Chat with us, powered by LiveChat

Premiera Cyberpunk 2077 przełożona. Inwestorzy reagują jak przy Wiedźminie 3

Skomentuj artykuł
CD Projekt S.A.

CD Projekt ogłosił przesunięcie premiery swojej najnowszej gry. Cyberpunk 2077 ma się pojawić 17 września 2020 roku, a nie tak jak wcześniej zapowiadano - 16 kwietnia 2020 roku. Konsekwencją tego był gwałtowny spadek notowań akcji spółki gamingowej, która na starcie piątkowej sesji tj. 17.01 znajdowała się na najniższym poziomie od 17 grudnia 2019 roku. Nie jest to jednak pierwsza tego typu decyzja spółki. W 2014 roku CD Projekt zaplanował premierę gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na późniejszy niż wcześniej informowno termin, co również spotkało się z dezaprobatą inwestorów.

 

O decyzji związanej z przesunięciem premiery Cyberpunka 2077 CD Projekt poinformował w czwartek tj. 16 stycznia po zakończeniu sesji giełdowej w dość krótkim komunikacie bieżącym. Gra ukaże się 17 września, o pięć miesięcy później niż pierwotnie planowano i będzie dostępna na konsolach PS4, Xbox One oraz na PC.

 

– Decyzja uzasadniona jest potrzebą zapewnienia dodatkowego czasu na prace związane z testowaniem gry, usunięciem usterek i nadaniem jej ostatecznego szlifu. Zgodnie z filozofią spółki jakość produktów jest podstawowym czynnikiem wpływającym na ich sukces ekonomiczny. W ocenie zarządu przesunięcie daty premiery pozostaje w interesie spółki, mając bezpośredni wpływ na zapewnienie najwyższej jakości gry, a w konsekwencji wyniki sprzedaży Cyberpunk 2077 zarówno w krótkim, jak i w długim horyzoncie czasowym – uzasadnia CD Projekt w komunikacie bieżącym.

 

Więcej na temat decyzji spółki mogliśmy się dowiedzieć z telekonferencji zarządu CD Projektu, który odpowiadał na pytania analityków, a jej zapis znajdziemy na jej firmowej stronie.

 

W krótkim oświadczeniu prezes Adam Kiciński stwierdził, że gra jest kompletna i można ją przejść od początku do końca, czeka nas jednak jeszcze wiele pracy. 

 

– Night City jest ogromne, zróżnicowane i pełne przygód. Biorąc pod uwagę jego skalę i złożoność uznaliśmy, że potrzebujemy więcej czasu, aby zakończyć testowanie, usunąć usterki i nadać grze ostateczny szlif. Chcemy, aby Cyberpunk 2077 był ukoronowaniem naszej pracy na obecnej generacji konsol. Dzisiejsza decyzja da nam kilka cennych miesięcy, których potrzebujemy, by gra mogła zasłużyć na miano doskonałej – dodał prezes Kiciński. 

 

Wśród pytań zadawanych podczas konferencji znalazła się również kwestia opóźnień, jakie ta decyzja wywoła w przyszłym planie wydawniczym spółki. 

 

– Oczywiście zależy nam na wydaniu gry, ale wiemy też, że oczekiwania są bardzo wysokie i – jak już mówiłem – mierzymy wysoko. Dlatego potrzeba nam nieco więcej czasu. Jeśli chodzi o przyszłe plany, to myślę, że zostaną one przesunięte zgodnie z obecnym opóźnieniem – mówił prezes.

Cyberpunk 2077 – multiplayer

Padło również pytanie o wersję multiplayer Cyberpunka 2077.  – Multiplayerowy Cyberpunk jest tą grą AAA, nad którą aktualnie pracujemy równolegle do CP2077. Trzeba to wyraźnie podkreślić. Adam, jak sądzę, wspominał, że plany ulegną przesunięciu – tak więc biorąc pod uwagę spodziewaną premierę Cyberpunka 2077 we wrześniu oraz wydarzenia, które nastąpią po tej premierze, wydaje nam się, że premiera wersji multiplayer Cyberpunka w 2021 jest raczej mało prawdopodobna – mówił Michał Nowakowski, członek zarządu odpowiedzialnym za publishing, również biorący udział w telekonferencji. 

 

W kwestii zespołu deweloperskiego pracującego nad Cyberpunkiem spółka czuje się komfortowo. Odnosząc się do powodów przesunięcia Adam Kiciński mówił, że mamy grę i można ją przejść od początku do końca. Podał, że usterki nie dotyczą podstawowych mechanizmów gry. Projekt osiągnął etap, na którym możemy dokonywać konkretnych pomiarów, gromadzić statystyki.

 

Przesunięcie premiery pociągnie za sobą również późniejszą prezentację gry mediom. Jak podali przedstawiciele władz spółki, nie będzie to ani w lutym ani w marcu. 

Reakcja inwestorów na przesunięcie premiery gry Cyberpunk 2077

Informacja o opóźnieniu premiery Cyberpunka 2077 pociągnęła za sobą przecenę akcji CD Projektu. Na zakończenie czwartkowej sesji pojedyncza akcja spółki była wyceniana na 282,3 zł, natomiast na starcie piątkowej sesji kurs spadł o 10 procent do 253,8 zł za akcję. Przy tej cenie akcji kapitalizacja CD Projektu wynosi nieco ponad 24,395 mld zł. W piątek rano kurs zaczął odbijać i około południa zbliżył się do poziomu 260 zł za akcję.

 

CD Projekt - wykres kursu akcji
CD Projekt - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych serwisu Stooq.pl

 

CD Projekt w 2019 roku był najlepszą spółką spośród firm notowanych w WIG20 pod względem wzrostu cen akcji. Więcej na ten temat pisaliśmy w analizie: Spółki z WIG20, które pozytywnie i negatywnie zaskoczyły inwestorów w 2019 roku. Na koniec roku akcje twórcy gier Wiedźmin były wyceniane na 279,5 zł za sztukę. Przy takiej cenie kapitalizacja spółki wynosiła niespełna 26,866 mld zł.

Premiera Wiedźmina 3: Dziki Gon też była przesuwana

Na początku 2013 roku roku CD Projekt ogłosił, że premiera Wiedźmina 3: Dziki Gon przypadnie na 2014 rok. Konkretna data premiery gry pojawiła się jednak dopiero 11 marca 2014 roku. Jak podała wówczas spółka, premierę zaplanowano na luty 2015 roku. Oznaczało to opóźnienie w stosunku do pierwotnych planów. W dniu 12 marca 2014 roku akcje spółki potaniały o 10,45 procent.

 

Kolejna informacja o dacie premiery miała miejsce w 6 czerwca 2014 roku. Wówczas CD Projekt napisał: Zarząd spółki niniejszym informuję o ustaleniu dnia ogólnoświatowej premiery gry Wiedźmin 3: Dziki Gon / The Witcher 3: Wild Hunt na 24 lutego 2015 roku. Niestety w 8 grudnia 2014 roku dowiedzieliśmy się, że premiera nie nastąpi w lutym, a 19 maja 2015 roku (przesunięcie o trzy miesiące). Następnego dnia (9 grudnia 2014 roku), akcje CD Projektu potaniały 4,16 procent.

 

CD Projekt - wykres kursu akcji
CD Projekt - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych serwisu Stooq.pl

 

Warto również wspomnieć, że o opóźnieniu premiery trzeciej części Wiedźmina poinformowano nieco ponad dwa miesiące przed planowaną datą, natomiast o przesunięciu premiery Cyberpunka - trzy miesiące wcześniej. O analogię zapytano przedstawicieli spółki podczas telekonferencji.

 

 Szczerze mówiąc – nie sądzę, by te kwestie były porównywalne. To dwa odmienne projekty. Mogę powiedzieć tyle, że obecnie dysponujemy znacznie większym doświadczeniem, niż podczas prac nad Wiedźminem. Wiemy, na czym stoimy; zespół wie, co jeszcze wymaga dopracowania i zamierzamy skupić się na tej pracy  stwierdził Michał Nowakowski.

 

Zobacz, co na temat premiery gry Cyberpunk 2077 dowiedzieliśmy się podczas ostatnich targów E3

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie