Chat with us, powered by LiveChat

Informacji o spółce najlepiej szukać u źródła

Skomentuj artykuł
© Karramba Production - Fotolia.com

Udział w walnym zgromadzeniu to dobra okazja, aby od przedstawicieli emitenta uzyskać wyjaśnienia w interesujących nas sprawach dotyczących firmy.

 

Skuteczność w inwestowaniu na giełdzie w dużej mierze uzależniona jest od jakości informacji, które posiada inwestor. Te czerpać można 
z różnych źródeł, z czego jednak najpewniejszym miejscem pochodzenia informacji zawsze powinien być sam emitent. Umiejętnie prowadzone przez firmę relacje inwestorskie, polegające chociażby na skrupulatnym wywiązywaniu się z narzuconego obowiązku publikowania raportów bieżących i okresowych, starannym zarządzaniu korporacyjną stroną internetową czy na systematycznym organizowaniu spotkań z akcjonariuszami i analitykami finansowymi, zazwyczaj zapewniają inwestorom odpowiedni stopień wiedzy. Co jednak można zrobić, kiedy informacje płynące ze spółki są mało szczegółowe lub niezrozumiałe?

Kto pyta, nie błądzi

Każdy akcjonariusz ma prawo zwrócić się do zarządu spółki z niemal dowolnym 
pytaniem odnoszącym się do jej działalności, na które ewentualna odpowiedź, 
w przypadku spółki notowanej na giełdzie, powinna zostać przekazana do publicznej wiadomości w formie raportu bieżącego.  Niestety, gwarancji uzyskania wyjaśnień nie ma, a wszystko uzależnione jest od dobrej woli kierownictwa emitenta.

 

Inaczej sytuacja wygląda jednak podczas obrad walnego zgromadzenia. Wówczas, jeżeli pytanie jest uzasadnione dla oceny sprawy objętej porządkiem obrad, zarząd zobowiązany jest do udzielenia akcjonariuszowi na jego żądanie informacji dotyczącej spółki. Akcjonariusz co prawda nie może formułować dowolnych pytań, ale te, które pozwalają na wyjaśnienie wątpliwości związanych ze sprawami omawianymi na walnym zgromadzeniu czy ułatwiają podjęcie decyzji w sprawie sposobu głosowania nad zaproponowanymi uchwałami, powinny doczekać się natychmiastowej ustnej odpowiedzi. Wyjątkiem mogą być sytuacje, kiedy pytania inwestorów są bardzo szczegółowe czy skomplikowane, a zarząd nie jest w stanie w danym momencie udzielić precyzyjnych wyjaśnień – wtedy odpowiedź może zostać przekazana na piśmie poza walnym zgromadzeniem w terminie dwóch tygodni od dnia zgłoszenia żądania podczas walnego zgromadzenia. Trzeba jednak zaznaczyć, że takie rozwiązanie zawsze powinno być ostatecznością, bowiem zwłoka 
w udzieleniu żądanej informacji często powoduje sytuację konieczności głosowania nad danym projektem uchwały w stanie niepełnej wiedzy. Zamiast tego dobrym pomysłem może być ogłoszenie przerwy technicznej, podczas której zarząd będzie mógł znaleźć odpowiedź na zadane pytanie i dzięki temu przekazać ją akcjonariuszom jeszcze przed głosowaniem.

 

Należy również wspomnieć, że zarząd nie musi udzielać informacji, które zostały już 
w odpowiedni sposób zamieszczone na stronie internetowej spółki, co w pewien sposób chroni pozostałych uczestników walnego zgromadzenia przed zbędną i czasochłonną dyskusją nad kwestiami ogólnodostępnymi. Ponadto akcjonariusz nie uzyska interesującej go informacji, gdyby odpowiedź wiązała się z możliwością wyrządzenia spółce lub spółce z nią powiązanej szkody poprzez ujawnienie tajemnic technicznych, handlowych lub organizacyjnych przedsiębiorstwa, a także gdyby odpowiedź mogła stanowić podstawę poniesienia przez członka zarządu odpowiedzialności karnej, cywilnoprawnej bądź administracyjnej.

Brak żądanej odpowiedzi

Niestety, zdarza się czasami, że przedstawiciele spółki nadużywają prawa odmowy udzielenia informacji, zasłaniając się tajemnicą handlową czy niewiedzą, pomimo w pełni zasadnego pytania. Akcjonariusz, któremu odmówiono ujawnienia żądanej informacji, może jednak w terminie tygodnia od zakończenia obrad walnego zgromadzenia zwrócić się do sądu rejestrowego o zobowiązanie zarządu do jej udzielenia. Warunkiem jest wówczas zgłoszenie podczas obrad walnego zgromadzenia sprzeciwu do protokołu wobec odmowy udzielenia informacji.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie