Prosty budżet domowy jest genialny… w swojej prostocie. Zarządzanie swoimi pieniędzmi wcale nie musi być trudne. Wystarczą Ci kartka papieru, długopis i znajomość kilku zasad. Zobacz, jak przygotować budżet gospodarstwa domowego.
3 zasady budowania dobrego budżetu domowego
Zanim przejdziemy do przygotowywania domowego budżetu, musisz poznać kilka zasad jego konstruowania. Oto 3 rzeczy, o których musisz pamiętać przy budowaniu dobrego budżetu.
- Prostota – w sieci bez trudu znajdziesz rozbudowany plany budżetów domowych, które obejmują kilkanaście arkuszy w Excelu. Nie oto jednak chodzi, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze świadomym zarządzaniem budżetem. Dobry plan musi być na tyle prosty, abyś mógł go wytłumaczyć nawet dziecku.
- Przejrzystość – do zarządzania swoimi pieniędzmi nie potrzebujesz Excela lub specjalnych aplikacji. Wystarczy kartka papieru. Zrób to jednak tak, abyś miał wszystko „pod ręką” lub w zasięgu wzroku.
- Elastyczność – nawet korporacjom, w których pracują specjaliści w dziedzinie finansów, nie zawsze domykają się budżety. Nie przejmuj się więc, gdy w Twoim planie coś nie wypali. Nie poddawaj się, tylko popraw budżet i zweryfikuj jego skuteczność w kolejnym miesiącu.
Weź sobie te trzy zasady głęboko do serca. Trzymanie się ich przy konstruowaniu budżetu, znacznie przybliży Cię do sukcesu.
Jak zaplanować budżet domowy – trzy etapy
Oto nasz pomysł na budowę budżetu domowego nie w Excelu, ale na kartce papieru. Jego stworzenie zajmie Ci mniej niż trzy kwadranse. Przejdź etap po etapie.
Etap pierwszy: Przychody stałe i wydatki stałe
To oś i fundament budżetu domowego. Na jednej części kartki wypisz przychody swoje lub całej rodziny, jeśli przygotowujesz budżet rodzinny. Najczęściej będzie to wynagrodzenie z tytułu wykonywanej pracy, ale w tym miejscu wpisujesz również inne spodziewane wpływy – między innymi stypendia, alimenty lub 500+.
Nie bierz jednak pod uwagę takich jak premie lub nagrody. Potraktuj to raczej, jako coś dodatkowego.
Po drugiej stronie wypisz wszystkie stałe wydatki, czyli takie, które ponosisz w każdym miesiącu. Najlepiej jeśli skorzystasz z wyciągu bankowego. Wyszczególnione będą na nim wszystkie przelewy wychodzące z konta.
Wydatki musisz również podzielić na kategorie. Nie przesadzaj jednak z ich ilością. Optymalnie, jeśli będzie ich od 6 do 10. Mogą to być na przykład:
- opłaty związane z mieszkaniem (czynsz, rachunki, media, chemia),
- jedzenie,
- raty kredytów i pożyczek,
- rozrywka (kino, mecze, ale i Netflix),
- transport (paliwo, bilety komunikacji),
- dziecko (żłobek, zajęcia dodatkowe),
- hobby (sprzęt, karnet na siłownie),
- edukacja (książki, kursy, studia).
Teraz wystarczy wykonać proste działanie matematyczne: przychody – wydatki = dochód (saldo).
Wartość salda to kwota, która zostaje Ci w kieszeni po opłaceniu wszystkich wydatków stałych.
Etap drugi: Wydatki nieregularne
To cała kategoria wydatków, które trzeba obowiązkowo wpisać do budżetu domowego. Do wydatków nieregularnych zaliczamy wszystkie koszty, które ponosimy raz lub kilka razy w roku. Mogą to być między innymi:
- prezenty świąteczne,
- ubezpieczenie samochodu,
- wakacyjne wyjazdy,
- ubrania,
- remonty.
Nie uwzględnienie tych kosztów może być prawdziwym zabójcą budżetu domowego. Dlatego dokładnie przeanalizuj swój wyciąg z konta bankowego, a także zastanów się, jakie wydatki mogą Cię spotkać w najbliższych miesiącach. Nie przypisuj ich jednak do konkretnego miesiąca, a nawet kwartału. Oszacuj je w perspektywie rocznej.
Zobacz również: Czy wiesz, na czym najwięcej tracisz pieniędzy w budżecie domowym?
Przykładowo, jeśli wyjeżdżasz na wakacje dwa razy w roku i przeznaczasz na to 4000 złotych w lipcu i 2000 złotych w styczniu, to sumaryczny koszt tej kategorii to 6000 złotych. To właśnie taką kwotę musisz podzielić przez 12 i otrzymany wynik (w naszym przypadku 500 złotych) dopisać do każdego miesiąca.
Inne podejście, bardziej rygorystyczne, mówi o podzieleniu otrzymanej kwoty przez 10. W ten sposób w każdym miesiącu odłożysz więcej pieniędzy na nieregularne wydatki.
Po spisaniu wszystkich nieregularnych wydatków należy jeszcze raz przeprowadzić obliczenie salda. Jeśli wynik jest na plusie to dobry znak. Oznacza to, że nie musisz się obawiać o to, czy wystarczy Ci pieniędzy w danym miesiącu. Jeśli jednak wynik jest na minusie, to koniecznie prześwietl wszystkie wydatki i usuń te zbędne.
Etap trzeci: oszczędzanie i inwestycje
Zakładamy jednak, że przychody przerastają wydatki – co jest istotną cechą dobrego budżetu domowego. Pora więc zastanowić się, co zrobić z nadwyżką pieniędzy.
Przeznaczenie nadwyżki finansowej należy zaplanować już na początku miesiąca. W przeciwnym razie środki te mogą zniknąć – na przykład przez pokusę zakupu drogiego gadżetu lub kilku kolacji na mieście. Chcemy tego uniknąć, dlatego tak ważne jest stworzenie planu na oszczędności. Te powinny zostać spożytkowane na kilka sposobów:
- fundusz na wydatki nieregularne (prezenty czy remonty),
- poduszka finansowa,
- inwestycje,
- cel (zakup roweru, nowego telefonu lub dodatkowe wakacje).
Teraz kiedy już wiesz, na co chcesz przeznaczyć oszczędności, możesz przy pomocy poleceń przelewów zautomatyzować cały proces.
Zobacz również: Co zrobić z pierwszymi oszczędnościami?
Prosty domowy budżet
Nawet tak prosta konstrukcja planu pozwoli Ci lepiej zarządzać swoimi pieniędzmi. Teraz już wiesz, jak zrobić budżet domowy. Weź więc kartkę papieru i rozpocznij planowanie. Pamiętaj jednak, że na tym nie koniec. Równie ważne, jak ułożenie strategii jest również systematyczne prowadzenie i kontrola budżetu domowego.