Chat with us, powered by LiveChat

Kolejna awaria w XTB. Inwestorzy oburzeni, broker przeprasza

13.06.2024 17:15
Skomentuj artykuł
© Who is Danny - stock.adobe.com

Awaria platformy internetowej XTB w momencie ogłaszania ważnych dla rynku danych makroekonomicznych wywołała lawinę negatywnych komentarzy. Broker tłumaczy jej przyczyny.

 

Dane o inflacji w USA to jedne z najpilniej śledzonych raportów makroekonomicznych na świecie. Uwaga uczestników rynku poświęcana amerykańskiej inflacji jest obecnie tym większa, że wciąż nie wiadomo, jaką politykę w najbliższych miesiącach przyjmie Rezerwa Federalna. Sekundy i minuty po publikacji tych danych są więc momentem o szczególnie dużej aktywności i zmienności na rynkach akcji, walut, surowców itp.

 

Dla części inwestorów z Polski (i nie tylko) środowe popołudnie upłynęło jednak nie pod znakiem zastanawiania się, co zrobi najważniejszy bank centralny świata w obliczu niższego od oczekiwań odczytu inflacji, który przełożył się m.in. na spadek kursu dolara oraz wzrosty na rynkach akcji. Powodem była kolejna awaria notowań w XTB.

 

W momencie publikacji danych o inflacji w USA (14:30 czasu polskiego) wystąpiły problemy z dostępem do platformy xStation 5. Na ekranach użytkowników pojawił się komunikat o problemach technicznych i/lub komunikat o problemach z dostępem do internetu.

 

Zjawisko to było bliźniaczo podobne do sytuacji z 14 listopada 2023 r. Wówczas, także w momencie publikacji danych o inflacji w USA, doszło do awarii platformy internetowej XTB. Z racji tego, że XTB w części działa w modelu market maker (jest stroną transakcji zawieranych przez inwestorów), przy tego typu awariach siłą rzeczy w sieci pojawiają się komentarze wprost sugerujące, że nagłe wyłączanie dostępu do usługi jest korzystne dla brokera i niekorzystne dla jego klientów. Krytyczne wpisy pojawiły się m.in. pod postami umieszczonymi przez XTB na platformie X czy na Facebooku.

XTB przeprasza za awarię, kurs rośnie

W środę wieczorem XTB odniosło się do całej sprawy. Poniżej publikujemy pełną treść oświadczenia.

 

Oświadczenie XTB ws. awarii z 12 czerwca 2024 r.

 

W środę, 12 czerwca, w godzinach 14:31-15:00, nasza platforma była niedostępna dla klientów. Już chwilę po ogłoszeniu wyników CPI w USA, odnotowaliśmy 14 razy więcej transakcji niż zazwyczaj, co spowodowało zakłócenia w funkcjonowaniu serwera transakcyjnego. W efekcie, klienci nie mogli zalogować się na swoje konto.

 

Rozumiemy, że niedostępność platformy w momencie podwyższonej zmienności jest niedopuszczalna i przepraszamy za zaistniałą sytuację. Od kilku miesięcy intensywnie pracujemy nad poprawą wydajności i stabilności serwera transakcyjnego. Jesteśmy zdeterminowani, by takie sytuacje nie powtarzały się w przyszłości.

 

Prosimy wszystkich użytkowników, których dotknęła ta sytuacja, o składanie reklamacji elektronicznie poprzez formularz dostępny w pokoju inwestora.

 

Wszystkie szczegóły oraz formularz reklamacji są dostępne na naszej stronie internetowej:

https://www.xtb.com/pl/edukacja/proces-reklamacji.

 

Ocena jakości/bezawaryjności platform internetowych jest jedną z części składowych Ogólnopolskiego Badania Inwestorów. Przeszłe wyniki (np. BM ING) nierzadko wskazywały, że inwestorzy są mocno wyczuleni na uciążliwe awarie. O tym, jak awarie w XTB wpływają na odbiór tego brokera przekonamy po zakończeniu OBI 2024. Informacje na temat startu i końca tegorocznej edycji badania przekażemy w najbliższych tygodniach.

 

🟢 Zobacz też: Inwestorzy Live: XTB pod lupą SII, rozmowa + Q&A z Omarem Arnaout, prezesem XTB

 

Dla uzupełnienia obrazu sytuacji warto wspomnieć, że kurs akcji XTB wzrósł w środę o 2,11%, osiągając na koniec dnia poziom 68,58 zł (najwyższy od dwóch tygodni). Zwyżka akcji brokera rozpoczęła się o... 14:30, w momencie wystąpienia awarii.

 

 

 

Każda poważniejsza awaria to rzecz jasna nowa fala reklamacji składanych przez klientów brokera. Jak dowiedzieliśmy się w XTB, po listopadowej awarii pozytywnie rozpatrzonych zostało 77% reklamacji.

 

Ostatnie miesiące przyniosły skokowy wzrost liczby klientów w XTB. W raporcie podsumowującym I kwartał 2024 r. broker pochwalił się przekroczeniem bariery miliona rachunków na całym świecie. Liczba klientów z dostępem do GPW jest niższa i znaleźć ją można w comiesięcznych raportach KDPW. Ewentualny ubytek klientów w związku z czerwcową awarią wykazany zostanie dopiero w raporcie, który poznamy za miesiąc.

 

🟢 Podyskutuj o XTB na Forum SII

 

 

Swoją autorską platformę do handlu kontraktami CFD broker zaprezentował już w 2010 r. W ostatnich latach XTB zdecydowanie rozszerza działalność na kolejnych polach: od 2020 r. ma w ofercie akcje i ETF-y, w 2023 r. dołożone zostały akcje ułamkowe, odsetki od wolnych środków i plany inwestycyjne. W tym roku XTB uruchomiło inwestowanie społecznościowe, jednak w czerwcu usługa ta została wyłączona po tym, jak uwagi względem XTB Social sformułowała Komisja Nadzoru Finansowego.

Aktualizacja: KNF o awariach

O podejście do awarii w domach maklerskich i podejmowane w tej sprawie działania zapytaliśmy Komisję Nadzoru Finansowego. Odpowiedzi udzielił Jacek Barszczewski, dyrektor departamentu komunikacji społecznej w UKNF.

 

KNF o awariach brokerów

 

KNF zwraca dużą uwagę na bezpieczeństwo i niezawodność systemów informatycznych podmiotów nadzorowanych. W tym zakresie były kierowane stanowiska do poszczególnych segmentów rynku, w tym do domów maklerskich. Jednym z oczekiwań nadzorczych jest niezwłoczne informowanie Komisji o występujących awariach systemów transakcyjnych, a w tym zakresie również o podejmowanych działaniach, zarówno wobec klientów, jak i zapobiegających takim awariom w przyszłości.


Urząd KNF gromadzi informacje o liczbie reklamacji wpływających do biur i domów maklerskich, analizuje również skargi wpływające do UKNF na podmioty nadzorowane, choć nie jest organem powołanym do rozpatrywania indywidualnych sporów między podmiotami nadzorowanymi i ich klientami.

XTB rozszerza ofertę

W planach produktowych XTB na drugą połowę 2024 r. pozostaje dostosowanie XTB Social do wymogów regulatora, wprowadzenie do oferty obligacji i obligacji ułamkowych, zaoferowanie polskim klientom rachunków IKE i IKZE oraz stworzenie cyfrowego portfela z kartą wielowalutową. W ostatniej prezentacji dołączonej do wyników, XTB zapowiada, że w 2025 r. zaprezentowane zostaną kolejne innowacje produktowe.

 

Autor artykułu

 

Michał Żuławiński, redaktor SII Michał Żuławiński, redaktor SII

W latach 2012-2021 związany z redakcją Bankier.pl, w której odpowiadał za obszar Rynki. Od 2022 r. redaktor w Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych. Autor licznych artykułów i analiz dotyczących głównie rynków finansowych, gospodarki oraz działalności banków centralnych. Laureat nagrody specjalnej NBP w konkursie dla dziennikarzy ekonomicznych im. Władysława Grabskiego.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie