie. Mam problemy z farb膮, zobaczcie, jak tu odpada. Mam problemy z reflektorem albo znalaz艂em buga w systemie kontroli jazdy. Tego typu.

Micha艂 Mas艂owski: Rozumiem, 偶e przy du偶ej masie takich wzmianek, to ju偶 analiza statystyczna jest wa偶na, 偶e nie pojedyncze rzeczy, tylko czego jest du偶o.

Micha艂 Sadowski: Ci臋偶ko odnale藕膰 to mi臋so. Jak masz milion wzmianek o gie艂dzie, funderze, masie r贸偶nych innych rzeczy, mem贸w i tak dalej, ci臋偶ko jest znale藕膰 w艣r贸d tego miliona 2 000 wzmianek, kt贸re maj膮 najbardziej konstruktywny feedback produktowy, kt贸ry faktycznie team produktowy mo偶e sobie wzi膮膰 i powiedzie膰: 鈥濶a bazie tego przebudujemy, wykorzystamy tutaj inny rodzaj materia艂u, 偶eby to by艂o trwalsze鈥 albo co艣 takiego. To jest niesamowite, bo te偶 dla nas jest to bardzo buduj膮ce. Dla nas to jest taki super spektakularny przyk艂ad, gdzie faktycznie my mamy namacalny wp艂yw na zmian臋 jakiego艣 produktu, bo ten produkt si臋 zmienia i my dostajemy taki feedback, 偶e on si臋 zmienia, dlatego, 偶e my艣my znale藕li bardzo konstruktywny feedback, kt贸ry gdzie艣 tam skuantyfikowali艣my i podes艂ali艣my w formie cotygodniowych raport贸w. Wi臋c w og贸le tam nie pracujemy z dzia艂em marketingu czy PR-u, tylko z dzia艂em produktu, gdzie oni czerpi膮 z gigantycznej skarbnicy wiedzy produktowej, kt贸r膮 jest internet.

Micha艂 Mas艂owski: A propos bilety na koncert Eda Sheerana, rozumiem, 偶e niezwykle nietypowe zastosowanie. Ja zadam inne pytanie 鈥 czy inwestorzy gie艂dowi kupuj膮 us艂ugi Branda i jak z nich korzystaj膮?

Micha艂 Sadowski: Tak, rzeczywi艣cie powiedzia艂bym, 偶e to znacznie liczniejsza grupa ni偶 ci kupuj膮cy bilety na koncert Eda Sheerana, ale te偶 du偶o mniej liczna ni偶 produktorzy, marketerzy czy PR-owcy. W szczeg贸lno艣ci bym powiedzia艂... To si臋 w og贸le zacz臋艂o od inwestor贸w typu VC, kt贸rzy zacz臋li monitorowa膰 sp贸艂ki ze swojego portfolio w艂a艣nie przy pomocy Branda. Czasami te偶 zaczynali wy艂apywa膰 wzmianki o sp贸艂kach, kt贸re gdzie艣 ich interesuj膮 przy pomocy Branda, natomiast w tej chwili powiedzia艂bym, 偶e jest szczeg贸lne zainteresowanie rynkiem krypto, kt贸re widzimy. Ja jako kto艣, kto nie ma ani z艂ot贸wki zainwestowanej w krypto ani w 偶adne inne akcje poza Brandem, postrzegam jako cz臋sto stricte spekulacyjny instrument, kt贸ry stricte zale偶y od tego, co si臋 o nim m贸wi w internecie, ile si臋 m贸wi o nim w internecie.

Micha艂 Mas艂owski: Jak du偶y jest hype.

Micha艂 Sadowski: Dok艂adnie. Wi臋c akurat na tych instrumentach w danych z Branda cz臋sto wida膰 istotne korelacje, dlatego widzimy, 偶e coraz wi臋cej projekt贸w, kt贸re s膮 wytworzone w ramach abonament贸w w Brandzie, to s膮 w艂a艣nie kryptowaluty. I to nie zawsze s膮 funderzy tej kryptowaluty czy jakie艣 platformy NFT, ale w艂a艣nie kto艣, kto obserwuje z boku i mo偶e gra pod... Czy wykorzystuje dane, kt贸re my dajemy jako gdzie艣 tam jakie艣 dodatkowe wsparcie tych decyzji inwestycyjnych. Robili艣my te偶 takie testy, bo mamy te偶 w planie produkt dla tego typu odbiorc贸w. Ten produkt si臋 rozwija, w tej chwili pewnie b臋dziemy rekrutowa膰 ludzi do dzia艂u, kt贸ry b臋dzie si臋 zajmowa艂 tym projektem. On roboczo nazywa si臋 Stock24, ale pewnie sp贸艂ki notowane nie b臋d膮 pierwszym, czego b臋dzie dotyczy艂 ten projekt, tylko pierwsze b臋d膮 instrumenty bardzo spekulacyjne, typu w艂a艣nie kryptowaluty. Bo historycznie pr贸bowali艣my te偶 wykorzystywa膰 to bardziej pod k膮tem sp贸艂ek notowanych, ale dla wielu to dzia艂a sensownie, dla wielu totalnie 藕le, jakby du偶o bardzo zale偶y od hermetyczno艣ci danej bran偶y i tego, jak inwestorzy m贸wi膮 o danym instrumencie, wi臋c jest to niestety bardzo ci臋偶ki orzech do zgryzienia, je艣li chodzi o bardziej dojrza艂e sp贸艂ki notowane, natomiast w przypadku tych takich l偶ejszych instrument贸w, jak kryptowaluty, to dzia艂a spoko i pewnie w tym kierunku b臋dziemy to na razie rozwija膰.

Micha艂 Mas艂owski: Jakby艣 m贸g艂 powiedzie膰 2 s艂owa o planach na przysz艂o艣膰 takich produktowych. Co jeszcze w Brandzie zamierzacie fajnego zrobi膰 w najbli偶szym okresie?

Micha艂 Sadowski: Ten rok b臋dzie prze艂omowy dla produktu, je艣li chodzi o Branda, bo przyznam szczerze, 偶e nie jeste艣my zadowoleni z tempa zmian produktowych w ostatnich 2-3 latach. Jakby oczywi艣cie mia艂 na to wp艂yw szereg rzeczy, przede wszystkim Facebook, kt贸ry zmusi艂 nas do zredukowania zatrudnienia i koszt贸w o 40%, ale to troch臋 s膮 wym贸wki powiedzmy. Teraz nie chcemy szuka膰 wym贸wek, chcemy znowu sta膰 si臋 firm膮, gdzie produkt nap臋dza wszystko inne. My艣my przez ostatnie pewnie 4-5 lat tak troch臋 zach艂ysn臋li si臋 optymalizacjami r贸偶nego typu marketingowymi, on-boardingu, klient贸w i mimo 偶e to dalej s膮 nasze oczka w g艂owie, to chcemy bardzo mocno odpali膰 z produktem. Wi臋cej zmian, wi臋cej produkt贸w. I tutaj jest kilka takich wi臋kszych wydarze艅. W tym roku w dominuj膮cym stopniu przebudujemy samego Branda jako narz臋dzie. Przesuwamy si臋 z narz臋dzia, kt贸re dawa艂o historycznie dane w narz臋dzie, kt贸re daje wnioski. Oczywi艣cie te dane nadal b臋d膮, ale chcemy przede wszystkim dawa膰 wnioski, wi臋c b臋dzie nowa zak艂adka po艣wi臋cona wnioskom, b臋dziemy dawa膰 benchmarki. Generalnie zrozumieli艣my, 偶e mamy do艣膰 unikaln膮 pozycj臋 na rynku. Jeste艣my jedn膮 z niewielu firm na 艣wiecie, kt贸r膮 艣ledz膮 na 偶ywo dziesi膮tki tysi臋cy marek z ca艂ego 艣wiata, maj膮 gigantyczn膮 baz臋 22 mld wzmianek, w kt贸rych jest masa benchmark贸w, kt贸re mo偶emy sobie zderza膰 pomi臋dzy r贸偶nymi firmami i tak naprawd臋 podpowiada膰 im, komu idzie dobrze, komu idzie 藕le, komu idzie gorzej i tak dalej. Wi臋c to jest kierunek, w kt贸rym chcemy si臋 rozwija膰 samym Brandem, ale te偶 chcemy sta膰 si臋 sp贸艂k膮 wieloproduktow膮. To znaczy wydaje nam si臋, 偶e te setki tysi臋cy lead贸w, kt贸re przewin臋艂y si臋 przez nasz lejek sprzeda偶owy przez ostatnie 10 lat, to jest gigantyczny potencja艂, kt贸ry jest na razie niedotkni臋ty w 偶aden spos贸b. Zawsze sprzedawali艣my im tylko jeden produkt. W tej chwili chcemy sprzedawa膰 im kolejne produkty komplementarne do Branda i w najbli偶szych tygodniach wystartuje pewnie aplikacja, kt贸r膮 tworzymy we wsp贸艂pracy z gigantem SEO Semrush. B臋dziemy mieli jedn膮 z pierwszych aplikacji, kt贸re si臋 pojawi膮 na ich market place. To jest akurat wielka niewiadoma, bo nie wiadomo, czy ten market place b臋dzie istotnym koniem poci膮gowym, czy dadz膮 nam du偶膮 ekspozycj臋 w ramach tego market place'u, czy ma艂膮 ekspozycj臋, ale chcemy robi膰 wiele tego typu projekt贸w, wiele tego typu eksperyment贸w wr臋cz, licz膮c, 偶e z 10 takich projekt贸w, kt贸re dowieziemy do fazy beta czy MVP, 2 czy 3 naprawd臋 mocno odpal膮. R贸wnolegle rozwijamy ten produkt custom reports, czyli p贸艂automatyczne raporty klient贸w, kt贸rzy nie maj膮 czasu korzysta膰 z Branda, a chc膮 nadal g艂贸wnych warto艣ci, jakie oferuj膮 dane czy chc膮 uzyska膰 wnioski, ale nie chce im si臋 po prostu zagl膮da膰 do narz臋dzia, to im w艂a艣nie dajemy te custo reporty. I mamy w planie jeszcze kilka innych produkt贸w, g艂贸wnie celowanych do kierowc贸w i marketer贸w, tylko po prostu komplementarnych do samego Branda. W niekt贸rych przypadkach to b臋d膮 produkty, gdzie wyci膮gamy jaki艣 modu艂 samego Branda, kt贸ry jest bardzo rozbudowanym narz臋dziem wbrew pozorom i opakowujemy jako osobny produkt i sprzedajemy do podobnej grupy docelowej, a czasami b臋d膮 to zupe艂nie nowe segmenty, w kt贸rych Brand jeszcze do tej pory nie funkcjonowa艂.

Micha艂 Mas艂owski: Pytanie na koniec mam takie, bo m贸wi艂e艣 wielokrotnie... Facebook si臋 przez nasz膮 rozmow臋 przewija艂, jako pewny korektor waszej dzia艂alno艣ci. To modny ostatnio temat, Facebook zapowiedzia艂 tworzenie Metaverse, pytanie tutaj jakby艣my si臋 przeszli ulic膮 i zapytali kogo艣, kto by wiedzia艂, co to jest Metaverse i potrafi艂 dok艂adnie opisa膰. Czy postrzegasz to jako zagro偶enie czy szans臋 dla twojego biznesu i czy generalnie jakie艣 du偶e rzeczy w mediach mog膮 si臋 wydarzy膰, z twojego punktu widzenia kt贸re b臋d膮 albo szans膮, albo zagro偶eniem dla Branda?

Micha艂 Sadowski: Z najwi臋kszych zagro偶e艅 to pewnie m贸g艂bym wskaza膰 trudno艣ci z dost臋pno艣ci膮 danych, przez kt贸re przeszli艣my z Facebookiem, cho膰 to by艂o o tyle unikalne, 偶e my byli艣my takim jedynym istotnym podmiotem, kt贸ry nie mia艂 tych danych, bo dost臋pno艣膰 danych przez ostatnie 10 lat spad艂a drastycznie. To znaczy my艣my z Facebooka czy innych medi贸w mieli pewnie 100 razy wi臋cej dos艂ownie wynik贸w 10 lat temu oferowali dla przeci臋tnej marki, dlatego, 偶e by艂a otwarta apka Facebooka z funkcj膮 searcha, dawali dane za darmo i tak dalej. Dzisiaj to si臋 bardzo zmieni艂o...

Micha艂 Mas艂owski: Zacie艣niaj膮 prywatno艣膰.

Micha艂 Sadowski: Tak, ale wszyscy jedziemy na jednym w贸zku z pozosta艂ymi narz臋dziami. To, co by艂o problemem dla Branda w akcji z Facebookiem by艂o to, 偶e nie jechali艣my przez chwil臋 na jednym w贸zku, tylko byli艣my pod tym wozem, byli艣my pod ko艂ami, bo nie mieli艣my tego dost臋pu. Wi臋c my w tej chwili powo艂ali艣my w firmie mas臋 r贸偶nych proces贸w, funkcji i tak dalej, kt贸re maj膮 nas zabezpieczy膰 przed tego typu historiami w przysz艂o艣ci i w takim modelu mniejsza dost臋pno艣膰 danych wp艂ywa na ca艂y segment monitoringu medi贸w, a nie tylko na nas i to nie jest takim problemem. Pewnie powiedzia艂bym istotnym problemem, takim ryzykiem mo偶e niezwi膮zanym z danymi mo偶e by膰 te偶 presja p艂ac. To s膮 biznesy technologiczne, mocno w tej chwili borykaj膮 si臋 z problemami, z wykwalifikowanym personelem, je艣li chodzi szczeg贸lnie o IT. Jakby inflacja wynagrodze艅 programist贸w jest kosmiczna. Na szcz臋艣cie jeste艣my na etapie, na kt贸rym mniej nas to boli, bo weszli艣my ju偶 w faz臋 zysk贸w, ale wiem, 偶e dla wielu firm jest to problem i my te偶 musieli艣my tym ryzykiem zarz膮dza膰. To znaczy przyj臋li艣my tak膮 troch臋 strategi臋 Atletico Madryt 鈥 to jest klub, z kt贸rego od dziesi膮tek lat wykupuje si臋 najlepszych zawodnik贸w, a pomimo to walcz膮 co roku o najwy偶sze trofea, bo maj膮 d艂ug膮 艂awk臋 rezerwowych, dobr膮 szk贸艂k臋 i super skaut贸w. I my te偶 troch臋 w ten dese艅 postawili艣my. Chcemy mie膰 dobrych skaut贸w, d艂ug膮 艂awk臋 i super szk贸艂k臋 ludzi i troch臋 si臋 to udaje robi膰. Ale oczywi艣cie te ryzyka s膮, wi臋c to bym powiedzia艂, 偶e takie 2 najistotniejsze, kt贸re ja gdzie艣 obserwuj臋.

Micha艂 Mas艂owski: A Metaverse? To zmieni wszystko czy mo偶emy spokojnie jako bajk臋 przysz艂o艣ci, gdzie艣 tam poczeka膰 jeszcze chwil臋.

Micha艂 Sadowski: To mo偶e zmieni膰. To znaczy przy ca艂ej mojej niech臋ci do Facebooka, to uwa偶am, 偶e to jest kierunek, w kt贸rym zmierza 艣wiat i mimo 偶e pewnie b臋dziemy widzie膰 troch臋 polaryzacj臋 mi臋dzy Metaverse a przeciwnikami Metaverse, to znaczy, 偶e my艣l臋, 偶e za 10 lat b臋dziemy mieli tak, jak mamy 2 typy ludzi, je艣li chodzi o preferencje polityczne w wi臋kszo艣ci kraj贸w, to b臋dziemy mieli 2 typy ludzi, je艣li chodzi o Metaverse 鈥 ludzi, kt贸rzy absolutnie s膮 fanami chodzenia po g贸rach na 偶ywo i b臋dziemy mieli ludzi-fan贸w sp臋dzania jak najwi臋kszej ilo艣ci czasu w tym Metaversie. Tak偶e wydaje mi si臋, 偶e to jest element, kt贸rego trzeba by膰 艣wiadomym, trzeba to obserwowa膰 i trzeba by膰 gotowym na wykorzystanie tej szansy, bo my艣l臋, 偶e szanse na pewno tam si臋 pojawi膮. Ja w og贸le my艣l臋, 偶e w Metaverse wejdziemy troch臋 od innej strony, to znaczy wszyscy patrz膮 na aplikacj臋 typu VR, a mi si臋 wydaje, 偶e takim Metaverse'm 1.0 s膮 s艂uchawki EarPodsy Apple'a i to, 偶e ten proces wchodzenia w ten wirtualny 艣wiat ju偶 jest do艣膰 mocno posuni臋ty od strony audio, gdzie jeste艣my zanurzeni w tych podcastach, wydajemy komendy g艂osowo i wprawdzie oczy i pozosta艂e zmys艂y gdzie艣 tam s膮 jeszcze w 艣wiecie rzeczywistym, ale wszyscy patrz膮, czy konkurencj膮 Oculusa jest bardziej Half Life... W sensie Valve czy jakie艣 inne technologie. Mnie si臋 wydaje, 偶e g艂贸wn膮 konkurencj膮 Oculusa s膮 EarPodsy, kt贸re s膮 jeszcze wersj膮 1.0 VR-u.

Micha艂 Mas艂owski: I 偶e bez tego na oczy.

Micha艂 Sadowski: Tak, bez tego na oczy, ale ju偶 generuj膮 pewne zanurzenie. Te EarPodsy pokazuj膮 dobrze, jak to mo偶e wp艂ywa膰 na przyk艂ad na nasz biznes, bo rosn膮ca popularno艣膰 podcast贸w sprawia, 偶e my bardzo szybko postawili艣my na podcasty jako jedno z bardzo istotnych 藕r贸de艂, kt贸re monitorujemy i analizujemy. Jakby sam mam 2 podcasty, uwa偶am, 偶e to jest w zasadzie jak kto艣 ma troszk臋 czasu po godzinach i chce zainwestowa膰 w co艣, to warto rozkr臋ci膰 podcast, bo jest to jedna z najlepszych inwestycji. Tak偶e bardziej patrz臋 na Metaverse przez pryzmat audio na razie, a pewnie z czasem zaczniemy si臋 przygl膮da膰, jak w kwestii wizualnej mo偶e to zadzia艂a膰.

Micha艂 Mas艂owski: OK, Micha艂. Bardzo gor膮co dzi臋kuj臋 ci za dyskusj臋.

Micha艂 Sadowski: Ja dzi臋kuj臋.

Micha艂 Mas艂owski: Rozmowa i o sprawach gie艂dowych, i takich troszeczk臋 wiesz... O tym, 偶e warto mie膰 w艂asny podcast. Bardzo ci dzi臋kuj臋 serdecznie

Micha艂 Sadowski: Podcast warto mie膰.

Micha艂 Mas艂owski: Tak, to mi艂o mi si臋 s艂ucha艂o. Prosz臋 pa艅stwa, ja nazywam si臋 Micha艂 Mas艂owski, moim i pa艅stwa go艣ciem by艂 Micha艂 Sadowski, prezes zarz膮du Brand24. Do zobaczenia nast臋pnym razem.

Micha艂 Sadowski: Dzi臋ki bardzo.