Chat with us, powered by LiveChat

Wywiad z Tomaszem Basińskim, Wiceprezesem Zarządu Eurotel SA

Z Tomaszem Basińsim, wiceprezesem zarządu Eurotel SA, o  strategii i planach spółki w 2014 r. rozmawia Rafał Irzyński

  Tomasz Basiński, wiceprezes zarządu Eurotel SA (fot. spółka).

Czy umowa z Apple w zakresie budowy sieci salonów iDream zakazuje otwierania

podobnych sklepów z konkurencyjnymi producentami?

Umowa z Apple nie precyzuje relacji z innymi producentami. Możemy więc otwierać salony ze sprzętem innych firm, pytanie tylko ilu jest takich producentów, którzy dostarczają tak kompleksowe rozwiązania telekomunikacyjne jak Apple. Bo przecież salony iDream klasy Apple Premium, to zarówno sprzęt typowo mobilny jak iPady, czy iPhony, ale również rozwiązania bardziej stacjonarne i z zakresu IT, jak komputery stacjonarne czy przenośne. Nie można też zapomnieć o usługach w postaci zawartości sklepu iTunes z największą ilością programów i muzyki oraz urządzeniami do jej odtwarzania. W salonach Apple Premium nie możemy jednak wystawiać innego sprzętu niż produkty Apple, ale za to mamy w tych salonach pełną ofertę Apple aktualnie znajdującą się na rynku. Oczywiście oferujemy również akcesoria i

urządzenia peryferyjne współpracujące ze sprzętem Apple, które wyprodukowały inne firmy i tego nam umowa z Apple również nie zabrania.

 

Ile docelowo salonów ma liczyć sieć iDream i ile kosztuje otwarcie jednego punktu?

Docelowo będziemy się starali otworzyć maksymalną ilość salonów na jaką pozwalać

będzie polski rynek oraz Apple. Realnie sprowadza się to do osiągnięcia dwucyfrowej

liczby salonów jako obecnie możliwego poziomu wielkości sieci sprzedaży, ze względu

na wakaty. Inwestycje na otwarcie salonu uzależnione są od wielu czynników. Dużo zależy od tego, czy lokal już istnieje i trzeba go zaadaptować, czy raczej budujemy go od podstaw. Oczywiście znaczenie ma również powierzchnia, która jest zawsze powyżej 100 m2, ale również poniżej 150 m2. Koszty adaptacji pojedynczego salonu powinny jednak zwykle zamykać się poniżej 1 mln zł.

 

Czy spółka ujawnia wyniki finansowe pierwszego salonu iDream? Czy punkt osiągnął już próg rentowności?

W raporcie roczny wyodrębniamy segment iDream i tam można sprawdzić, że prowadzona działalność jest rentowna. Wyniki uzyskane jeszcze w 2013 roku potwierdzają już osiągnięcie progu rentowności. Warto jednak zwrócić uwagę, że wyniki pojedynczego salonu  powinny być rozpatrywane w dłuższym okresie, - najlepiej co najmniej rocznym i dopiero wtedy wyłania się bardziej obiektywny obraz potencjału danej lokalizacji. Dla przypomnienia - pierwszy salon iDream został otwarty pod koniec czerwca 2013 roku, a więc nie minął jeszcze rok jego działalności.

 

Jakie inne inwestycje Eurotel planuje w najbliższym czasie?

Właśnie otwieramy salon iDream w Gdańsku, wkrótce uruchomimy serwis sprzętu Apple w Bydgoszczy. Pozwoli to nam na bardziej kompleksową i profesjonalną obsługę klienta Apple oraz stanowić będzie dodatkowe źródło przychodu. Obecnie największe inwestycje Spółki związane są właśnie z projektem iDream.

 

Zadam teraz ważniejsze pytanie. Jakie wyniki Eurotel pokaże za cały 2013 rok?

Na to pytanie teraz nie mogę odpowiedzieć, gdyż jesteśmy w okresie zamkniętym.

 

Co wpłynęło na obniżenie rentowności w 2013 roku?

Za trzy kwartały 2013 roku wykazaliśmy faktycznie obniżenie wyniku w ramach Eurotel

SA, ale pozostałe spółki Grupy wykazały wzrost osiągniętych rezultatów w porównaniu

do analogicznego okresu ubiegłego roku. Główny powód pogorszenia wyników, to nie

realizowanie planów operatora T-Mobile, co pozbawiło nas możliwości otrzymania

premii, a w konsekwencji, znaczącej wielkości przychodów. Warto zwrócić uwagę, że

potencjał do sprzedaży naszej sieci jest cały czas taki sam i nie uległ zmianie.

Warunki narzucone przez operatora i rynek spowodowały jednak brak możliwości jego

wykorzystania. W przypadku powrotu do poprzedniego stanu, zakładamy możliwość

znaczącej poprawy wyników w stosunku do 2013 roku.

 

A jakie czynniki będą wpływały najbardziej na zyskowność Eurotela w 2014 roku?

Najważniejsze czynniki to cały czas te związane z efektywnością współpracy z operatorem T-Mobile. Współpraca ta ciągle stanowi największy czynnik wypływający na wypracowany wynik, zarówno przez sam Eurotel, jak i inną spółkę Grupy - zajmującą się telesprzedażą pod marką MediaSystem. Drugi ważny element to realne wyniki osiągane przez segment współpracy z Apple. Zakładamy, że w 2014 roku będziemy mogli wykazać potencjał tego obszaru działalności, jak i potwierdzić sensowność rozwoju Spółki w tym kierunku, zarówno jako dodatkowe źródło przychodów, ale i jego dywersyfikacji.

 

Spółka za 2012 wypłaciła wysoką dywidendę wynoszącą 1,6 zł na akcję.

Niższe zyski w 2013 roku spowodują zapewne spadek dywidendy. Do jakiego poziomu?

Dywidenda wypłacana jest co do zasady przez Spółkę, bo taką mamy strategię dotyczącą podziału zysku. Należy jednak przypomnieć, że wyplata dywidendy uzależniona jest zawsze od trzech elementów. Pierwszy z nich to wypracowanie zysku netto, drugi to posiadanie wolnej gotówki, a trzeci to brak sprecyzowanych planów inwestycyjnych. Jeśli założymy, że wynik za 2013 rok był faktycznie niższy, to na pewno dywidenda będzie również w proporcjonalny sposób niższa. Pozostałe elementy są zależne efektów od bieżącej działalności, ale na pewno mamy tu sytuację bardzo znaczących wydatków na koniec 2013 i na początku 2014 roku, związanych nie tylko z otwarciami nowych salonów iDream i zakupem sieci iTerra, ale również z wyposażeniem tych salonów w towar, co wynosić może nawet ok. 1 mln zł na salon. Należy również zwrócić uwagę, że mamy również kolejne konkretne plany inwestycyjne, co dalej zwiększać będzie nasze potrzeby na wolny kapitał. Wyplata dywidendy nie będzie więc głównie zależna od samych wyników, ale przede wszystkim od realizacji aktualnych planów inwestycyjnych.

 

Jak na spółkę wpłynęły zmiany systemu obrotu towarów obcych z T-Mobile?

Była to zmiana na lepsze czy na gorsze dla Eurotela?

Zmiany systemu obrotu towarem polegające na posiadaniu zarówno towaru własnego jak i tego od operatora spowodowały na pewno zmniejszenie w pewnym stopniu wielkości obrotów, gdyż sprzedajemy towar obcy. Dostępność towaru jest na podobnym poziomie, ale zwiększyła się w pewnym stopniu szybkość dostaw. Z drugiej strony wzrosły koszty dostaw, więc z punktu widzenia Eurotel zmiana ta nie jest łatwa do jednoznacznej oceny.

 

Sieć Play jest najszybciej rozwijającą się siecią pod względem liczby abonentów. W jakim tempie rozwija się sprzedaż usług Play poprzez spółkę zależną Viamind?

Viamind zajmująca się w ramach Grupy Eurotel obsługą sieci sprzedaży salonów operatora Play, jest wiodącym dilerem w ramach tego operatora pod względem wielkości sieci sprzedaży. Z racji m.in. utrzymania przez Play w 2013 roku pozycji lidera pod względem liczby przejętych od innych operatorów klientów oraz optymalizacją posiadanej sieci sprzedaży przez sam Viamind (2013 rok był pierwszym pełnym rokiem działania po dokonanej w 2012 roku akwizycji), spółka ta wykazała znaczący wzrost wielkości przychodów, co pozytywnie wpłynęło na wyniki całej Grupy.

 

Dziękuję za rozmowę.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie