Za nami sezon publikacji wyników obejmujących okres od czerwca do września 2024 r. Spora grupa emitentów pochwaliła się bardzo dobrymi wynikami finansowymi. Postanowiliśmy im się przyjrzeć bliżej.
Enter Air
Enter Air (tys. PLN) | 2021 | 2022 | 2023 | III kw. 23 | III kw. 24 |
Przychody | 1 120 296 | 2 255 798 | 2 625 943 | 1 070 565 | 1 188 151 |
Zysk operacyjny | -14 663 | 225 614 | 166 159 | 128 630 | 180 946 |
Zysk netto | -117 117 | 72 271 | 196 435 | 56 913 | 185 576 |
Przepływy operacyjne | 225 490 | 360 304 | 351 607 | 181 936 | 273 729 |
Przepływy inwestycyjne | -1 055 | 10 470 | -12 780 | -798 | 11 080 |
Przepływy finansowe | -35 410 | -349 379 | -351 796 | -115 783 | -207 326 |
w tym dywidenda | 0 | 0 | 0 | 0 | 77 200 |
Aktywa trwale | 1 395 376 | 1 426 910 | 1 683 944 | 1 712 296 | 2 209 246 |
Aktywa obrotowe | 351 623 | 422 892 | 452 926 | 824 584 | 685 890 |
w tym gotówka | 268 688 | 293 327 | 275 667 | 442 164 | 366 321 |
Kapitał własny | 89 048 | 161 319 | 357 754 | 291 737 | 441 990 |
Zobowiązania krótkoterminowe | 556 722 | 571 949 | 653 760 | 953 821 | 997 952 |
Zobowiązania długoterminowe | 1 101 229 | 1 116 534 | 1 125 356 | 1 291 322 | 1 454 683 |
Udziały niekontrolujące | 0 | 0 | 0 | 0 | 511 |
Enter Air to przykład jak w ciągu kilkunastu lat z małego start-upu powstał lider na polskim rynku przewozów czarterowych. Podstawową usługą spółki jest wynajem samolotów (wraz z załogą) biurom podróży, stowarzyszeniom czy przedsiębiorstwom. Za swoje usługi spółka pobiera opłaty, które są uzależnione m.in. od odległości czy ceny paliwa lotniczego. Enter Air dzieli swoją działalność na:
- przewozy czarterowe
- loty ad hoc
- wynajem samolotów
- sprzedaż towarów na pokładzie
Liczba podmiotów będących klientami spółki jest mocno ograniczona. W efekcie 5 największych klientów spółki odpowiadało w 2023 roku za 76,6% przychodów grupy Enter Air. Wśród największych odbiorców można wymienić Rainbow czy TUI. Niedawno spółka podpisała duże kontrakty z Rainbow Tours oraz TUI. Zgodnie z raportami bieżącymi Enter Air podpisało umowy:
1). Z TUI okres na sezon lato 2025 - Zima 2025/2026. Dniem zakończenia umowy jest 30 kwietnia 2026 roku, a wartość kontraktu wynosi około 230 mln USD (tj. około 932 mln PLN).
“Umowa została zawarta na czas określony do dnia 30 kwietnia 2026 roku i reguluje zasady świadczenia przez Enter Air sp. z o.o. usług lotniczego przewozu osób i bagażu w przedmiotowym okresie. (...) Spółka wyjaśnia, iż łączna wartość świadczeń wynikających z Umowy nie jest możliwa do ustalenia w sposób ścisły, w związku z czym podane wyżej wartości mają charakter szacunkowy, a ostateczna wartość Umowy może różnić się od podanych wyżej szacunków. Umowa nie zawiera postanowień nietypowych, które odbiegałyby od warunków stosowanych przez Enter Air sp. z o.o. w podobnych umowach zawieranych z tour operatorami.”
2). Z Rainbow okres lato 2025 - Zima 2025/2026. Dniem zakończenia umowy jest 30 kwietnia 2026 roku, a wartość kontraktu wynosi około 93,2 mln USD (tj. około 366 mln PLN).
“Zarząd Spółki Enter Air S.A. („Spółka”) informuje, iż w dniu 8 października 2024 roku pomiędzy spółką zależną od Enter Air S.A. - Enter Air sp. z o.o. - a spółką Rainbow Tours S.A. zawarta została Umowa Charteru (Air Charter Transport Agreement) dotycząca sprzedaży miejsc w samolotach wraz z załogą. Spółka wyjaśnia, iż łączna wartość świadczeń wynikających z Umowy nie jest możliwa do ustalenia w sposób ścisły, w związku z czym podane wyżej wartości mają charakter szacunkowy, a ostateczna wartość Umowy może różnić się od podanych wyżej szacunków. Umowa nie zawiera postanowień nietypowych, które odbiegałyby istotnie od warunków stosowanych przez Enter Air sp. z o.o. w podobnych umowach zawieranych z tour operatorami.”
Spółka poinformowała, że podpisała umowy, które nie zawierały postanowień nietypowych (np. związanych z emisją CO2). Należy spodziewać się, że koszty uprawnień zostały już wliczone w wartość kontraktu. Jednak nie mam szczegółowej wiedzy na ten temat.
Wyniki za III kw. 2024
Na początek przyjrzyjmy się nieco dokładniej bilansowi spółki. Zobaczymy w nim, że dominują w nim rzeczowe aktywa trwałe, które na koniec września 2024 roku wyniosły około 2,03 mld PLN. Są o głównie leasingowane samoloty. Oprócz tego widać znaczną pozycję w należnościach długoterminowych (100,8 mln PLN), gdzie głównie są to zaliczki w kwocie 50,2 mln PLN na nowe samoloty Boeing 737 MAX oraz depozyty wpłacone do leasingodawców (37,9 mln PLN). Z kolei w inwestycjach (68,5 mln zł) znajdziemy głównie:
- Akcje w Chair Airlines AG 45,447 mln zł
- Pożyczka udzielona Avengers Flight Poland Sp. z o.o. 7,596 mln zł
- Pożyczki udzielone Chair Airlines AG 9,920 mln zł
- Udziały we FLY4 Airlines Green Limited 5,614 mln zł
Z kolei w aktywach krótkoterminowych istotnymi składowymi były należności krótkoterminowe, w których najważniejsze były należności z tytułu dostaw i usług (245 mln zł), nadpłata podatku VAT (20 mln zł) oraz depozyty krótkoterminowe (18 mln zł). Kolejną istotną pozycją były środki pieniężne i ich ekwiwalenty (366,3 mln zł). W zapasach znajdowały się głównie towary przeznaczone do sprzedaży na pokładach samolotów (używki, jedzenie, napoje itp.).
źródło: Enter Air
Enter Air działa na dużej dźwigni finansowej. Kapitały własne stanowią około 15% sumy bilansowej. Jednak warto pamiętać, że są to głównie zobowiązania z tytułu leasingu (1,4 mld PLN długoterminowe i około 300 mln zł krótkoterminowe). W pozycji “zobowiązania z tytułu dostaw i usług oraz pozostałe zobowiązania krótkoterminowe” oprócz klasycznych należności znajdowały się także depozyty wniesione przez klientów (tour operatorów) w kwocie ok. 56,6 mln zł na koniec III kw. 2024.
źródło: Enter Air
Źródło: Enter Air
W III kw. 2024 roku przychody wzrosły o 11,0% r/r fo poziomu 1 188,2 mln PLN. Wyższe przychody były głównie spowodowane realizacją większej liczby lotów. Spółce udało się poprawić zysk brutto na sprzedaży, który wzrósł o 33,8% r/r. Szybszy wzrost zysku brutto niż przychodów był spowodowany kontrolą kosztów. W minionym kwartale zaledwie o 3% r/r wzrosło zużycie materiałów i energii. Enter Air wygenerował w III kw. br. zysk operacyjny na poziomie 180,9 mln zł, co oznacza wzrost o 40,7% r/r. Marża operacyjna wyniosła w minionym kwartale około 15,2%, co oznacza wzrost w ciągu roku o 3,2 punkty procentowe.
Zysk netto osiągnął w III kw. br. 185,6 mln zł, co oznacza wzrost r/r o około 128,7 mln. Warte odnotowania jest to, że w osiągnięciu takiego wyniku pomogły różnice kursowe, które poprawiły wynik o 84,5 mln zł. Rok temu różnice kursowe doprowadziły do pogorszenia wyniku przed podatkiem o 69,8 mln zł.
Podsumowując był to dobry kwartał dla spółki. W długim terminie spółka będzie beneficjentem wzrostu ruchu turystycznego w Polsce. Im więcej klientów będą musiały obsłużyć touroperatorzy, tym wyższy popyt będzie na usługi lotów czarterowych, gdzie EnterAir jest największym graczem z ponad 28% udziałami na rynku.
CCC
CCC (tys. PLN) | 2021 | 2022 | 2023 | III kw. 23 | III kw. 24 |
Przychody | 7 591 500 | 9 123 200 | 9 440 300 | 2 430 400 | 2 770 900 |
Zysk operacyjny | 3 900 | -51 300 | 183 900 | 76 200 | 328 000 |
Zysk netto | -223 400 | -417 600 | -56 100 | 5 100 | 155 400 |
Przepływy operacyjne | 50 300 | 540 700 | 820 900 | 286 800 | 737 700 |
Przepływy inwestycyjne | -219 200 | -409 100 | -315 600 | -46 300 | -130 800 |
Przepływy finansowe | 651 300 | -677 300 | -634 200 | -93 300 | -263 900 |
w tym dywidenda | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aktywa trwale | 3 393 800 | 3 601 300 | 3 740 500 | 3 701 600 | 3 998 200 |
Aktywa obrotowe | 4 106 900 | 3 462 800 | 3 605 500 | 4 176 600 | 5 215 500 |
w tym gotówka | 941 100 | 395 400 | 266 500 | 570 300 | 686 400 |
Kapitał własny | 985 200 | 416 300 | 841 100 | 801 900 | 1 324 600 |
Zobowiązania krótkoterminowe |
2 938 900 | 3 740 000 | 4 433 200 | 4 891 300 | 5 366 800 |
Zobowiązania długoterminowe |
3 410 200 | 2 741 400 | 1 959 300 | 2 053 900 | 2 448 200 |
Udziały niekontrolujące | 166 400 | 166 400 | 112 400 | 131 100 | 74 100 |
Łączne przychody grupy CCC wzrosły w III kw. 2024 roku o 340,5 mln zł (+14%), osiągając poziom 2770,9 mln zł vs 2430,4 mln zł w III kw. 2023. Silnikami wzrostu były segmenty:
- CCC wzrost r/r o 139 mln zł, tj. +13,1% do poziomu 1198,7 mln zł (LFL +11% r/r)
- HalfPrice wzrost r/r o 72,6% tj. o 18,5% r/r do poziomu 465,6 mln zł (LFL +5% r/r)
- e-obuwie wzrost r/r o 128,7 mln zł tj. o 19,0% r/r do poziomu 805 mln zł
Warto pamiętać, że CCC planuje w IV kw. 2024 roku ekspansję sieci HalfPrice w Hiszpanii oraz Bułgarii. To powinno przełożyć się na wzrost przychodów segmentu w 2025 roku, ale jednocześnie może negatywnie odbić się na marży (sklepy potrzebują czasu na “zbudowanie masy”).
Znacznie słabiej radził sobie następujące segmenty:
- MODIVO wzrost o 0,2 mln zł r/r do poziomu 277,2 mln zł.
- DeeZee bez większych zmian, w III kw. 2024 roku przychody wyniosły 24,4 mln z
“Naszym celem jest, aby jak najszybciej dołączyła do nich[tj. segmentów poprawiających wyniki] Grupa Modivo. Intensyfikujemy pracę nad odbudową i umocnieniem jej wyników – widać już pierwsze efekty wdrożonego w końcówce ostatniego kwartału programu oszczędnościowego. Naszym celem jest, żeby Grupa Modivo była najbardziej rentownym biznesem e-commerce w Europie.” - prezes grupy CCC
Spółka w komentarzu do wyników wspominała, że w ciągu 9 miesięcy 2024 roku w poprawie wyniku pomogły:
- nacisk na model rozwoju omnichannelowego,
- dalsza ekspansja segmentu HalfPrice
- rozszerzenie asortymentu w kluczowych segmentach.
Jeśli spojrzymy na marżę brutto na sprzedaży, to najwyższa została zanotowana w segmencie CCC (59% vs 58% w III kw. 2023 roku). Na kolejnym miejscu jest DeeZee (58% vs 54% rok wcześniej). Pod względem marży brutto na sprzedaży podium zamyka HalfPrice (51% vs 46%). Najsłabiej zaprezentował się segment MODIVO (40% vs 37%). Spółka podała w raporcie, co jest powodem poprawy rentowności poszczególnych segmentów:
“Jest to związane ze stale rozwijaną ofertą produktową, konserwatywną polityką cenową oraz niższą skalą rabatowania (...) Większy udział marek licencyjnych w ofercie pozytywnie wpływa na wyniki CCC – osiągamy wyższą marżę”
W kosztach operacyjnych istotną pozycją są koszty punktów handlu oraz sprzedaży. Wyniosły one w III kw. 2024 roku 1 009,9 mln zł, czyli o 48,3 mln zł więcej niż rok wcześniej. Głównym powodem wzrostu tej pozycji kosztowej były pozostałe koszty najmu (media, energia elektryczna) oraz wyższe koszty wynagrodzeń. Warte odnotowania jest obniżenie kosztów ogólnego zarządu z 100,6 mln zł (III kw. 2023) do 81,6 mln zł w minionym kwartale.
W efekcie wzrost marży brutto na sprzedaży i kontrola kosztów pozwoliły spółce wygenerować zysk operacyjny na poziomie 328 mln zł (vs 76,2 mln zł rok wcześniej). Pomogło w tym ograniczenie kosztów reklamy czy renegocjacja umów najmu i przejście w części lokali na czynsz zmienny uzależniony od obrotów. Poniżej komentarz spółki do wyników EBITDA w poszczególnych segmentach:
“W Q3’24 Grupa CCC wypracowała wynik operacyjny na poziomie 330 mln zł, co stanowi 4-krotny wzrost rdr oraz 485 mln zł zysku EBITDA (+111% rdr). Do wyników Grupy kontrybuowały wszystkie szyldy. CCC zanotowało blisko 2-krotnie wyższy wynik operacyjny (+74% rdr) przy jednoczesnym wzroście marży EBITDA o ok. 4 p.p. HalfPrice w trzecim kwartale odnotował wynik operacyjny wyższy o 151% rdr oraz poprawę rentowności EBITDA o 7 p.p. Natomiast Grupa Modivo wypracowała najwyższy poziom zysku operacyjnego i EBITDA w pojedynczym kwartale w historii. Wartości te wyniosły odpowiednio 77 mln zł (+135 mln zł rdr) oraz 105 mln zł (+136 mln zł rdr).”
Co prawda w linii finansowej widać wzrost kosztów finansowych (126,0 mln vs 104,4 mln zł), ale pozytywny efekt dźwigni operacyjnej pozwolił CCC wypracować zysk netto na poziomie 158,4 mln zł. Dla porównania w III kw. 2023 roku spółka osiągnęła stratę netto na poziomie 17 mln zł.
Aktywa
Na koniec października 2024 roku aktywa trwałe spółki osiągnęły poziom 3 998 mln PLN, co oznacza wzrost względem końca poprzedniego roku obrotowego o 257,7 mln zł. Głównym powodem były aktywa z tytułu odroczonego podatku, które od końca poprzedniego roku obrotowego zwiększyły się o 133,4 mln zł. Znacząco wzrosły także wartości niematerialne (+35 mln zł w ciągu 9 miesięcy bieżącego roku obrotowego). Spowodowane to było m.in. nakładami na oprogramowanie wspomagające kanał sprzedaży e-commerce oraz nowymi rozwiązaniami technologicznymi w aplikacje eobuwie oraz Modivo. Wzrost rzeczowych aktywów trwałych wyniósł 153,8 mln zł i osiągnął poziom 866,9 mln zł. Spowodowane to było głównie rozbudową siecią detalicznych sklepów (m.in. HalfPrice).
Tradycyjnie największym komponentem majątku spółki był aktywa obrotowe. Na koniec października wyniosły 5 215,5 mln PLN (+1 634,6 mln zł od stycznia 2024). W III kw. br obrotowego nastąpiło zatowarowanie przed zimą. W efekcie zapasy w ciągu 9 miesięcy roku obrotowego wzrosły z poziomu 2 911,6 mln zł do 3 801,2 mln zł. Warty odnotowania jest także wzrost w pozycji środki pieniężne, które osiągnęły poziom 686,4 mln zł (vs. 266,5 mln zł na koniec stycznia 2024 roku. Warto jednak dodać, że w IV kw. 2024 roku spółka CCC zdecydowała się na wcześniejszy wykup obligacji w kwocie 168,786 mln zł. Wspomniana informacja pojawiła się pod koniec listopada 2024 roku.
Zobowiązania
Zobowiązania długoterminowe wyniosły na koniec października 2024 roku około 2 448,2 mln zł, co oznacza wzrost o 488,9 mln zł w ciągu ostatnich 9 miesięcy. Głównym powodem był wzrost zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek (+423,5 mln zł do poziomu 1 100 mln zł). Na koniec III kw. roku obrotowego długoterminowe zobowiązania z tytułu leasingu wzrosły o 42 mln zł (vs styczeń 2024) i wyniosły 1 255,2 mln zł.
Znacznie więcej działo się w zobowiązaniach krótkoterminowych, które wzrosły w ciągu 9M roku obrotowego o 933,6 mln zł i osiągnęły poziom 5 366,8 mln zł. Aż o 884,2 mln zł (vs początek roku obrotowego) wzrosły zobowiązania handlowe, które osiągnęły poziom 2 704,4 mln zł. Tak duży przyrost ma związek z klasycznym zatowarowaniem w spółkach odzieżowych. Za to w krótkoterminowych zobowiązaniach z tytułu kredytów i obligacji nastąpił spadek względem stycznia 24’ o 174,0 mln zł (1 244,8 mln zł vs 1 418,8 mln zł), co ma związek z refinansowaniem części zadłużenia. Spółka komentuje inne istotne elementy zobowiązań krótkoterminowych:
“pozostałe zobowiązania krótkoterminowe w kwocie 614,4 mln PLN wzrosły o 151,7 mln PLN w porównaniu do poprzedniego okresu. Jest to efektem głównie wzrostu zobowiązań z tytułu podatków pośrednich, ceł i innych świadczeń o 117,4 mln PLN, przy spadku zobowiązań wobec pracowników o 21,8 mln PLN. Dodatkowo rozliczenia międzyokresowe bierne, które dotyczą przede wszystkim rezerwy na przyszłe koszty wzrosły o 41,2 mln PLN. Wartość zobowiązań do zwrotu spadła w bieżącym okresie o 35,3 mln PLN, a zobowiązania z tytułu umów z klientami wzrosły o 47,8 mln PLN”
Warto zauważyć, że wzrost zysku netto pozwolił na poprawę kapitałów własnych, które na koniec października wyniosły 1 398,7 mln zł (około 15,2% sumy bilansowej). Widać, że spółka działa na dużej dźwigni finansowej i ma spore zadłużenie odsetkowe. Jednak plan naprawczy na razie działa, co widać także po spełnieniu kowenantów. W komentarzach spółki do wyników można przeczytać, że:
“Na dzień 31 października 2024 po raz pierwszy obowiązywało testowanie wskaźnika DSCR, który został spełniony. Kolejne testowanie wskaźnika DSCR jest przewidziane na dzień 31 stycznia 2025 roku. Zarząd przewiduje spełnienie jego warunków.”
Co istotne w przyszłości spółka rozważa ofertę publiczną Modivo S.A. (cytując: “podtrzymuje, że istnieje możliwość realizacji IPO”, co pomogłoby obniżyć zadłużenie całej grupy.
Poprawa wyników spowodowała, że CCC było jednym z wygranych w roku 2024. Od początku roku kurs akcji spółki wzrósł o 200%. Jednak warto pamiętać, że był to efekt “turnaround” i raczej w kolejnym roku będzie bardzo trudno aż tak mocno przebić oczekiwania inwestorów jak w 2024 roku.