Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.

Czym jest SII?

Analiza spółki Facebook – bezcenne instastory

© Alessandro Biascioli - stock.adobe.com

Facebooka przedstawiać nikomu chyba nie trzeba. A przynajmniej jako portalu społecznościowego. Z drugiej strony mniej osób wie, że za (nie)sławnym portalem stoi jedna z największych firm na świecie. Notowany na NASDAQu Facebook Inc. liczy sobie niemalże bilion dolarów kapitalizacji (czyli ponad trzy razy więcej niż kapitalizacja wszystkich spółek na polskiej giełdzie).

 

Spółka została założona w 2004 roku jako projekt studencki na Harvardzie. Głównym autorem portalu jest Mark Zuckerberg, który obecnie jest jej dyrektorem generalnym. 18 maja 2012 roku Facebook zadebiutował na amerykańskiej giełdzie NASDAQ z ceną akcji wynoszącą 42.05$ (obecnie 350$). Samo IPO w tamtym czasie było trzecim największym w historii USA. W maju 2013 roku, Facebook został umieszczony na 462 miejscu na liście Fortune 500, tj. największych amerykańskich firm pod względem przychodów. Od debiutu spółka przyniosła akcjonariuszom blisko 730% zysku.

 

Najważniejsze daty w historii spółki wyglądają następująco:

 

 4 lutego 2004 Zuckerberg, Moskovitz, Hughes i Saverin uruchamiają portal społecznościowy
2 grudnia 2004 liczba aktywnych użytkowników portalu przekracza 1 milion
2 kwietnia 2006 pierwsza odsłona mobilnej wersji portalu
22 czerwca 2007 pierwsza odsłona Facebook Videos
7 listopada 2007 debiut platformy reklamowej Ads Platform and Pages
10 lipca 2008 powstaje wersja Facebooka na iPhony
10 lutego 2009 wprowadzony zostaje przycisk Lubię To
9 sierpnia 2011 debiut Messengera
9 kwietnia 2012 Facebook przejmuje Instagram
18 maja 2012 IPO
4 października 2012 liczba aktywnych użytkowników Facebooka przekracza 1 miliard
20 lutego 2014 Facebook przejmuje WhatsApp
25 marca 2014 przejęcie Oculusa
24 sierpnia 2015 dzienna liczba użytkowników Facebooka przekracza miliard 
4 grudnia 2015 debiut Facebook Live
2 sierpnia 2016 wprowadzenie Instagram Stories
10 października 2016 Facebook uruchamia workplace.com
8 października 2018 uruchomienie Portal i Portal+
18 czerwca 2019 elektronicznego portfela przeznaczonego na Diem (dawniej Libre), czyli cyfrową walutę opracowywaną przez Facebooka

 

Obecnie najważniejszymi platformami zarządzanymi przez Facebooka są:

  • Facebook
  • Instagram
  • Messenger
  • WhatsApp
  • Oculus
  • Novi

Charakterystyka branży

Na wykresie poniżej widać najpopularniejsze portale społecznościowe na świecie (kryterium jest liczba aktywnych użytkowników). W top 5 znajdują się obecnie aż cztery portale należące do Facebooka.

 

Rysunek 1 Najpopularniejsze portale społecznościowe pod względem liczby aktywnych użytkowników, kwiecień 2021.
Źródło: statista

 

Przytaczając dane zebrane przez wearesocial.com, na styczeń 2020 mniej więcej 59% populacji świata miało dostęp do internetu, a 49% (3.8 mld osób) aktywnie korzystało z social media.

Dalsza część artykułu dostępna za darmo wyłącznie dla członków SII po zalogowaniu się.

Zaloguj się Zarejestruj się

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII