Helio jest jednym z liderów rynku bakalii i mas do ciast w Polsce. Historia spółki sięga 1992 roku. Od 2007 roku jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Helio jest czołowym importerem i dystrybutorem bakalii oraz liderem w segmencie mas makowych. Udział tych produktów w przychodach spółki przekracza 90%. Ponadto, spółka posiada w swojej ofercie orzechy, owoce suszone i kandyzowane, ziarna, masy makowe oraz krówkowe, polewy do ciast oraz popcorn do mikrofalówki. Produkty spółki sprzedawane są pod parasolową marką HELIO, a także pod wieloma markami własnymi sieci handlowych, między innymi Alma, Auchan, Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarche, Makro C&C, Netto, Piotr i Paweł, czy Stokrotka.
Historyczne zyski
Działalność spółki charakteryzuje się sezonowością. Największa sprzedaż przypada na okres przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Okres kwiecień – czerwiec (ostatni kwartał roku obrotowego), a także lipiec – wrzesień (pierwszy kwartał roku obrotowego) w dotychczasowej historii spółki kończył się stratą netto. W dniu 16 czerwca 2016 roku Helio poinformowało raportem bieżącym o znacznym zwiększeniu dynamiki wzrostu przychodów o 92% rok do roku w okresie kwiecień – maj 2016 roku, i uznało, że po raz pierwszy w historii należy spodziewać się dodatniego wyniku finansowego za okres kwiecień – czerwiec, czyli za ostatni kwartał roku obrotowego 2015/2016. Jednocześnie spółka poinformowała o wstrzymaniu przez firmę konkurencyjną dostaw do Jeronimo Martins Polska S.A. – kluczowego odbiorcy Helio, co pozwala oczekiwać dynamicznego wzrostu przychodów ze sprzedaży także w przyszłych okresach. Wyniki za ostatni kwartał roku obrotowego 2015/2016 zostaną opublikowane w raporcie rocznym, zaplanowanym na 31 października tego roku.
W dniu 7 września 2016 roku spółka poinformowała o równie dynamicznym wzroście przychodów w I kw. roku obrotowego 2016/2017 (lipiec – wrzesień 2016 roku). Spodziewane tempo wzrostu przychodów w tym okresie to około 60 – 70% rok do roku. Powodem jest zwiększony popyt na produkty spółki, w tym w szczególności bakaliami wykorzystywanymi w codziennej, całorocznej diecie. Wzrost przychodów ze sprzedaży odnotowywany jest we wszystkich kanałach dystrybucji, w tym w szczególności w Jeronimo Martins Polska S.A. W tym samym raporcie spółka dodała, że tak wysoka dynamika wzrostu sprzedaży wynika z niskiej bazy, czyli niskiego poziomu sprzedaży w I kw. roku obrotowego 2015/2016 (efekt sezonowości). Spółka nie oczekuje utrzymania takich dynamik w kluczowych kwartałach świątecznych. Mimo zatem spodziewanych dalszych wzrostów sprzedaży w kolejnych kwartałach bieżącego roku obrotowego, Helio liczy się z drobnym spłaszczeniem sezonowości sprzedaży w ciągu roku. Tym samym spółka oczekuje, że po raz pierwszy w historii notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie należy spodziewać się dodatniego wyniku finansowego netto za okres lipiec – wrzesień.
Korzystne trendy rynkowe
Helio korzysta z trendów rynkowych i społecznych, takich jak moda na zdrowy tryb życia. Spółka podejmowała w tym kierunku szereg działań, między innymi wprowadzała nowości i kampanie promujące spożywanie sprzedawanych produktów w zdrowej, codziennej diecie. Obszary i trendy, w których spółka widzi potencjał, najlepiej przedstawia poniższa grafika.
Helio - trendy rynkowe |
Źródło: Helio S.A. |
Wyniki finansowe
Wybrane pozycje wynikowe (tys. zł) |
01.07.2015-31.03.2016 |
01.07.2014-31.03.2015 |
2014/2015 |
2013/2014 |
2012/2013 |
Przychody ze sprzedaży |
106 819 |
82 919 |
98 822 |
104 239 |
98 744 |
Wynik brutto na sprzedaży |
27 041 |
23 365 |
27 578 |
30 117 |
29 485 |
Wynik EBITDA |
7 082 |
5 609 |
4 391 |
7 062 |
8 097 |
Wynik EBIT |
5 658 |
4 185 |
2 504 |
5 152 |
6 186 |
Wynik brutto |
4 901 |
3 825 |
1 960 |
4 911 |
5 031 |
Wynik netto |
3 945 |
3 147 |
1 563 |
3 949 |
4 050 |
Przepływy operacyjne |
-11 346 |
-15 586 |
664 |
-683 |
9 604 |
Źródło: Helio S.A.
W trakcie trzech kwartałów roku obrotowego 2015/2016, czyli w okresie od 1 lipca 2015 roku do 31 marca 2016 roku, Helio wypracowało 106,8 mln zł przychodów ze sprzedaży, o 28,8% więcej niż przed rokiem. Jest to w znacznej merze efekt tegorocznego terminu Wielkanocy (koniec marca 2016 roku wobec początku kwietnia 2015 roku), co sprawiło, że cała przedświąteczna sprzedaż zrealizowana została w III kw. roku obrotowego. Spółka odnotowała jednak spadek rentowności brutto na sprzedaży z 28,2% przed rokiem do 25,3%. Powodem spadku marży na pierwszym poziomie są między innymi silna presja cenowa w branży, utrzymujące się na wysokich poziomach ceny bakalii na światowych rynkach i niestabilny kurs złotego.
Na kolejnych poziomach spółce udało się jednak uzyskać zbliżony poziom marży do zeszłorocznej, a na poziomie zysku operacyjnego była ona nawet większa i wyniosła 5,3% wobec 5%przed rokiem. Było to efektem poprawy efektywności operacyjnej między innymi poprzez inwestycje w nowoczesną infrastrukturę produkcyjną oraz bieżące działania z obszaru zarządzania kadrą produkcyjną. Dynamika wzrostu kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu była dwucyfrowa, odpowiednio 13,9% i 14,9%, jednak zdecydowanie mniejsza niż wzrost przychodów o 28,8%. Spółka rozpoczęła prace budowlane nad powiększeniem powierzchni magazynowych, co zwiększy możliwości podażowe oraz usprawni efektywność operacyjną.
Z zaprezentowanych okresów najlepszym był dla Helio rok obrotowy 2012/2013. Spółka odnotowała wtedy najwyższe poziomy rentowności (29,9% marży brutto na sprzedaży, 8,2% marży EBITDA i 4,1% marży zysku netto). Kolejne dwa lata obrotowe zaowocowały w zmniejszenie zysków i uzyskiwanych rentowności. Dokonując przekrojowej analizy rachunku zysków i strat z bilansem można zauważyć, że w roku obrotowym 2013/2014 spółka zwiększyła przychody o 5,6% rok do roku podczas gdy zapasy wzrosły o 25,5% (aktywa obrotowe o 20,1%). Był to negatywny prognostyk. Rok później, czyli w roku obrotowym 2014/2015, przychody spadły o 5,2% podczas gdy tym razem należności krótkoterminowe zanotowały wzrost o 32,2% (aktywa obrotowe o 9,3%), co było kolejnym negatywnym prognostykiem. Raportem bieżącym w czerwcu 2016 roku Helio poinformowało o konieczności utworzenia odpisów aktualizujących należności przeterminowane zagrożone prawdopodobieństwem nieściągalności w kwocie około 0,5 mln zł. Po trzech kwartałach roku obrotowego 2015/2016 sytuacja wygląda lepiej, bo przychody wzrosły o 28,8%, a należności o 17,6%, podczas gdy zapasy spadły o 13,2% rok do roku (aktywa obrotowe zmniejszyły się o 2,2%).
Warto zwrócić uwagę na fakt, że wyniki finansowe (za wyjątkiem zysku brutto na sprzedaży) odnotowane w trzech kwartałach roku obrotowego 2014/2015 przewyższają te zanotowane podczas roku obrotowego 2013/2014. Martwić mogą natomiast przepływy z działalności operacyjnej, które za wyjątkiem roku obrotowego 2012/2013 znacznie odbiegają na przykład od wyniku EBITDA i w większości zaprezentowanych okresów są ujemne. W trakcie trzech kwartałów roku obrotowego 2014/2015, a także 2013/2014, było to spowodowane głównie przez zwiększenie stanu należności o ponad 20 mln zł w obu przypadkach (co związane jest również z sezonowością biznesu). Z kolei na przepływy operacyjne w roku obrotowym 2014/2015 głównie złożyły się większy stan zapasów – 3,9 mln zł (wpływ ujemny), a także większy stan zobowiązań krótkoterminowych, za wyjątkiem kredytów i pożyczek – 1,7 mln zł (wpływ dodatni).
Analiza techniczna
Na tygodniowym wykresie Helio widać linię trendu spadkowego, zapoczątkowaną na przełomie 2010/2011 roku. Została ona przełamana pod koniec czerwca bieżącego roku świecą o wysokim, białym korpusie, czemu towarzyszył zwiększony wolumen. Po wybiciu kurs akcji dotarł do pierwszej strefy oporu w okolicach 6,70 zł. Potencjalna korekta nie powinna sprowadzić kursu akcji poniżej strefy popytowej w okolicach 4,80 zł, a jeśli popyt będzie silny nie powinien pozwolić na spadek kursu aż tak nisko i testowanie tego poziomu. Skuteczne przebicie wspomnianej wcześniej strefy podażowej w okolicach 6,70 zł otworzy drogę do testowania okolic 10 zł zgodnie z klasyczną analizą techniczną.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Helio S.A.