Chat with us, powered by LiveChat

Social media w ocenie inwestorów indywidualnych: ważne źródło informacji, choć jeszcze nie teraz

Skomentuj artykuł
© enterlinedesign - Fotolia.com

Większość inwestorów indywidualnych jest zdania, że rola mediów społecznościowych w komunikacji na rynku kapitałowym będzie rosnąć, choć na razie dość rzadko korzystają z Facebooka, Twittera czy LinkedIn. Głównym źródłem informacji są dla nich internetowe portale informacyjne, za najbardziej wiarygodne uważają natomiast… strony spółek giełdowych.

 

To główne wnioski, jakie płyną z badania przeprowadzonego przez NBS Communications oraz Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych [1].

 

Blisko 72% ankietowanych spodziewa się, że w nadchodzących latach znaczenie mediów społecznościowych w komunikacji na rynku kapitałowym będzie rosnąć, a tylko niespełna 10% jest przeciwnego zdania. W opinii blisko połowy (49%) respondentów, media społecznościowe to „przydatna innowacja przyspieszająca przepływ informacji”, a 38% inwestorów ocenia, że „zwracają one uwagę na istotne informacje”. W zdecydowanej mniejszości były wskazania, że serwisy społecznościowe to tylko „przelotna moda” (12%), albo że są one „irytujące” (9%) lub „zbędne” (8%).

 

Znaczenie mediów społecznościowych w komunikacji na rynku kapitałowym

 

Ponad połowa ankietowanych (53%) stwierdziła, że „bardzo często” lub „często” korzysta z tzw. nowych mediów w celu zdobywania informacji z rynku kapitałowego. Odsetek ten uwzględnia przy tym także fora internetowe oraz blogi (głównie branżowe). Jest on znacznie mniejszy, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie najpopularniejsze serwisy społecznościowe, takie jak Facebook (34%), Twitter (8%) czy LinkedIn (2%).

 

– Postrzeganie mediów społecznościowych przez polskich inwestorów indywidualnych jest zbieżne z opiniami inwestorów instytucjonalnych, które zostały zebrane w ramach badania przeprowadzonego w 12 krajach przez AMO Global [2] i zaprezentowane na początku tego roku. Przypomnę, że specjaliści od zarządzania aktywami w funduszach emerytalnych, inwestycyjnych i firmach ubezpieczeniowych wciąż polegają głównie na tradycyjnych mediach jako źródłach informacji. Ponad 80% z nich spodziewa się jednak większego wykorzystania mediów społecznościowych w komunikacji finansowej w przyszłości – komentuje Anna Krajewska, prezes NBS Communications. – Obydwa te badania pokazują, że choć dziś serwisy społecznościowe nie odgrywają jeszcze istotnej roli w relacjach inwestorskich, warto uwzględnić ten rodzaj komunikacji jako dopełnienie obecnych działań z zakresu IR. Ważną kwestią jest przy tym również jakość informacji przekazywanych w tych kanałach.

 

Obecna relatywnie nieduża popularność mediów społecznościowych wśród inwestorów indywidualnych może wynikać z faktu, że są one postrzegane jako mniej wiarygodne niż tzw. tradycyjne media. W badaniu przeprowadzonym przez NBS i SII niespełna 45% ankietowanych uznało je za „bardzo wiarygodne” lub „raczej wiarygodne”.

 

Co ciekawe, jako najbardziej wiarygodne źródła informacji najczęściej wskazywane były strony spółek giełdowych. Niemal 87% ankietowanych uznało zamieszczane tam informacje jako „bardzo wiarygodne” lub „raczej wiarygodne”. Wysoko pod względem wiarygodności ocenione zostały także agencje informacyjne (82%) oraz internetowe portale informacyjne (80%), wyżej niż gazety (71%), radio i telewizja (58%) oraz wspomniane już tzw. nowe media (45%).

 

Internetowe serwisy informacyjne to także najczęściej wykorzystywane przez inwestorów indywidualnych kanały do zdobywania informacji na tematy związane z rynkiem kapitałowym. „Bardzo często” i „często” korzysta z nich ponad 91% ankietowanych, podczas gdy odsetek inwestorów regularnie szukających informacji finansowych w gazetach, agencjach informacyjnych lub w radio i telewizji nie przekracza 50%.

 

- Nasze badania potwierdzają, że w przyszłości coraz więcej będziemy komunikować się poprzez media społecznościowe i dotyczy to również relacji inwestorskich. Uważam, że ten kierunek jest nieodwracalny. Te spółki, które zrozumieją to i wykorzystają wcześniej, wyprzedzą pozostałe, jeśli chodzi o kontakt z inwestorami – mówi Michał Masłowski, Wiceprezes Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych. – Zachęcamy do rynkowej dyskusji na ten temat, dzięki której można będzie m.in. obalić funkcjonujący mit, że nie można efektywnie wykorzystywać mediów społecznościowych w relacjach inwestorskich, ponieważ spółki ograniczone są regulacjami dotyczącymi obowiązków informacyjnych. Z pewnością można, co potwierdzają chociażby powszechne praktyki rynku amerykańskiego.

 

Pobierz pełne wyniki badania: [plik pdf 274KB]

 

Opracowanie:

 

 

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych                             NBS Communications

 

 

O Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych

 

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych (SII) jest największą organizacją zrzeszającą inwestorów giełdowych w Polsce (ponad 10 000 członków), która działa od 1999 r. i należy do europejskich organizacji inwestorskich Euroshareholders i Euroinvestors oraz Światowej Federacji Inwestorów WFIC.

 

Działalność Stowarzyszenia koncentruje się na wszechstronnym wsparciu inwestorów i opiera się na trzech głównych filarach: edukacji (m.in. organizacja szkoleń i konferencji, publikacje i analizy), ochronie praw inwestorów oraz zapewnieniu swoim członkom zniżek, oferowanych przez partnerów SII.

 

O NBS Communications

 

NBS jest najstarszą (od 1990 r.) i jedną z najbardziej doświadczonych agencji public relations na polskim rynku. Specjalizuje się w finansowym PR oraz relacjach inwestorskich. Kampanie informacyjne NBS wspierają transakcje na rynku kapitałowym, w tym publiczne oferty akcji (ponad 120 przeprowadzonych kampanii IPO) oraz fuzje i przejęcia.

 

Zapraszamy na stronę www.nbs.com.pl.

 

Dodatkowych informacji udzielają:

 

AnnaKrajewska

NBS Communications

tel.: 22 826 74 18

tel. kom.: +48 505 004 620

e-mail: akrajewska@nbs.com.pl 

  

Michał Masłowski

SII

tel. : 71 332 95 60

tel. kom. : +48 501 39 18 37

email : mmaslowski@sii.org.pl

Piotr Wojtaszek

NBS Communications

tel.: 22 826 74 18

tel. kom.: +48 500 202 355

e-mail: pwojtaszek@nbs.com.pl

        

 

 


1. Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na przełomie II i III kwartału 2014 r. W ankiecie wzięło udział prawie 300 inwestorów.

2. AMO to wiodąca sieć zrzeszająca firmy doradztwa strategicznego i PR finansowego na całym świecie. Organizacja skupia lokalnych liderów w kluczowych ośrodkach finansowych w Europie, Azji i obu Amerykach. Od 2013 r. członkiem AMO jest NBS Communications, będąc jedynym przedstawicielem tej sieci w Polsce.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie