W poniedziałek, 29 marca 2021 roku, na stronie internetowej Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych odbył się czat inwestorski z Tomaszem Kulikiem, CFO Grupy PZU. W trakcie czatu internauci pytali m.in. o dywidendę, banki, strategię, czy perspektywy poszczególnych segmentów działalności.
Dywidenda
Pierwsze pytanie na czacie dotyczyło możliwości wypłaty dywidendy. Tomasz Kulik powiedział, że rekomendacja zarządu powinna pojawić się w ciągu najbliższych tygodni.
Zgodnie z naszą deklaracją chcemy pozostać spółką, która wypłaca akcjonariuszom atrakcyjny strumień dywidend. Znana jest już nasza nowa polityka kapitałowa i dywidendowa, która zakłada wypłatę 50-100% zysku skonsolidowanego oraz stanowisko KNF które dopuszcza wypłatę do 100% zysku jednostkowego PZU SA za 2019 rok i do 50% zysku jednostkowego za 2020 rok. Kształtując naszą rekomendację dotyczącą wypłaty dywidendy weźmiemy pod uwagę to oraz wymagania KNF aby kształtować dywidendę tak, aby zabezpieczyć potrzeby kapitałowe w nawiązaniu do dalszego przebiegu pandemii. Dodatkowo, będziemy chcieli zachować bufor kapitałowy na potrzeby potencjalnego wcześniejszego wykupu obligacji podporządkowanych w 2022 roku. Rekomendacja Zarządu powinna się pojawić w ciągu najbliższych tygodni – podsumował CFO Grupy.
Inny internauta pytał, czy w najbliższych latach możliwe jest przeznaczanie na wypłatę dywidendy kwot istotnie wyższych niż dolny pułap widełek ze strategii, tj. 50-100%.
Na te pytanie będziemy oczywiście odpowiadali na bieżąco. Dzisiaj jednak dysponujemy nadwyżką kapitałową, którą w odpowiedzialny sposób możemy przeznaczyć na wypłatę w ramach dywidendy w sposób nie zagrażający realizacji planów strategicznych – odpowiedział Tomasz Kulik.
Rynek ubezpieczeń
Inwestorzy dopytywali o potencjał dalszego wzrostu rynku ubezpieczeń w Polsce, szczególnie przez pryzmat wydatków na tle innych krajów Unii Europejskiej.
Potencjał do wzrostu jest znaczny, gdyż składki zbierane w Polsce stanowią ok.2,9 proc. PKB przy średniej dla UE na poziomie 8,3 proc. PKB. Ogromną różnicę widać zwłaszcza w ubezpieczeniach życiowych. Rozwój gospodarczy i wzrost zamożności Polaków umożliwiają wzrost tego wskaźnika. Jednak nasze oczekiwania są realne – patrząc historycznie ta konwergencja postępowała dość wolno. Cały czas utrzymujemy pozycje lidera, obserwujemy i wykorzystujemy trendy obecne na rynku ubezpieczeń – podsumował Tomasz Kulik.
Jeden z internautów zapytał o możliwość zwiększenia sprzedaży i wartości skłądki przypisanej brutto w 2021 roku.
Taki mamy plan i chcemy go zrealizować. Nie bez znaczenia pozostanie jednak sytuacja związana z Covid19 i jego dalszym rozwojem. Nasz scenariusz bazowy zakłada że w drugiej części roku gospodarka powinna powrócić do poziomu transakcyjności sprzed pandemii co powinno pozytywnie przełożyć się na wzrosty – czy i jak ten scenariusz będzie się realizował to trudno jest w 100% przewidzieć – wytłumaczył COF Grupy PZU.
Ten rok zapowiada się bardzo szczególnie i pozostanie pod dużą presją rentownościową, zwłaszcza jeżeli pandemia zacznie powoli ustępować a my jako społeczeństwo powrócimy do transakcyjności sprzed Covid19 – powiedział Kulik zapytany o rynek ubezpieczeń komunikacyjnych.
Segment zdrowie
W trakcie czatu padło wiele pytań związanych z dalszym rozwojem segmentu zdrowie w Grupie PZU. Inwestorzy pytali między innymi o docelowy poziom rentownosći tego biznesu.
Cały czas uważamy, że wzrosty w tym obszarze możliwe są przy zachowaniu rentowności na poziomie ponad 10%. W ten sposób zamknęliśmy ostatnie 2 lata i uważamy, że dalszy rozwój w ramach własnej działalności, oparty w większej mierze o własne placówki a nie placówki partnerski, powinien jeszcze bardziej przełożyć się na te wzrosty ze względu na lepszą kontrolę nad kosztami i możliwością zarządzania ruchem – odpowiedział Tomasz Kulik.
Inne pytanie dotyczyło spodziewanych inwestycji, aby osiągnąć zakładany w strategii wzrost przychodów o 80% do 2024 roku.
Aby ten wzrost mógł mieć miejsce, musimy kontynuować nakłady na rozwój w stopniu przynajmniej takim jak w poprzednich 3 latach. W tym czasie na inwestycje przeznaczyliśmy ok. 450-500 mln zarówno jeżeli chodzi o rozwój organiczny jak i fuzje i przejęcia – co jest niezbędnym warunkiem budowania skali i zasięgu – odpowiedział CFO.
Wreszcie padło pytanie, czy mogą wzrosnąć stawki abonamentowe na usługi w segmencie.
Przede wszystkim żeby dalej się rozwijać musimy pozostać konkurencyjni – nie tylko w warstwie jakościowej ale również (albo wręcz przede wszystkim) jeżeli chodzi o stosunek jakości do ceny – powiedział Kulik.
Segment inwestycyjny
Inwestorzy pytali o segment inwestycji i plany strategiczne zwiększenia wartości aktywów pod zarządzaniem o 82%, do 60 mld zł w 2024 roku.
Chcielibyśmy rosnąć na tym rynku tak jak to miało miejsce w roku 2020, gdzie TFI PZU było jednym z niewielu graczy mających dodatnie saldo napływów przy rynku na poziomie 0. W tych ambitnych celach znajdują się wzrosty realizowane po stronie PZU jak i po stronie kanałów bankowych, wzrosty aktywów w ramach PPK i PPE jak i portfeli ubezpieczeniowych Grupy PZU, którymi zarządza TFI. Nie wykluczamy przejęć ale za każdym razem w sposób, w który będziemy w stanie uzasadnić cenę i zrealizować na tym dodatkowe zyski – wytłumaczył Tomasz Kulik.
Portfele inPZU rosły w zeszłym roku jeżeli chodzi o napływ aktywów netto, pozostając w grupie nielicznych funduszy na rynku realizujących dodatnie przepływy – dodał w odpowiedzi na pytanie o inPZU.
Banki
Inwestorzy pytali o dalsze plany Grupy PZU względem banków Alior i Pekao.
W nowej Strategii na lata 2021-2024 naszym celem jest zwiększenie potencjału wspomnianych banków w obecnej postaci. Rozszerzymy ofertę ubezpieczeń sprzedawanych w bankach, powiązanych z ich produktami oraz samodzielnych, m.in. polis komunikacyjnych, zdrowotnych, podróżnych. Chcemy, by za cztery lata skumulowana składka przypisana brutto ze współpracy z Bankiem Pekao i Alior Bankiem wzrosła o 200 proc. do ok. 3 mld zł. Jednocześnie zapewnimy klientom ubezpieczeniowym i inwestycyjnym dostęp na preferencyjnych zasadach do produktów banków z Grupy PZU. Chcemy też rozwijać inne rozwiązania z zakresu assurbanking, jak np. ofertę finansowych benefitów Cash, system szybkiej wypłaty odszkodowań BLIK-iem na telefon. Możliwości synergii w obecnej strukturze Grupy są wciąż znaczne, np. dzięki wykorzystaniu ogromnej wiedzy o klientach, jaką wspólnie pozyskujemy, głębokiej analizie ich potrzeb, wykorzystaniu nowych pomysłów z zakresu fintech – powiedział Kulik.
Padło także pytanie o obawy względem sporych odpisów na portfelach kredytowych banków.
Dla banków spowolnienie gospodarcze oraz sytuacja ekonomiczna ich dzisiejszych ale i przyszłych klientów to największe wyzwanie, przed którym będą stawały podmioty z tego sektora. Abstrahując od rozstrzygnięć związanych z kredytami walutowymi (tych akurat banki z naszej grupy mają bardzo niewielki odsetek), sytuacja ta może zatem przełożyć się nie tylko na problemy związane z rezerwami ale także z możliwością wzrostów sprzedaży na poziomach z roku 2019/20. To jest bardzo istotny parametr który powinien w średniej perspektywie czasu pozwolić bankom (z większej skali biznesu) powrócić z rentownościami w rejony obserwowane historycznie – podsumował Tomasz Kulik.
Zapraszamy do zapoznania się z pełnym zapisem czatu z PZU