Grupa PKP Cargo i chiński Zhengzhou International Hub z prowincji Henan utworzą spółkę joint venture, która będzie się zajmowała kolejowym transportem kontenerów między środkowymi Chinami a Europą. Poprzez akwizycje przed spółką ma się otworzyć transport wyrobów rafineryjnych i petrochemicznych.
Kluczowym elementem umowy z chińską firmą jest rozbudowa suchego portu w Małaszewicach na granicy polsko-białoruskiej, co ma pozwolić PKP Cargo na obsługiwanie do 300 pociągów rocznie z Chin do Europy. Spółka już na początku kwietnia bieżącego roku informowała o transportowaniu towarów z Chin do Niemiec, i zwracała wtedy uwagę, że połączenie z Chinami będzie rozbudowywane. Na podstawie listu intencyjnego z chińskim partnerem w ciągu trzech miesięcy od zawarcia umowy ma powstać spółka joint venture, w której udziały rozłożą się po równo (po 50%). Zadaniem spółki będzie opracowanie biznesplanu inwestycji w Centrum Logistycznym w Małaszewicach, dzięki czemu mają one szansę stać się głównym hubem dla kontenerów przewożonych koleją pomiędzy Chinami a Europą. W komunikacie spółka wskazała na fakt, że większość transportu na tym połączeniu odbywa się drogą morską, a transport trwa około 35-40 dni. Z kolei drogą kolejową czas transportu skraca się do 11-14 dni.
„To przełomowe porozumienie tworzy nowe możliwości wymiany handlowej z Chinami. To także następny krok w realizacji naszej strategii międzynarodowej ekspansji PKP CARGO. Dzięki przejęciu czeskiego przewoźnika AWT możemy zaoferować naszym chińskim partnerom nie tylko kompleksową obsługę logistyczną transportów do Europy Zachodniej, ale też dostęp do innych rynków Starego Kontynentu. Nasza współpraca tworzy jednocześnie nowe możliwości rozwoju eksportu europejskich towarów na jeden z największych światowych rynków zbytu. Oznacza to nowe szanse również dla polskich producentów” - skomentował Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO.
W rozmowie z Giełdą Gazety Parkiet prezes PKP Cargo wskazał, że spółka zamierza dalej rozwijać się poprzez przejęcia, w tym również za granicą. Akwizycje mają pozwolić między innymi na otworzenie się na przewozy wyrobów rafineryjnych i petrochemicznych. Prezes nie zdradził jakim konkretnie podmiotom przygląda się spółka. Ponad to spółka ma zamiar objąć 49% udziałów w Pol-Miedź Trans, podmiocie należącym do KGHM oraz zakup wraz z Węglokoksem Portu Gdańskiego Eksploatacja. PKP Cargo szuka także potencjalnych akwizycji w Niemczech. Spółka jest zainteresowana podmiotem posiadającym między innymi własny tabor oraz szerokie portfolio klientów.
PKP Cargo było pierwszą inwestycją w nowej odsłonie Portfela SII. Dnia 16 kwietnia bieżącego roku nabyliśmy 24 akcje przewoźnika po cenie 88,12 zł. Zakup argumentowaliśmy między innymi ekspansją zagraniczną spółki, a także dobre perspektywy dla rozpoczynających się przewozów towarowych drogą kolejową z Chin do Europy. Więcej argumentów za zakupem można znaleźć tutaj. Z kolei najnowsze inwestycje w Portfelu SII można śledzić tutaj.
Na wykresie PKP Cargo wyraźnie widać linię trendu wzrostowego od końca lipca ubiegłego roku, która skutecznie zatrzymywała spadki w ostatnich miesiącach. Silnym oporem pozostają okolice 88 zł, które zatrzymują wzrosty. Na 15 czerwca br. przypadał dzień dywidendy, która wyniosła 2,46 zł na akcję, co dało około 2,8% stopę dywidendy.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: PKP Cargo, GG Parkiet