Chat with us, powered by LiveChat

Inwestorzy wciąż w potrzasku za sprawą DM Banku BPS . „Przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość”

Skomentuj artykuł
Źródło: bankbps.prowly.com

Trwa saga dotycząca problemów z przenosinami klientów z DM Banku BPS do innych domów maklerskich. Inwestorzy znaleźli się w potrzasku, bez możliwości zarządzania swoimi środkami.

 

DM Banku BPS się zatkał. Inwestorzy narzekają na proces przenoszenia aktywów – informowaliśmy 27 października. W telegraficznym skrócie: procedury przenoszenia aktywów do innych domów maklerskich przerosły możliwości operacyjne DM Banku BPS, a inwestorzy czekali nawet 2-3 tygodnie na możliwość inwestowania w innej instytucji. Wiele osób, które złożyło wnioski o przeniesienie środków w wymaganym terminie, nie tylko nie zostało obsłużonych, ale nawet nie otrzymało jakiejkolwiek informacji o przyjęciu dyspozycji.

 

Datę rozwiązania umowy z DM Banku BPS wyznaczono na 31 października, zaś handel za pośrednictwem rachunku maklerskiego miał być możliwy do 26 października włącznie. W ubiegłym tygodniu postanowiono, że klienci zachowają dostęp do rachunku (w tym realizowania zleceń) do końca października.

 

Niestety, kilka dodatkowych dni nie przyniosło radykalnej zmiany. Papiery wartościowe wielu inwestorów wciąż nie zostały przeniesione, nie otrzymali oni także informacji o tym, jak długo będą musieli czekać.

 

Wpis jednego z członków SII z Forum SII

 

Cześć wszystkim. 

 

Niestety ja również jestem w tej samej grupie. Do dziś 1.11 niestety przenosiny nie doszły do skutku :( Czyli mam już pełny miesiąc zablokowany rachunek, bo złożyłem wniosek następnego dnia tuż po otrzymaniu informacji o zamykaniu biznesu maklerskiego BPS, a w tym czasie wstrzymywałem się przed dokonywaniem jakichkolwiek operacji , żeby nie mieszać. Zakładałem, że im szybciej złożę wniosek, tym szybciej zostanę skutecznie przeniesiony, ale tak to niestety u mnie to nie zadziałało. 

 

Mam z nimi od początku kontakt mailowy i też dostawałem informacje, że jest duża ilość rachunków do przeniesienia, robią to ręcznie i trzeba po prostu czekać. 

 

W moim przypadku dodatkowym wyzwaniem okazał się fakt, że mam rachunek IKZE z czym wiąże się trochę więcej papierologii (dodatkowy dokument o woli przenosin i zaświadczenie o założeniu nowego rachunku IKZE). W połowie października dostałem informację, że BOŚ nie przyjął mojego wniosku i musiałem jeszcze raz generować potwierdzenie założenia rachunku IKZE u nich, przesłać go do BPS aby oni go przesłali do... BOŚ :D Więc przypuszczam, że byłem już tuż tuż... a potem trafiłem na koniec kolejki... egh...

 

No cóż, pozostaje po prostu uzbroić się w cierpliwość i czekać. Może uda się przenieść przed Świętami ;)

 

🟢 Na temat sytuacji klientów DM Banku BPS trwa dyskusja na Forum SII

Dom maklerski przeprasza inwestorów

2 listopada na stronie DM Banku BPS pojawił się komunikat. Dom maklerski przypomina w nim, że:

 

  • Umowa została już rozwiązana, wobec czego nie dom maklerski nie ma uprawnienia do realizacji zleceń dotyczących instrumentów finansowych. W związku z tym (byli) klienci DM Banku BPS nie mają możliwości handlu.
  • Inwestorzy zachowali dostęp do platformy internetowej DM Banku BPS. Jak już wspomniano, nie można za jej pośrednictwem handlować. Można jednak sprawdzać stan rachunku i wartość posiadanych papierów wartościowych.
  • Do 14 listopada włącznie został wydłużony okres składnia dyspozycji transferu aktywów do innego biura maklerskiego.

 

– Składanie dyspozycji odbywa się na dotychczasowych zasadach, przy czym czas realizacji dyspozycji związany z ich dużą liczbą jest wydłużony. Za zaistniałą sytuację z góry przepraszamy i prosimy Państwa o wyrozumiałość i cierpliwość. Dyspozycje będą zrealizowane a Państwa instrumenty finansowe są przechowywane na dotychczasowych zasadach przy poszanowaniu reguł bezpieczeństwa i tajemnicy zawodowej – czytamy w komunikacie DM Banku BPS.

 

Jak dodał dom maklerski wycofujący się z obsługi inwestorów indywidualnych, nie dojdzie do przymusowej sprzedaży instrumentów zapisanych na rachunku. Taka wizja wynikała z informacji przekazanych pod koniec września, gdy DM Banku BPS wypowiedział umowy klientom.

 

– Wobec licznych sygnałów od Klientów informujemy, iż Dom Maklerski nie będzie korzystał z uprawnienia do sprzedaży instrumentów finansowych przechowywanych na rachunku dopóki w danym przypadku nie okaże się to konieczne, lub też w przypadku wyraźnego żądania Klienta w tym zakresie. W przypadku złożenia dyspozycji transferu – Dom Maklerski dokona transferu instrumentów finansowych znajdujących się na rachunku do wskazanej firmy inwestycyjnej i zwrotu środków pieniężnych na rachunek Klienta bez dokonywania sprzedaży instrumentów – czytamy w komunikacie DM Banku BPS.

 

Otrzymaliśmy odpowiedzi od Komisji Nadzoru Finansowego oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczące stanowiska tych instytucji wobec sprawy klientów DM Banku BPS:

 

  • Urząd KNF monitoruje kwestię przenoszenia aktywów klientów DM BPS SA. Jesteśmy w kontakcie z tym podmiotem, a naszym oczekiwaniem jest zapewnienie przez dom maklerski prawidłowej realizacji interesów wszystkich klientów.
  •  Do UOKiK nie wpłynęły sygnały od klientów DM Banku BPS. Przyjrzymy się tej sprawie i nie wykluczamy podjęcia działań.

 

Ponownie zwrócimy się do DM Banku BPS w sprawie komentarza do obecnej sytuacji oraz nakreślenia ostatecznego terminu przeniesienia aktywów należących do inwestorów.

 

Autor artykułu

 

Michał Żuławiński, redaktor SII Michał Żuławiński, redaktor SII

W latach 2012-2021 związany z redakcją Bankier.pl, w której odpowiadał za obszar Rynki. Od 2022 r. redaktor w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych. Autor licznych artykułów i analiz dotyczących głównie rynków finansowych, gospodarki oraz działalności banków centralnych. Laureat nagrody specjalnej NBP w konkursie dla dziennikarzy ekonomicznych im. Władysława Grabskiego.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie