Orbis może zaliczyć 2016 rok do udanych. Spółka poprawiła wyniki finansowe, jednocześnie zwiększając generowane marże. Poniżej prezentujemy wybrane dane finansowe wraz z odniesieniem do 2015 roku.
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
2016 |
2015 |
Przychody |
1 382 879 |
1 262 726 |
EBITDAR* |
489 216 |
431 411 |
EBITDA operacyjna** |
389 613 |
329 266 |
EBIT bez zdarzeń jednorazowych |
241 409 |
189 963 |
EBIT |
264 477 |
221 683 |
Wynik brutto |
257 154 |
212 165 |
Wynik netto |
207 147 |
181 582 |
*EBITDAR - wynik operacyjny przed uwzględnieniem kosztów wynajmu nieruchomości, amortyzacji, wpływu zdarzeń jednorazowych, wyniku na działalności finansowej i podatku,
**EBITDA operacyjna – wynik operacyjny przed uwzględnieniem amortyzacji, wpływu zdarzeń jednorazowych, wyniku na działalności finansowej i podatku,
Źródło: Orbis S.A.
W 2016 roku Orbis osiągnął ponad 1,38 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o około 9,5% rok do roku. Przychody generowane są głównie z usług noclegowych – 68,2% całości przychodów. Drugą istotną pozycję stanowią przychody z gastronomii – 25,8%. W strukturze geograficznej dominują przychody z Polski – 62,3%, i Węgrzech – 22,8%. Odzwierciedleniem tego są oczywiście posiadane przez spółkę hotele w poszczególnych krajach – na koniec 2016 roku 70 hoteli w Polsce, 17 hoteli na Węgrzech, 8 hoteli w Czechach i 21 w pozostałych krajach. Poniższy wykres przedstawia jak zmieniała się liczba hoteli Orbisu od 2012 roku. Orbis prowadzi najwięcej hoteli pod szyldem Ibis – 34, a następnie Mercure – 31, i Novotel – 22.
Źródło: Orbis S.A. |
Ważnym parametrem dla Orbisu jest RevPAR, czyli przychód przypadający na jeden dostępny pokój w hotelach własnych. W 2016 roku wyniósł on 169,2 zł i był większy o 12,2% w relacji do 2015 roku. Spółka tłumaczyła poprawę pozytywną koniunkturą gospodarczą w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, zwiększonym popytem na usługi hotelarskie, a także licznymi ofertami promocyjnymi i elastyczną strategią cenową, która przyczyniła się do wzrostu frekwencji (72,4% wobec 69,7% przed rokiem).
Przychody Orbisu wzrosły szybciej niż koszty, co przełożyło się na poprawę marż uzyskiwanych na poszczególnych obszarach działalności. Spółka wyszczególnia charakterystyczne dla niej kategorie zysków, jak chociażby EBITDAR – zostały one wytłumaczone w adnotacji do tabeli z zaprezentowanymi wynikami. Marża na poziomie EBITDAR wzrosła z 26,1% do 28,2%, na poziomie zysku operacyjnego z 17,6% do 19,1%, a na poziomie zysku netto z 14,4% do 15%. Warto przy tym zwrócić uwagę, że zysk netto w 2016 roku został wsparty dodatkowym zyskiem w wysokości 5,1 mln zł z tytułu sprzedaży jednostki stowarzyszonej Blaha Hotel Szállodaüzemeltető Kft.
„W roku 2016 Grupa Orbis osiągnęła rekordowo wysokie wyniki dzięki lepszej współpracy wszystkich zespołów oraz spójności podejmowanych działań, takich jak dążenie do doskonałości operacyjnej; twórcze podejście do polityki dystrybucji i zarządzania przychodami; ukierunkowanie na tworzenie wartości zarówno w zakresie inwestycji, jak i w organizacji. Sprzyjały nam też korzystne warunki rynkowe. Wiele z wdrożonych projektów ma zrównoważony charakter i będzie przynosić pozytywne efekty również w przyszłości, co znajdzie także odzwierciedlenie w wynikach finansowych w nadchodzących miesiącach.
Po okresie restrukturyzacji, a następnie rozwoju działalności i integracji w regionie, dla Orbisu nadchodzi czas przyspieszenia. Podobnie jak w roku 2016, będziemy konsekwentnie skupiać uwagę na naszych strategicznych celach, aby wzmocnić pozycję Orbisu jako lidera w regionie Europy Wschodniej” – podsumował Gilles Clavie, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Orbis S.A.
Po publikacji wyników rocznych kurs akcji Orbisu otworzył się blisko 3% luką wzrostową. Tym samym byki ponownie zaatakowały maksima z 2007 roku (na wykresie zdyskontowanym o dywidendy). Pokonanie tego poziomu będzie silnym sygnałem klasycznej analizy technicznej.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Orbis S.A.