Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi U偶ytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamkni臋cie komunikatu, klikni臋cie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawie艅 w zakresie prywatno艣ci, wyra偶asz zgod臋 na przechowywanie na urz膮dzeniu, z kt贸rego korzystasz tzw. plik贸w cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwis贸w internetowych Stowarzyszenia Inwestor贸w Indywidualnych oraz innych parametr贸w zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Je偶eli nie wyra偶asz zgody na u偶ywanie przez nas cookies powiniene艣 zablokowa膰 ich zapisywanie na swoim urz膮dzeniu zmieniaj膮c ustawienia swojej przegl膮darki lub opu艣ci膰 t臋 stron臋. Aby uzyska膰 wi臋cej informacji na temat plik贸w cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj si臋 z nasz膮 polityk膮 prywatno艣ci i zasadami dotycz膮cymi plik贸w cookies.

Inwestorzy Live 馃煝: Wyniki Gamivo 馃幃 za Q3'2021 i perspektywy rozwoju rynku gamingowego e-commerce

Zapraszamy na kolejnego Live'a 馃煝. Naszymi go艣膰mi b臋d膮 Mateusz 艢mie偶ewski, Tomasz Lewandowski i Bart艂omiej Skarbi艅ski, Zarz膮d sp贸艂ki GAMIVO 馃幃.

Jest to platforma dzia艂aj膮ca na pograniczu rynku e-commerce oraz gamingu. 艁膮czy ponad 3 miliony graczy z baz膮 ponad 1 tysi膮ca sprzedawc贸w, kt贸rzy oferuj膮 ponad 50 tysi臋cy produkt贸w. W III kwartale 2021 wygenerowali oni 艂膮czny obr贸t na platformie w wysoko艣ci 47,4 mln z艂. W pierwszych trzech kwarta艂ach br. obr贸t platformy wyni贸s艂 ponad 143 mln z艂. Rekordowy obr贸t w skali miesi膮ca zosta艂 odnotowany w pa藕dzierniku br. i wyni贸s艂 on prawie 20 mln z艂.

Tematem rozmowy b臋d膮 wyniki sp贸艂ki za III kwarta艂 2021 r. oraz perspektywy rozwoju rynku gamingowego e-commerce + WASZE PYTANIA NA 呕YWO

馃棑 czwartek, 18 listopada 鈴 11:00

Gdzie mo偶na ogl膮da膰 najbli偶szy Live 馃煝?聽

Transkrypcja

Piotr Cie艣lak: Dzie艅 dobry, witam, nazywam si臋 Piotr Cie艣lak, reprezentuj臋 Stowarzyszenie Inwestor贸w Indywidualnych. Dzisiaj moimi go艣膰mi s膮 przedstawiciele zarz膮du sp贸艂ki Gamivo. Pan Mateusz 艢mie偶ewski, prezes zarz膮du sp贸艂ki, Tomasz Lewandowski oraz Bart艂omiej Skarbi艅ski, czyli cz艂onkowie zarz膮du sp贸艂ki. Witam serdecznie pa艅stwa, witam serdecznie wszystkich uczestnik贸w. Zach臋cam do zadawania pyta艅. Generalnie rozmawiamy dzisiaj z bardzo ciekaw膮 sp贸艂k膮. Sp贸艂k膮, kt贸ra jest podmiotem 艂膮cz膮cym w sobie 3 segmenty, kt贸re w ostatnich miesi膮cach czy nawet kilku latach s膮 w艣r贸d inwestor贸w bardzo modne. M贸wimy tutaj o po艂膮czeniu segmentu gamingu, po艂膮czeniu segmentu e-commerce, ale r贸wnie偶 systemu abonamentowego, kt贸ry na przyk艂adzie wielu sp贸艂ek gie艂dowych widzimy, 偶e r贸wnie偶 jest bardzo popularnym kierunkiem w艣r贸d inwestor贸w. Chcia艂bym z pa艅stwem porozmawia膰 dzisiaj zar贸wno o wynikach za III kwarta艂, kt贸re niedawno zosta艂y opublikowane, ale r贸wnie偶 o sytuacji bie偶膮cej w sp贸艂ce, o tym, co dzieje si臋 w IV kwartale, ale nie chcia艂bym unikn膮膰 r贸wnie偶 rozm贸w o pa艅stwa planach rozwoju. Proponowa艂bym przej艣膰 do pierwszej kwestii, czyli najwa偶niejszej z punktu widzenia ostatnich informacji, kt贸re zosta艂y opublikowane przez sp贸艂k臋, czyli wynik贸w za III kwarta艂. Chcia艂bym si臋 zapyta膰 w tym miejscu, jak pa艅stwo oceniaj膮 ten okres, okres trzeciego kwarta艂u? Je艣li by mo偶na, to bardzo bym prosi艂 o takie podsumowanie w liczbach tego okresu. Pytanie te偶, czy s膮 pa艅stwo z tego okresu, czyli z tych trzech miesi臋cy zako艅czonych we wrze艣niu bie偶膮cego roku zadowoleni, czy by艂y one zgodne z planem pa艅stwa, z bud偶etem, kt贸ry na pocz膮tku roku sobie pa艅stwo za艂o偶yli?

Tomasz Lewandowski: Dzie艅 dobry, Tomek Lewandowski. Mo偶e ja tutaj przytocz臋 te cyfry i scharakteryzuj臋 wyniki z naszej perspektywy. Je艣li chodzi o III kwarta艂 w okresie od pocz膮tku lipca do ko艅ca wrze艣nia 2021 r. obr贸t na platformie Gamivo.com wyni贸s艂 ponad 47 mln z艂. Por贸wnuj膮c rok do roku kwarta艂y daje to 24% wzrost. Z kolei us艂ugi, kt贸re 艣wiadczymy na rzecz klienta ko艅cowego, jak i na rzecz naszych merchant贸w, przychody z tych us艂ug przynios艂y nam kwot臋 na poziomie 9,5 mln z艂, tak偶e zestawiaj膮c to do ubieg艂orocznego kwarta艂u. Odnotowali艣my tutaj 37% wzrost w sprzeda偶y tych us艂ug. I na koniec zysk netto zwi膮zany bezpo艣rednio z dzia艂alno艣ci膮 platformy wyni贸s艂 1,7 mln z艂, tak偶e charakteryzuje si臋 ten parametr wzrostem. Jest to wynik o 45% wy偶szy, ni偶 wynik w ubieg艂ym roku. Je艣li chodzi o to, jak oceniamy ten kwarta艂, oceniamy go bardzo dobrze. Uwa偶amy, 偶e jako艣膰 obs艂ugi klienta, kt贸r膮 dostarczamy, konkurencyjne ceny oraz ci膮g艂e poszerzanie naszej oferty produktowej sprawiaj膮, 偶e jeste艣my w stanie utrzymywa膰 wysoki obr贸t, podnosi膰 go z kwarta艂u na kwarta艂 i jednocze艣nie poprawia膰 rentowno艣膰. Warto tutaj doda膰, 偶e miniony kwarta艂 to tak偶e okres, w kt贸rym Gamivo 艣wi臋towa艂o czwarte urodziny. Po tych czterech latach mo偶emy pochwali膰 si臋 takimi numerami, jak 10 mln sprzedanych produkt贸w, ponad 3 mln zarejestrowanych u偶ytkownik贸w z 200 kraj贸w. To s膮 statystyki, kt贸rymi mo偶emy pochwali膰 si臋 po czterech latach naszej dzia艂alno艣ci. Je艣li chodzi o podsumowanie ca艂ego roku, czyli pierwszych trzech kwarta艂贸w bie偶膮cego roku, 艂膮cznie obr贸t na naszej platformie wyni贸s艂 ponad 143 mln z艂. W ostatnim czasie publikowali艣my informacje na temat obrotu w pa藕dzierniku. Tutaj tak偶e odnotowali艣my rekordowy wynik, wi臋c bardzo optymistycznie patrzymy na mijaj膮cy czwarty kwarta艂.

Piotr Cie艣lak: Je艣li chodzi o sprzeda偶, kt贸r膮 pa艅stwo realizuj膮, jak to wygl膮da od strony takiego podzia艂u regionalnego czy kt贸re regiony w tym okresie trzeciego kwarta艂u czy pierwszych 9 miesi臋cy odpowiada艂y za najwi臋ksz膮 sprzeda偶?

Bart艂omiej Skarbi艅ski: Dzie艅 dobry, Bart艂omiej Skarbi艅ski. No tutaj tak naprawd臋 niezmiennie od d艂u偶szego czasu, tak naprawd臋 na prze艂omie od samego pocz膮tku platformy takie top 5 kraj贸w z najlepszymi wynikami sprzeda偶owymi, to Niemcy, W艂ochy, Stany Zjednoczone, Hiszpania i UK. Te kraje rotuj膮 mi臋dzy sob膮, zmienia si臋 ich pozycja w zale偶no艣ci od tego, jakie s膮 gry, jak silny nacisk k艂adziemy na promocj臋 na danym rynku, natomiast to jest te 5 kraj贸w, kt贸re wymieni艂em.

Piotr Cie艣lak: Te偶 jestem bardzo ciekaw, pewnie te偶 inwestorzy czy nawet taki przeci臋tny laik chcia艂by rozumie膰, z czego wynika to, 偶e za po艣rednictwem waszej platformy mo偶na naby膰 klucze do tych samych gier, kt贸re s膮 r贸wnolegle sprzedawane w innych sklepach typu Steam, GOG, w zdecydowanie wy偶szej cenie, natomiast u was te gry mo偶na kupi膰 zdecydowanie taniej. Z czego to wynika?

Mateusz 艢mie偶ewski: To mo偶e ja odpowiem. Dzie艅 dobry, 艢mie偶ewski Mateusz. Przede wszystkim Gamivo jest marketplacem, jest platform膮, na kt贸rej sprzedawcy z ca艂ego 艣wiata konkuruj膮 ze sob膮 o docelowego klienta. Najlepiej konkurowa膰 cen膮, czyli samonap臋dzaj膮ca si臋 maszyna, gdzie ta cena jest automatycznie obni偶ana, 偶eby dotrze膰 do tego klienta i produkt sprzeda膰. My dzi臋ki temu, 偶e od samego pocz膮tku stawiamy na automatyzacje naszych system贸w, na jak najmniejsze koszta utrzymania naszej platformy, jeste艣my w stanie zaoferowa膰 tym sprzedawcom najbardziej konkurencyjne prowizje na rynku. I tutaj wspomniany przez pana Steam zabiera tak naprawd臋 sprzedaj膮cemu automatycznie 30% takiej prowizji ze sprzeda偶y. U nas s膮 to liczby rz臋du 5%, s膮 najni偶sze na rynku, poniewa偶 jeste艣my w stanie nasze koszty operacyjne tak dostosowa膰, 偶eby t臋 ofert臋 dla sprzedaj膮cych na takim poziomie trzyma膰. Dodatkowo u nas mog膮 sprzedawa膰 hurtownicy, w艂a艣ciciele sklep贸w, osoby, kt贸re maj膮 dost臋p do tych gier i s膮 w stanie dzi臋ki temu konkurowa膰 z innymi sprzedawcami i oferowa膰 cen臋 o wiele ni偶sz膮, ni偶 s膮 to ceny na takich oficjalnych platformach, jak w艂a艣nie Steam.

Piotr Cie艣lak: Jak rozumiem, g艂贸wn膮 cz臋艣膰 przychod贸w sp贸艂ka czerpie z prowizji?

Mateusz 艢mie偶ewski: Tak.

Piotr Cie艣lak: Czy widzicie w perspektywie kolejnych miesi臋cy, lat przestrze艅 do tego, 偶eby prowizje, kt贸re pozyskujecie od klient贸w czy od partner贸w biznesowych, 偶eby te prowizje zwi臋kszy膰, czy raczej te trendy id膮 w zupe艂nie odwrotnym kierunku? Czy generalnie oferowan膮 przez sp贸艂k臋 prowizj臋 oceniacie jako atrakcyjniejsz膮 w stosunku do tych prowizji, kt贸re oferuj膮 konkurenci, czy t臋 przestrze艅 widzicie? Pytam o to, bo to w perspektywie kolejnych lat, gdyby istnia艂a taka przestrze艅 do regulacji prowizji, szczeg贸lnie wzrostu, dawa艂oby bardzo fajn膮, korzystn膮 z punktu widzenia rentowno艣ci sp贸艂ki d藕wigni臋 operacyjn膮. To jest taka do艣膰 wa偶na informacja dla inwestor贸w. Jak pa艅stwo do tego podchodz膮?

Mateusz 艢mie偶ewski: Zdecydowanie tak. My tak naprawd臋 w poprzednim miesi膮cu podnie艣li艣my prowizj臋 dla naszych sprzedaj膮cych. Ona zosta艂a podniesiona o r贸偶ne warto艣ci, poniewa偶 prowizje s膮 podzielone na progi, ka偶dy sprzedawca jest w innym progu i te prowizje s膮 r贸偶e, czasami dopasowane indywidualnie do poszczeg贸lnych sprzedaj膮cych w zale偶no艣ci od towaru, jaki sprzedaj膮, natomiast dzi臋ki temu, 偶e mamy j膮 dalej najni偶sz膮 mimo podniesienia tego i mamy przestrze艅 do podnoszenia, w przysz艂o艣ci jak najbardziej b臋dziemy to czyni膰. Warto zauwa偶y膰, 偶e my w por贸wnaniu do takich platform jak Allegro czy eBay, my r贸wnie偶 dostarczamy naszemu sprzedaj膮cemu obs艂ug臋 po stronie klienta, my zajmujemy si臋 obs艂ug膮 problem贸w, ticket贸w czy pyta艅 od naszych klient贸w, a tak偶e zwi膮zanych z marketingiem platformy i z tym, 偶eby towar sprzedaj膮cego znalaz艂 si臋 w jak najwi臋kszej ilo艣ci klient贸w ko艅cowych, wi臋c mi si臋 wydaje, 偶e w por贸wnaniu do wszystkich tych platform nasza prowizja jest naprawd臋 bardziej konkurencyjna i ta przestrze艅 jest. Pierwszy raz podnie艣li艣my teraz, bo wcze艣niej byli艣my w etapie pozyskiwania sprzedawc贸w, w tym momencie podnie艣li艣my prowizj臋, feedback mamy bardzo pozytywny, sprzedawcy dalej wystawiaj膮 po ni偶szych cenach i ta przestrze艅 w przysz艂o艣ci jak najbardziej znajduje si臋 do tego, 偶eby dalej t臋 prowizj臋 podnosi膰. Oczywi艣cie dalej chcemy by膰 najta艅szym marketplacem na rynku.

Piotr Cie艣lak: Czyli nie zaobserwowali pa艅stwo odp艂ywu sprzedawc贸w?

Mateusz 艢mie偶ewski: Nie, absolutnie.

Piotr Cie艣lak: To faktycznie tak, jak pan wspomina w perspektywie przysz艂o艣ci i ewentualnych podwy偶ek, te r贸偶nice, o kt贸rych tutaj rozmawiamy wzgl臋dem konkurencji faktycznie mog膮 tak膮 przestrze艅 w przysz艂o艣ci stwarza膰. W III kwartale bie偶膮cego roku sp贸艂ka sponsorowa艂a r贸wnie偶 gal臋, to by艂y takie dzia艂ania marketingowe zwi膮zane z pa艅stwa dotarciem do potencjalnych klient贸w. Bardzo pozytywnie wp艂yn臋艂o to na rozw贸j w szczeg贸lno艣ci biznesu na polskim rynku. Czy mogliby pa艅stwo co艣 wi臋cej na ten temat powiedzie膰 i czy skoro na rynku polskim takie efekty da艂y podj臋te dzia艂ania, czy podobne s膮 planowane w przysz艂o艣ci, ale na innych rynkach, na kt贸rych sp贸艂ka dzia艂a?

Bart艂omiej Skarbi艅ski: Tak, oczywi艣cie. Tutaj warto wspomnie膰, 偶e tak naprawd臋 ten okres wsp贸艂pracy dzielimy sobie na okres do gali i okres po gali, czyli takie cele kr贸tkoterminowe i d艂ugoterminowe. Je艣li chodzi o cele kr贸tkoterminowe, jeste艣my tutaj jak najbardziej zadowoleni. Zanotowali艣my dosy膰 poka藕ne wzrosty w odniesieniu do okresu przed rozpocz臋ciem promowania w por贸wnaniu do wynik贸w po rozpocz臋ciu promowania. Tutaj jak widzimy na slajdzie, jest to traffic wy偶szy o 162%. Jest to 70% wi臋cej transakcji oraz bardzo dobre wska藕niki na portalu Gram24. Jest to portal do 艣ledzenia zasi臋g贸w i rozpoznawalno艣ci marki. Tutaj warto napomkn膮膰, 偶e aby osi膮gn膮膰 podobne zasi臋gi i chc膮c op艂aci膰 ka偶dego z influencer贸w z osobna, by艂oby to zdecydowanie bardziej kosztowne. Je艣li chodzi o ten aspekt d艂ugofalowy, to tak naprawd臋 jeste艣my 1,5 miesi膮ca po pierwszej gali i ca艂y czas analizujemy zachowanie klient贸w pozyskanych w trakcie wsp贸艂pracy z Fame'em, natomiast pierwsze wyniki tej analizy s膮 dosy膰 zadowalaj膮ce. Tutaj je艣li chodzi o drug膮 cz臋艣膰 pytania, tak, zdecydowanie. Ca艂y czas poszukujemy nowych kana艂贸w. Fame jest w tej chwili najwi臋ksz膮 tego typu organizacj膮 w Europie, tak偶e tutaj mo偶e by膰 ci臋偶ko z czym艣 podobnym na innych rynkach, poniewa偶 nie zlokalizowali艣my nic podobnego w Niemczech, Hiszpanii, Francji czy w innych krajach europejskich, natomiast nakre艣li艂o nam to pewn膮 strategi臋, jak dodatkowo mo偶emy pozyskiwa膰 ciekawe partnerstwa na innych rynkach i zdecydowanie tutaj b臋dziemy rozszerza膰 t臋 strategi臋 w p贸藕niejszym terminie.

Piotr Cie艣lak: Perspektywa 2022 r. wchodzi tutaj w rachub臋 czy te偶 jeszcze dalszy horyzont, takich mocniejszych, aktywniejszych dzia艂a艅 na pozosta艂ych rynkach?

Bart艂omiej Skarbi艅ski: To znaczy tutaj rozpocz臋li艣my ju偶 tak naprawd臋 dzia艂ania marketingowe, je艣li chodzi o t臋 gal臋 12., to r贸wnie偶 jeste艣my tam obecni. Natomiast w przysz艂ym roku ca艂y czas analizujemy mo偶liwo艣ci, analizujemy to, jak b臋dzie wygl膮da艂a nasza dalsza wsp贸艂praca z Fame'em oraz kana艂y, ale my艣l臋, 偶e tak, na pewno 2022 r. to b臋dzie rozw贸j na innych rynkach przy podobnych biletach.

Piotr Cie艣lak: Mo偶e teraz kilka pyta艅 od uczestnik贸w spotkania bym przytoczy艂. Pytanie do pa艅stwa, ile takich marketplace'贸w istnieje na 艣wiecie obecnie czy podobnych biznes贸w, kt贸re realizuje Gamivo?

Mateusz 艢mie偶ewski: Oczywi艣cie Gamivo jest unikalne w skali 艣wiatowej. M贸wi膮c powa偶nie, oczywi艣cie istniej膮 inne platformy, z tym, 偶e tutaj musia艂bym zakwalifikowa膰 wtedy w zasadzie wi臋kszo艣膰 marketplace'贸w, jakie s膮 dost臋pne. Mo偶na powiedzie膰, 偶e w pewien spos贸b Allegro jest w tej bran偶y, poniewa偶 tam te偶 mo偶na naby膰 gry, natomiast my szczycimy si臋 tym, 偶e wizja naszej sp贸艂ki jest taka, 偶e Gamivo jest platform膮, na kt贸rej ka偶dy gracz na 艣wiecie b臋dzie m贸g艂 znale藕膰 wszystko, co jest mu potrzebne do realizacji swoich pasji. Czy to b臋dzie gra cyfrowa, co stanowi aktualnie wi臋kszo艣膰, czy to b臋dzie gra w wersji fizycznej albo jakie艣 akcesoria gamingowe a偶 po odzie偶 swoich ulubionych zespo艂贸w sportowych, a tak偶e rozwi膮zania chmurowe, jak cloudgaming, wi臋c jeste艣my centrum gracza i taka jest nasza wizja i wydaje nam si臋, 偶e takich miejsc na rynku jest zdecydowanie za ma艂o, kt贸re skupiaj膮 w jednym miejscu wszystko, co gracz m贸g艂by potrzebowa膰 do realizacji swojej pasji.

Piotr Cie艣lak: Tu jeszcze pytanie o konkurencj臋. Czy w waszej ocenie... Bo chyba Steam, GOG, tego typu platformy te偶 s膮 zdecydowanie chyba pa艅stwa konkurencj膮?

Mateusz 艢mie偶ewski: I tak, i nie. Dla przyk艂adu Steam. Steam jest oczywi艣cie sklepem internetowym, gdzie mo偶na nabywa膰 gry od producent贸w, natomiast w wi臋kszo艣ci przypadk贸w Steam jest traktowany jako miejsce aktywacji tych gier, jest to moja biblioteka, w kt贸rej trzymam swoje gry i z kt贸rych ich u偶ywam. Wchodz臋 na Steama, 偶eby te gry odpali膰, niekoniecznie je tam kupi膰, to jest dodatkowy aspekt tej platformy. Wszystkie platformy, kt贸re s膮 sklepami typowo, s膮 troszk臋 czym艣 innym ni偶 my. My mamy to, 偶e mamy i klienta ko艅cowego, o kt贸rego musimy zadba膰, ale mamy r贸wnie偶 klienta, kt贸ry jest sprzedaj膮cym i on te偶 musi mie膰 od nas opiek臋, czyli musi mie膰 odpowiednie narz臋dzia, narz臋dzia do promowania swoich ofert, musi mie膰 zupe艂nie inne warunki ni偶 taki typowy sklep, kt贸ry jest w innej bran偶y. Jak dany sklep ma gr臋 X w cenie 100 z艂 i koniec. U nas ta cena si臋 mocno zmienia, ona jest ruchoma, merchanci ze sob膮 rywalizuj膮 鈥 czy to w obszarze ceny, czy reputacji, kt贸r膮 mog膮 zdobywa膰 na platformie. Jest to troszk臋 te偶 inny model biznesowy. Oczywi艣cie obserwujemy sklepy, natomiast nie traktujemy ich jako bezpo艣redni膮 konkurencj臋

Piotr Cie艣lak: Skoro jeste艣my przy temacie konkurencji, to pytanie o konkurencyjne sp贸艂ki, kt贸re prowadz膮 podobny biznes, ale s膮 notowane na gie艂dzie. Jeste艣cie w stanie takie wskaza膰? Oczywi艣cie na polskim rynku trudno wskaza膰 tego typu sp贸艂k臋 jak pa艅stwa, 艂膮cz膮c膮 gaming z e-commercem, chyba 偶e w okre艣lonym stopniu Allegro, natomiast jestem ciekawy, jak panowie si臋 na to zapatruj膮 i czy jeste艣cie w stanie wskaza膰 tego typu podmioty na innych rynkach, 偶eby inwestorzy 艂atwiej mogli por贸wnywa膰 wycen臋 na przyk艂ad waszej sp贸艂ki do wyceny konkurencyjnych podmiot贸w?

Mateusz 艢mie偶ewski: Tutaj tak jak wspomnia艂e艣, my艣l臋, 偶e Allegro by艂oby jednak najbli偶ej, je艣li chodzi o gie艂dowe sp贸艂ki. Taka nasza konkurencja, kt贸ra zajmuje si臋 typowo dystrybucj膮 produkt贸w cyfrowych i g艂贸wnie gier, to nie s膮 gie艂dowe sp贸艂ki niestety. Gamivo jest jedyn膮 sp贸艂k膮 europejsk膮, kt贸ra jest notowana na gie艂dach europejskich. Z tego wynika jej po艂o偶enie, czyli z pogranicza e-commerce i tej... Najbli偶ej gie艂dowej to bym powiedzia艂, 偶e Allegro, chocia偶 jest to zupe艂nie inna para kaloszy

Piotr Cie艣lak: Skoro cechujecie si臋 tak du偶膮 unikalno艣ci膮, dostrzegacie zainteresowanie ze strony podmiot贸w bran偶owych czy innych podmiot贸w e-commerce'owych dzia艂aj膮cych na rynku wasz膮 sp贸艂k膮?

Mateusz 艢mie偶ewski: Jak najbardziej. Mog臋 nawet powiedzie膰, 偶e mamy dosy膰 spore zainteresowanie zagranicznych inwestor贸w i podmiot贸w, kt贸rzy cz臋sto otrzymuj膮 taki feedback, 偶e jest to dla nich unikalne po艂膮czenie gamingu i e-commerce'u. Z ich do艣wiadczenia niewiele jest takich sp贸艂ek gie艂dowych, bo przewa偶nie je偶eli sp贸艂ka jest gamingowa, to wiadomo, robi gry. U nas ostatnio jest bardzo du偶o takich sp贸艂ek na rynku i to s膮 oczywi艣cie sp贸艂ki, kt贸re maj膮 ogromny potencja艂, tylko wszystko zale偶y od gier, kt贸re stworz膮 i wyniku, jaki si臋 uda osi膮gn膮膰, natomiast takich sp贸艂ek, kt贸re dzia艂aj膮 w gamingu, ale nie tworz膮 gier, tylko zarabiaj膮 na sprzeda偶y, e-commerce w ich ocenie jest ma艂o i gdzie艣 tam mamy t臋 unikaln膮 pozycj臋.

Piotr Cie艣lak: Skoro przy inwestorach bran偶owych jeste艣my, to jak wygl膮da sytuacja z inwestorami finansowymi, kt贸rzy dzia艂aj膮 na rynku polskim, ale r贸wnie偶 aktualnie na rynku zagranicznym. Jak w og贸le oceniacie, czy ten model biznesu cieszy si臋 zainteresowaniem tych inwestor贸w, du偶o macie zapyta艅, rozm贸w z inwestorami instytucjonalnymi?

Mateusz 艢mie偶ewski: Zdecydowanie. W zasadzie ten tydzie艅, okres publikacji raportu, to dla nas ka偶dego dnia s膮 spotkania, rozmowy z inwestorami instytucjonalnymi, wi臋c to zainteresowanie jest du偶e. My oczywi艣cie pracujemy r贸wnie偶 nad tym, 偶eby zadebiutowa膰 w przysz艂ym roku na g艂贸wnym rynku w Polsce, w Warszawie, wi臋c spodziewamy si臋 tylko i wy艂膮cznie, 偶e to zainteresowanie b臋dzie ros艂o.

Piotr Cie艣lak: A czy kroki zwi膮zane z wej艣ciem na podstawowy parkiet, jakie kroki ju偶 sp贸艂ka podj臋艂a i rozumiem, 偶e pewnie druga cz臋艣膰 przysz艂ego roku, w t臋 stron臋 celujecie czy jeszcze wcze艣niej? Timing potencjalnego wej艣cia na rynek, na podstawowy parkiet.

Tomasz Lewandowski: Wst臋pnie celujemy w po艂ow臋 przysz艂ego roku. Je艣li chodzi o nasze przygotowania, tak naprawd臋 od tej strony formalnej rozpocznie si臋 to po zako艅czeniu 2021 r., kiedy przygotujemy sprawozdania finansowe, skonsolidujemy je, zaudytujemy. Tak naprawd臋 wtedy b臋dziemy mieli komplet dokument贸w, czyli histori臋, je艣li chodzi o histori臋 finansow膮 sp贸艂ki za ostatnie 2 lata i wtedy rozpoczynamy formalnie ten proces, wi臋c tak naprawd臋 prace, kt贸re w tej chwili trwaj膮, to s膮 prace zwi膮zane w艂a艣nie z przygotowaniem si臋 na to, 偶eby jak najszybciej przygotowa膰 dane, skonsolidowa膰 i przygotowa膰 dokumenty wymagane przez firm臋.

Piotr Cie艣lak: Na chwil臋 wr贸c臋 do pyta艅 uczestnik贸w. 鈥濩zy macie podobny event jak na Steamie? Mam na my艣li Steam Sale. Czy te偶 dzia艂acie w takim modelu, pr贸buj膮c bod藕cowa膰 u偶ytkownik贸w waszych platform do takich decyzji zakupowych?鈥.

Bart艂omiej Skarbi艅ski: Tak, zdecydowanie. Ca艂y czas staramy si臋 uatrakcyjni膰 nasz膮 ofert臋 r贸偶nego rodzaju promocjami, czy to obni偶ki, na przyk艂ad obni偶ki organizowane regularnie, czyli cotygodniowe wyprzeda偶e. Te偶 oczywi艣cie regularne eventy, kt贸re si臋 wydarzaj膮, tak jak na przyk艂ad nadchodz膮cy Black Fridey i po nim nast臋puj膮cy Cyber Monday. Wsp贸艂pracujemy te偶 z wieloma partnerami, stronami, kt贸re zajmuj膮 si臋 publikowaniem najlepszych ofert na rynku. Tutaj te偶 bardzo regularnie pojawiaj膮 si臋 od nas oferty z grami w naprawd臋 najlepszych cenach.

Piotr Cie艣lak: Kolejne pytanie: 鈥濶a jakim poziomie pa艅stwo uzyskujecie prowizje od partner贸w biznesowych i jakie s膮 og贸lnie trendy?鈥. Oczywi艣cie pytanie w takim zakresie, jak mog膮 panowie odpowiedzie膰.

Mateusz 艢mie偶ewski: Dobrze rozumiem, 偶e pytanie jest o sprzedaj膮cych partner贸w biznesowych. Tak, no to tak, jak wspomnia艂em wcze艣niej 鈥 nasze programy prowizyjne dla sprzedaj膮cych s膮 dosy膰 mocno zr贸偶nicowane, bo to zale偶y po pierwsze od tego, w jakim przedziale jest sprzedaj膮cy, czyli on ma tak膮 艣cie偶k臋 rozwoju przed sob膮, 偶e im wi臋cej b臋dzie sprzedawa艂 danego towaru, to tym b臋dzie mia艂 lepsze warunki, kt贸re mo偶emy zaoferowa膰. Prosta identyfikacja od strony sprzedaj膮cych, natomiast drugi aspekt to s膮 produkty, kt贸re oni sprzedaj膮, bo r贸偶ne produkty s膮 r贸偶nomar偶owe. M贸wi si臋, 偶e to jest taki sam dla bran偶y, przywo艂uj膮c Allegro, sprzedaj膮c dom na Allegro vs sprzedaj膮c hulajnog臋, te prowizje s膮 zawsze inne. Tak samo u nas czy to s膮 produkty na przyk艂ad do platformy Play Station, czy to s膮 najnowsze premiery, to te prowizje s膮 r贸偶ne, wi臋c ci臋偶ko odpowiedzie膰 jednoznacznie na to pytanie. Te prowizje s膮 r贸偶ne. Taka podstawowa, bazowa prowizja, to jest oko艂o 5-6%. Dochodz膮 do tego oczywi艣cie sta艂e, w zale偶no艣ci od produktu, o raz jakie艣 mniejsze prowizje przy wyp艂acie 艣rodk贸w czy przy zaplanowaniu swoich ofert. Panowie, poprawcie mnie je艣li si臋 myl臋, ostatecznie prowizja ko艅cowa to jest oko艂o 11-14% w zale偶no艣ci od produkt贸w, jakie sprzedaje sprzedaj膮cy

Tomasz Lewandowski: Tak, potwierdzamy. Je艣li chodzi o sam膮 prowizj臋, od 5,95% do 10%, natomiast bior膮c pod uwag臋 to, 偶e 艣wiadczymy us艂ugi dla merchant贸w, ta prowizja realna, kt贸r膮 na koniec uzyskujemy z tego procesu, jest w艂a艣nie na tym poziomie do 15% 艂膮cznie ze 艣wiadczonymi us艂ugami.

Piotr Cie艣lak: Tu te偶 ciekawe pytanie: 鈥濲ak obni偶ki, te sezonowe na przyk艂ad, kt贸re s膮 wprowadzane na pa艅stwa platformie wp艂ywaj膮 na sprzeda偶, jak obserwujecie w takich okresach peaki sprzeda偶owe i jak to wp艂ywa na wasz膮 mar偶臋?

Bart艂omiej Skarbi艅ski: Zdecydowanie. Je艣li chodzi o wp艂yw na sprzeda偶, to widzimy znacz膮ce wzrosty, je艣li chodzi o trafiic, o liczb臋 wspomnie膰 platformy, o liczb臋 pojawiaj膮cych si臋 link贸w, bo tak naprawd臋 ka偶d膮 promocj臋 nie mo偶emy rozpatrywa膰 tylko pod k膮tem czystej mar偶y na danym produkcie, tylko tak naprawd臋 ka偶da promocja wi膮偶e si臋 z tym, 偶e bardzo du偶o serwis贸w o nas wspomni. Dostajemy bardzo du偶o link贸w, a to przek艂ada si臋 na SEO, czyli tak naprawd臋 w cudzys艂owie mo偶na powiedzie膰, darmowy traffic. Czyli pierwsza cz臋艣膰 pytania 鈥 zdecydowanie widzimy du偶e wzrosty w trafficu oraz w wynikach platformy za dany dzie艅, kiedy promocja by艂a. Je艣li chodzi o mar偶e, to tutaj zawsze dbamy, 偶eby te promocje po pierwsze by艂y urozmaicone, ale 偶eby艣my na koniec takiej promocji zawsze wyszli na plus i nie dopuszczali do sytuacji, gdzie musimy dok艂ada膰.

Piotr Cie艣lak: Pytanie o dywidend臋. Jak sam pytaj膮cy zauwa偶a, pewnie troch臋 za wcze艣nie jeszcze na to pytanie, ale czy kiedy艣 zamierzacie przej艣膰 do p艂acenia dywidend? Drugie pytanie, co musi si臋 zdarzy膰 w przysz艂o艣ci, 偶eby sp贸艂ka zdecydowa艂a si臋 w przysz艂o艣ci p艂aci膰 dywidend臋.

Mateusz 艢mie偶ewski: Tutaj mo偶emy tylko na ten moment powiedzie膰, 偶e nie wykluczamy takich mo偶liwo艣ci, natomiast teraz nie mamy nic do zakomunikowania w tym aspekcie.

Piotr Cie艣lak: W tym III kwartale 2021 r. od d艂u偶szego czasu zapowiadali艣cie wprowadzenie, opr贸cz dotychczasowej oferty cyfrowej, wprowadzenie produkt贸w fizycznych do waszej oferty i chcia艂bym w tym miejscu zapyta膰, jak wprowadzenie tej oferty zosta艂o odebrane przez waszych klient贸w, jak wygl膮da dynamika sprzeda偶y, kt贸r膮... Wiadomo, 偶e to kr贸tki dosy膰 okres, ale chodzi mi o te trendy z tygodnia na tydzie艅 i te dynamiki, kt贸re pa艅stwo obserwuj膮 vs por贸wnanie, kt贸re wcze艣niej sp贸艂ka mia艂a, obserwuj膮c, w jaki spos贸b wprowadzanie okre艣lonych innych produkt贸w na platform臋 wp艂ywa艂o na inne bod藕ce sprzeda偶owe i te dynamiki? Czy mogliby艣cie co艣 pa艅stwo powiedzie膰 na ten temat?

Mateusz 艢mie偶ewski: Oczywi艣cie. Produkty fizyczne zosta艂y wprowadzone w zasadzie pod koniec III kwarta艂u, na prze艂omie wrze艣nia i pa藕dziernika. Jest to dla nas nowy rozdzia艂, jest to pewien element tej wizji, o kt贸rej wspomnia艂em, czyli bycia miejscem dla gracza, gdzie mo偶e pozyska膰 wszystko, co potrzebuje do swojej przygody. My produkty fizyczne traktujemy jako tak膮 bram臋 do zupe艂nie nowej rzeszy klient贸w. S膮 to klienci, kt贸rzy graj膮 g艂贸wnie na konsolach, lubi膮 kolekcjonowa膰 gry w wersjach pude艂kowych, s膮 to klienci, kt贸rzy wcze艣niej nie kojarzyli Gamivo z tak膮 platform膮, wi臋c tutaj musimy mie膰 to na uwadze, 偶e to jest wej艣cie w zupe艂nie nowy rynek, ogromny rynek z ogromnym potencja艂em. My te偶 ju偶 to widzimy cho膰by po tym fakcie, 偶e dos艂ownie 2 tygodnie po starcie produkt贸w fizycznych odzywaj膮 si臋 do nas firmy, dosy膰 du偶e firmy, kt贸re chc膮 z nami wsp贸艂pracowa膰, kt贸re wcze艣niej nie mia艂y takich zamiar贸w. Tutaj w艂a艣nie wspomniane jest Hama, czyli bardzo du偶a firma niemiecka, prawie ze stuletni膮 tradycj膮, kt贸ra sprzedaje okablowanie i akcesoria komputerowe. Marka Genesis, marka MAIN i tych firm jest coraz wi臋cej, kt贸re chc膮 z nami nawi膮za膰 wsp贸艂prac臋. To dla nas jest po pierwsze du偶y plus, czyli brandingowo Gamivo jest wymieniane po艣r贸d takich firm. Po drugie dost臋p do nowego klienta, poniewa偶 rynek gier og贸lnie idzie ca艂y czas w stronie tej digitalizacji i to z roku na rok si臋 coraz bardziej powi臋ksza, natomiast nasz膮 ide膮 jest to, 偶eby osoby, kt贸re wcze艣niej Gamivo nie zna艂y, pozna艂y j膮 dzi臋ki takim produktom fizycznym, zacz臋艂y u nas te fizyczne produkty kupowa膰, ale r贸wnie偶 przesz艂y ten proces ju偶 pod nasz膮 mark膮, czyli kto艣, kto zawsze kupuje gry na Play Station i tak potrzebuje kupi膰 kart臋 do艂adowuj膮c膮 do swojego konta na X-Boxie czy na Nintendo to samo, to wszystko mo偶e dosta膰 w wersjach cyfrowych na naszej platformie. Na ten moment, czyli w zasadzie miesi膮c po starcie, mamy ponad 200 produkt贸w dost臋pnych na platformie, mamy sprzeda偶e z naszych kraj贸w, g艂贸wnie europejskich, natomiast to jest u nas d艂ugofalowy projekt. My nie zamykamy tego projektu po kwartale, to jest ca艂y czas nowa platforma w 艣rodku platformy, kt贸r膮 musimy update'owa膰, do kt贸rej musimy zrobi膰 poprawki i kt贸r膮 musimy 艂膮czy膰 z systemami zarz膮dzania zewn臋trznymi i zwi臋ksza膰 liczb臋 sprzedawc贸w, kt贸rzy chc膮 to robi膰. Zainteresowanie jest ogromne. My to widzimy jako pocz膮tek drogi, pocz膮tek nowego rozdzia艂u, dost臋p do nowego typu klienta, kt贸rego chcemy przekona膰 do naszej marki.

Piotr Cie艣lak: Czy macie jaki艣 cel, je艣li chodzi o procentowy udzia艂 sprzeda偶y fizycznej w perspektywie kilku najbli偶szych lat? Do jakiego chcieliby艣cie d膮偶y膰?

Mateusz 艢mie偶ewski: To jest co艣, o czym chcieliby艣my powiedzie膰 na pocz膮tku przysz艂ego roku, poniewa偶 b臋dziemy bardziej zaznajomieni z tym rynkiem i z tym, jakie tam jeszcze mamy wyzwania, 偶eby si臋 znale藕膰 i wtedy b臋dziemy mogli na to pytanie odpowiedzie膰. Na razie naszym celem jest stworzenie takiego systemu, kt贸ry b臋dzie odpowiada艂 wszystkim sprzedaj膮cym i b臋d膮 w stanie wystawia膰 swoje produkty do wszystkich klient贸w na ca艂ym 艣wiecie.

Piotr Cie艣lak: Odno艣nie rozwoju waszej platformy, wydawa膰 si臋 mo偶e, 偶e bardzo ciekawym, chyba r贸wnie偶 z punktu widzenia inwestor贸w, takim kierunkiem jest rozw贸j Gamivo Smart, czyli programu opartego o subskrypcj臋, a jak wiadomo ten segment subskrypcyjny jest bardzo ceniony przez inwestor贸w. Jak ten kierunek pa艅stwa dzia艂a艅 si臋 rozwija?

Bart艂omiej Skarbi艅ski: Je艣li chodzi o Gamivo Smart, to te wszystkie produkty subskrypcyjne sprawiaj膮, 偶e platforma jest mocno odporna na wszelk膮 sezonowo艣膰 wyst臋puj膮c膮 na rynku i tego typu sytuacje. Je艣li chodzi o Gamivo Smart, przywi膮zujemy tutaj wielk膮 wag臋 tak naprawd臋, 偶eby produkt rozwija艂 si臋. Ca艂y czas wykonujemy szereg test贸w. Warto wspomnie膰, 偶e o ile Gamivo Smart posiada 1 pakiet korzy艣ci, kt贸re uzyskuje klient po zakupie, natomiast jednym z najcz臋艣ciej wykorzystywanych jest tutaj Gamivo Smart Price, czyli klient otrzymuje od razu przy pierwszym zakupie spor膮 zni偶k臋. Tutaj ostatnio do艣膰 mocno testowali艣my, jak du偶y wp艂yw na sprzeda偶 Gamivo Smarta ma wysoko艣膰 tej zni偶ki i doszli艣my do tego, 偶e tak naprawd臋 sprzeda偶 Smarta wzros艂a o 3 pkt procentowe, z 11 do 14% w zale偶no艣ci od r贸偶nych kombinacji poziom贸w zni偶ek.

Piotr Cie艣lak: Czy w oparciu o te kilka tygodni sprzeda偶y jeste艣cie w stanie powiedzie膰, jak mniej wi臋cej te relacje w chwili obecnej prezentuj膮 si臋, czyli produkty cyfrowe vs sprzeda偶 produkt贸w fizycznych?

Mateusz 艢mie偶ewski: My艣l臋, 偶e jeszcze na to jest o wiele za wcze艣nie. Tu zdecydowanie g贸ruj膮 produkty cyfrowe. Marka Gamivo i platforma Gamivo na cyfrowych platformach zosta艂a stworzona i tutaj nasi klienci tego szukaj膮 i to jest dopiero start w produkty fizyczne, wi臋c tutaj jest za wcze艣nie, 偶eby m贸wi膰 o takich por贸wnaniach.

Piotr Cie艣lak: Pojawi艂y si臋 na waszej platformie r贸wnie偶 produkty konsolowe, kt贸rych wcze艣niej nie by艂o. Jaki jest odbi贸r tych produkt贸w ze strony waszych klient贸w, przyzwyczajonych chyba g艂贸wnie do tej pory w g艂贸wnej mierze do produkt贸w adresowanych na pecety?

Mateusz 艢mie偶ewski: Na naszej platformie od d艂u偶szego czasu mo偶na by艂o znale藕膰 niekt贸re produkty na konsole. W艂a艣nie g艂贸wnie karty do艂adowuj膮ce do Play Station Network, X-Box Live czy Nintendo Online. To s膮 us艂ugi, kt贸re gracze konsolowi musz膮 posiada膰, je艣li chc膮 korzysta膰 z pewnych funkcji swoich konsol, wi臋c to by艂o i do tej pory jest te偶 bardzo dobry produkt, je艣li chodzi o sprzeda偶, natomiast faktycznie razem z produktami fizycznymi wesz艂y r贸wnie偶 produkty konsolowe. Rynek konsolowy jest ogromnym rynkiem. To jest w艂a艣nie rynek, gdzie cz臋sto klienci lubi膮 kolekcjonowa膰 te pude艂ka na p贸艂ce, st膮d w艂a艣nie nasza decyzja, 偶eby w ten rynek wej艣膰, 偶eby w te produkty fizyczne zainwestowa膰. Produkty fizyczne to jest bardzo szeroki obszar 鈥 to s膮 gry na konsole w wersjach pude艂kowych, ale te偶 edycje kolekcjonerskie gier, akcesoria gamingowe, myszki, klawiatury, sprz臋t dla graczy. W przysz艂o艣ci telefony kom贸rkowe, ma艂a elektronika czy w艂a艣nie jakie艣 pendrive'y i dyski zewn臋trzne, a tak偶e w najbli偶szej przysz艂o艣ci te偶 planujemy zaprezentowanie odzie偶y e-sportowej. Jest du偶o firm, kt贸re si臋 tym zajmuj膮. Wed艂ug nas to jest fajne wej艣cie w ten rynek e-sportowy, czyli identyfikacja klient贸w ze znanymi markami, takimi jak Smartfit czy CloudMile i dzi臋ki temu mog膮 takie rzeczy u nas zakupi膰. Wi臋c produkty fizyczne to jest du偶y obszar, kt贸ry r贸wnie偶 zawiera te偶 produkty na konsole.

Piotr Cie艣lak: Je艣li chodzi o odzie偶 czy produkty e-sportowe, my艣leli艣cie o tym, 偶eby na swojej platformie uplasowa膰 r贸wnie偶 w艂asn膮 mark臋 w przysz艂o艣ci, na przyk艂ad realizowan膮 w kooperacji z innymi podmiotami zewn臋trznymi?

Mateusz 艢mie偶ewski: To jest jeden projekt贸w, kt贸ry zastanawiam si臋, czy nim pod膮偶y膰. Jest to zdecydowanie opcja dla nas. My艣l臋, 偶e na ten moment mog臋 tylko tyle powiedzie膰, bo to jest co艣, co jest aktualnie w toku i zdecydowanie co艣, na co patrzymy, na co zwracamy uwag臋.

Piotr Cie艣lak: Je艣li chodzi o kwesti臋 rozwoju waszej platformy, na pewno warto zwr贸ci膰 te偶 uwag臋 na to, 偶e w ostatnim czasie sp贸艂ka do艂o偶y艂a kolejne j臋zyki na platformie, 偶eby dotrze膰 do kolejnych grup klienckich. Jak odbieracie feedback po wprowadzeniu tych j臋zyk贸w na konkretnych rynkach, na kt贸re wprowadzone zosta艂y zmiany i czy te wnioski, kt贸re p艂yn膮 z tych decyzji, prze艂o偶膮 si臋 w przysz艂o艣ci na znaczne poszerzenie waszej platformy o kolejne j臋zyki?

Bart艂omiej Skarbi艅ski: Zdecydowanie, tak. Platforma w tej chwili oferuje 7 j臋zyk贸w. Zawsze, kiedy decydowali艣my si臋 na wprowadzenie nowego j臋zyka, brali艣my pod uwag臋 aspekt przychodowo艣ci danego regionu. Tutaj taka sama logika b臋dzie obowi膮zywa艂a przy wprowadzaniu nowych j臋zyk贸w. Kolejnymi j臋zykami planowanymi do wdro偶enia to jest j臋zyk niderlandzki, austriacki i wszystkie j臋zyki skandynawskie, jako 偶e tam widzimy najwi臋kszy potencja艂. Jako 偶e 4 lata temu wystartowali艣my tylko i wy艂膮cznie z j臋zykiem angielskim, do艣膰 szybko zacz臋li艣my otrzymywa膰 sygna艂y od naszych klient贸w, 偶e by艂oby super, gdyby艣my zacz臋li dodawa膰 ich j臋zyki, gdy偶 nie wszystko tak naprawd臋 klienci rozumiej膮, wychodz膮 z tego r贸偶ne nieporozumienia i kiedy zacz臋li艣my realizowa膰 to, co tak naprawd臋 nasi klienci od nas oczekuj膮, zacz臋li艣my zauwa偶a膰 naprawd臋 poka藕ne wzrosty wsp贸艂czynnika konwersji na danych rynkach. Tutaj wsp贸艂czynnik konwersji potrafi si臋 nawet podwoi膰 po wprowadzeniu danego j臋zyka. W tej chwili mamy przygotowany system w pe艂ni automatycznie, wsp贸艂pracujemy z biurami t艂umacze艅, kt贸re dostarczaj膮 nam nasz膮 stron臋 przet艂umaczon膮 przez native'贸w i kolejne wdro偶enia j臋zyk贸w to jest tak naprawd臋 czas potrzebny na przet艂umaczenie stron z j臋zyka angielskiego na dany j臋zyk, dlatego spodziewamy si臋, 偶e teraz ju偶 dosy膰 regularnie b臋dziemy wprowadza膰 nowe j臋zyki. Tym kryterium decyduj膮cym b臋dzie po prostu przychodowo艣膰 z innego regionu.

Piotr Cie艣lak: Kolejny ciekawy temat, kt贸ry warto poruszy膰 w kontek艣cie waszego rozwoju, to w艂a艣nie nawi膮zanie wsp贸艂pracy przez sp贸艂k臋 z firm膮 Boosteroid, kt贸ra oferuje dost臋p do gier w systemie chmurowym, czyli w takim systemie, kt贸ry nie wymaga przede wszystkim od u偶ytkownika pobrania gry, a nie wymaga te偶 posiadania ultranowoczesnych komputer贸w, szczeg贸lnie w tych najnowszych produkcji typu Triple A, kt贸re pojawiaj膮 si臋 na rynku. Jak ta us艂uga, jak ta decyzja zosta艂a odebrana przez u偶ytkownik贸w waszej platformy, jaki macie plan na dalszy rozw贸j tego typu us艂ug, czy rozmawiacie na przyk艂ad z innymi, wi臋kszymi mo偶e podmiotami oferuj膮cymi takie rozwi膮zania, 偶eby zaimplementowa膰 je na wasz膮 platform臋?

Mateusz 艢mie偶ewski: Feedback mamy jak najbardziej pozytywny. My艣l臋, 偶e to jest w艂a艣nie kolejny element naszej wizji bycia miejscem dla graczy, czyli znowu dajemy naszym graczom wyb贸r, w jaki spos贸b chc膮 konsumowa膰 te tre艣ci, kt贸re u nas zakupuj膮. Nawi膮zali艣my wsp贸艂prac臋 z firm膮 Boosteroid, poniewa偶 w艂a艣nie chcemy przedstawi膰 te produkty cloud gamingowie naszej platformie. To, co my chcemy osi膮gn膮膰, to mie膰 takie swoje w艂asne rozwi膮zanie natywne, gdzie nasi klienci b臋d膮 w stanie zaraz po zakupie od razu w przegl膮darce uruchomi膰 dan膮 gr臋 jednym przyciskiem myszy i nad tym pracujemy. Rozmawiamy z firmami, kt贸re tak膮 technologi臋 nam dostarcz膮, bo chcemy t臋 cz臋艣膰 technologiczn膮... Jakby tym si臋 nie zajmowa膰, bo to s膮 rzeczy dosy膰 kosztowne, je偶eli chodzi o development i Boosteroid jest jedn膮 z takich firm, kt贸ra w naszej ocenie jest w stanie sprosta膰 temu zadaniu i w tym kierunku o tym rozmawiamy. Tak jak przy produktach fizycznych, to te偶 jest brama dla danego typu klienta. Wcze艣niej je艣li klient nie mia艂 odpowiedniego komputera, 偶eby uruchomi膰 Cyberpunka 2077, to nawet nie interesowa艂 si臋 t膮 pozycj膮, natomiast teraz dzi臋ki takim rozwi膮zaniom na naszej platformie, b臋dziemy w stanie dotrze膰 te偶 do takiego klienta. Potencjalnie b臋dziemy mogli sprzeda膰 Cyberpunka i on b臋dzie m贸g艂 z niego korzysta膰 tak, jak ka偶dy inny u偶ytkownik do tej pory. Wi臋c dla nas to jest znowu poszerzanie grona naszych odbiorc贸w i zostanie liderem, tak膮 platform膮, kt贸ra zapewnia graczom wszystko, co potrzebuj膮. Od gier cyfrowych po produkty cloud-gamingowe.

Piotr Cie艣lak: Pytanie o to, co interesuje inwestor贸w gie艂dowych, czyli pytanie o IV kwarta艂. Wiadomo, 偶e o szczeg贸艂ach nie mo偶na rozmawia膰 z racji kwestii raportowych, natomiast na takim poziomie og贸lnym chcia艂bym zapyta膰 si臋, jak... Bo mamy po艂ow臋 czwartego kwarta艂u, jak oceniaj膮 pa艅stwo ten okres? Czy te pozytywne trendy, kt贸re mo偶na by艂o obserwowa膰 w praktycznie ka偶dych poprzednich okresach, nadal s膮 utrzymywane w sp贸艂ce, czy nadzieje biznesowe, szczeg贸lnie pok艂adane przez rynek, zwi膮zane szczeg贸lnie z kumulacj膮 wi臋kszych premier na ten IV kwarta艂 bie偶膮cego roku znajduj膮 uj艣cie w sytuacji czy w decyzjach zakupowych klient贸w? Pytam o to mi臋dzy innymi z tego powodu, 偶e du偶e nadzieje pok艂adane by艂y przez rynek przede wszystkim w najwi臋kszych produkcjach, kt贸re mia艂y si臋 pojawi膰 i pojawi艂y si臋 w IV kwartale. Mowa tutaj o takich grach, jak Call of Duty czy Battlefield 2042, natomiast ka偶da z tych gier, a szczeg贸lnie druga z nich zosta艂a bardzo ch艂odno przyj臋ta, natomiast pierwsza z nich nie tak optymistycznie, jak spodziewa艂 si臋 rynek. Nie zosta艂y te gry tak odebrane, jak si臋 spodziewano wcze艣niej. Czy inwestorzy powinni si臋 martwi膰 tym? Szczeg贸lnie w kontek艣cie tego, 偶e chocia偶by patrz膮c na raport analityczny, kt贸ry zosta艂 opublikowany na temat sp贸艂ki czy oczekiwania rynku, to jednak te nadzieje rynkowe dosy膰 du偶e by艂y. Jak to wygl膮da z waszej perspektywy?

Mateusz 艢mie偶ewski: Jak ju偶 pan zauwa偶y艂, szczeg贸艂贸w poda膰 nie mo偶emy, natomiast my jaki艣 czas temu opublikowali艣my komunikat gie艂dowy m贸wi膮cy o tym, 偶e pa藕dziernik by艂 naszym rekordowym miesi膮cem w historii naszej platformy. Uda艂o nam si臋 odnotowa膰 obroty na poziomie oko艂o 20 mln z艂. Tylko w pa藕dzierniku, co jest dla nas du偶ym sukcesem. Co si臋 mog膮 spodziewa膰 inwestorzy? Tak jak pan m贸wi, nasz rynek jest sezonowy i te IV kwarta艂y z regu艂y s膮 kwarta艂ami najlepszymi. Jest to czas najlepszych premier, jest to czas Black Friday, jest to czas zaraz przed艣wi膮teczny czy te偶 艣wi膮teczny w grudniu ju偶, wi臋c to s膮 te elementy, kt贸re wp艂ywaj膮 na sprzeda偶 i przewa偶nie ten IV kwarta艂 zawsze jest najlepszym kwarta艂em. Oczywi艣cie dochodz膮 takie aspekty, kt贸rych w poprzednich latach nie by艂o, takie jak pandemia Covidowa, kt贸ra w pewien spos贸b zboostowa艂a bran偶臋 gamingow膮 oczywi艣cie, ale z drugiej strony wp艂yn臋艂a r贸wnie偶 na firmy, kt贸re gry produkuj膮 i przez te op贸藕nienia Covidowe zwi膮zane z tymi obostrzeniami czy prac膮 z domu, wiele gier zosta艂o poprzesuwanych, wi臋c brakuje troch臋 tej nieprzewidywalno艣ci, kt贸ra by艂a w poprzednich latach i to w pewien spos贸b wp艂ywa na nasze wyniki. Natomiast jak wspomnia艂em, sezonowo艣膰 jest podobna co do roku. Opublikowali艣my raport o rekordowym pa藕dzierniku. My jeste艣my optymistycznie nastawieni na przysz艂o艣膰, je偶eli chodzi o nasz rynek. On si臋 ca艂y czas rozwija, wi臋c jak najbardziej powinni艣my tutaj...

Piotr Cie艣lak: Czyli jednym s艂owem pozostaje czeka膰 na raport za listopad.

Mateusz 艢mie偶ewski: Zach臋camy, tak.

Tomasz Lewandowski: Jeszcze s艂owem uzupe艂nienia, je艣li chodzi o ten pa藕dziernik, to te偶 warto odnie艣膰 si臋 do ubieg艂ego roku. Tutaj jest odpowied藕 na to, czy te trendy s膮 zachowane? Pa藕dziernik to prawie 20 mln z艂 obrotu, co by艂o wynikiem historycznym, je艣li chodzi o 4 lata dzia艂alno艣ci Gamivo i jest to 鈥 por贸wnuj膮c do ubieg艂orocznego pa藕dziernika 鈥 wzrost na poziomie 20%, wi臋c ten trend je艣li chodzi o wzrosty, jest zachowany. Te偶 warto tutaj doda膰 je艣li chodzi o liczb臋 u偶ytkownik贸w 鈥 w lipcu przekroczyli艣my barier臋, pr贸g 3 mln, natomiast koniec pa藕dziernika by艂 to ju偶 poziom 3,4 mln nowych u偶ytkownik贸w, wi臋c s膮 to najlepsze dowody, 偶e serwis cieszy si臋 coraz wi臋ksz膮 popularno艣ci膮 ze strony graczy.

Piotr Cie艣lak: Jeszcze w nawi膮zaniu do wcze艣niejszej kwestii, czyli oferty chmurowej. Pytanie ze strony gracza-inwestora: 鈥濲ak planujecie wytrzyma膰 konkurencj臋 w tym wypadku ze strony 艣wiatowych gigant贸w, takich jak Google Stadia?鈥.

Mateusz 艢mie偶ewski: Ja powiem troszk臋 inaczej. Nie musimy, bo Google Stadia ma troszk臋 inny model biznesowy. Oni troszk臋 inwestuj膮 albo inwestowali w swoje studia i chcieli stworzy膰 sw贸j ekosystem w艂a艣nie cloud-gamingowy. Niestety wygl膮da na to, 偶e b臋dzie to jeden z kolejnych projekt贸w Google, kt贸ry nie b臋dzie kontynuowany. Na rynku jest wiele takich provider贸w, jest NVIDIA, jest Kusteroid, jest Remote App, tych aplikacji i technologii jest bardzo du偶o i tutaj nie odpracujemy tego tak, 偶e jaka艣 jedna firma ma monopol na narz臋dzia chmurowe. Ja nawet my艣l臋, 偶e tego b臋dzie coraz wi臋cej na rynku. To, czym my mo偶emy walczy膰 z takimi podstawowymi platformami, jest ogromna ilo艣膰 produkt贸w jak膮 mamy na naszej platformie. Dzi臋ki takiemu rozwi膮zaniu i graniu od razu w przegl膮darce po zakupie, to klient ma dost臋p naprawd臋... W tej chwili 80 tys. produkt贸w, kt贸re s膮 dost臋pne na Gamivo i oczywi艣cie selektywnie b臋d膮 dodawane do takich us艂ug grania w chmurze i b臋d膮 mogli z tego korzysta膰. Dla nas to jest po prostu danie klientom alternatywy, kolejnej alternatywy, w jaki spos贸b chc膮 te tre艣ci konsumowa膰. To nie jest g艂贸wny driver naszego biznesu.

Piotr Cie艣lak: My艣l臋, 偶e zosta艂a ta kwestia dosy膰 dobrze wyja艣niona, natomiast pan tutaj jeszcze dopytuje, 偶e rozpoznawalno艣膰 Play Station Now jest na zupe艂nie innym poziomie ni偶 platforma sp贸艂ki.

Mateusz 艢mie偶ewski: Tak, ale tak, jak wspomnia艂em, my nie musimy konkurowa膰 z nimi o... To nie jest nasz g艂贸wny model biznesowy, to jest danie alternatywy naszym klientom i pozyskanie klienta, kt贸ry w innych okoliczno艣ciach nie m贸g艂by zagra膰 w te gry Triple A, a tutaj je偶eli z艂apiemy klienta, kt贸ry jest zainteresowany ta艅szymi produktami z r贸偶nych platform w jednym miejscu i dodatkowo jeszcze mo偶e skorzysta膰 z opcji grania w t膮 gr臋 w chmurze, poniewa偶 nie ma tego dobrego komputera, to tylko i wy艂膮cznie wygrali艣my

Piotr Cie艣lak: Przejd藕my do ostatniej kwestii, czyli waszych plan贸w rozwojowych. Czego mo偶e si臋 spodziewa膰 rynek po waszych decyzjach zwi膮zanych z dalszym rozwojem platformy w perspektywie kolejnych miesi臋cy, kolejnego roku?

Mateusz 艢mie偶ewski: Staramy si臋 rozwija膰 platform臋 ca艂y czas na bie偶膮co. My przede wszystkim jeste艣my platform膮 e-commerce'ow膮. To wymaga od nas, 偶eby艣my byli zawsze na czasie je偶eli chodzi o najnowsze trendy, o rzeczy, kt贸re pomagaj膮 naszym klientom doko艅czy膰 zakup, ale r贸wnie偶 przez to jeste艣my marketplacem, ca艂y czas dzia艂amy w obszarze tego sprzedaj膮cego, 偶eby upewni膰 si臋, 偶e on ma wszystkie narz臋dzia, jakie potrzebuje, 偶eby sprzedawa膰, bo je偶eli oni b臋d膮 sprzedawa膰, to platforma wtedy ro艣nie. Oczywi艣cie skupiamy si臋 na naszych projektach, kt贸re wprowadzili艣my i okaza艂y si臋 sukcesami, takimi jak Gamivo Smart. Mamy zesp贸艂 dedykowany tej subskrypcji, staramy si臋 j膮 rozwija膰 na bie偶膮co ca艂y czas, ca艂y czas znajdowa膰 sposoby, aby zwi臋ksza膰 warto艣膰 tego ca艂ego pakietu naszego u偶ytkownika, a jednocze艣nie zwi臋ksza膰 procent u偶ytkownik贸w, kt贸rzy t臋 subskrypcj臋 wykupuj膮 i du偶o pracujemy nad tym, 偶eby jak najmniej ludzi z niej si臋 wypisywa艂o. Oczywi艣cie rozpocz臋li艣my prac臋 nad du偶ym projektem, czyli produkty fizyczne. To jest projekt, kt贸ry te偶 b臋dziemy rozwija膰, r贸wnocze艣nie z innymi naszymi du偶ymi dzia艂aniami. Clubgaming, jak ju偶 wspomnieli艣my, co艣, co jest dla nas bardzo istotne. Oczywi艣cie tak jak tutaj na slajdzie, k艂adziemy du偶y nacisk na SEO. Bartek o tym wspomina艂.

Bart艂omiej Skarbi艅ski: Mo偶e dodam jeszcze 鈥 tak naprawd臋 ko艅c贸wka roku 2021 i my艣l臋, 偶e ca艂y rok 2022 i nast臋pne lata b臋d膮 do艣膰 mocno... Bardzo mocno chcemy postawi膰 na rozw贸j w SEO. Tutaj w艂a艣nie poczynili艣my kroki, powi臋kszaj膮c nasz zesp贸艂 contentowy. Jak wiemy, tak naprawd臋 content is a king, tak偶e tutaj bez dobrego contentu, unikatowego contentu, contentu pisanego zgodnie z oczekiwaniami Google'a ci臋偶ko jest cokolwiek osi膮gn膮膰, st膮d te偶 ten content team rozr贸s艂 si臋. S膮 to osoby odpowiedzialne za tworzenie odpowiednio przygotowanych wpis贸w na blogu, zawieraj膮cych odpowiednie frazy kluczowe, linkowania wewn臋trzne, pozyskiwanie link贸w zewn臋trznych. No jest to ca艂a struktura, kt贸ra b臋dzie odpowiedzialna za to, 偶eby ten nasz ruch organiczny, na kt贸ry chcemy bardzo mocno postawi膰, teraz i w przysz艂ych latach, 偶eby bardzo szybko si臋 rozwija艂

Mateusz 艢mie偶ewski: Jasne. Tutaj jeszcze dodam, 偶e rozwijamy system API, czyli w wielkim skr贸cie rozwi膮zanie dla naszych sprzedaj膮cych, 偶eby mogli automatycznie zarz膮dza膰 swoim stockiem i swoimi cenami. To jest r贸wnie偶 system, kt贸ry rozwijamy na bie偶膮co we wsp贸艂pracy i z feedbackiem od naszych sprzedaj膮cych. Dodatkowo dochodzi branding, o kt贸rym ju偶 m贸wili艣my a propos Fame MMA, wi臋c tutaj b臋dziemy mocno inwestowa膰, 偶eby pozyska膰 tych klient贸w. Nie tylko tych, kt贸rzy s膮 skupieni na ni偶szej cenie, tylko r贸wnie偶 tych, kt贸rzy patrz膮 na branding, na lojalno艣膰 marki, na to, 偶eby by膰 po prostu zauwa偶onym. Mamy te偶 par臋 innych pomys艂贸w i par臋 innych projekt贸w, nad kt贸rymi pracujemy i jeszcze za wcze艣nie, 偶eby o nich wspomina膰, ale my艣l臋, 偶e na pocz膮tku I kwarta艂u przysz艂ego roku te偶 b臋dziemy organizowa膰 takie spotkania, na kt贸rych podzielimy si臋 naszymi planami takimi bardziej d艂ugofalowymi na najbli偶szy rok

Bart艂omiej Skarbi艅ski: Jako taki ma艂y disclaimer mo偶emy doda膰, 偶e 2 projekty... Przygl膮damy si臋 organizacji i badamy nasze mo偶liwo艣ci, je艣li chodzi o NFT oraz o udzia艂 w projektach mocno powi膮zanych z tokenizacj膮 i z gamingiem. Prowadzimy w艂a艣nie rozmowy z kilkoma takimi projektami i tutaj bardzo chcieliby艣my, 偶eby w t臋 stron臋 te偶 kierowa艂 si臋 nasz rozw贸j w 2022 r.

Piotr Cie艣lak: Bardzo dzi臋kuj臋 zatem za rozmow臋, za wszystkie przekazane informacje, za odpowiedzi udzielone inwestorom. Trzymam kciuki za dalszy dynamiczny rozw贸j pa艅stwa firmy, inwestor贸w zach臋cam te偶 do 艣ledzenia informacji dotycz膮cych sp贸艂ki. Moimi go艣膰mi byli przedstawiciele zarz膮du Gamivo. Pan Mateusz 艢mie偶ewski, pan Bart艂omiej Skarbi艅ski oraz pan Tomasz Lewandowski. Dzi臋kuj臋 bardzo i mam nadziej臋, 偶e do zobaczenia w przysz艂o艣ci.