Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.

Czym jest SII?

Analiza raportu – rekordowe wyniki Alumetalu w I kw. 2021 roku

© monsitj - stock.adobe.com

Grupa Alumetal osiągnęła najlepsze w historii wyniki finansowe w I kw. 2021 roku, zarówno nominalnie, jak i pod względem wygenerowanych marż. Zdecydowana większość produkcji sprzedawana jest do branży motoryzacyjnej, która przeżywa kolejny kryzys, tym razem związany z niedoborem komponentów do produkcji. Przedstawiciele Spółki zwracają jednak uwagę, że obecnie nie odczuwają negatywnych skutków opóźnień w dostawach półprzewodników.

 

Rynek motoryzacyjny

Rynek motoryzacyjny odbudowuje się po początkach pandemii COVID-19. Jak wskazują dane Europejskiej Organizacji Producentów Samochodów (ACEA) od stycznia do maja 2021 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 4,3 mln pojazdów osobowych, co oznacza wzrost o 29,5% rdr. Jednocześnie jest to wciąż istotnie mniej niż w tym samym okresie 2021 roku, kiedy rejestracje sięgnęły 1,2 mln pojazdów osobowych. W styczniu i lutym br. odnotowano spadki w rejestracjach o odpowiednio 24% i 19,3% rdr., odbudowę przyniosły kolejne miesiące ze wzrostami rzędu 87,3% rdr. w marcu, 218% rdr. w kwietniu i 53,4% rdr. w maju. W samym maju zarejestrowano 891.665 pojazdów osobowych, jednak wciąż było to o wiele mniej niż w maju 2019 roku, kiedy było to 1,2 mln pojazdów.

 

Rejestracje samochodów osobowych w Unii Europejskiej

Źródło: ACEA

 

Z kolei liczba rejestracji pojazdów użytkowych wyniosła 838.941, co oznacza wzrost o 43,9% rdr. Spadki odnotowano w styczniu na poziomie 7,2% rdr, z kolei kolejne miesiące przyniosły wzrosty na poziomie odpowiednio 1,2%, 95,3%, 179,2% i 51,3% rdr. w okresie luty-maj 2021 roku. W samym maju zarejestrowano 165.363 pojazdy użytkowe, co było odczytem o około 30.000 niższym niż w analogicznym okresie przed pandemią.

 

W 2020 roku mocno wzrósł udział samochodów wykorzystujących paliwa alternatywne. Jeszcze w 2018 roku stanowiły one 7% rejestracji, podczas gdy w I kw. 2021 roku było to już niemal 35%. Największy udział miały hybrydy z wynikiem 18,4%, następnie Plug-In Hybrid – 8,2%, i samochody elektryczne – 5,7%.

 

Struktura sprzedaży samochodów osobowych pod względem typu paliwa

Źródło: Emitent, ACEA.

 

Obecnym problemem branży motoryzacyjnej jest brak półprzewodników do produkcji samochodów. Mówi się nawet, że jest to większy problem niż sam koronawirus (choć brak części do produkcji to w istotnej mierze pokłosie pandemii) i będzie ciążył na branży jeszcze dłużej (mówi się o horyzoncie dwóch lat). W efekcie odbudowa branży po koronawirusie może trwać dłużej niż można było początkowo zakładać, a na rynku może utrzymywać się niedobór podaży.

 

Co ciekawe, przedstawiciele Alumetalu wskazali, że obecnie nie odczuwają negatywnych skutków opóźnień w dostawach półprzewodników. Emitent wciąż obserwuje duży popyt na swoje produkty i optymistycznie patrzy na najbliższe kwartały. Jednocześnie zmiana struktury sprzedaży i rosnący udział samochodów z napędem alternatywnym rodzi raczej więcej szans niż zagrożeń.

 

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat odnotowaliśmy aż czterokrotny wzrost udziału samochodów z napędem alternatywnym w strukturze sprzedaży.

Od 2017 r. bierzemy udział w projektach, które związane są z zastosowaniem wtórnych odlewniczych stopów dla aplikacji do samochodów o napędzie hybrydowym i elektrycznym - tam ciągle jest mnóstwo komponentów aluminiowych. Zastanawialiśmy się, czy komponenty aluminiowe nie zostaną wypchnięte przez typowe stopy na bazie aluminium pierwotnego, ale to się nie dzieje. Nawet odwrotnie - widzimy trend zastępowania tych aplikacji aktualnie opierających się na stopach typowo pierwotnych stopami o dużej zawartości surowców złomowych – powiedziała Agneszka Drzyżdżyk, Prezes Zarządu Alumetal w wywiadzie dla PAP Biznes.

  

Marże rynkowe

Dalsza część artykułu dostępna za darmo wyłącznie dla członków SII po zalogowaniu się.

Zaloguj się Zarejestruj się

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII