Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi U┼╝ytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamkni─Öcie komunikatu, klikni─Öcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawie┼ä w zakresie prywatno┼Ťci, wyra┼╝asz zgod─Ö na przechowywanie na urz─ůdzeniu, z kt├│rego korzystasz tzw. plik├│w cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwis├│w internetowych Stowarzyszenia Inwestor├│w Indywidualnych oraz innych parametr├│w zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Je┼╝eli nie wyra┼╝asz zgody na u┼╝ywanie przez nas cookies powiniene┼Ť zablokowa─ç ich zapisywanie na swoim urz─ůdzeniu zmieniaj─ůc ustawienia swojej przegl─ůdarki lub opu┼Ťci─ç t─Ö stron─Ö. Aby uzyska─ç wi─Öcej informacji na temat plik├│w cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj si─Ö z nasz─ů polityk─ů prywatno┼Ťci i zasadami dotycz─ůcymi plik├│w cookies.

Inwestorzy Live ­ččó: Albert Rokicki ÔÇô Jak wymy┼Ťlili┼Ťmy Longterm Games ­čÄ«

Skomentuj artykuł

Ogl─ůdali┼Ťcie ju┼╝ trailer nowej gry Longterm Games ÔÇ×Space Tail: Every Journey Leads Home"? Do┼é─ůczcie do dyskusji z Albertem Rokickim, prezesem Longterm Games i autorem bloga Longterm.pl B─Ödziemy rozmawiali┬áo tym jak si─Ö tworzy gry od zera i o tym jak wygl─ůda droga sp├│┼éki na rynek publiczny.

 

­čŚô ┼Ťroda, 18 maja ­čĽŤ 12:00

Gdzie mo┼╝na ogl─ůda─ç najbli┼╝szy Live ­ččó?┬á

 

 

Trailer nowej gry Longterm Games ÔÇ×Space Tail: Every Journey Leads Home":

 

Transkrypcja

Micha┼é Mas┼éowski:┬áOK, wystartowali┼Ťmy. Cze┼Ť─ç, Albert. Nazywam si─Ö Micha┼é Mas┼éowski, dzisiaj moim go┼Ťciem jest Albert Rokicki, wyj─ůtkowo nie jako autor bloga Longterm.pl, cho─ç te┼╝ pewnie, ale jako prezes zarz─ůdu sp├│┼éki Longterm Games. Albert, naprawd─Ö obejrza┼éem trailer waszej nowej gry, tak spad┼éem z krzes┼éa z wra┼╝enia, natychmiast zadzwoni┼éem do ciebie, nagrajmy co┼Ť, powiedz mi, jak wymy┼Ťlili┼Ťcie Longterm Games? Opowiedz mi, z kim, gdzie si─Ö musia┼ée┼Ť spotka─ç, jakie zrz─ůdzenie losu, kto, gdzie, ┼╝e nagle cyk, a mo┼╝e by┼Ťmy gr─Ö wsp├│lnie zrobili i od razu jak oddam ci g┼éos, to te┼╝ zach─Öcam do zadawania pyta┼ä. W dalszej cz─Ö┼Ťci jak b─Ödzie czas, to te┼╝ postaram si─Ö wy┼Ťwietli─ç i odpowiedzie─ç.

 

Albert Rokicki:┬áJak wymy┼Ťlili┼Ťmy Longterm Games? To nie jest proste pytanie, nie jest to prosta odpowied┼║, bo ten proces dosy─ç d┼éugo trwa┼é. Ja mia┼éem taki zamys┼é od bardzo dawna, bo by┼éem inwestorem wyspecjalizowanym sp├│┼éki game-devove, ale z oczywistych przyczyn nie znam si─Ö na produkcji game-devowej, tego ucz─Ö ju┼╝ od dw├│ch lat prawie, du┼╝o si─Ö nauczy┼éem, ale nie b─Öd─Ö tutaj si─Ö promowa┼é jako wielki znawca produkcji gier. Ja po prostu potrzebowa┼éem wsp├│lnika czy te┼╝ zespo┼éu, kt├│ry by┼éby kompetentny, kt├│ry m├│g┼éby podj─ů─ç si─Ö produkcji gier i spotka┼éem na swojej drodze Roberta ┼üobodzi┼äskiego. Podczas targ├│w Gamescom, to jest najwi─Öksza impreza bran┼╝owa w Europie, bran┼╝y gamingowej, w Kolonii, w Niemczech si─Ö odbywa. By┼éem tam w 2019, to by┼é ostatni Gamescom przed pandemi─ů i mia┼éem zamiar odwiedzi─ç stoisko VARSAV Game Studios, takie pr─Ö┼╝ne studio warszawskie, odwiedzi─ç ┼üukasza Lesi┼äskiego. Nie mog┼éem znale┼║─ç tego stoiska z jakich┼Ť przyczyn. Spotka┼éem si─Ö z nim i m├│wi─Ö: ÔÇ×Gdzie jest to twoje stoisko, zaprowad┼║ mnieÔÇŁ. Przeprowadzi┼é mnie tam, prawie ┼╝e kilometr si─Ö idzie przez te wszystkie hale, dobra, dotarli┼Ťmy i tam w┼éa┼Ťnie Robert pracowa┼é wtedy dla VARSAV Game Studios, zamienili┼Ťmy kilka s┼é├│w, wymienili┼Ťmy si─Ö wizyt├│wkami i potem od s┼éowa do s┼éowa w Warszawie ju┼╝ po kilku spotkaniach stwierdzili┼Ťmy, ┼╝e dobrym pomys┼éem jest za┼éo┼╝enie sp├│┼éki game-devowej stricte, kt├│ra by si─Ö zaj─Ö┼éa produkcj─ů gier. Robert potem przeszed┼é do innego studia, tam oko┼éo roku pracowa┼é, a┼╝ w ko┼äcu zrezygnowa┼é z pracy i ju┼╝ po┼Ťwi─Öci┼é si─Ö ju┼╝ zupe┼énie sp├│┼éce Longterm Games, a wcze┼Ťniej pracowa┼é w CD-Project jako narrative designer, czyli jako scenarzysta Wied┼║mina 3, ale te┼╝ Cyberpunka 2077 i Robert by┼é tym pomys┼éodawc─ů studia, mo┼╝na powiedzie─ç takim driverem, dzi─Öki kt├│remu za┼éo┼╝y┼éem Longterm Games z nim i z Adrianem Przybylskim. To te┼╝ tutaj warto powiedzie─ç, to jest nasz CFO Longterm Games, z kt├│rym prowadz─Ö do dzi┼Ť portal Longterm.pl dla inwestor├│w gie┼édowych. Adrian prowadzi ze mn─ů od 2013 r., wcze┼Ťniej by┼é subskrybentem i to te┼╝ ciekawa historia, ┼╝e jakby nie by┼éoby jednego bez drugiego, nie by┼éoby Longterm Games bez Longterm.pl, bo druga kwestia, kt├│r─ů pewnie b─Ödziemy porusza─ç, to finansowanie studia. Dzi─Öki inwestorom, dzi─Öki spo┼éeczno┼Ťci Longterm.pl pozyskali┼Ťmy w dw├│ch rundach mln euro jeszcze w 2020 i 2021.


Micha┼é Mas┼éowski: Czy za tyle pieni─Ödzy, co powiedzia┼ée┼Ť, mln euro, mo┼╝na wyprodukowa─ç gr─Ö? Bo nie znam si─Ö, zaprosi┼éem ci─Ö, pytam tak, wygl─ůda po trailerze, ┼╝e czu─ç pieni─ůdze, to nie mog┼éo kosztowa─ç 2 z┼é, tam czu─ç bud┼╝et, ┼╝e to jest fajnie zrobione i tak dalej, czy za mln euro mo┼╝na wyprodukowa─ç tak─ů gr─Ö?


Albert Rokicki:┬áDzi─Ökuj─Ö bardzo za mi┼ée s┼éowa. Da si─Ö wyprodukowa─ç pewnie kilka gier. Na polskim rynku s─ů studia, kt├│re nawet w bud┼╝etach poni┼╝ej mln dobrze sobie radz─ů, natomiast nasz bud┼╝et ┼é─ůcznie z marketingiem to jest 2,5 mln, ale z┼é, czyli tutaj sporo poni┼╝ej tego, co pozyskali┼Ťmy. Mamy bufor got├│wkowy, na wypadek gdyby odpuka─ç premiera nie spe┼éni┼éa naszych oczekiwa┼ä i ┼╝ebym swobodnie m├│g┼é sobie negocjowa─ç chocia┼╝by z wydawcami ewentualnymi, kt├│rzy byli zainteresowali czy te┼╝ by─ç mo┼╝e b─Öd─ů, bo te┼╝ nie wykluczamy, nie zamykamy si─Ö na t─Ö opcj─Ö ewentualnego wydawcy gry, r├│wnie┼╝ na PC. Na Nintendo Switch mamy podpisan─ů umow─Ö wydawnicz─ů, tak┼╝e ten temat jest zamkni─Öty, natomiast je┼╝eli pytasz o ten bud┼╝et, to faktycznie to jest 2 200 000 samego bud┼╝etu deweloperskiego, 300 000 dodatkowo na marketing planujemy przeznaczy─ç, natomiast te┼╝ warte podkre┼Ťlenia, ┼╝e w tym trailerze by┼éy fragmenty realnej gry, to nie by┼é tak zwany cinematic stosowany przez niekt├│re studia, czyli taki firm promocyjny, gdzie to w og├│le si─Ö potem nie pokrywa z realn─ů gr─ů. To by┼éy fragmenty z tak zwanego realnego buildu, kt├│ry my ju┼╝ posiadamy.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áSuper, dobrze, ┼╝e m├│wisz, bo to jest cz─Östa choroba, ┼╝e trailer r├│┼╝ne gry zabija. Ile os├│b pracuje w Longterm Games? Jaki to jest z┼éo┼╝ony proces, ┼╝eby zrobi─ç tak─ů gr─Ö?


Albert Rokicki:┬áW tej chwili oficjalnie u nas na tak zwanym pay-rollu pracuje 14 os├│b, ┼é─ůcznie z zarz─ůdem, natomiast tutaj trzeba jeszcze doda─ç dw├│ch muzyk├│w, kompozytor├│w. Wiadomo, to s─ů umowy zlecenia, ale zawsze. I prawnik, kt├│ry mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e kasuje non stop. Ka┼╝demu trzeba to u┼Ťwiadomi─ç, kto planuje wej┼Ťcie na gie┼éd─Ö czy prowadzi sp├│┼ék─Ö akcyjn─ů, prawnik to jest m├│zg, kt├│ry jest non stop wykorzystywany. S─ů lu┼║niejsze miesi─ůce, ale praktycznie mo┼╝na zaliczy─ç te┼╝ prawnika do os├│b, kt├│re s─ů na pay-rollu firmy. Tak┼╝e 15 os├│b nawet de facto.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áW pisanie kodu ile os├│b jest bezpo┼Ťrednio zaanga┼╝owanych?


Albert Rokicki:┬á┼ü─ůcznie pracuje przy projekcie ponad 30 os├│b, poniewa┼╝ w takim modelu work for hire, czyli na zlecenie z zewn─Ötrznym studiem, ale to nie jest tak totalnie zewn─Ötrzne studio, poniewa┼╝ jest to sp├│┼éka stowarzyszona z Longterm Games. My zak┼éadali┼Ťmy wsp├│lnie z za┼éo┼╝ycielami Enjoy Studio t─Ö sp├│┼ék─Ö. Mamy w niej ponad 40% w tej chwili po wej┼Ťciu inwestor├│w, tak┼╝e mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e to wszystko zostaje w rodzinie kapita┼éowej. My traktujemy to studio zreszt─ů jak w┼éasne studio deweloperskie r├│wnie┼╝, tak┼╝e tam du┼╝a cz─Ö┼Ť─ç programistyczna jest po stronie Enjoy Studio. Zreszt─ů na karcie Steama jest Enjoy Studio wymienione jako wsp├│┼éproducent gry.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áIle czasu to trwa od momentu, ┼╝e mo┼╝e by┼Ťmy gr─Ö zrobili, do takiego, ┼╝e ju┼╝ puszczacie trailery i pachnie gotowym produktem?


Albert Rokicki:┬á No to tak ci powiem, ┼╝e w czerwcu minie druga rocznica za┼éo┼╝enia formalnego sp├│┼éki. To znaczy pomys┼éy, jakie┼Ť dyskusje by┼éy wcze┼Ťniej, ale dwa lata formalnie jeste┼Ťmy sp├│┼ék─ů Longterm Games. Rozpocz─Öli┼Ťmy z kopyta produkcj─Ö w listopadzie, w grudniu 2020 r. i premiera jest zak┼éadana na pocz─ůtek IV kwarta┼éu tego roku czy te┼╝ koniec tego roku, tak┼╝e tak to wygl─ůda.


Michał Masłowski: Takie bite dwa lata, żeby założyć takiej pracy.


Albert Rokicki:┬áJa bym powiedzia┼é dwa lata i to jest te┼╝ ekspresowe tempo, tak mi si─Ö wydaje, to naprawd─Ö trzeba uwa┼╝a─ç, ┼╝eby nic po drodze si─Ö nie popsu┼éo. Tak naprawd─Ö, tak na dobr─ů spraw─Ö bym powiedzia┼é, ┼╝e powinno si─Ö dwa razy d┼éu┼╝ej nawet tego czasu po┼Ťwi─Öci─ç, ┼╝eby si─Ö upewni─ç, ┼╝e wszystko jest OK i nie crunchowa─ç, nie nara┼╝a─ç si─Ö na jakie┼Ť b┼é─Ödy po drodze. Nam si─Ö udaje robi─ç to wszystko sprawnie, nie cofa─ç si─Ö, nie modyfikowa─ç, tak┼╝e idzie wszystko zgodnie z planem, z harmonogramem.


Michał Masłowski: Czyli Space Tail: Every Journey Leads Home kiedy będzie można zagrać?


Albert Rokicki:┬áTak jak m├│wi─Ö, pod koniec tego roku premiera, pocz─ůtek IV kwarta┼éu tego roku.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áDobra, to trzymam kciuki. Trailer jest super. Teraz bardziej biznesowe pytanie, kiedy debiut na NewConnect? Bo wiem, ┼╝e zapowiadali┼Ťcie.


Albert Rokicki:┬áZ┼éo┼╝yli┼Ťmy wniosek o dopuszczenie naszych akcji na NewConnect 31 marca, czyli w ostatni dzie┼ä I kwarta┼éu. Jeste┼Ťmy po pierwszej rundzie pyta┼ä. W┼éa┼Ťnie dostali┼Ťmy w ubieg┼éym tygodniu drug─ů rund─Ö pyta┼ä, pewnie w tym tygodniu ode┼Ťlemy odpowiedzi na pytania. Oczywi┼Ťcie to nie jest zale┼╝ne od nas. Je┼╝eli wszystko p├│jdzie zgodnie z planem, to jeszcze w tym roku jest debiut mo┼╝liwy i my┼Ťl─Ö, ┼╝e nawet przed premier─ů gry jest to mo┼╝liwe, ale to oczywi┼Ťcie jest zale┼╝ne od GPW i od domu maklerskiego Nawigator, kt├│ry prowadzi nasz─ů spraw─Ö. Trzymamy kciuki, ┼╝eby si─Ö zbieg┼éo nawet w ten spos├│b, ┼╝eby dwa miesi─ůce czy miesi─ůc przed premier─ů jeszcze akcje by┼éy notowane.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áWiem, ┼╝e nie robicie tam ┼╝adnej nowej emisji, tylko po prostu wprowadzacie akcje sp├│┼éki na rynek. Nie boisz si─Ö przez to troch─Ö niskiej p┼éynno┼Ťci? Wiesz, nie b─Ödzie nowych inwestor├│w. B─Öd─ů tylko ci, kt├│rzy do tej pory obj─Öli akcje.


Albert Rokicki:┬áChodzi ci o p┼éynno┼Ť─ç na gie┼édzie?


Michał Masłowski: Tak.


Albert Rokicki:┬áJest to dobre pytanie, natomiast mamy animatora w postaci domu maklerskiego BDM, kt├│ry b─Ödzie monitorowa┼é kurs akcji. Mam nadziej─Ö, ┼╝e gra b─Ödzie na tyle dobrze si─Ö spisywa┼éa i przed premier─ů, mam na my┼Ťli wishlisty spo┼éeczno┼Ťci na Steamie i wy┼Ťwietlenia trailera, te┼╝ na to liczymy, ┼╝e inwestorzy nowi si─Ö zainteresuj─ů naszymi akcjami, natomiast my po prostu nie mieli┼Ťmy potrzeb ju┼╝ got├│wkowych. Jeste┼Ťmy zabezpieczeni na ca┼éy bud┼╝et deweloperski z marketingiem i tak naprawd─Ö jeszcze drug─ů gr─Ö o takim samym bud┼╝ecie mogliby┼Ťmy zrobi─ç tak na dobr─ů spraw─Ö.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áPowiedzia┼ée┼Ť wcze┼Ťniej, ┼╝e mln euro pozyskali┼Ťcie. Jaki wp┼éyw na powstanie sp├│┼éki Longterm Games mia┼éo to, ┼╝e przez ca┼ée lata prowadzi┼ée┼Ť i jeszcze ca┼éy czas prowadzisz stron─Ö, bloga Longterm.pl?


Albert Rokicki:┬á Tak, g┼é├│wnie nie b─Öd─Ö ukrywa┼é, ┼╝e inwestorzy sfinansowali ten projekt, wi─Öc ja mam ogromny szacunek, sam b─Öd─ůc inwestorem od 22 lat. Traktuj─Ö to z wielk─ů powag─ů i tutaj czuj─Ö du┼╝─ů odpowiedzialno┼Ť─ç za pieni─ůdze powierzone od inwestor├│w w dw├│ch rundach takich prywatnych, gdzie si─Ö w og├│le nie og┼éaszali┼Ťmy. Pozyskali┼Ťmy ten mln euro, tak┼╝e tym bardziej uwa┼╝am, ┼╝e by┼éo to dla nas pozytywne bardzo zaskoczenie, bior─ůc pod uwag─Ö te┼╝ bardzo wymagaj─ůcy okres dla bran┼╝y game-devowej, gdzie wiele sp├│┼éek mia┼éo problemy z uzyskaniem kapita┼éu. Wi─Öc uwa┼╝am, ┼╝e w┼éa┼Ťnie zbudowanie reputacji, renomy Longterm.pl bardzo pomog┼éo i my┼Ťl─Ö, ┼╝e gdyby nie portal Longterm.pl ja bym mia┼é bardzo niskie szanse na za┼éo┼╝enie i sfinansowanie studia game-devowego, po prostu nikt by mnie nie zna┼é, nie kojarzy┼é.


Micha┼é Mas┼éowski:┬á Wracaj─ůc do tego debiutu na rynku, to skoro nie robicie nowej emisji, to dlaczego w og├│le chcecie zadebiutowa─ç na rynku? ┼╗eby inwestorzy, kt├│rzy weszli w poprzednich rundach finansowania mieli mo┼╝liwo┼Ť─ç zcashowania si─Ö, bo mo┼╝na powiedzie─ç, po co ten debiut, skoro tak dobrze posz┼éo, sfinansowali┼Ťcie gr─Ö, mogliby┼Ťcie zrobi─ç kolejn─ů, to po co te debiuty?


Albert Rokicki:┬áNo tak, to, co m├│wisz, to jest pierwszy pow├│d. Inwestorzy powierzyli pieni─ůdze, ┼╝eby zainwestowa─ç sobie d┼éugoterminowo, bo te┼╝ s─ů wyedukowania na Longterm.pl, ┼╝eby inwestowa─ç d┼éugoterminowo, ale z drugiej strony chc─ů mie─ç t─Ö gwarancj─Ö wyj┼Ťcia kiedy┼Ť i gie┼éda im to daje. Je┼╝eli by┼Ťmy wybrali model taki pozagie┼édowy, to ewentualnie mogliby oczekiwa─ç dywidendy, kt├│r─ů bardzo lubimy obydwaj i b─Öd─Ö ogromnym or─Ödownikiem tego, ┼╝e je┼Ťli pojawi si─Ö zysk, a jest taki plan, ┼╝eby w tym roku on si─Ö pojawi┼é w kolejnych latach, to b─Ödziemy si─Ö dzieli─ç zyskami z akcjonariuszami w┼éa┼Ťnie. Wi─Öc na gie┼édzie m├│wi─Ö, je┼╝eli by nie by┼é popyt na gie┼éd─Ö, to ewentualnie mogliby z tych dywidend skuba─ç co roku zyski. Natomiast cz─Ö┼Ť─ç inwestor├│w nie nastawia si─Ö tylko na dywidendy. Chce zarobi─ç na gie┼édzie, zcashowa─ç si─Ö, zadowolonym by─ç i szuka─ç kolejnych temat├│w albo wr├│ci─ç potem, przyznaj─ůc si─Ö do b┼é─Ödu, ┼╝e si─Ö sprzeda┼éo za wcze┼Ťnie. Tak┼╝e my t─Ö mo┼╝liwo┼Ť─ç chcemy da─ç, a poza tym nie by┼ébym sob─ů, gdybym nie d─ů┼╝y┼é do zarysowania w┼éasnej sp├│┼éki na NewConnect czy potem przej┼Ťcia na g┼é├│wny parkiet, z racji tego, ┼╝e od 22 lat sam jestem inwestorem indywidualnym, wi─Öc to by┼éo moje marzenie, ┼╝eby moja sp├│┼éka by┼éa notowana na gie┼édzie z wszelkimi konsekwencjami tego, z weryfikacj─ů rynkow─ů, z r├│┼╝nymi kosztami dodatkowymi i z tym, ┼╝e w┼éa┼Ťnie trzeba si─Ö spowiada─ç tym inwestorom, trzeba by─ç transparentnym, jak najbardziej jestem przygotowany i wr─Öcz ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e wchodzimy w taki rygor.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áDzi─Ökuj─Ö za odpowied┼║, ale tak ci─Ö tutaj podpu┼Ťci┼éem, po co ci ten debiut, a teraz wielokrotnie dyskutowali┼Ťmy o tym, ┼╝e w Polsce jest czasami tak, ┼╝e ten rynek kapita┼éowy polskim sp├│┼ékom przeszkadza, one si─Ö pr├│buj─ů wycofywa─ç, to jest niefajne i tak dalej, a przypomnijmy, ┼╝e w Stanach Zjednoczonych jest tak, ┼╝e jak jaka┼Ť sp├│┼éka nie jest notowana na gie┼édzie, to co┼Ť z ni─ů jest nie tak, jest podejrzana, inwestorzy, klienci, kontrahenci patrz─ů na ni─ů w spos├│b dziwny i trzeba by─ç notowanym, ┼╝eby by─ç wiarygodnym, na przyk┼éad po to. W zwi─ůzku z tym mam do ciebie pytanie, czy nie boisz si─Ö troszeczk─Ö takiego polskiego piekie┼éka, wystawienia si─Ö na publiczn─ů ocen─Ö rynku. Wiesz jak to jest, zaraz na forum Bankiera w─ůtek si─Ö za┼éo┼╝y dotycz─ůcy Longterm Games, a hejter├│w nabierzesz, kt├│rym si─Ö kurs nie spodoba czy co┼Ť. Wiadomo, raz b─Ödzie fajnie, to b─Ödzie mi┼éo, sympatycznie, a raz przyjdzie bessa, b─Ödzie mniej sympatycznie. Nie boisz si─Ö czego┼Ť takiego, tego wp┼éywu, takiego ci─ůg┼éego ┼╝ycia pod presj─ů?


Albert Rokicki:┬á Nie obawiam si─Ö. Gdybym si─Ö obawia┼é tego, to bym nie zak┼éada┼é sp├│┼éki w og├│le. Od 12 lat prowadz─Ö bloga, wi─Öc t─Ö sk├│r─Ö mam dosy─ç grub─ů, pogodzi┼éem si─Ö z tym, ┼╝e krytycy zawsze b─Öd─ů. Co by si─Ö nie robi┼éo, nie zadowoli si─Ö ka┼╝dego i to jest cz─Ö┼Ť─ç biznesu, weryfikacji publicznej, wi─Öc trzeba stawi─ç temu czo┼éa, a z drugiej strony taka krytyka te┼╝ daje do my┼Ťlenia niekiedy, ┼╝e jest taki feedback z rynku i kiedy┼Ť na pocz─ůtku mojej kariery blogera jeszcze czy analityka podchodzi┼éem do tego negatywnie, natomiast po wielu latach czerpi─Ö z tego korzy┼Ťci, bo taki krytyk internetowy cz─Östo wypunktuje b┼é─Ödy, kt├│rych wcze┼Ťniej nie zauwa┼╝a┼éem. Jest pierwszym, kt├│ry znajdzie liter├│wk─Ö w artykule. Te┼╝ sobie ceni─Ö tak─ů reakcj─Ö od internaut├│w.


Micha┼é Mas┼éowski: Czyli jako bloger z wieloletnim do┼Ťwiadczeniem nabra┼ée┼Ť grubej sk├│ry i nie wszystko, rozumiem, ┼╝e jako prezes sp├│┼éki teraz b─Ödziesz musia┼é mie─ç t─Ö sam─ů grub─ů sk├│r─Ö na inwestor├│w?


Albert Rokicki:┬áOczywi┼Ťcie. To jest koszt, z kt├│rym trzeba si─Ö liczy─ç.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áCzat nam si─Ö uaktywni┼é. Arek skomentowa┼é: ÔÇ×U nas w Polsce taki mental. Im wi─Öksza firma, tym mniejsze zaufanie, bo odpowiedzialno┼Ť─ç si─Ö rozk┼éada, a prezes robi wszystko na swoj─ů korzy┼Ť─ç, zyskÔÇŁ. Mi─Ödzy innymi Albertowi chcia┼éem podzi─Ökowa─ç, bo pracujesz na pozytywny wizerunek gie┼édy, sp├│┼éek notowanych i pozytywny wizerunek bycia inwestorem indywidualnym.


Albert Rokicki:┬áMam nadziej─Ö. Z ogromnym szacunkiem podchodz─Ö do inwestor├│w, bo sam nim jestem. By┼ébym ogromnym hipokryt─ů, gdybym teraz w jaki┼Ť spos├│b chcia┼é wprowadzi─ç w b┼é─ůd czy wykorzysta─ç. Jeste┼Ťmy bardzo transparentni, bardzo kompetentn─ů mamy rad─Ö nadzorcz─ů, gdzie zaprosi┼éem Przemys┼éawa Staniszewskiego. Dla nas jest ogromnym zachwytem, ┼╝e Przemek przyj─ů┼é to zaproszenie i bardzo nam pomaga. Jest Bart┼éomiej Ceg┼éowski, wyk┼éadowca Uczelni Ko┼║mi┼äskiego, wybitny ekspert od wyceny przedsi─Öbiorstw, wi─Öc na pewno moim zdaniem mamy na bardzo wysokim poziomie rad─Ö nadzorcz─ů. Grzegorz Dymek, Andrzej Gonek, przedstawiciel indywidualnych inwestor├│w.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áChcia┼éem zada─ç takie pytanie, ┼╝e jednak tak─ů og├│ln─ů koniunktur─Ö skoro obserwujesz to na co dzie┼ä, mi─Ödzy innymi na ten temat b─Ödziesz mia┼é wyk┼éad na Wall Street, o koniunktur─Ö na rynku gamingowym, do 10 grudnia 2020 r. by┼éa super, a potem koniunktura si─Ö popsu┼éa. Jakby popatrze─ç, to jeste┼Ťmy poni┼╝ej do┼ék├│w covidowych i bran┼╝a jest na cenzurowanym. Nie boisz si─Ö, ┼╝e debiutowanie przy takiej koniunkturze, robienie sp├│┼éki gamingowej to jest ci─Ö┼╝ki kawa┼éek chleba, ┼╝e inwestorzy mog─ů by─ç zawiedzeni na samym ko┼äcu?


Albert Rokicki:┬áZ jednej strony koniunktura jest kiepska, ale gorzej by by┼éo, jakby┼Ťmy zadebiutowali podczas ogromnej euforii, totalnej euforii w 2020 r., ale nawet wcze┼Ťniej ju┼╝ by┼éy szczyty niekt├│rych sp├│┼éek, wakacje i te debiuty by┼éy bardzo udane, ale potem nast─ůpi┼é zjazd bardzo brutalny na wielu podmiotach, wi─Öc my┼Ťl─Ö, ┼╝e o wiele gorzej by by┼éo, jakby by┼éa dzika euforia i potem kurs by si─Ö za┼éama┼é, nara┼╝aj─ůc inwestor├│w na du┼╝e straty. Bez wielkich oczekiwa┼ä wchodzimy na rynek oczyszczony, gdzie s─ů zdrowe fundamenty, gdzie wiele sp├│┼éek growych mocnych fundamentalnie ma wska┼║nik cena do zysku poni┼╝ej 10 i to ┼Ťrednio rocznie dla trzech kolejnych lat, wi─Öc to nie do pomy┼Ťlenia.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áDwa lata byli┼Ťmy przyzwyczajeni, ┼╝e CD-Project potrafi mie─ç 200 CZ.


Albert Rokicki: 700.


Micha┼é Mas┼éowski:┬á┼╗yli┼Ťmy z tym jako┼Ť, sp├│┼éki dalej ros┼éy. Teraz jest 10.


Albert Rokicki:┬áTak specyficznie w tej bran┼╝y jest potrzebna dla kolejnych trzech lat ┼Ťredni CZ obliczy─ç, ale ten ┼Ťredni dla wielu podmiot├│w jeszcze z powy┼╝ej 10 i wida─ç te┼╝ zainteresowanie podmiot├│w zagranicznych z kolei podmiotami nienotowanymi jeszcze w Polsce, jeszcze jest du┼╝y fundusz azjatycki, kt├│ry jest mocno aktywny w Polsce i uwa┼╝am, ┼╝e to jest taki symptom tanio┼Ťci rynku, atrakcyjno┼Ťci rynku, wi─Öc my wchodzimy tutaj podczas tej s┼éabszej koniunktury, ale liczymy na to, ┼╝e ta budowa kursu czy warto┼Ťci sp├│┼éki b─Ödzie zdrowa. Ona nie b─Ödzie bazowa┼éa na jakiej┼Ť modzie, bo mody s─ů przej┼Ťciowe. Amazon w 2000 r. straci┼é 90% warto┼Ťci, a mia┼é najlepsze zyski od wielu lat, bo po prostu by┼éo p─Ökni─Öcie banki, a co potem nast─ůpi┼éo? Tysi─ůce procent wzrostu przez wiele lat. Powiedzia┼ébym jako biznesmen teraz, jako prezes sp├│┼éki, a nie inwestor, ┼╝e skupiamy si─Ö po prostu na biznesie. Je┼╝eli dowieziemy dobry produkt, zadowolimy tego klienta docelowego, czyli gracza, graczy, zbudujemy sobie baz─Ö, to uwa┼╝am, ┼╝e jest ogromna szansa, ┼╝e rynek to doceni. Takim przyk┼éadem w zesz┼éym roku by┼éa premiera Gas Station Simulator. Oni w RITO oferowali akcj─Ö przy cenie 15 mln czy nawet poni┼╝ej, a po udanej premierze na gie┼édzie mieli wycen─Ö 120 mln, wi─Öc nawet podczas bessy mo┼╝na osi─ůgn─ů─ç bardzo fajn─ů kapitalizacj─Ö i debiut mo┼╝e zadowoli─ç inwestor├│w, a potem te┼╝ tych kolejnych, kt├│rzy interesuj─ů si─Ö sp├│┼ék─ů i chc─ů wej┼Ť─ç do akcjonariatu. Ja bym si─Ö z tego powodu w og├│le nie przejmowa┼é. Ja si─Ö skupiam na produkcie. Je┼╝eli produkt b─Ödzie dobry, to uwa┼╝am, ┼╝e kurs te┼╝ si─Ö w d┼éugim terminie wybroni. A druga sprawa tak zupe┼énie szczerze jako inwestor podkre┼Ťlam, ┼╝e uwa┼╝am, ┼╝e ceny s─ů atrakcyjne, ┼╝e kwesti─ů czasu jest odbicie ca┼éego sektora.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áGdzie by┼Ť chcia┼é by─ç z Longterm Games za pi─Ö─ç lat i z blogiem Longterm.pl?


Albert Rokicki:┬áNa pewno by┼Ťmy chcieli przej┼Ť─ç na g┼é├│wny parkiet, ┼╝eby kapitalizacja to uzasadnia┼éa, to na pewno jest taki plan i wiadomo, pozyska─ç inwestor├│w instytucjonalnych, czyli fundusze emerytalne przede wszystkim, ale te┼╝ i na komitetach inwestycyjnych te┼╝ ┼éaskawszym okiem patrz─ů na g┼é├│wny parkiet, to na pewno. Je┼╝eli chodzi o produkcj─Ö gier, to by┼Ťmy chcieli cz─Ö┼Ťciej wypuszcza─ç gry ni┼╝ taki cykl raz na trzy lata i robi─ç gry na zak┼éadk─Ö, nie ko┼äcz─ůc gry zaczyna─ç kolejn─ů, tak co dwa lata, co rok mo┼╝e. By─ç mo┼╝e jak to jest w planach, ile ten Eleven Beat, ┼╝eby co roku du┼╝─ů gr─Ö wypuszcza─ç, wi─Öc my te┼╝ wzoruj─ůc si─Ö na Eleven Beat, te┼╝ by┼Ťmy chcieli w przysz┼éo┼Ťci wej┼Ť─ç w taki tryb, ┼╝eby praktycznie co roku, co dwa lata wypuszcza─ç du┼╝─ů gr─Ö, ale te┼╝ planujemy kolejne. Na ten moment uczymy si─Ö powoli, chcemy si─Ö rozwija─ç te┼╝ wzorem Eleven Beat, ┼╝e ka┼╝da gra jest wi─Öksza, o wi─Ökszym bud┼╝ecie i miejmy nadziej─Ö, ka┼╝da gra przyniesie wi─Ökszy sukces komercyjny. Je┼╝eli chodzi o Longterm.pl, to ja du┼╝o delegowa┼éem do zespo┼éu. W Longterm.pl pracuje mniej wi─Öcej tyle samo, co w Longterm Games ju┼╝ teraz. Niekiedy si─Ö dziwi┼éem, bo 13 os├│b pracuje na sta┼ée. Jeszcze zaprzyja┼║nione osoby pisz─ů w┼éa┼Ťciwie za dost─Öp nieograniczony do wszystkich tre┼Ťci. Jest nawet wi─Öcej os├│b, tak┼╝e analitycy bardzo mocno przejmuj─ů stery tam w Longterm, aczkolwiek na aktualizacje do inwestor├│w samodzielnie pisz─Ö, webinary dla moich klient├│w prowadz─Ö i nie przewiduj─Ö jakich┼Ť zmian i Longterm.pl nie wykluczam, ┼╝e kiedy┼Ť wejdzie na gie┼éd─Ö.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áSuper, pi─Ökn─ů klamr─ů zamkn─Öli┼Ťmy. Albert, bardzo serdecznie ci dzi─Ökuj─Ö. Ciesz─Ö si─Ö na to, ┼╝e b─Ödziemy mogli si─Ö zobaczy─ç na konferencji Wall Street. Po dwuletnich online'owych zabawach nareszcie powracamy do konferencji stacjonarnych. W niedziel─Ö rano wyk┼éad mi─Ödzy innymi na te tematy, kt├│re zapowiedzia┼ée┼Ť. Pytanie, jak to zrobi┼ée┼Ť, ┼╝e wymy┼Ťlili┼Ťcie Longterm Games, b─Ödzie cz─Östo powtarza─ç si─Ö w kuluarach.


Albert Rokicki:┬áAle te┼╝ skupi─Ö si─Ö na takich kryteriach, na co zwr├│ci─ç uwag─Ö przy podj─Öciu decyzji o inwestycji w sp├│┼ék─Ö gamingow─ů, bo to te┼╝ ewoluuje i troszeczk─Ö inaczej na to patrz─Ö z punktu widzenia prezesa jednej ze sp├│┼éek. Kiedy┼Ť bardzo naiwnie, roszczeniowo podchodzi┼éem do tych sp├│┼éek. Teraz b─Öd─ůc po tej drugiej stronie barykady od kuchni widz─Ö, oj, to te moje pytania by┼éy bardzo takie naiwne. Ale my inwestorzy chyba mamy to we krwi, ┼╝e strasznie wymagamy szybko. Ju┼╝, szybko, dlaczego nie macie na wszystkie konsole gry od razu? Teraz jak widz─Ö od kuchni, to nie jest takie proste, ┼éatwe i przyjemne. I o tym b─Öd─Ö m├│wi┼é podczas konferencji, gdzie wyszukiwa─ç sugestii, ┼╝e w t─Ö sp├│┼ék─Ö warto zainwestowa─ç.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áAlbert, bo to te┼╝ rozumiem bardzo cenne, opr├│cz tego, ┼╝e jeste┼Ť prezesem sp├│┼éki gamingowej, to ca┼éy czas jeste┼Ť inwestorem, kt├│ry te┼╝ szuka takich sp├│┼éek. To powiem ci tak ÔÇô nabra┼ée┼Ť wiedzy fachowej, to powiniene┼Ť teraz by─ç skuteczniejszym inwestorem, bo ju┼╝ wiesz, o co pyta─ç tych prezes├│w sp├│┼éek, bo sam jeste┼Ť takim prezesem, wi─Öc mo┼╝esz uzupe┼énia─ç wiedz─Ö i zadawa─ç bardzo precyzyjne pytania.


Albert Rokicki:┬áBardzo mi to pomaga. To jest ogromna warto┼Ť─ç dodana i przyznam szczerze, ┼╝e inwestowanie si─Ö sta┼éo teraz ┼éatwiejsze w sp├│┼éki game-devowe. Przede wszystkim odsiewam mn├│stwo takich temat├│w, gdzie jeszcze par─Ö lat temu bym si─Ö popali┼é, ┼╝e fajny temat, wyjdzie, na hura podchodzi┼éem, nie na podstawie pitcha. Teraz po dog┼é─Öbnej analizie, po kilku pytaniach m├│wi─Ö: ÔÇ×Prezentacja fajna, jaki┼Ť kawa┼éek buildu OK, ale z zespo┼éem mo┼╝e by─ç problem, ┼╝eby skompletowa─ç, tego brakuje, tamtego brakuje, premiera nierealnaÔÇŁ i tak dalej. Nie chc─Ö spoilerowa─ç mojego wyk┼éadu, tak┼╝e zapraszam.


Micha┼é Mas┼éowski:┬áJak s┼éysz─Ö, to robienie biznesu game-devowego to jest takie uk┼éadanie tysi─ůca puzzli i nie za bardzo wiadomo, co ma wyj┼Ť─ç, nie masz wzoru, do kt├│rego to uk┼éadasz. Dobrze, prosz─Ö pa┼ästwa, bardzo serdecznie dzi─Ökuj─Ö. Moim i pa┼ästwa go┼Ťciem by┼é pan Albert Rokicki, prezes zarz─ůdu sp├│┼éki Longterm Games. Albert, bardzo pi─Öknie ci dzi─Ökuj─Ö i do us┼éyszenia, do zobaczenia nast─Öpnym razem.


Albert Rokicki: Dzięki wielkie.

Zwi─Ökszenie konkurencyjno┼Ťci dzia┼éalno┼Ťci Stowarzyszenia Inwestor├│w Indywidualnych poprzez wdro┼╝enie oprogramowania do obs┼éugi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestor├│w Indywidualnych realizuje projekt "Zwi─Ökszenie konkurencyjno┼Ťci dzia┼éalno┼Ťci Stowarzyszenia Inwestor├│w Indywidualnych poprzez wdro┼╝enie oprogramowania do obs┼éugi subskrypcji" wsp├│┼éfinansowany przez Uni─Ö Europejsk─ů ze ┼Ťrodk├│w Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozw├│j. Wi─Öcej informacji o projekcie