Czym jest SII?

Czat inwestorski - omówienie wyników Grupy Kapitałowej Redan za III kwartał 2014 r.

 

 

Czat Inwestorski   Temat czata:

  Omówienie wyników Grupy Kapitałowej
   Redan za III kwartał 2014 r.

17 listopada

godz. 10:00

Czat Inwestorski

 


Bogusz Kruszyński

Bogusz Kruszyński - Wiceprezes Zarządu

 

Ukończył Uniwersytet Łódzki na wydziale Ekonomii i Zarządzenia w 2000 roku. Uzyskał certyfikat Executive MBA w Polsko-Amerykańskim Centrum Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego współpracującego z Uniwersytetem Maryland. Doświadczenie zawodowe  zdobywał pracując od 1994 r. w HSBC Securities Polska S.A. jako makler papierów wartościowych, a następnie kierownik Wydziału Ofert Publicznych. W 1998 r. pracował w BankuPrzemysłowym jako zastępca dyrektora Departamentu Rynków Finansowych oraz dyrektor Oddziału Centrum Korporacyjnego. W latach 2001-2003 był dyrektorem finansowym w BP REAL Nieruchomości. Bogusz Kruszyński jest związany z Redan S.A. od 2003 roku. Początkowo pełnił funkcję dyrektora finansowego, aby następnie objąć stanowisko Wiceprezesa, a od 2011 roku Prezesa Zarządu. Od czerwca 2012 roku ponownie jest Wiceprezesem Zarządu Redan S.A.


 

Zapis czata inwestorskiego

 



Moderator: Witam Państwa. W imieniu Spółki Redan na Państwa pytania odpowiadać będzie Pan Bogusz Kruszyński, Wiceprezes Zarządu. Zapraszam do zadawania pytań.

 


Bogusz Kruszyński: Witam Państwa na dzisiejszym czacie.

 

 

norbert: Czy szukacie inwestora dla segmentu FASHION?

 

Bogusz Kruszyński: Na dzień dzisiejszy nie szukamy inwestora dla części modowej.

 

 

Tomek: Według planu powinniście otworzyć jeszcze 25 sklepów w Rosji, jest to możliwe do wykonania do końca roku?

 

Bogusz Kruszyński: Nie. Wstrzymaliśmy plany rozwoju sieci w Rosji ze względu na sytuację w tym kraju oraz na osłabienie kursu rubla do dolara.

 

 

andrzej: Panie Prezesie, mam pytanie dotyczące środków na rozwój (32 mln), na co dokładnie będą przeznaczone? Czy dobrze zrozumiałem, że ten dług będzie "wisieć" na Adesso, czyli spółce prowadzącej TXM?

 

Bogusz Kruszyński: Mniej więcej 32 mln zł, które uzyskamy w wyniku przeprowadzonych transakcji zamierzamy przeznaczyć na: 1) rozwój sieci TXM textilmarket – 5 mln zł 2) wdrożenie nowego systemu wspomagającego zarządzanie SAP – ok. 5 mln zł. 3) wzmocnienie części modowej – głównie w postaci powiększenia kapitału obrotowego – pozostała kwota. Natomiast jeżeli chodzi o to, w jakiej spółce będzie występował dług, tak, kwota 35 mln zł będzie obciążać Adesso SA (spółkę prowadzącą sieć sklepów TXM)

 

 

norbert: Podczas ostatniego czatu mówił Pan że 3.90 powinniśmy osiągnąć szybko, póki co inwestorzy nie za bardzo w to wierzą. Jakie perspektywy dla kursu Pan widzi?

 

Bogusz Kruszyński: Jeżeli chodzi o moje spojrzenie na wycenę akcji – nie zmieniło się ono. Akcje Adesso są warte co najmniej 140 mln zł, co przekłada się na 1 akcję Redan na poziomie 3,9 zł. Natomiast o poziomach kursów na giełdzie decyduje popyt i podaż na określone akcje. Dziś są inwestorzy gotowi sprzedać akcje Redan po 2,… zł. Ich trzeba zapytać dlaczego akceptują takie ceny.

 

 

norbert: Dużo Pan mówił o dzieleniu sie zyskiem z inwestorami, a może czas najwyższy wypłacić dywidendę za 2014, no może 2015 rok?

 

Bogusz Kruszyński: Na chwilę obecną zarząd Redan nie planuje rekomendowania akcjonariuszom podjęcia decyzji o wypłacie dywidendy. Jest zbyt wiele projektów rozwojowych do sfinansowania.

 

 

andrzej: Chciałbym zapytać o spodziewane wyniki finansowe TXM. Szacuję, że w tym roku zysk operacyjny powinien wynieść ok. 20m, czy te szacunki są bliskie Pańskich? Jakiej dynamiki przychodów można spodziewać się w 2015 roku, czy marże brutto i operacyjna mogą jeszcze wzrosnąć; jeśli tak o ile?

 

Bogusz Kruszyński: Obawiam się, że pytania przekraczają poziom szczegółowości, na który mogę odpowiedzieć konkretnie. Jednak założyłbym, że dynamika w czwartym kwartale 2014 r./r. będzie podobna do dynamiki w samym trzecim kwartale br. (nie narastająco). Na rok 2015 widzimy przestrzeń do dalszych wzrostów marży brutto, a to w TXM oznacza praktycznie automatycznie wzrost marzy operacyjnej.

 

 

andrzej: TS radzi sobie ciut lepiej, zwłaszcza w Polsce, ale pod względem wynikowym sieć nie wyjdzie chyba nawet na plus. Jakich tendencji co do przychodów i marż możemy spodziewać się w 2015 roku?

 

Bogusz Kruszyński: Prowadzone przez nas działania głównie w zakresie zarządzania kolekcją – których pierwsze efekty widać w wynikach br. – nasilą się w 2015 r. i będzie to przekładać się na wzrosty sprzedaży w sklepach porównywalnych, a przede wszystkim powinno przynieść wzrost marży handlowej. To spowoduje dalszą poprawę wyników części modowej w Polsce. Działania te także przełożą się na wyniki za granicą. Jaki rezultat będzie per saldo na tych rynkach zależy jednak także od panującej na nich sytuacji w 2015 r.

 

 

andrzej: Jakie są pierwsze wnioski dotyczące sklepów TXM za granicą (na razie tylko Słowacja)? Drugie pytanie, to czy nowy współinwestor będzie wspierał Was od strony operacyjnej w prowadzeniu biznesu; czy oni mają odpowiedni know-how? Czy planowane jest podwyższanie kapitału na rozwój czy też wystarczą kredyty i bieżący cash flow?

 

Bogusz Kruszyński: Ad. 1.Na Słowacji działają obecnie 3 sklepy: 1 przeciętnie, 1 dobrze, 1 rewelacyjnie. To za mała liczba sklepów, aby wyciągać z tego ogólne wnioski. Natomiast na pewno są w tym kraju klienci zainteresowani ofertą TXM: tanio i modnie ubieramy całą rodzinę. Ad. 2. W zakresie działalności operacyjnej rozumianej jako sprzedaż ubrań 21 Concordia nie będzie nas specjalnie wspierać, w tym zakresie TXM jest specjalistą. Natomiast w zakresie samego handlu detalicznego, rozwoju na rynkach zagranicznych, czy możliwości nawiązywania nowych kontaktów – tu na pewno pomoc naszego partnera będzie bardzo przydatna i wartościowa. Ad. 3. Jeszcze nie została podjęta decyzja, czy w momencie debiutu na GPW TXM przeprowadzi nową emisję akcji, ale generalnie należy się tego spodziewać. To oczywiście zależy od tego, jakie projekty rozwojowe TXM będzie miał do sfinansowania, gdyż generalnie generuje dość wysoki, dodatni, cash flow.

 

 

andrzej: Czy w przypadku TS możliwa jest podobna transakcja / strategia (czyli współinwestor + GPW) jak w przypadku TXM?

 

Bogusz Kruszyński: Obecnie nie mamy takich planów.

 

 

forumowicz: O jakich zdarzeniach jednorazowych mówi Pan w kontekście wyniku rocznego?

 

Bogusz Kruszyński: Istotnym zdarzeniem one-off jest sprzedaż mniejszościowego pakietu akcji Adesso, która miała miejsce 5 listopada br. więc będzie w wynikach IV kwartału. Innych takich zdarzeń nie powinno być.

 

 

Szymon: Czy na ujemny wynik w III kwartale wpłynęło jedynie osłabienie PLN do USD?

 

Bogusz Kruszyński: Wynik jest pochodną wielu zdarzeń. Ale jak byśmy chcieli zastanowić się „co by było gdyby”, to gdyby kurs złotego do dolara nie osłabł pod koniec III kwartału 2014 r., to mieliśmy szansę na „+” na poziomie zysku netto.

 

 

Adi: Bawełna bardzo nisko stoi, jak to wpłynie na wasze wyniki/marże?

 

Bogusz Kruszyński: Niższy koszt zakupu surowca spowoduje spadki cen zakupu towarów. Jednak nie spodziewam się istotnego wpływu tego elementu na nasze wyniki. Po pierwsze udział cen zakupu bawełny w cenie zakupu finalnego wyrobu nie jest bardzo duży, a w cenie sprzedaży w ogóle niewielki. Po drugie – rynek odzieżowy jest bardzo rozproszony – tego typu czynnik zewnętrzny raczej spowoduje spadki cen sprzedaży niż wzrost zysków firm handlowych.

 

 

Jasiek: Z czego wynika strata na działalności modowej (Top Secret, Troll, Drywash)?

 

Bogusz Kruszyński: W 2014 r. wzrosły zyski generowane na rynku polskim, natomiast niestety – w wyniku sytuacji na Ukrainie i w Rosji, a szczególnie ze względu na osłabienie walut tych krajów do dolara – pogorszyły się rezultaty na tych rynkach. Razem to spowodowało, że mieliśmy wyższe koszty tworzenia kolekcji, niż wygenerowana marża na ich pokrycie.

 

 

Kuzi: Proszę napisać skąd taki wzrost kosztów finansowych w tym roku względem 2013?

 

Bogusz Kruszyński: Koszty odsetkowe są na poziomie zbliżonym do 2013 r. Główny wzrost nastąpił w zakresie ujemnych różnic kursowych. Wyniosły one ok. 4 mln zł w 2014 r. Wynikają one z osłabienia złotego wobec dolara oraz hrywny wobec dolara i złotego.

 

 

Dagmara: Czy długa i ciepła jesień pogorszy wyniki w 4Q?

 

Bogusz Kruszyński: Oczywiście, gdyby jesień i zima były „typowe” (śnieg na 1 listopada) wyniki mielibyśmy lepsze. Ale nawet w ciepłym październiku zrealizowaliśmy przyzwoite poziomy sprzedaży.

 

 

Stan: Jaki wpływ na całość wyników ma sytuacja na Ukrainie i w Rosji, a przede wszystkim osłabienie rubla i hrywny?

 

Bogusz Kruszyński: Osłabienie hrywny i rubla wpływa na nasze wyniki w następujący sposób: 1) Szybszy wzrost cen zakupu w walutach lokalnych niż możliwy do uzyskania wzrost cen sprzedaży powoduje spadek marży handlowej. Wyniki na rynkach zagranicznych po 9 miesiącach br. są na poziomie zysku przed opodatkowaniem gorsze r./r. o 3,9 mln zł. To głównie wynika ze spadku marży. 2) Osłabienie walut powoduje powstanie ujemnych różnic kursowych. Za pierwsze 9 m-cy 2014 r. na Ukrainie odnotowaliśmy ponad 1 mln zł ujemnych różnic kursowych. 3) Osłabienie kursu hrywny i rubla do złotego powoduje, że przeliczone na złote poziomy sprzedaży są niższe. Nie ma to bezpośredniego wpływu na wyniki, gdyż koszty też są przeliczane wg niższych kursów, ale jest widoczne w sprawozdaniu.

 

 

siatkarz: Jak wygląda zadłużenie spółki?

 

Bogusz Kruszyński: 5 listopada spłaciliśmy 35 mln zł zadłużenia wobec instytucji finansowych, m.in. wykupiliśmy wszystkie obligacje wyemitowane przez Redan. Na dziś mamy zadłużenie na poziomie ok. 22 mln zł na co składają się głównie limity na gwarancje i akredytywy (są to pozycje pozabilansowe). W bilansie mamy ok. 9 mln zł długu. Jednak w najbliższych dniach Adesso zaciągnie nowy kredyt w wysokości 35 mln zł. zostanie on częściowo przeznaczony na spłatę obecnego zadłużenia. Po tej transakcji cała Grupa Redan będzie miała właśnie taki dług.

 

 

Tina: Jakie działania planuje spółka w celu odzyskania rentowności Top Secret?

 

Bogusz Kruszyński: Intensyfikujemy działania, które spowodowały, że wyniki w Polsce w br. poprawiły się. Składa się na to przede wszystkim zmienione zarządzanie tworzeniem kolekcji Top Secret i Troll. Nie mam w tym miejscu na myśli samej poprawy poszczególnych modeli (choć włożyliśmy w to więcej pracy oraz mamy lepszych specjalistów ), ale głównie zbudowanie od początku planu całej kolekcji, czyli: jakie są funkcje każdego modelu w kolekcji (jedne mają budować wizerunek modowy, inne niską ceną zachęcać klientów do wejścia do sklepu itp.) i kiedy mają się modele o określonych funkcjach pojawiać w sklepach; jaki ma być mix grup asortymentowych w określonych momentach w czasie w sklepach; jakie kolory mają dominować w określonym czasie w sklepach itp. Coraz bardziej skuteczna realizacja tych zadań będzie powodować dalsze wzrosty sprzedaży w sklepach oraz – co jeszcze ważniejsze – wyższe marże. W celu realizacji tego ostatniego zadania chcemy przeznaczyć większość pozyskanych środków właśnie na wzmocnienie kapitału obrotowego. To pozwoli nam uzyskać lepsze ceny zakupu, a tym samym wyższe marże.

 

 

Jasiek: Czy będziecie zamykać sklepy na Wschodzie? Jak to się ma do umów najmu?

 

Bogusz Kruszyński: Nie planujemy obecnie masowej akcji zamykania sklepów na Wschodzie. Oczywiście przyglądamy się wynikom poszczególnych sklepów i niektóre z nich mogą zostać zamknięte, ale są to indywidualne decyzje. Generalnie na Ukrainie i w Rosji mamy sklepy franczyzowe z kilkumiesięcznymi okresami wypowiedzenia bez żadnych kar umownych, więc nie ma barier prawnych dla zamknięcia sklepu, gdy tak zdecydujemy.

 

 

Trader: Czy jest szansa na zysk netto w tym roku skoro jest strata po 3Q i słaba „zima” póki co?

 

Bogusz Kruszyński: Biorąc pod uwagę zysk uzyskany na sprzedaży mniejszościowego pakietu akcji Adesso, Grupa Redan na pewno osiągnie zysk netto w 2014 r. Natomiast patrząc przez pryzmat podstawowego biznesu generalnie IV kwartał jest historycznie najlepszym – sezonowo – kwartałem w roku. Warto policzyć wyniki za ostatnie cztery kwartały (trzy kwartały 2014 r. + czwarty kwartał 2013 r.) – to pomoże oszacować nasze wyniki całego br.

 

 

Dagmara: Czy odczuwacie spadek popytu, mniejszą ilość klientów w sklepach w Rosji i na Ukrainie?

 

Bogusz Kruszyński: Tak. Dokładnie monitorujemy sytuację w sklepach na Ukrainie (zarządzamy nimi bezpośrednio, podczas gdy sklepami w Rosji franczyzobiorcy zarządzają bardziej samodzielnie). Widzimy wyraźnie niższą liczbę klientów wchodzących do sklepów. Ale z drugiej strony – pomimo dużych, kilkudziesięciu procentowych wzrostów cen ubrań liczonych w hrywnach – uzyskujemy w hrywnach wyższe poziomy sprzedaży niż w roku 2013.

 

 

Brat: Czy widząc taką rozbieżność w przychodach z dyskontu i tradycyjnego segmentu spółka rozważa zwiększenie rozwoju dyskontu kosztem segmentu modowego?

 

Bogusz Kruszyński: Każdy z segmentów ma swoją strategię rozwoju. W 2014 r. faktycznie szybciej rośnie sprzedaż TXM. W kolejnych latach sieć ta będzie rosła dynamicznie. W 2015 r. w

 

 

Fashion – pomimo, że liczba sklepów w Polsce także się będzie zwiększać – będzie się rozwijać głównie poprzez wzrost intensywny – wyższe sprzedaże w istniejących sklepach i wzrosty marży.

skipper: Ile sklepów Textilmarket spółka posiada aktualnie i ile zamierza otworzyć do końca 2015 r.?


Bogusz Kruszyński: Obecnie TXM to nieco ponad 300 sklepów Polsce i 3 na Słowacji. Do końca roku przekroczymy 310 sklepów w Polsce i będziemy mieć 5 sklepów zagranicznych, w tym pierwszy w Czechach. W 2015 r. planujemy zwiększenie sieci o ok. 50 kolejnych sklepów – 30 w Polsce i 20 zagranicą – głównie na Słowacji i w Czechach, ale także najprawdopodobniej w Rumunii.

 


Daniel: Akcje Adesso mają zadebiutować na rynku głównym do końca 2015 roku. To chyba nieco osłabi potencjał wzrostu dla akcji Redanu?

 

Bogusz Kruszyński: Nie wiem, dlaczego debiut akcji Adesso na GPW miałby osłabić potencjał dla wzrostu akcji Redan. Wartość Adesso w momencie wejścia na giełdę będzie wyższa niż w transakcji z funduszem inwestycyjnym 21 Concordia w tym miesiącu (140 mln zł), ponieważ spółką będzie miała lepsze wyniki, a przy IPO wycena także będzie korzystniejsza. To spowoduje, że aktywa Redan – posiadającego większościowy pakiet akcji Adesso – także wzrosną. To powinno spowodować wzrost kursu akcji Redan. Potencjalne rozwodnienie nie będzie duże i zostanie raczej z nadwyżką skompensowane wzrostem wartości akcji Adesso.

 

 

Matejko: Jak ocenia Pan III kwartał, a także dotychczasowe 9 miesięcy dla Redanu?

 

Bogusz Kruszyński: Generalnie oceniam dobrze. TXM rozwija się bardzo dobrze. Wyniki Fashion w Polsce pokazują, że idziemy w dobrą stronę. Nie mamy wpływu na czynniki powodujące pogorszenie wyników na Wschodzie, lecz zastosowane działania dostosowawcze przynoszą akceptowalne wyniki. Jesteśmy na etapie sfinalizowania pozyskania dodatkowych 32 mln zł na rozwój Grupy Redan, co pozwoli nam generować coraz wyższe zyski w kolejnych okresach.

 

 

instynkt: Dzień dobry Panie Boguszu. Pytanie dotyczy słabszej strony Redanu, czyli rynku wschodniego. 1) ile lokalizacji (procentowo) jest obecnie nierentownych z podziałem na Rosja, Ukraina 2) Jakie będą koszty samych zamknięć bez uwzględnienia kursu walut. 3) Jak będzie się to rozkładało kwartalnie 4) kiedy jest planowane zamknięcie tego tematu?

 

Bogusz Kruszyński: Ad. 1. Na 53 sklepy na Ukrainie i w Rosji 44 (ponad 80%) to sklepy franczyzowe. Na nich – z punktu widzenia rachunku zysków i strat nie tracimy, gdyż marża handlowa jest praktycznie zawsze wyższa od prowizji. Na 9 sklepów własnych na Ukrainie (w Rosji takich nie mamy), nierentowna obecnie jest większość. Ad. 2. Nie ma kosztów zamknięć sklepów franczyzowych. W sklepach własnych mogą to być niezamortyzowane nakłady na adaptacje lokali tych sklepów. Dla wszystkich tych sklepów jest to kwota łącznie mniejsza niż 700 tys. zł. Ale na dziś nie mamy zamiaru ich zamykać. Na 3 i 4 odpowiedzi wynikają z powyższych.

 

 

bankier.pl: Czy uważa Pan, że Concordia zakupi kolejne 10% akcji Adesso?

 

Bogusz Kruszyński: Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Gdyby jedynym kryterium była perspektywa wzrostu wartości akcji Adesso, to jestem przekonany, że by kupiła. Natomiast po stronie funduszu mogą być także inne elementy brane pod uwagę przy podejmowaniu tej decyzji.

 

 

forumowicz: Jakie produkty są przeznaczane do textilmarket? Czy są to wyłącznie stare kolekcje marek czy również wprowadzenie innych produktów?

 

Bogusz Kruszyński: TXM w ogóle nie sprzedaje starych kolekcji z części modowej. TXM prowadzi w pełni niezależną od segmentu fashion politykę handlową i wybiera takie towary, które najlepiej zaspokajają potrzeby klientek tej sieci. Właśnie dokonywanie prawidłowych wyborów towarów jest jednym ze źródeł sukcesów TXM w ostatnim czasie.

 

 

gracz: Proszę powiedzieć jak to się stało, że spółka poprawiła wyniki na sprzedaży o 138% podczas gdy marża i sprzedaż tylko delikatnie wzrosły?

 

Bogusz Kruszyński: Przy dużych różnicach bezwzględnych wartości pomiędzy marżą i kosztami z jednej strony, a zyskiem z drugiej strony, nieznacznie szybszy wzrost marży niż kosztów powoduje b. znaczny wzrost zysków.

 

 

Karol: Jak w III kwartale radził sobie sklep internetowy txm24.pl? Jaka sprzedaż?

 

Bogusz Kruszyński: Sklep txm24.pl rozwija się bardzo dynamicznie.

 

 

oleg: Czy możliwe jest, że do zarządu wejdzie ktoś z funduszu CONCORDIA?

 

Bogusz Kruszyński: 2 przedstawiciele funduszu 21 Concordia jest członkami rady nadzorczej Adesso. Do zarządu Adesso zostanie powołany dodatkowy, czwarty, członek, spośród kandydatów wskazanych przez fundusz.

 

 

Rekin: Kto jest odpowiedzialny za projektowanie kolekcji w segmencie modowym?

 

Bogusz Kruszyński: Mamy łącznie kilkunastu projektantów począwszy od head designera odpowiedzialnego za spójność całych kolekcji, głównych projektantów dla poszczególnych linii, a kończąc na asystentach. Wszyscy główni projektanci mają długoletnie doświadczenie na rynku – wielu z nich w różnych firmach odzieżowych – nie tylko w Redan.

 

 

 

I_like_REDAN: Wspomniane różnice kursowe mają charakter wyceny bilansowej czy zrealizowanych?

 

Bogusz Kruszyński: Częściowo jest to wycena bilansowa, a częściowo różnice zrealizowane. W przypadku różnic wykazanych w spółce ukraińskiej w kosztach finansowych są jedynie różnice zrealizowane. Różnice niezrealizowane (wynikające z wyceny na dzień bilansowy), są pokazane w sprawozdaniu skonsolidowanym w rachunku z całkowitych dochodów.

 

 

analitycznie: Czy poprawienie wyników nie było związane z zaciśnięciem pasa, które później odbije się czkawką ze względu na niski poziom inwestycji?

 

Bogusz Kruszyński: Ograniczenie wydatków inwestycyjnych nie miało wpływu na poprawę wyników finansowych. Nie powinno mieć to także jakichkolwiek negatywnych konsekwencji na przyszłość.

 

 

analityk to nie polityk: Jaka jest dalsza strategia na rynki wschodnie? W zastałej sytuacji prowadzenie biznesu może być bardzo trudne, a wprowadzane sankcje na Rosję, mogą nawet doprowadzić do zamknięcia biznesu na tym rynku. Jak spółka się do tego przygotowuje?

 

Bogusz Kruszyński: Analizujemy stale sytuację na Wschodzie. Na moment bieżący wdrażamy działania dostosowawcze. Rozważamy także sytuację wprowadzenia ograniczeń ze strony Rosji. Jednak większość naszych towarów jest produkowana na Dalekim Wschodzie. Import z tych krajów raczej nie będzie podlegał ograniczeniu.

 

 

modniś: Jacy są rynkowi konkurenci dla textilmarket?

 

Bogusz Kruszyński: Największym obecnie widocznym konkurentem TXM w Polsce jest sieć Pepco, aczkolwiek w jej ofercie odzież nie stanowi większości. Poza tym sieć sklepów powoli rozwija w Polsce także niemiecki Kik. Istnieje także dużo sklepów pod nazwą „Chińskie Markety”, lecz nie tworzą one zorganizowanej sieci. Poza tym klienci na pewno dokonują zakupów na rynkach i bazarach.

 

 

modniś: Czym jest spółka 21 Concordia? Jakie są zasady współpracy?

 

Bogusz Kruszyński: 21 Concordia jest funduszem inwestycyjnym będącym członkiem europejskiej grupy firm inwestycyjnych 21 Partners. Więcej informacji jest na stronie funduszu http://www.21concordia.com.pl/

 

 

Moderator: Dziękujemy Państwu za aktywny udział w czacie. Odpowiedzi na pytania, na które Pan Prezes Kruszyński nie zdążył udzielić odpowiedzi, zostaną zamieszczone pod zapisem czatu.

 

 

Bogusz Kruszyński: Dziękuję Państwu za udział w dzisiejszym czacie. Zapraszam na kolejny.
Pytania, na które nie zostały udzielone odpowiedzi w trakcie czatu, ze względu na upływ czasu:

 

instynkt: Jest rozważana opcja preferencji, dyskonta dla akcjonariuszy Redan przy ew. debiucie TXM?

 

Bogusz Kruszyński: Obecnie jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o takich szczegółach.

 

 

andrzej: Na co zostanie przeznaczonych 15 mln zł z ewentualnej sprzedaży dalszych akcji Adesso?

 

Bogusz Kruszyński: Nie dysponujemy tą kwotą, gdyż fundusz 21 Concordia nie wyraził dotychczas zamiaru skorzystania z opcji zakupu dodatkowego pakietu akcji Adesso. Dlatego też nie podjęliśmy jeszcze decyzji o wykorzystaniu ewentualnych środków.

 

 

Zbyszek: Czy w związku ze spłatą zadłużenia spółką zainteresowały się jakieś inne fundusze inwestycyjne?

 

Bogusz Kruszyński: Na chwilę obecną związani jesteśmy wyłącznie z funduszem 21 Concordia.

 

sqaber: Która z marek będzie priorytetem inwestycyjnym dla Grupy? Top Secret, Troll, czy może Drywash?

 

Bogusz Kruszyński: Marka Top Secret jest wiodącą marką w sektorze fashion, jednak inwestować będziemy we wszystkie marki w portfolio.

 

 

Horbak: Jak będzie finansowany rozwój spółki Adesso? Konsorcjum banków, nowe emisje czy zysk zatrzymany?

 

Bogusz Kruszyński: Głównie ze środków własnych. Adesso generuje znaczące wpływy z bieżącej działalność operacyjnej Dodatkowo rozwój będzie finansowany ze środków pozyskanych od inwestora oraz pieniędzy z zawartych linii kredytowych.

 

 

I_like_REDAN: Jakie będą główne kowenanty w umowie kredytowej ADESSO?

 

Bogusz Kruszyński: Wszystkie warunki zaciągniętych przez Adesso kredytów i limitów, w tym m.in. wysokość oprocentowania, terminy spłat, czy formy zabezpieczeń zostały przedstawione w opublikowanym raporcie bieżącym. Nie ma w tych umowach nadzwyczajnych kowenantów innych niż powszechnie występujące na rynku.

 

 

Rekin: Jakie działania marketingowe podejmowane są przez Spółkę?

 

Bogusz Kruszyński: Każdy z segmentów prowadzi odpowiednie działania do swojego rynku. TXM głównie wydaje ulotki promocyjne kolportowane w miejscowościach, w których znajdują się sklepy TXM. Fashion prowadzi działania promocyjne głównie na poziomie sklepów i centrów handlowych, ale także w czasopismach modowych (np. wspólne sesje dla kolekcji limitowanych z Claudią i Avanti). Poza tym utrzymuje bieżący kontakt z 400 tys. członków collection club. Niezależnie od tego prowadzimy działania wspierające pozyskiwanie klientów dla sklepów www.

 

 

inwestor_igła: Spółka straciła 4 mln zł na różnicach kursowych. Czy spółka nie stosuje hedgingu? Jakie są planowane zmiany w strategii?

 

Bogusz Kruszyński: Nie stosujemy hedgingu. W dłuższym okresie koszty związane z zabezpieczeniami kursów walutowych są wyższe niż możliwe korzyści. Nie znaleźliśmy jeszcze na tyle efektywnego sposobu zabezpieczeń, który w przypadku naszej działalności się sprawdzał pomimo, że kilkukrotnie podchodziliśmy do tego zagadnienia z pomocą różnych specjalistycznych doradców. Ponadto, wg naszych informacji, większość naszych konkurentów także nie stosuje zabezpieczeń kursów.

 

 

Rekin: Czy w Rosji działa sklep internetowy?

 

Bogusz Kruszyński: Tak

 

 

Rekin: Ile obecnie sklepów działa na Ukrainie i w Rosji?

 

Bogusz Kruszyński: W sumie na koniec października br. na Ukrainie i w Rosji działały 53 placówki – 33 na Ukrainie i 20 w Rosji.

 

 

giełda: Gdzie widzi Pan spółkę za 2-3 lata?

 

Bogusz Kruszyński: Sieć TXM textilmarket będzie miała ok. 1/3 sklepów więcej w Polsce, ponadto będzie obecna co najmniej w 3-4 krajach zagranicznych z już zauważalnym udziałem w tych rynkach. E-commerce będzie miał duże znaczenie w tym biznesie. Realizowana marża handlowa (procentowa) będzie nieco wyższa niż dziś. Spowoduje to – dzięki efektowi dźwigni finansowej – b. istotną poprawę wyników. W części modowej wyraźnie i stabilnie przekroczymy próg rentowności i będziemy generować rozsądne zyski. Będzie to następstwem m.in. skutecznego zaproszenia do sklepów – w tym także on-line – nowych klientów, którzy zostaną z nami.

 

 

buli: Grupa zakończyła III kwartały stratą na poziomie 2,1 mln zł. Czy na wynik nie powinien

wpłynąć dodatnio zysk ze sprzedaży Adesso? Wydawałoby się, że wtedy powinien być zysk netto.

 

Bogusz Kruszyński: Transakcja sprzedaży mniejszościowego pakietu akcji Adesso miała miejsce 5 listopada br. i będzie ujęta w wynikach za IV kwartał.

 

 

Sobczak: Sklep internetowy działa już poza granicami Polski?

 

Bogusz Kruszyński: Tak, dla segmentu modowego prowadzimy sklep internetowy na Ukrainie i w Rosji.

 

 

oleg: 3.90 to śmiało można kupować akcje dlaczego zarząd Redan nie kupuje szeroka lawa jak to ma miejsce w wielu spółkach? Chodzi mi o zakupy bezpośrednio na GPW, a nie w ramach emisji, których to ceny są znacznie niższe!

 

Bogusz Kruszyński: Z jednej strony członkowie zarządu podlegają ograniczeniom – nie mogą kupować ani sprzedawać akcji, gdy posiadają informacje, które mogą mieć wpływ na notowania akcji. Do momentu publikacji ostatecznej informacji o sprzedaży mniejszościowego pakietu akcji Adesso na rzecz funduszu 21 Concordia oraz publikacji sprawozdania za III kwartał tak było. Z drugiej strony, każdy z członków zarządu podejmuje własne decyzje dotyczące sposobu wydawania posiadanych środków finansowych. Osobiście mogę Państwa zapewnić, że nie inwestuję w akcje innych podmiotów niż Redan.

 

 

secretny: Panie Boguszu, jakie ograniczenia nakładała na spółkę umowa restrukturyzacyjna?

 

Bogusz Kruszyński: Umowa restrukturyzacyjna ograniczała m.in. możliwość korzystania z finansowania zewnętrznego udzielanego na rynkowych warunkach

 

 

Zbyszek: Czy w dalszym ciągu macie lekkie problemy z regulowaniem zobowiązań?

 

Bogusz Kruszyński: W Adesso płacimy wszystko w terminie. W części modowej, nadal występują pewne opóźnienia.

 

 

I_like_redan: Panie Prezesie, Jaka kwota z 5mln (TXM) zostanie przeznaczona na rozwój sieci zagranicą?

 

Bogusz Kruszyński: Koszt otwarcia i zatowarowania sklepu TXM w Polsce i za granicą jest bardzo zbliżony. W przyszłym roku plujemy uruchomić łącznie około 50 nowych placówek, z czego około 20 będzie zlokalizowanych poza naszym krajem

 

 

stefan: Na podstawie kursu można przypuszczać, że inwestorzy nie za bardzo Panu ufają i temu co Pan chce im przekazać, przez co kurs jest zgoła odmienny w stosunku do tego jakie Pan roztacza wizje rozwoju i poprawy sytuacji. Co pan na to?

 

Bogusz Kruszyński: Każdy z inwestorów ma prawo dokonywać własnej oceny na ile przedstawiane informacje dotyczące przyszłości mogą się sprawdzić i na tej podstawie podejmować decyzje inwestycyjne. Rozumiem, że dziś inwestorzy oczekują od nas twardych dowodów w wynikach. To jednak nie zmienia faktu, że moim obowiązkiem jest informować na temat działań zarządu i naszych zamierzeń.

 

 

I_like_REDAN: Szanowny Panie Prezesie, jak ocenia Pan wczorajsze wyniki wyborów?

 

Bogusz Kruszyński: Nie zajmujemy się polityką tylko biznesem.

 

 

stefan: Kiedy w końcu spółka zacznie przynosić zyski z działalności?

 

Bogusz Kruszyński: Na poziomie działalności operacyjnej osiągamy dodatnie wyniki. Głównym negatywnym czynnikiem obciążającym ten wyniki są poziomy kursów walutowych oraz sytuacja polityczna za wschodnią granicą. Jako spółka nie mamy żadnego wpływu na te kwestie, natomiast na bieżąco staramy się dopasować do panującej sytuacji.

 

 

Palęga: Wielu inwestorów twierdzi, że Redanowi ewidentnie są potrzebne duże podmioty w akcjonariacie. Jak wyglądają rozmowy z funduszami?

 

Bogusz Kruszyński: Regularnie spotykamy się z przedstawicielami instytucji finansowych i przedstawimy im zarówno wyniki jak i perspektywy Grupy.
Treść pozostałych pytań była podobna, dlatego też odpowiedzi na te pytania nie zostały udzielone. W przypadku dalszych pytań prosimy o kontakt z działem relacji inwestorskich: redan@tauber.com.pl.

 

 Podsumowanie wyników GK Redan 3Q 2014


 

Informacja o spółce
Grupa Kapitałowa Redan to jedna z wiodących polskich firm zajmujących się projektowaniem oraz dystrybucją odzieży na terenie Europy Środkowo-Wschodniej. W portfolio Grupy Redan znajdują się znane marki modowe Top Secret, Troll oraz Drywash, a także sieć dyskontów odzieżowych Textilmarket.

 

Spółka zleca produkcję na zasadzie outsourcingu w ponad 100 fabrykach, zarówno w Polsce, jak i za granicą, w szczególności w Chinach, Indiach, Bangladeszu, Turcji, Hong-Kongu, Pakistanie. Dystrybucja jest prowadzona przez sklepy stacjonarne Top Secret i Troll, których obecnie Spółka posiada w Polsce i za granicą ponad 600 (w Rosji, na Ukrainie, Białorusi i Kazachstanie). Sprzedaż prowadzona jest też przez Internet i kornery w salonach multibrandowych.

×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.