Chat with us, powered by LiveChat

ZWZ Prima Moda S.A. - akcjonariusze pytają o działania restrukturyzacyjne

Skomentuj artykuł
© Andrey Bandurenko - Fotolia.com

Rok 2013 przebiegał dla spółki Prima Moda S.A. pod znakiem działań restrukturyzacyjnych. Na ich efekty z niecierpliwością czekają akcjonariusze. Stąd też odbywające się 16 czerwca 2014 r. zwyczajne walne zgromadzenie Spółki przebiegało pod znakiem pytań o restrukturyzację, w szczególności zaś jej efekty. Obecny na walnym zgromadzeniu Spółki przedstawiciel Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych skierował do Zarządu Spółki liczne pytania od akcjonariuszy. Poniżej zamieszczone zostały poszczególne pytania wraz z udzielonymi przez Zarząd Prima Moda S.A. odpowiedziami.

1. Jakie działania Spółka podejmowała w 2013 r. celem ograniczenia kosztów sprzedanych produktów, towarów i materiałów? Czy Spółka widzi przestrzeń do negocjacji cen zakupu produktów i towarów?

Odpowiadając na powyższe pytanie w pierwszej kolejności Zarząd wyjaśnił, iż z uwagi, że Spółka działa w branży zajmującej się handlem detalicznych, to poziom kosztu własnego jest uzależniony od ilości sprzedanego towaru. Jest to wprost proporcjonalne. Poziom marży brutto w 2013 był wyższy niż w roku poprzednim. Odnosząc się do możliwości negocjacji cen zakupu Zarząd wskazał natomiast, że zmieniające się w branży trendy modowe skutkują tym, że Spółka na każdy sezon w 80-90% zamawia towary nowe. Stąd też nie ma możliwości stosowania zakupu towarów powtarzających się przy których można byłoby renegocjować warunki. Na każdy nowy rok dokonywana jest nowa kontraktacja, dlatego też nie da się porównywać cen zakupów.

2. Czy działania restrukturyzacyjne podejmowane w 2013 r. znajdą  w ocenie Spółki przełożenie w wynikach za 2014 r.?

Jak wskazała w odpowiedzi na powyższe pytanie Prezes Zarządu Spółka skupiła się na redukcji kosztów. Zarząd skoncentrował się przede wszystkim na umowach najmu, które są najważniejszą pozycją kosztową w działalności Spółki. Podejmowane były działania w kierunku renegocjacji umów, których warunki najmu nie były zadowalające. Dążono do obniżki czynszu, podejmowano decyzje o nieprzedłużaniu niekorzystnych dla Spółki umów. Zamknięto w zeszłym roku siedem salonów. Kilka umów przedłużono na bardzo korzystnych warunkach (przewidujących m.in. czynsz od obrotu). W ocenie Zarządu efekty tych działań będą widoczne już w roku 2014.

3. Jaki odsetek salonów Spółki był w 2013 r. rentowny? Jakie działania Spółka podejmowała względem wciąż nierentownych salonów? Czy Spółka zamierza je zamknąć, albo w jakiś szczególny sposób restrukturyzować?

Udzielając odpowiedzi na powyższe pytanie Zarząd wskazał, że 7 salonów zostało zamkniętych. Następnie poruszona została kwestia dwóch nierentownych salonów, tj. Bytom Agora i Toruń Plaza. Umowy dla tych salonów wynegocjowane były w czasach zanim jeszcze Spółka weszła na Giełdę. W dalszej części nie odnosząc się już do konkretnych przypadków Zarząd wskazywał, że w galeriach, gdzie znajdują się nierentowne salony, występuje o okresowe obniżki i rabaty ,w niektórych galeriach umowy były renegocjowane. Odnosząc się do kwestii jaki odsetek salonów Spółki był w 2013 r. rentowny, Zarząd oszacował, że było to ok. 90%.  Podsumowując Zarząd nadmienił również, że obok wspomnianych dwóch salonów generalnie branża/dywizja outletowa Spółki była niedochodowa. W związku z powyższym do końca bieżącego roku Spółka zamierza zlikwidować wszystkie salony outletowe.
   
4. Czy wobec restrukturyzacji prowadzonej w 2013 r., która wciąż nie przyniosła oczekiwanych efektów, Spółka dostrzega jeszcze przestrzeń do redukcji kosztów, jeśli tak to w jakich obszarach?

W odpowiedzi Zarząd podkreślił, że restrukturyzacja już obecnie przynosi pierwsze pozytywne efekty. Nastąpiła poprawa wyniku operacyjnego o 40%. Trudności z redukcją kosztów związane są ze specyfiką działalności w galeriach handlowych. Umowy na najem salonów zawierane są na kilka lat, w związku z czym wynegocjowanie obniżki czynszu wymaga często wielomiesięcznych rozmów. Negocjacje te są prowadzone, obniżki udaje się wynegocjować, zwykle na określony czas. Mając to na uwadze Zarząd dostrzega jeszcze pole do dalszej obniżki kosztów. Przede  wszystkim więc zamyka salony nierentowne. Z kolei poziom wynagrodzeń uzależniany jest od wzrostu sprzedaży.

5. Jakie czynniki miały wpływ na to, że mimo zamknięcia w 2013 r. 7 salonów, a także zmniejszenia przychodów Spółki o ponad 9 mln zł (ok. 15%), koszty ogólnego zarządu spadły o zaledwie ok. 50 tyś. zł, a więc o niecałe 2%?

W odniesieniu do kosztów ogólnego zarządu wyjaśnione zostało, że wzrost nastąpił w I kwartale, natomiast w II, III i IV kwartale miał miejsce spadek tych kosztów. Finalnie jedynie pierwszy kwartał był wzrostowy, gdzie było to związane z jednorazowymi kosztami doradztwa w procesie restrukturyzacji. Pozostałe kwartały były zaś spadkowe.

6. W 2010 roku Prima Moda S.A. zawarła z Prima Firma Handlowa (powiązaną z Wiceprezes Spółki) umowę najmu lokalu handlowego we Wrocławiu dla salonu firmowego Prima Moda. W 2013 r. łączna wartość netto transakcji z tego tytułu wyniosła 471 tys. zł, natomiast saldo należności z tytułu kaucji wyniosła 350 tys. zł. Czy salon wynajmowany od Prima Firma Handlowa był w 2013 r. salonem rentownym? Z czego konkretnie wynika należności z tytułu kaucji w wysokości 350 tys. zł. Czy należność ta została już rozliczona ze Spółką?

Odpowiadając na powyższe pytanie w kwestii kaucji Zarząd wyjaśnił, że jest na naturalnym elementem, który występuje przy tego typu umowach. Kaucja została wpłacona w związku z zawartą umową najmu, natomiast zostanie zwrócona po zakończeniu obowiązywaniu umowy. Do tego czasu będzie występowała w sprawozdaniu. Zarząd wyjaśnił w tym miejscu, że umowa ta będzie obowiązywała do końca 2014 r. Odnosząc się natomiast do kwestii rentowności salonu, Zarząd wyjaśnił jedynie, że polityka wewnętrzna nie pozwala na publikację wyników poszczególnych salonów, a informację na temat rentowności danego salonu traktują jako tajemnicę przedsiębiorstwa.

7. Jaki jest średni roczny koszt wynajmu salonów/placówek handlowych przez spółkę Prima Moda? Jaka jest najniższa, a jaka najwyższa cena płacona przez Spółkę za roczny wynajem salonu/placówki handlowej?

Również w tym przypadku Zarząd odmówił udzielenia odpowiedzi na powyższe pytanie, wyjaśniając, że żądane informacje stanowią tajemnicę handlową Spółki. Dodatkowo Zarząd wyjaśnił, że również inne spółki z branży nie publikują tego rodzaju informacji.

8. Jakie koszty Spółka poniosła w 2013 r. w związku z likwidacją 7 salonów?

Jest to rząd wielkości 100 tys. na rok. W szczegółach rozliczenia w przypadku poszczególnych salonów wyglądają różnie. Są przypadki, gdy idzie się rozliczyć częściowo w barterze. Dotyczy to sytuacji gdy galeria jest zainteresowana przejęciem mebli znajdujących się w sklepie, w szczególności gdy na to samo miejsce ma wejść inny sklep obuwniczy. Natomiast najbardziej kosztowne natomiast są sytuacje, gdy spółka musi opuścić lokal i oczyścić go to stanu pustego.

Rok 2013 przebiegał dla spółki Prima Moda S.A. pod znakiem działań restrukturyzacyjnych. Na ich efekty z niecierpliwością czekają akcjonariusze. Stąd też odbywające się 16 czerwca 2014 r. zwyczajne walne zgromadzenie Spółki przebiegało pod znakiem pytań o restrukturyzację, w szczególności zaś jej efekty. Obecny na walnym zgromadzeniu Spółki przedstawiciel Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych skierował do zarządu Spółki liczne pytania od akcjonariuszy. Poniżej zamieszczone zostały poszczególne pytania wraz z udzielonymi przez Zarząd Prima Moda S.A. odpowiedziami.

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie