Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Lider rękawic medycznych idzie na giełdę - wywiad z Wiesławem Żyznowskim, Prezesem Zarządu Mercator Medical S.A.

Mercator Medical S.A.

Jaki udział ma spółka na rynkach, na których obecnie prowadzi sprzedaż?

 

Wiesław ŻyznowskiGrupa Mercator Medical jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Posiadamy zakład produkcyjny w Tajlandii i działamy globalnie w ponad 40 krajach, a nasze produkty docierają na wszystkie kontynenty.

 

Pierwszym filarem sprzedaży naszych produktów jest Polska, gdzie na rynku rękawic medycznych jesteśmy liderem z szacunkowym udziałem na poziomie blisko 25%. Udział polskiego rynku w skonsolidowanej sprzedaży Grupy w 2012 roku stanowił niemal połowę (46,1%).

 

Kolejnym filarem sprzedaży naszych produktów są kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Na Ukrainie, w Rumunii i na Węgrzech, gdzie znajdują się nasze spółki zależne oraz oddział, jesteśmy w pierwszej trójce graczy. Na koniec 2012 roku Ukraina stanowiła 8,8%, Rumunia 6,9%, a Węgry 3,5% skonsolidowanej sprzedaży Grupy Mercator Medical.
Sprzedaż do pozostałych państw Europy, w tym m.in. do.: Hiszpanii, Rosji, Francji, Litwy i Czech, stanowiła na koniec 2012 roku 8,5% skonsolidowanej sprzedaży Grupy.

 

Trzecim filarem sprzedaży naszych produktów są rynki Ameryki Północnej oraz kraje rozwijające się, gdzie popyt na materiały jednorazowej ochrony rośnie dynamicznie ze względu na coraz większą świadomość ludzi w zakresie dbałości o bezpieczeństwo i higienę pracy (np.: Ameryka Południowa, Azja, kraje Bliskiego Wschodu). W 2012 roku wpływy z Ameryki Północnej stanowiły blisko 8%, Ameryki Południowej ponad 2%, Azji, Australii i Oceanii ponad 12% skonsolidowanych przychodów Grupy.

 

Dlaczego akurat zakład produkcyjny jest zlokalizowany w Tajlandii? Jakie jest obecnie wykorzystanie mocy w zakładzie w Tajlandii? Jakie moce osiągnie zakład po modernizacji? Dlaczego rozbudowujecie zakład produkcyjny?

 

Produkujemy rękawice w miejscu, gdzie jest najłatwiejszy dostęp do surowca – lateksu kauczuku naturalnego. Wybór padł na Tajlandię, ponieważ Mercator Medical opiera jakość produktów na sprawdzonym know-how ich wytwarzania, a Tajlandia należy do kluczowych krajów, gdzie produkowana są jednorazowe rękawice lateksowe.

 

Prognozy dla rynku jednorazowych rękawic lateksowych mówią o dynamicznym rozwoju branży. Według raportu Disposable Medical Gloves (Surgical and Exam) Markets Worldwide (Marketstrat Inc., wrzesień 2012 rok) wartość światowego rynku jednorazowych rękawic medycznych szacowana jest na ok. 3 mld USD rocznie. W 2018 roku wartość rynku wyniesie ok. 4 mld USD. Dlatego zamierzamy zwiększyć produkcję w naszej fabryce w Tajlandii z obecnych 40 mln rękawic miesięcznie do ok. 100 mln na koniec 2014 roku. Duża część zwiększonych mocy produkcyjnych zostanie wykorzystana w ekspansji na rynek USA. Jesteśmy do niej przygotowani, ponieważ posiadamy niezbędne certyfikaty naszych produktów wydane przez FDA (US Food and Drug Administration). Ponadto od kilku lat uczestniczymy regularnie w targach medycznych w USA (FIME), co pozwoliło nam nawiązać wiele bezpośrednich kontaktów z dystrybutorami na tym najistotniejszym w segmencie rękawic medycznych rynku na świecie (40% globalnego zużycia rękawic). Już dziś sprzedajemy na rynek amerykański produkty za ponad 10 mln zł (2012 rok). Jednak, abyśmy mogli sprostać skali zamówień potrzebujemy większego potencjału produkcyjnego. Co ważne, fabryka po rozbudowie, będzie mogła produkować rękawice o podwyższonej jakości, co pozwoli również na uzyskiwanie większych marż.

 

Dodatkowo rozbudowa fabryki rękawic wpłynie istotnie na naszą konkurencyjność kosztową głównie ze względu na optymalizację kosztów stałych. Rozbudowana fabryka w Tajlandii przyczyni się zarówno do wzrostu skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży Grupy, jak również stanowić będzie zabezpieczenie dostaw rękawic do części dystrybucyjnej Grupy w sytuacji okresowych niedoborów podaży rękawic ze strony innych producentów azjatyckich.

 

Jakie są przewagi z bycia jednocześnie producentem i dystrybutorem?


Bycie producentem to klucz do ekspansji globalnej. Są rynki, na które można skutecznie wejść tylko mając status producenta. Dodatkowo, know-how w zakresie produkcyjnym bardzo przydaje się przy negocjowaniu najlepszych możliwych warunków zakupu przez część dystrybucyjną. Nie mówiąc już o tym, że takie połączenie pozytywnie wpływa na „wygładzanie” efektów fluktuacji cen lateksu na marżowość całej organizacji. Najlepsze, naszym zdaniem, firmy operujące na globalnym rynku rękawic medycznych posiadają w swojej strukturze zarówno własne fabryki ulokowane w tym samym regionie świata, co nasza fabryka, jak i struktury dystrybucyjne. My chcemy dołączyć do grona tych najlepszych.

 

Jaka jest struktura w przychodach w ujęciu geograficznym i jaka jest dynamika wzrostu poszczególnych rynków?


Dzielimy nasz biznes na trzy segmenty geograficzne. Największym i najstarszym rynkiem, na którym wyrośliśmy jest Polska, która stanowi niemal połowę naszej całkowitej sprzedaży. Pomimo, że wartość sprzedaży w Polsce rośnie w tempie dwucyfrowym, to jej udział w obrotach spada. Dzieje się tak ze względu na jeszcze szybszy wzrost wartości sprzedaży zarówno w Europie Środkowo-Wschodniej, szczególnie w Rosji (30% udziału w I półroczu 2013 roku), jak i wzrost sprzedaży globalnej (25% udziału w I półroczu 2013 roku). Docelowo udział Polski w obrotach ogółem będzie w dalszym ciągu malał na rzecz rozwoju rynku europejskiego i globalnego, przy czym ten ostatni, po rozbudowie fabryki, powinien wykazywać największą dynamikę wzrostu.


Czy spółka ma potencjał do zwiększania udziału na polskim rynku?
Uważamy, że polski rynek jest bardzo perspektywiczny, ponieważ wydatki na jednorazowe rękawice w przeliczeniu na mieszkańca są nadal około pięciokrotnie mniejsze niż w krajach Europy Zachodniej np. w Niemczech. Szacujemy, że w 20121 roku rynek rękawic medycznych w Polsce wyniósł ok. 222 mln zł. Według naszych szacunków (na podstawie danych GUS) zapotrzebowanie w Polsce na jednorazowe rękawice wzrosło w ciągu ostatnich ośmiu lat o 123,7% - do 1 023,7 mln par w 2012 roku z 457,6 mln par w 2004 roku, CAGR rynku w okresie 2004-2012 wyniósł 13,3%. Patrząc na sytuację w branży i popyt na produkty spółki sądzimy, że w ciągu najbliższych kilku lat rynek powinien utrzymać dotychczasową dynamikę wzrostu na poziomie ok. 13%. Obecnie mamy blisko 25% udział w rynku, nasza strategia rozwoju zakłada umocnienie pozycji lidera w branży. Mamy aspiracje, aby rosnąć szybciej niż rynek.

 

Jakie są przewagi konkurencyjne Mercatora?


Na różnych rynkach wygląda to różnie. Można jednak podkreślić, że wyróżnia nas model biznesowy. Jesteśmy firmą wyspecjalizowaną w rękawicach medycznych, rozwijającą się globalnie i posiadającą zarówno część produkcyjną, jak i dystrybucyjną.

 

Co równie ważne, od ponad 17 lat, czyli od momentu powstania firmy, sprzedajemy produkty własnych marek. Obecnie pod własnymi markami oferujemy ok. 120 produktów, które cieszą się uznaniem klientów i są synonimem najwyższej jakości.

 

Posiadamy w naszej bazie kilka tysięcy klientów, a co miesiąc sprzedajemy do ok. tysiąca z nich, więc sprzedaż jest mocno zdywersyfikowana zarówno geograficznie, jak i pod względem braku uzależnienia od któregokolwiek z odbiorców.

 

Wg naszej wiedzy, Mercator Medical jest jedyną polską firmą przemysłu medycznego, która prowadzi działalność w Tajlandii. Jako jedyni posiadamy zakład produkcyjny w tamtym regionie. Fabryką zarządza europejski Zarząd, co z pewnością jest naszym atutem w negocjacjach z partnerami handlowymi, szczególnie z Ameryki Północnej.

 

Dodatkowo jesteśmy obecni w 40 krajach na całym świecie. W Polsce zdeklasowaliśmy konkurentów w branży. Z powodzeniem konkurujemy tu od lat z największymi globalnymi graczami na naszym rynku. W Europie Środkowo-Wschodniej jesteśmy w trójce największych firm. Perspektywy rozwoju w ujęciu globalnym są dla nas oczywiste.

 

Ponadto nasze produkty posiadają niezbędne certyfikaty i są dostosowane do wymogów m.in.: krajów UE, USA oraz innych krajów, w których sprzedajemy nasze produkty. Posiadamy certyfikaty pozwalające sprzedawać marki produktowe na terytorium Rosji, Ukrainy, Białorusi czy produkty w USA.

 

Z roku na rok odnotowujemy dwucyfrowe wzrosty przychodów i poprawę wyników finansowych. Wszystkie te czynniki wskazują, że jesteśmy firmą przygotowaną na wzrosty. Dlatego chcemy wykorzystać nasz potencjał globalnie.

 

Spółka może pochwalić się wzrostem rentowności na przestrzeni ostatnich lat. Czy zwiększenie skali działalności to główny czynnik tych wzrostów?


Zyskowność spółki systematycznie wzrasta z 6,4% w 2010 roku do 10% w I półroczu 2013 roku na poziomie EBITDA Grupy, która w 2012 roku wyniosła 11,0 mln zł wobec niecałych 5,7 mln zł w 2010 roku. W I półroczu 2013 roku EBITDA Grupy wzrosła o 42% rdr. Kluczowy wpływ na wzrost wyniku w analizowanym okresie miał wzrost skali działalności, który pozwolił na poprawę marż (wyższe wolumeny zakupów towarów) oraz wykorzystanie dźwigni operacyjnej (lepsze rozłożenie kosztów stałych).

 

Strategia rozwoju zakłada uzyskanie silniejszej pozycji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej i rozwój globalny. Co będzie kluczem do osiągnięcia tego celu?


Strategia rozwoju Grupy zakłada umocnienie pozycji lidera w Polsce. Chcemy też dalej rozwijać się w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w szczególności na Ukrainie, w Rumunii, na Węgrzech, w Czechach i na Słowacji, a także w Rosji. Naszym celem jest ekspansja na globalnym rynku, w szczególności w Ameryce Północnej oraz krajach rozwijających się, gdzie prognozowany jest dynamiczny wzrost popytu na jednorazowe wyroby medyczne i środki ochrony indywidualnej. Kluczowa dla dalszego rozwoju Grupy będzie realizacja inwestycji w Tajlandii. Zwiększenie skali produkcji pozwoli nawiązać współpracę z większymi dystrybutorami, operującymi m.in.: w USA.

 

 1. Dane Głównego Urzędu Statystycznego w zakresie importu i eksportu rękawic

Zobacz również:

26.07.2018, Aktualności

Certyfikaty ING Turbo oparte o nowy instrument bazowy – CD PROJEKT S.A. debiutują na GPW

26.07.2018, Aktualności

Certyfikaty ING Turbo oparte o nowy instrument bazowy – CD PROJEKT S.A. debiutują na GPW

26 lipca lutego na Giełdzie Papierów Wartościowych zostaną wprowadzone do obrotu giełdowego certyfikaty strukturyzowane ING Turbo oparte o akcję spółki CD PROJEKT S.A.

Zobacz więcej

14.08.2018, Newsroom

3 spółki, które chcą skupić akcje własne łącznie za ponad 600 mln zł

14.08.2018, Newsroom

3 spółki, które chcą skupić akcje własne łącznie za ponad 600 mln zł

W dwóch przypadkach celem skupu jest wyłącznie umorzenie akcji i obniżenie kapitałów zakładowych spółek.

Zobacz więcej

Lider rękawic medycznych idzie na giełdę - wywiad z Wiesławem Żyznowskim, Prezesem Zarządu Mercator Medical S.A.
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie