Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

PKP Cargo kupiło dwie spółki kolejowe od Orlenu

© Oleksiy Mark - Fotolia.com

PKP Cargo uzgodniło warunki transakcji zakupu aktywów kolejowych od PKN Orlen. Za kwotę 251,6 mln zł największy w Polsce przewoźnik kolejowy nabędzie udziały w Orlen KolTrans i zorganizowaną część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia.

 

Wraz ze zmianą właścicielską zostaną zawarte długoterminowe umowy na obsługę logistyczną Grupy Orlen przez PKP Cargo. Aby transakcja została dokonana, niezbędna jest między innymi zgoda Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka ORLEN KolTrans i Euronaft Trzebinia działają na rynku przewozów paliw i chemikaliów. Przewożą one około 40% produktów wytwarzanych przez PKN Orlen, głównie do terminali paliwowych i zakładów chemicznych. Orlen KolTrans i Euronaft utrzymują stabilny, blisko 2,5% udział w polskim rynku przewozów kolejowych.

 

„Konsekwentnie wzmacniamy PKP CARGO. Po niezwykle udanym przejęciu czeskiego AWT i realnej ekspansji na rynkach południowej Europy, umacniamy pozycję na rynku polskim, w dodatku w segmencie gwarantującym poszerzenie naszych kompetencji, zwiększenie rentowności i konkurencyjności. Przewozy paliw i produktów petrochemicznych wymagają wysokiej jakości obsługi. Dokonany przez PKN ORLEN wybór PKP CARGO na strategicznego partnera logistycznego to kolejny dowód zaufania naszych kontrahentów i mocny impuls do kontynuowania dynamicznego rozwoju naszej firmy z korzyścią dla klientów, akcjonariuszy i pracowników” – powiedział Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.

 

Docelowo przejmowane spółki mają się wyspecjalizować w przewozach produktów chemicznych i mają odpowiadać za ten segment w całej grupie PKP Cargo. W przyszłości ich potencjał ma być również wykorzystywany za granicą. Spółka oznajmiła, że segment przewozów chemicznych może mieć w przyszłości nawet 20% udział w całym wolumenie grupy. Poziom synergii po przejęciu może osiągnąć kwotę co najmniej 10 mln zł rocznie. Mogą one pochodzić z integracji systemów IT, większej grupy zakupowej, wspólne wykorzystywanie posiadanego taboru czy przeprowadzanie okresowych napraw taboru w zakładach PKP Cargo. PKP Cargo podało, że wskaźnik EV/EBITDA przejmowanych podmiotów miał wartość około 6,3. Połączony wynik na poziomie EBITDA w 2014 roku miał wartość 21,2 mln zł, a zysk netto 11,7 mln zł.

 

Wiele wskazuje na to, że to nie koniec przejęć kolejnych spółek przez PKP Cargo. Spółka podpisała umowy na kredyty inwestycyjne o łącznej wartości 1,1 mld zł z Bankiem Gospodarstwa Krajowego i Bankiem PEKAO S.A. Tym samym PKP Cargo zapewniło sobie możliwości finansowania inwestycji, w tym przede wszystkim inwestycji związanych z realizacją strategii tj. ewentualnych akwizycji czy kosztów rozbudowy taboru.

 

Notowania akcji PKP Cargo są w ostatnim czasie pod presją podaży. Niekorzystnie na kurs walorów może wpływać kilkumiesięczny spór ze związkami zawodowymi, które grożą strajkiem (obecnie zawieszony do 9 grudnia tego roku). Dodatkowo 6 listopada wprowadzone zostały do obrotu akcje pracownicze. Z technicznego punktu widzenia, kurs akcji jest w bardzo ciekawym miejscu. Obecnie testowana jest krótkoterminowa linia trendu spadkowego, oraz wcześniejszy poziom wsparcia, które teraz jest oporem na poziomie około 64 zł.

 

PKP Cargo - Analiza techniczna
Źródło: Stooq.pl

Zobacz również:

17.12.2018, Aktualności

Dom Maklerski mBanku dołącza do programu „Orlen w portfelu”

17.12.2018, Aktualności

Dom Maklerski mBanku dołącza do programu „Orlen w portfelu”

Do programu Orlen w Portfelu dołączył Dom Maklerski mBanku. Jest to drugi, po Domu Maklerskim PKO BP, polski broker, który nawiązał współpracę z PKN Orlen S.A. w zakresie współpracy przy promocji inwestowania długoterminowego wśród inwestorów indywidualnych.

Zobacz więcej

17.12.2018, Newsroom

Czat inwestorski GPW. Nowe indeksy, IPO i przyszłość NewConnect

17.12.2018, Newsroom

Czat inwestorski GPW. Nowe indeksy, IPO i przyszłość NewConnect

- Już 27 grudnia rozpoczynamy publikację trzech indeksów dywidend: WIG20dvp, mWIG40dvp oraz sWIG80dvp - mówił wiceszef GPW podczas rozmowy z inwestorami.

Zobacz więcej

PKP Cargo kupiło dwie spółki kolejowe od Orlenu
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie