Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Inwestorzy indywidualni zarobili na PKP Cargo, nie wolno tego potencjału zmarnować

© Minerva Studio - fotolia.pl

Zysk w wysokości 18-20% na debiucie to rzecz, która nie jest zbyt często obserwowana na polskiej giełdzie. Żadna z trzech mega-prywatyzacji z 2010 roku (PZU, Tauron, GPW) nie przyniosła już w pierwszym dniu notowań tak sowitej stopy zwrotu jaką teraz dały akcje PKP Cargo.

Przykład Cargo pokazuje jak wielka ukryta siła drzemie w inwestorach indywidualnych.

Z pewnością wszyscy odetchnęli po tym debiucie. Po pierwsze była to ulga dla inwestorów, którzy w końcu zarobili solidne pieniądze. Po latach kiedy to wszystkie debiuty przebiegały w cieniu wszechobecnego, mitycznego kryzysu, wreszcie wszystko zagrało tak jak trzeba. Dobra oferta zbiegła się w czasie ze znakomitą koniunkturą giełdową. Inwestorzy indywidualni, którzy dopisali przy ofercie zbierają teraz zasłużoną nagrodę.

 

Odetchnęli także oferujący, czyli PKP i pośrednio właściciel, czyli MSP. Tak udany debiut PKP Cargo, który trzeba przyznać, wprost fantastycznie wstrzelił się w hossę na giełdzie, otwiera drogę do dalszych udanych IPO, np. do oferty kolejnej spółki energetycznej ze stajni Skarbu Państwa – Energa.

 

Ten przykład Cargo pokazuje jak wielka ukryta siła drzemie w inwestorach indywidualnych. Nam potrzeba dobrej oferty, dobrej koniunktury i porządnej poprawnej komunikacji ze strony emitentów, abyśmy stanowili realną i ponadprzeciętną siłę na giełdzie. Nie należy się absolutnie przejmować danymi Giełdy, które pokazują, że udział inwestorów indywidualnych w obrotach akcjami jest najniższy w historii i wynosi aktualnie 14-15%. Ta grupa inwestorów jak żadna inna, jest wrażliwa na koniunkturę giełdową, a ponieważ dla większości osób inwestowanie nie jest podstawowym zajęciem, więc w sposób naturalny ich aktywność spada w okresach dekoniunktury.

 

Rolą włodarzy rynku kapitałowego jest teraz przekucie tego choćby chwilowego zainteresowania osób, które przy takich okazjach jak debiut PKP Cargo zostają często przypadkowymi „graczami” w realne zwiększenie liczby aktywnych inwestorów indywidualnych. Należy mieć na uwadze, że takie działania jak kolejne duże i spektakularne IPO znanych podmiotów nie mogą trwać do nieskończoności. A przykłady, zarówno polskie jak i zagraniczne, pokazują, że to jest właśnie najlepszy sposób na zainteresowanie inwestowaniem na giełdzie osób, którego do tej pory miały z rynkiem kapitałowym niewiele wspólnego. Ponieważ jednak potencjał tego typu działań w sposób naturalny jest ograniczony, trzeba to zainteresowanie inwestorów podtrzymywać na inne sposoby.

 

Istnieją dwa sposoby, które też będą popularyzowały rynek kapitałowy w Polsce. Po pierwsze jest to edukacja ekonomiczna wskazująca giełdę jako alternatywną formę oszczędzania długoterminowego, na przykład w kontekście emerytalnym. A po drugie są to działania popularyzujące poprawną komunikację z inwestorami indywidualnymi przez spółki giełdowe. To bardzo ważne, żeby ta aktywność, którą spółki przejawiają podczas procesu upublicznienia nie zanikła już po debiucie. Obydwa te sposoby to niestety żmudna i trudna droga do rozwoju rynku kapitałowego w Polsce. Ale wydaje się, że niezbędna i konieczna jeżeli chcemy mieć kiedyś dojrzały, w pełni rozwinięty rynek kapitałowy, z liczącą się grupą inwestorów indywidualnych.

Zobacz również:

15.11.2018, Aktualności

PKN Orlen uruchamia program „Orlen w portfelu” i chce premiować długoterminowych akcjonariuszy

15.11.2018, Aktualności

PKN Orlen uruchamia program „Orlen w portfelu” i chce premiować długoterminowych akcjonariuszy

PKN Orlen ogłosił start programu „Orlen w portfelu”. To pierwszy w Polsce zakrojony na szeroką skalę i co ważne na długi termin klub akcjonariusza spółki publicznej.

Zobacz więcej

15.11.2018, Newsroom

Czat inwestorski Inno-Gene. „To pierwszy taki projekt w tej części Europy”

15.11.2018, Newsroom

Czat inwestorski Inno-Gene. „To pierwszy taki projekt w tej części Europy”

Oprócz kwestii GMP, prezes Jacek Wojciechowicz odpowiadał na pytania dotyczące innych projektów, a także mówił o planach firmy na kolejny rok.

Zobacz więcej

Inwestorzy indywidualni zarobili na PKP Cargo, nie wolno tego potencjału zmarnować
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie