Helio pokazało znaczną poprawę zysków w roku obrotowym 2015/2016 (rok obrotowy trwa od lipca do czerwca). Czołowy importer i dystrybutor bakalii oraz lider w segmencie mas makowych zamknął rok z zyskiem netto na poziomie 4,1 mln zł.
Wybrane pozycje wynikowe (tys. zł) |
Rok obrotowy 2015/2016 |
Rok obrotowy 2014/2015 |
Przychody ze sprzedaży |
137 502 |
98 822 |
Wynik brutto na sprzedaży |
33 917 |
27 578 |
Wynik EBITDA |
7 786 |
4 391 |
Wynik operacyjny |
5 858 |
2 504 |
Wynik brutto |
5 121 |
1 960 |
Wynik netto |
4 064 |
1 563 |
Przepływy operacyjne |
5 609 |
644 |
Źródło: Helio S.A.
W roku obrotowym 2015/2016 Helio wypracowało 137,5 mln zł przychodów wobec 98,8 mln zł przed rokiem, co jest wynikiem o 39,1% lepszym rok do roku. Jest to najlepszy wynik w historii spółki. Dodatkowo każdy kwartał roku obrotowego 2015/2016 również zaowocował w największe historyczne obroty. Wzrostowi sprzedaży towarzyszył 30% wzrost wolumenu sprzedaży – Helio sprzedało 10 tys. ton względem 7,7 tys. ton przed rokiem. Jednak ze względu na trudne warunki rynkowe – wysokie ceny bakalii i osłabienie złotego, a także silna presja rynkowa na marże, koszty sprzedanych produktów wzrosły do 103,6 mln zł, o 45,4% rdr, a więc bardziej niż przychody. Przełożyło się to na spadek marży brutto na sprzedaży z poziomu 27,9% do 24,7%.
Na poziomie zysku operacyjnego spółka pokazała większą marżę niż przed rokiem – 4,3% wobec 2,5%. Pozwolił na to między innymi wolniejszy wzrost kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu niż przychodów ze sprzedaży. Koszty te wzrosły rok do roku odpowiednio o 10,8% i 22,9%. Zysk operacyjny w roku obrotowym 2015/2016 wyniósł 5,9 mln zł i był większy o 133,9% większy niż przed rokiem. Z kolei zysk netto Helio wyniósł 4,1 mln zł wobec 1,6 mln zł przed rokiem, co przełożyło się na wzrost rentowności netto z 1,6% do 3%. Spółka pokazała także znaczny wzrost przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, które wyniosły 5,6 mln zł i w znacznej części pokryły wynik EBITDA wobec 644 tys. zł przed rokiem.
Helio identyfikuje korzystne trendy konsumenckie panujące na rynku, w tym w szczególności mody na bakalie, zdrową, nisko przetworzoną żywność, a także mody na gotowanie w domu. Jednak utrzymujące się wysokie ceny surowców powodują, że sytuacja na rynku jest trudna. W celu ochrony przed niekorzystnymi czynnikami, spółka wykorzystywała swój potencjał handlowo-marketingowy, przeprowadzając liczne działania promocyjne, czy też rozszerzając współpracę z dotychczasowymi odbiorcami. W kontekście wysokich cen surowca i silnych presji cenowych, inwestycja w promocję marki spółki i utrwalanie jej wizerunku jako eksperta w zakresie zdrowych bakalii uznana została za działanie nieodzowne, mające na celu długoterminowe budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Ponadto Helio unowocześniło swoją infrastrukturę produkcyjną, poprawiając efektywność operacyjną i elastyczność zarządzania procesami produkcyjno-logistycznymi. Na przestrzeni najbliższego roku spółka planuje kontynuować długoterminową strategię rozwoju organicznego, systematycznie umacniając swoją rynkową pozycję, rozbudowując infrastrukturę produkcyjną oraz zwiększając z roku na rok wartość księgową przedsiębiorstwa. Niezależnie od koncentracji na rozwoju organicznym, nie wyklucza jednak w dalszej perspektywie możliwości przejęć pozwalających uzyskać wymierne efekty synergii.
Po wybiciu ponad linię trendu spadkowego, a zarazem oporu na poziomie 5 zł, kurs akcji Helio dotarł do kolejnego poziomu wynikającego ze stref oporowych – 10 zł. Z punktu widzenia klasycznej analizy technicznej dojście do ważnego oporu może rozpocząć ruch korekcyjny wzrostów rozpoczętych na początku roku, który może sprowadzić kurs akcji nawet do okolic 5 zł – najbliższego wsparcia.
![]() |
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Helio S.A.