Większość inwestorów indywidualnych jest zdania, że rola mediów społecznościowych w komunikacji na rynku kapitałowym będzie rosnąć, choć na razie dość rzadko korzystają z Facebooka, Twittera czy LinkedIn. Głównym źródłem informacji są dla nich internetowe portale informacyjne, za najbardziej wiarygodne uważają natomiast… strony spółek giełdowych.
To główne wnioski, jakie płyną z badania przeprowadzonego przez NBS Communications oraz Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych [1].
Blisko 72% ankietowanych spodziewa się, że w nadchodzących latach znaczenie mediów społecznościowych w komunikacji na rynku kapitałowym będzie rosnąć, a tylko niespełna 10% jest przeciwnego zdania. W opinii blisko połowy (49%) respondentów, media społecznościowe to „przydatna innowacja przyspieszająca przepływ informacji”, a 38% inwestorów ocenia, że „zwracają one uwagę na istotne informacje”. W zdecydowanej mniejszości były wskazania, że serwisy społecznościowe to tylko „przelotna moda” (12%), albo że są one „irytujące” (9%) lub „zbędne” (8%).
Ponad połowa ankietowanych (53%) stwierdziła, że „bardzo często” lub „często” korzysta z tzw. nowych mediów w celu zdobywania informacji z rynku kapitałowego. Odsetek ten uwzględnia przy tym także fora internetowe oraz blogi (głównie branżowe). Jest on znacznie mniejszy, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie najpopularniejsze serwisy społecznościowe, takie jak Facebook (34%), Twitter (8%) czy LinkedIn (2%).
– Postrzeganie mediów społecznościowych przez polskich inwestorów indywidualnych jest zbieżne z opiniami inwestorów instytucjonalnych, które zostały zebrane w ramach badania przeprowadzonego w 12 krajach przez AMO Global [2] i zaprezentowane na początku tego roku. Przypomnę, że specjaliści od zarządzania aktywami w funduszach emerytalnych, inwestycyjnych i firmach ubezpieczeniowych wciąż polegają głównie na tradycyjnych mediach jako źródłach informacji. Ponad 80% z nich spodziewa się jednak większego wykorzystania mediów społecznościowych w komunikacji finansowej w przyszłości – komentuje Anna Krajewska, prezes NBS Communications. – Obydwa te badania pokazują, że choć dziś serwisy społecznościowe nie odgrywają jeszcze istotnej roli w relacjach inwestorskich, warto uwzględnić ten rodzaj komunikacji jako dopełnienie obecnych działań z zakresu IR. Ważną kwestią jest przy tym również jakość informacji przekazywanych w tych kanałach.
Obecna relatywnie nieduża popularność mediów społecznościowych wśród inwestorów indywidualnych może wynikać z faktu, że są one postrzegane jako mniej wiarygodne niż tzw. tradycyjne media. W badaniu przeprowadzonym przez NBS i SII niespełna 45% ankietowanych uznało je za „bardzo wiarygodne” lub „raczej wiarygodne”.
Co ciekawe, jako najbardziej wiarygodne źródła informacji najczęściej wskazywane były strony spółek giełdowych. Niemal 87% ankietowanych uznało zamieszczane tam informacje jako „bardzo wiarygodne” lub „raczej wiarygodne”. Wysoko pod względem wiarygodności ocenione zostały także agencje informacyjne (82%) oraz internetowe portale informacyjne (80%), wyżej niż gazety (71%), radio i telewizja (58%) oraz wspomniane już tzw. nowe media (45%).
Internetowe serwisy informacyjne to także najczęściej wykorzystywane przez inwestorów indywidualnych kanały do zdobywania informacji na tematy związane z rynkiem kapitałowym. „Bardzo często” i „często” korzysta z nich ponad 91% ankietowanych, podczas gdy odsetek inwestorów regularnie szukających informacji finansowych w gazetach, agencjach informacyjnych lub w radio i telewizji nie przekracza 50%.
- Nasze badania potwierdzają, że w przyszłości coraz więcej będziemy komunikować się poprzez media społecznościowe i dotyczy to również relacji inwestorskich. Uważam, że ten kierunek jest nieodwracalny. Te spółki, które zrozumieją to i wykorzystają wcześniej, wyprzedzą pozostałe, jeśli chodzi o kontakt z inwestorami – mówi Michał Masłowski, Wiceprezes Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych. – Zachęcamy do rynkowej dyskusji na ten temat, dzięki której można będzie m.in. obalić funkcjonujący mit, że nie można efektywnie wykorzystywać mediów społecznościowych w relacjach inwestorskich, ponieważ spółki ograniczone są regulacjami dotyczącymi obowiązków informacyjnych. Z pewnością można, co potwierdzają chociażby powszechne praktyki rynku amerykańskiego.
Pobierz pełne wyniki badania: [plik pdf 274KB]
Opracowanie:
O Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych
Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych (SII) jest największą organizacją zrzeszającą inwestorów giełdowych w Polsce (ponad 10 000 członków), która działa od 1999 r. i należy do europejskich organizacji inwestorskich Euroshareholders i Euroinvestors oraz Światowej Federacji Inwestorów WFIC.
Działalność Stowarzyszenia koncentruje się na wszechstronnym wsparciu inwestorów i opiera się na trzech głównych filarach: edukacji (m.in. organizacja szkoleń i konferencji, publikacje i analizy), ochronie praw inwestorów oraz zapewnieniu swoim członkom zniżek, oferowanych przez partnerów SII.
O NBS Communications
NBS jest najstarszą (od 1990 r.) i jedną z najbardziej doświadczonych agencji public relations na polskim rynku. Specjalizuje się w finansowym PR oraz relacjach inwestorskich. Kampanie informacyjne NBS wspierają transakcje na rynku kapitałowym, w tym publiczne oferty akcji (ponad 120 przeprowadzonych kampanii IPO) oraz fuzje i przejęcia.
Zapraszamy na stronę www.nbs.com.pl.
Dodatkowych informacji udzielają:
AnnaKrajewska NBS Communications tel.: 22 826 74 18 tel. kom.: +48 505 004 620 e-mail: akrajewska@nbs.com.pl |
Michał Masłowski SII tel. : 71 332 95 60 tel. kom. : +48 501 39 18 37 email : mmaslowski@sii.org.pl |
|
Piotr Wojtaszek NBS Communications tel.: 22 826 74 18 tel. kom.: +48 500 202 355 e-mail: pwojtaszek@nbs.com.pl |
1. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na przełomie II i III kwartału 2014 r. W ankiecie wzięło udział prawie 300 inwestorów.
2. AMO to wiodąca sieć zrzeszająca firmy doradztwa strategicznego i PR finansowego na całym świecie. Organizacja skupia lokalnych liderów w kluczowych ośrodkach finansowych w Europie, Azji i obu Amerykach. Od 2013 r. członkiem AMO jest NBS Communications, będąc jedynym przedstawicielem tej sieci w Polsce.