Omówienie wyników Grupy PZU za pierwsze półrocze 2024 roku. Pod takim hasłem miał miejsce czat inwestorski Grupy PZU zorganizowany wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Rozmawiano także o dywidendzie, strategii spółki, a także rynku ubezpieczeń w Polsce, a na pytania odpowiadał Tomasz Kulik, CFO Grupy PZU.
Wyniki
- Na tle pogarszających się rentowności całego rynku możemy powiedzieć że PZU wyszło obronną ręką co nie oznacza, że nie mamy rzeczy do poprawy. Szczególnie dotyczy to segmentu ubezpieczeń komunikacyjnych (zwłaszcza OC), gdzie obserwujemy od kilku kwartałów wzrosty kosztów związanych z wyższymi częstościami szkód - ocenił wyniki Grupy PZU po pierwszym półroczu 2024 roku Tomasz Kulik.
Na temat poprawy przychodów ubezpieczeniowych grupy w pierwszym półroczu 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego powiedziano: To przede wszystkim wysokie dynamiki po stronie ubezpieczeń poza-komunikacyjnych obydwu segmentów (mass – ubezpieczenia i doubezpieczenia mieszkań, MSP / Firma oraz korpo – kilka dużych jednostkowych rachunków akwirowanych przez PZU i TUW PZU w obszarze klienta strategicznego) na co przełożyła się ich wysoka sprzedaż zarówno w H2 2023 jak i H1 2024. Dodatkowo obserwowaliśmy duże dynamiki w AC klienta masowego.
Inwestorzy zauważyli jednak, że mimo wyższych przychodów z działalności ubezpieczeniowej, wynik netto uległ pogorszeniu rok do roku, co wyjaśniono następująco: Jest to głównie związane z nieco niższym niż przed rokiem wynikiem na ubezpieczeniach majątkowych. Taka sytuacja była związana z istotnym przyrostem r/r kosztów szkód pogodowych (z wpływem na wynik ponad 200 mln zł) oraz dużym wzrostem w stosunku do 2023 częstości szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych (głównie OC). Pogorszenie rentowności w ubezpieczeniach majątkowych było częściowo offsetowane lepszym wynikiem po stronie życiowej, głównie w kontekście niższej śmiertelności.
Jeden z inwestorów pytał, w jakich rejonach Polski wypłacano w tym roku najwięcej odszkodowań związanych ze szkodami pogodowymi.
- Mówimy o szkodach masowych związanych z większą zmiennością i intensywnością zjawisk pogodowych, które miały miejsce na terenie całego kraju - wyjaśnił Tomasz Kulik
Oprócz biznesu ubezpieczeniowego, przedstawiciel zarządu został poproszony o ocenę wyników z działalności bankowej należych do grupy podmiotów jak Alior Bank i Bank Pekao.
- Zarówno w tym jak i zeszłym roku wyniki obu banków przekładały się na mocne wzrosty wyników całej Grupy PZU. Było i jest to związane w dużej mierze z wyższym poziomem stóp procentowych wpływających na wzrosty wyników odsetkowych przy rosnących wolumenach i stabilnych marżach. W tym roku oba banki wypłaciły też dywidendy (z czego Alior po raz pierwszy) co pozwoliło na wzrost dywidendy płaconej na poziomie Grupy do 4,34 zł/akcję - podano podczas czatu.
Działalność bankowa
Kontynuują temat działalności bankowej przekazano podczas czatu, że wpływ segmentu bankowego na wyniki drugiego kwartału 2024 roku Grupy wyniósł 478 mln zł (-7,9% r/r). Z kolei bancassurance stanowił 5-10 procent sprzedaży ubezpieczeń.
Inwestorzy pytali także, jakie miejsce w działalności grupy mają Alior Bank oraz Bank Pekao.
- W ramach współpracy z bankami grupy, wartość generowana jest w oparciu o: sprzedaż produktów ubezpieczeniowych w sieci dystrybucyjnej obu banków (zarówno produkty stand-alone jak i produkty komplementarne i zabezpieczające spłatę zobowiązań kredytowych / pożyczek gotówkowych), wspólne przedsięwzięcia w ramach zarządzania aktywami, zaangażowanie kapitałowe w segment bankowy, gdzie PZU jako inwestor jest bezpośrednim beneficjentem wyników wypracowanych przez oba banki - wyjaśniono.
Business units
Pytano także o wprowadzany pilotażowo w banku business units.
- To przejście od odpowiedzialności funkcyjnej (jedna sprzedaż w ramach Grupy, jedno centrum kompetencji dotyczące oferty oraz ceny w ramach Grupy, jedno IT... itd.) na podział oddający pełną odpowiedzialność, ale i narzędzia związane z kreowaniem wartości w ramach poszczególnych segmentów operacyjnych (tzw. Business Units "BU"). Uważamy, że przełoży się to na większy fokus osób zarządzających danym BU jeżeli chodzi o E2E odpowiedzialność za wszystkie parametry wynikowe i rentownościowe, generowane przez daną linię biznesu - mówił Kulik.
- Business units nie zmienią strategii, a wpłyną na inne zarządzanie i podejście do wyników generowanych przez poszczególne BU (zmiana z organizacji ułożonej wg. podziału funkcyjnego na ten skoncentrowany na bardzo jasno zdefiniowanym danym segmencie działalności). Uważamy, że przełoży się to na większy fokus osób zarządzających danym BU jeżeli chodzi o E2E odpowiedzialność za wszystkie parametry wynikowe i rentownościowe, generowane przez daną linię biznesu - dodano.
Link4
Pytano o przyszłość marki Link4, na co przedstawiciel zarządu odpowiedział: Uważamy, że marka Link4 jest bardzo mocnym brandem o dużej rozpoznawalności budowanej przez ostatnie lata i dużym, pozytywnym sentymencie klientów. Z tego względu stanowi ona istotne aktywo w ramach Grupy PZU. Dzisiaj staramy się w jak największym stopniu potwierdzić wszelkie możliwe synergie wynikające ze strategii dwóch marek tak aby w jeszcze lepszy sposób móc dostarczać wartość dla naszych klientów.
Marketing
Krótko poruszono również wątek współpracy sponsorskiej PZU z GOPR.
- To działalność która z jednej strony buduje wizerunek firmy odpowiedzialnej społecznie, a z drugiej przekłada się na wymierną pomoc, jaką razem z naszymi partnerami jesteśmy w stanie dostarczać w ramach działań prewencyjnych - odpowiedziano podczas czatu.
Nowa strategia i dywidenda
Na pytanie o termin wprowadzenia nowej strategii odpowiedziano: Spółka planuje przyjąć nowa strategię na lata 2025-2027 pod koniec roku, a jej realizacja rozłożona będzie na cały okres jej obowiązywania.
- Czy wraz z nową strategią pojawi się również nowa polityka dywidendowa spółki? - pytał jeden z inwestorów.
- Tak, ponieważ obecna polityka dywidendowo – kapitałowa również ma horyzont do 2024 roku. Kształtując strategię patrzymy z wielu punktów widzenia – czyli z punktu widzenia wartości dodanej dla akcjonariuszy, na którą składa się również dywidenda, ale również z punktu widzenia bezpieczeństwa i siły kapitałowej, ponieważ to kształtuje nasze postrzeganie przez agencje ratingowe i możliwości wypłat dywidendy w przyszłości. Natomiast tak jak mówiliśmy wcześniej, będziemy chcieli pozostać spółką dywidendową i dostarczać naszym akcjonariuszom wymiernych korzyści wynikających z faktu posiadania naszych akcji - mówił Tomasz Kulik.
Rynek ubezpieczeniowy
Pytano także o segment ubezpieczeniowy, który wzrósł najmocniej z punktu widzenia spółki w pierwszej połowie 2024 roku.
- To zdecydowanie ubezpieczenia pozakomunikacyjne w obu segmentów majątkowych – szczególnie ubezpieczenia od ognia i innych zdarzeń - odpowiedział przedstawiciel zarządu.
Natomiast oceniając rynek ubezpieczeniowy w Polsce CFO Grupy PZU mówił: To nadal mocno rozwijający się rynek, z dwu-cyfrowymi dynamikami rok do roku w segmencie ubezpieczeń majątkowych. Pomimo tych wzrostów to nadal rynek z dużym potencjałem, biorąc pod uwagę gęstość rynku zarówno po stronie majątkowej jak i życiowej (stosunek składki do PKB). Jeszcze bardziej wyraźnie widać to analizując rozwój innych rynków Europejskich do których z czasem powinniśmy konwergować.