Chat with us, powered by LiveChat

Dr Irena Eris S.A. – spółka z branży luksusowej w drodze na giełdę [Analiza]

28.06.2023 12:16
Skomentuj artykuł
© LIGHTFIELD STUDIOS - stock.adobe.com

Dr Irena Eris to firma działająca w branży kosmetycznej oraz hotelarskiej. Skupia się na rynku premium. Oznacza to, że odbiorcami produktów firmy, są klienci zamożni, którzy są w stanie zapłacić trzycyfrowe kwoty za kremy i kosmetyki. Z kolei hotele należące do spółki oferują luksusowe warunki mieszkaniowe i usługi dodatkowe (m.in. SPA). Za dobę w hotelach należących do firmy często trzeba zapłacić z reguły 4-cyfrowe kwoty.

 

🔴 Aktualizacja: 27 czerwca 2023 r. Dr Irena Eris poinformowała o rezygnacji z przeprowadzenia pierwszej oferty publicznej.

 

Spis treści:

  1. Informacje o ofercie
  2. Profil działalności i model biznesowy
  3. Otoczenie rynkowe
  4. Analiza wyników i sytuacji finansowej
  5. Strategia i plany rozwoju
  6. Wybrane czynniki ryzyka
  7. Podsumowanie raportu

 

Spółka Dr Irena Eris działa na rynku od ponad 40 lat. Początkowo firma skupiała się na branży kosmetycznej. Jednak z biegiem lat firma rozpoczęła działalność na rynku hotelarskim. Firma sprzedaje swoje produkty zarówno w placówkach sprzedażowych Irena Eris (własne i franczyzowe) jak i u zewnętrznych partnerów.

Informacje o ofercie

Oferta publiczna Dr Irena Eris S.A. obejmuje nie więcej niż 12 530 505 akcji zwykłych spółki.  Spółka zamierza wprowadzić do obrotu na rynku podstawowym 24 577 700 akcji serii C1, C2, C3, D oraz E. 

 

Inwestorzy indywidualni mogą składać zapisy na akcje Dr Irena Eris S.A w ofercie publicznej do 27 czerwca 2023 roku. Przydział akcji nastąpi 5 lipca 2023 roku. Natomiast pierwszy dzień obrotu przewidziany jest na około 2 tygodnie od dnia przydziału akcji.

 

Struktura akcjonariatu przed emisją i po ewentualnym uplasowaniu całości nowej emisji prezentuje się następująco :

 

Prawnie wiążącym dokumentem ofertowym zawierającym szczegółowe informacje o ofercie akcji Dr Irena Eris S.A. jest prospekt wraz z komunikatami aktualizującymi. Wszystkie materiały są dostępne na stronie internetowej spółki:  https://www.drirenaeris.com/oferta-publiczna/

Profil działalności i model biznesowy

Od 40 lat Dr Irena Eris działa na rynku kosmetycznych w Polsce. Spółka ma także w swoim portfelu globalną markę premium Dr Irena Eris oraz inne marki takie jak Pharmaceris, Emotopic, Lirene i Under Twenty.

 

Oprócz tego spółka jest także operatorem trzech Hoteli SPA Dr Irena Eris. Działają one w segmencie premium i są zlokalizowane w Krynicy-Zdroju (Beskid Sądecki), na Wzgórzach Dylewskich (Mazury Zachodnie) oraz Polanicy-Zdroju (Kotlina Kłodzka). W planach spółka ma otwarcie kolejnego hotelu. Tym razem w Świnoujściu. Segment hotelarski odpowiada za 21,7% przychodów spółki.

 

W prospekcie Dr Irena Eris S.A. podała, że ma holistyczną filozofię podejścia do piękna i wypoczynku. Odbiorcą produktów kosmetycznych jak i usług hotelowych i SPA są kobiety. To właśnie na zapewnieniu komfortu tej grupie klientów spółka rozwija swoje produkty i usługi. Firma w ramach strategii stara się rozszerzać ofertę produktów zarówno w głównej działalności spółki jak i obszarach niszowych.

Segment kosmetyczny

Segment kosmetyczny obejmuje produkcję kosmetyków premium oraz dermokosmetyków, produktów medycznych, kosmetyków masowych oraz leków i kosmetyków uzdrowiskowych. Oprócz tego w tym segmencie firma posiada Kosmetyczne Instytuty Dr Irena Eris i Dr Irena Eris Beauty Partners, które działają głównie w modelu franczyzowym. Segment kosmetyczny w 2022 roku wygenerował 78,3% przychodów całej spółki. Jest więc kluczowym obszarem działalności firmy.

 

Warto przyjrzeć się ofercie produktowej dla spółki. Marka Dr Irena Eris posiada następującą ofertę produktową:

  • linia kosmetyków pielęgnacyjnych i specjalistycznych
    • do twarzy
    • do ciała
    • do makijażu
  • dermokosmetyki Pharmaceris i Emotopic dla skóry problemowej
  • kosmetyki rynku masowego z marek Lirene i Under Twenty

 

Należy zauważyć, że marka Dr Irena Eris w 2012 roku została przyjęta do  Comité Colbert. Jest to stowarzyszenie najbardziej luksusowych marek. Do stowarzyszenia należą m.in. Chanel, Dior, Louis Vuitton oraz hotele takie jak Hotel Ritz czy Hotel George V w Paryżu.

 

Kosmetyki i dermokosmetyki są produkowane przez spółkę. Są one sprzedawane przez różne kanały. Wśród nich można wymienić:

  • perfumerie,
  • perfumerie internetowe,
  • sklepy wolnocłowe,
  • hotele
  • salony kosmetyczne (kosmetyki premium)
  • apteki (dermokosmetyki)
  • drogerie
  • supermarkety
  • sklepy stacjonarne i internetowe (kosmetyki masowe)

 

Produkty spółki są sprzedawane w 74 krajach na świecie. Głównymi rynkami zagranicznymi są: Hiszpania, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Litwa oraz kraje Bliskiego Wschodu oraz Afryki Północnej. Eksport produktów kosmetycznych odpowiadał za 28% przychodów w 2022 roku.

 

Spółka rozwija swoje produkty dzięki posiadaniu własnej placówki naukowo-badawczej. Jest nią Centrum Naukowo-Badawcze Dr Irena Eris. W ośrodku pracuje ponad 30 specjalistów. Są oni odpowiedzialni za opracowywanie nowych produktów kosmetycznych i dermokosmetycznych. Od końcówki 2022 roku centrum rozwija także kosmetyki i leki uzdrowiskowe. Ma to związek z przejęciem Sulphuru za 7 mln zł. W tych produktach znajdują się takie składniki jak solanka siarczkowa, woda siarczkowa czy wodny wyciąg borowinowy. Wspomniane składniki znajdują się w uzdrowiskach takich jak Busko - Zdrój i Solec Zdrój. Przejęta spółka Sulphur ma ponad 30 lat i zajmuje się produkcją uzdrowiskowych leków OTC (takich, które można nabyć bez recepty) oraz kosmetyków uzdrowiskowych.

 

Dr Irena Eris S.A. prowadzi także sieć salonów kosmetycznych pod nazwą Kosmetyczne Instytuty Dr Irena Eris oraz Dr Irena Eris Beauty Partner. Większość salonów kosmetycznych działa w modelu franczyzowym. Z 27 działających placówek tylko 5 instytutów należy do Dr Irena Eris, które mieszczą się w Warszawie i Wrocławiu.

Produkcja

Emitent produkuje kosmetyki i dermokosmetyki zarówno na potrzeby własne jak i klientów zewnętrznych. Firma produkuje również dla klientów zewnętrznych m.in. dla marek własnych spółki Jeronimo Martins.

 

Proces produkcji kosmetyków dzieli się na produkcję mas kosmetycznych oraz proces konfekcjonowania. Podczas produkcji sprawdzana jest mikrobiologiczna czystość rąk pracowników oraz powietrza w halach produkcyjnych. Ma to na celu zapewnieniu odpowiedniej jakości produktów wytwarzanych przez spółkę. Podczas procesu produkcyjnego kontrolowana jest także woda technologiczna, która służy do produkcji oraz płukania maszyn produkcyjnych. Produkcja kosmetyków realizowana jest na 12 liniach produkcyjnych.

 

Produkcja masy kosmetycznej jest pierwszym etapem produkcji kosmetyków i dermokosmetyków. Z kolei poprzez proces konfekcjonowania rozumie się dostawę i kontrolę jakości opakowań oraz masy. Potem następuje przygotowanie linii konfekcyjnej oraz rozlewanie masy do opakowań docelowych. Następnie wyroby przechodzą kontrolę jakości, a gotowe wyroby są magazynowane.

 

Bardzo ciekawy jest proces badań in vitro na komórkach skóry i ex vivo (na modelach skóry 3D). Dzięki zastosowaniu tych metod można sprawdzić, jak skuteczne są określone składniki w danym produkcje. Podczas badań sprawdza się także, jak reaguje skóra na gotowe rozwiązanie. Pozwala to wcześniej wyłapać ewentualne błędy. Dzięki pracy specjalistów udało się włączyć do niektórych grup produktów witaminę K czy kwas foliowy. Opracowano także linię kosmetyków, które są dopasowane do tak zwanego rytmu cyrkadyjskiego (dobowy rytm skóry). Ma to na celu przeciwdziałać przedwczesnemu procesowi starzenia skóry.

Marki

Poniżej widać krótkie podsumwanie marek posiadanych przez Dr Irena Eris S.A.

 

Źródło: Dr Irena Eris

Marka Dr Irena Eris

Produkty i usługi zebrane pod tą marką pozycjonują się w segmencie premium. Są przeznaczone dla kobiet, które cenią wysoką jakość produktów. Produkty z tej marki często mają w składzie unikalne składniki takie jak tioprolina czy fibroblasty. Istnieją linie produktowe do pielęgnacji twarzy, ciała oraz produkty do makijażu.

 

Produkty marki Dr Irena Eris są dostępne w perfumeriach stacjonarnych i internetowych takich jak Sephora czy Douglas. Na rynkach zagranicznych produkty są dostępne m.in. w La Rinascente Italia czy Druni Espana.

 

Potwierdzeniem jakości produktów jest zaliczenie marki do Comité Colbert, do której należą głównie luksusowe marki francuskie. Członkowie tego stowarzyszenia muszą spełnić określone kryteria. Do kryteriów zalicza się m.in. rozpoznawalność na rynku oraz piękno i “poezja” produktu. Produkty nie tylko muszą spełniać wyśrubowane normy jakościowe, ale także być estetyczne wizualnie.

Marki Pharmaceris i Emotopic

Produkty wspomnianych marek są dedykowane do skóry wrażliwej, delikatnej oraz wymagającej. Produkty są przeznaczone m.in. do skóry trądzikowej, naczynkowej czy osób z problemami bielactwa czy łuszczycy. Dermokosmetyki są dystrybuowane wyłącznie w aptekach oraz e-aptekach. Pharmaceris jest numerem dwa na polskim rynku dermokosmetyków.

Marka Lirene

Produkty marki są przeznaczone do rynku masowego. Marka szuka klientów wśród kobiet, które chcą produkty nowoczesne i innowacyjne oraz takie, które są przyjazne środowisku. Nie jest to ta sama półka co Dr Irena Eris. W efekcie produkty Lirene są sprzedawane w większości kanałów FMCG (m.in. supermarkety, drogerie, dyskonty, apteki). Niewielka sprzedaż trafia również na rynki zagraniczne. Marka znajduje 6 miejsce na polskim rynku kosmetyków masowych.

Marka Under Twenty

Produkty tej spółki są przeznaczone dla młodych kobiet. Głównie są to produkty do czyszczenia i pielęgnacji twarzy, czy produkty do makijażu. W ofercie znajdują się także kosmetyki przeciwtrądzikowe. Produkty sprzedawane są w tych samych miejscach co Lirene. Można znaleźć je zatem zarówno w aptekach jak i supermarketach.

Produkty Sulphur

Jest to marka od niedawna znajdująca się w portfelu spółki. Została przejęta w 2022 roku. Sulphur specjalizuje się w produktach z półki uzdrowiskowej. Ze względu na swoją historię Sulpur produkował i sprzedawał kosmetyki i leki na bazie wód siarczkowych i borowin. Produkty są przeznaczone m.in. dla skór problematycznych (np. łuszczyca, atopowe zapalenie skóry, trądzik). Produkty są sprzedawane do hurtowni farmaceutycznych, aptek i sklepów zielarskich. Warto nadmienić, że produkty są także sprzedawane w uzdrowiskach, czy SPA.

Wyniki działalności

Poniższa tabela przedstawia podsumowanie wyników operacyjnych segmentu kosmetycznego.

 

usługi kosmetyczne

20'

21'

22'

przychody

197,7

240,6

266,3

koszt własny sprzedaży

91,2

108,8

132,0

zysk brutto ze sprzedaży

106,5

131,8

134,3

marża brutto na sprzedaży

53,87%

54,76%

50,43%

koszt sprzedaży

56,8

70,3

67,3

koszt sprzedaży % przychodów

28,74%

29,20%

25,29%

koszt ogólnego zarządu

30,4

31,9

29,8

koszt ogólnego zarządu % przychodów

15,38%

13,26%

11,18%

wynik operacyjny

19,3

29,6

37,2

marża operacyjna

9,75%

12,30%

13,96%

źródło: opracowanie własne

 

Spółka systematycznie zwiększa skalę działania w segmencie kosmetyków i dermokosmetyków. Warto zauważyć, że w 2022 roku nastąpiła erozja marży brutto na sprzedaży. Spadek marży spowodowany był wzrostem kosztów produkcji, których spółka nie potrafiła w całości przerzucić na klientów. Jednak dzięki ograniczeniu pozostałych kosztów operacyjnych spółka zanotowała znaczną poprawę marży operacyjnej.

Segment usług hotelowych

Spółka prowadzi także działalność w segmencie hoteli premium. Na razie do sieci należą trzy hotele, które działają pod nazwą Hotel SPA Dr Irena Eris. Hotele należące do spółki oferują również SPA. Dzięki temu, że Dr Irena Eris produkuje kosmetyki, dermokosmetyki i leki OTC może zaoferować usługi, które odróżniają hotele spółki od zwykłych hoteli z czterema gwiazdkami. Klienci spółki głównie chcą skorzystać z oferty SPA. W 2015 roku firma KPMG uznała hotele spółki jako najbardziej rozpoznawalne obiekty w Polsce w sektorze luksusowych usług hotelarskich.

 

Warto spojrzeć na umiejscowienie hoteli, które znajdują się w urokliwych miejscach, które jednocześnie są stosunkowo blisko od najważniejszych ośrodków miejskich w Polsce. Powoduje to, że z oferty tych hoteli mogą skorzystać również osoby zainteresowane wypadem na kilka dni. Dwa hotele mają 5-gwiazdek, z kolei jeden ma cztery gwiazdki.

 

Hotel SPA Dr Irena Eris Krynica Zdrój

Jest to czterogwiazdkowy hotel, który jednocześnie jest pierwszą tego typu placówką w polskich górach. Powstał w 1997 roku i oprócz możliwości noclegu klienci mogą skorzystać z zabiegów pielęgnacyjnych oraz kosmetyki pielęgnacyjnej. Oprócz tego znajdziemy w nim inne funkcjonalności oferowane przez SPA, takie jak jacuzzi, sauna. Hotel usytuowany jest w Krynicy Zdroju, która jest znanym ośrodkiem wypoczynkowym zarówno z sezonie letnim jak i zimowym.

 

Hotel SPA Dr Irena Eris Wzgórza Dylewskie

Jest to hotel pięciogwiazdkowy, który powstał w 2006 roku. Znajduje się blisko Parku Krajobrazowego Wzgórz Dylewskich na Mazurach Zachodnich. Ten hotel jest jednym z najbardziej luksusowych placówek w Polsce. W ramach obiektu znajdują się dwie restauracje, kawiarnia oraz bar. Jest także duże SPA oraz Kosmetyczny Instytut Dr Irena Eris.

 

Ponadto w ofercie znajduje się czternaście siedlisk znajdujących się w pobliżu hotelu. Jedno siedlisko stanowi własność spółki, inne są wynajmowane na czas nieokreślony z możliwością odstąpienia od umowy z zachowaniem 3-miesięcznego wypowiedzenia.

 

Hotel SPA Dr Irena Eris Polanica Zdrój

Był to pierwszy pięciogwiazdkowy hotel w Polanicy-Zdroju. Działa pod marką Dr Irena Eris od 2014 roku. Na terenie hotelu znajdują się dwie restauracje, kawiarnia oraz bar. Warto dodać, że również w nim znajduje się SPA oraz przestrzeń bankietowo-konferencyjna. Trwa rozbudowa obiektu, który ma zwiększyć liczbę pokoi i miejsc hotelowych. Powodem inwestycji w tym hotelu jest wzrost popytu na usługi hotelowe ze strony rodzin 2+1 i 2+2. 64% miejsc pokojowych jest typu “standard”, które nie są przeznaczone dla rodzin. Z tego powodu podjęto decyzję o rozbudowie hotelu o dodatkowych 10 pokoi rodzinnych. Prace nad inwestycją rozpoczną się na jesieni 2023 roku i będą trwały do końca czerwca 2024 roku.

 

Projekt Świnoujście

Spółka rozwija także projekt hotelu w Świnoujściu. Inwestycja szacowana jest na około 150 mln zł. Obecnie spółka wydała 7,2 mln zł na realizację przedsięwzięcia. Na wydatki składały się: zakup nieruchomości, koszt przygotowania projektów architektonicznych oraz koszty energii elektrycznej i ochrony. Spółka planuje ukończyć inwestycję w 2027 roku. Warto zauważyć, że spółka jeszcze czeka na zmiany obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego do zakupionej nieruchomości.

Wyniki działalności segmentu hotelowego

Poniższa tabela przedstawia podsumowanie wyników operacyjnych segmentu hotelowego:

 

hotele

20'

21'

22'

przychody

47,1

57,0

73,9

koszt własny sprzedaży

39,9

44,6

57,9

zysk brutto ze sprzedaży

7,1

12,4

16,0

marża brutto na sprzedaży

15,15%

21,76%

21,66%

koszt sprzedaży

1,0

1,4

2,1

koszt sprzedaży % przychodów

2,18%

2,45%

2,84%

koszt ogólnego zarządu

5,6

5,1

7,4

koszt ogólnego zarządu % przychodów

11,99%

8,87%

10,00%

wynik operacyjny

0,5

5,9

6,5

marża operacyjna

0,98%

10,43%

8,81%

źródło: opracowanie własne

 

Segment hoteli odżył po okresie COVID-19. Widać to po dynamicznych wzrostach przychodów. Firmie udało się utrzymać marżę brutto ze sprzedaży powyżej poziomu 21,6%. Na skutek wzrostu kosztów ogólnego zarządu (7,4 mln w 2022 vs 5,1 mln w 2021) oraz wzrost kosztów sprzedaży (2,1 mln w 2022 vs 2,1 mln w 2021). Niższa marża operacyjna to efekt wyższych kosztów pracowniczych. W kosztach ciążyły także wyższe ceny energii, które zostały częściowo zrekompensowane podwyżką cen za usługi hotelowe

Co wyróżnia spółkę na tle rynku?

Dr Irena Eris S.A. działa w segmencie premium co wymusza dbanie o markę. Poczucie unikalności i jakości powoduje, że klienci chcą zapłacić za produkty wysokie ceny. Spółka nie może dopuścić do sytuacji, w której klienci przestaną postrzegać markę jako luksusową. Jednocześnie spółka posiada przewagi konkurencyjne nad firmami aspirującymi do roli marek luksusowych na rynku polskim. Jakie spółka ma przewagi na rynku?

Spółka jest właścicielem marki premium Dr Irena Eris

U polskich klientów marka jest zaliczana do kategorii premium. Stoi za tym ponad 40 lat obecności na polskim rynku. Dużym wyróżnieniem jest także zaliczenie marki do Comité Colbert. Warto również nadmienić, że Dr Irena Eris zaliczana jest od kilku lat do marek luksusowych przez KPMG. Dzięki dobremu postrzeganiu marki cena za produkty spółki może być znacznie wyższa niż zwykłych kosmetyków. Pozwala to utrzymać wysokie marże na sprzedaży.

Firma ma ugruntowaną pozycję rynkową

Spółka ma silną pozycję na krajowym rynku kosmetyków premium oraz dermokosmetyków. Jak już wcześniej wspomniałem, perłą w koronie jest marka Dr Irena Eris. Spółka stale zwiększa ofertę produktową, aby zdobywać kolejne nisze. Na rynku dermokosmetyków firma sprzedaje swoje produkty pod markami Pharmaceris i Emotopic. Według raportu IQVIA Pharmaceris jest liderem na rynku dermokosmetyków. Obie marki należące do spółki rosły w 2021 roku szybciej niż rynek (15,7% vs 6,9% r/r). Warto wspomnieć, że rynek dermokosmetyków w Polsce jest szacowany na około 1,3 mld zł.

 

Marka Lirene jest jedną z najpopularniejszych marek kosmetycznych w Polsce. Znajduje się w 6 najpopularniejszych marek w Polsce. Jeśli weźmiemy pod uwagę tylko rynek fluidów, Liren jest najpopularniejszą marką w kraju. Z kolei w segmencie kosmetyków do opalania i ochrony przeciwsłonecznej marka Liren ma 5 pozycję w Polsce.

Innowacyjność

Spółka posiada własną placówkę badawczą, która opracowuje nowe receptury. Wśród specjalistów spółka zatrudnia, farmaceutów, chemików, biochemików, oraz dermatologów. Dzięki ich pracy spółka jako jedna z pierwszych opracowała dermokosmetyki z witaminą K (dla produktów Pharmaceris) oraz z kwasem foliowym (marka Lirene). Firma część swoich rozwiązań opatentowała, to pozwala chronić swoją własność intelektualną.

 

Nowe produkty oraz nowości rynkowe pozwalają na ugruntowanie pozycji rynkowej. Jednocześnie własne Centrum Naukowo-Badawcze daje przewagę nad mniejszymi, niszowymi graczami.

 

Spółka w 2021 roku wdrożyła także linię Dr Irena Eris InVitive do wspomagania leczenia pacjentów z atopowym zapaleniem skóry.

Dywersyfikacja produktowa i usługowa

Szeroka oferta produktów oraz marek powoduje, że spółka jest mniej wrażliwa na zmiany udziałów rynkowych. Firma ma również ofertę kosmetyków premium, dermokosmetyki. Oprócz tego firma sprzedaje kosmetyki dla rynku masowego, które sprzedaje pod markami Lirene oraz Under Twenty. Niedawno spółka przejęła Sulphur, co pozwoliło rozszerzyć ofertę o kosmetyki i leki uzdrowiskowe.

 

Dzięki wysokiej jakości kosmetyków spółka posiada lojalną grupę odbiorców. To z kolei umożliwia cross-sell z innymi produktami należącymi do marek Dr Irena Eris. Oprócz tego firma oferuje usługi hotelowe połączone z ofertą SPA. Salony kosmetyczne oferują zabiegi pielęgnacyjne na twarz oraz ciało.

 

Przejęcie Sulphur było pierwszą akwizycją w historii spółki. Dzięki przejęciu Dr Irena Eris S.A. posiada ekspozycję na rynek kosmetyków i leków na bazie solanki siarczkowej oraz wodnego wyciągu borowinowego. Dzięki temu firma ma możliwość rozszerzenia oferty produktowej w SPA.

Model dystrybucji

Od 2005 roku spółka sprzedaje swoje produkty za pośrednictwem Sieci Dystrybucyjnej Eris Partner. Dr Irena Eris współpracuje z 8 dystrybutorami. Każdy z kontrahentów prowadzi wyłączną dystrybucję dermokosmetyków Pharmaceris oraz Emotopic na wydzielonych obszarach Polski.

Otoczenie rynkowe

Rynek kosmetyków w ujęciu globalnym jest jednym z szybciej rozwijających się rynków na świecie. W latach 2022 - 2026 rynek kosmetyków ma rosnąć średniorocznie o 6,2%. Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie Banku PKO nt. branży kosmetycznej (przygotowanym w styczniu 2023 r.), wartość światowego rynku kosmetycznego wynosi 574 mld€. Najważniejszymi rynkami są Azja (160,8 mld€), Europa (106 mld€), Ameryka Północna (80,5 mld€). Spółka większość przychodów generuje z rynku europejskiego. Jest więc jeszcze dużo przestrzeni do ekspansji. Szczególnie w krajach Azji Wschodniej i Południowej. Polski rynek kosmetyczny jest niewielki. Wynosi 3,9 mld€, co czyni go szóstym rynkiem w Europie.

 

Warto spojrzeć na rynek makijażu, który ma rosnąć średniorocznie o 10%. Produkty pielęgnacji skóry mają rosnąć w latach 2022-2026 o 6,6% rocznie. Najwolniej mają rosnąć środki z pielęgnacji osobistej.

 


Rynek polski będzie rozwijał się wolniej od światowego rynku kosmetyków. Według raportu PKO ma rosnąć w okresie 2022 - 2026 średniorocznie o 4,8%.

 

Najszybciej mają rosnąć produkty związane z makijażem (+7,9% CAGR) oraz do pielęgnacji skóry (+6,6% CAGR). Najważniejszą częścią rynku są produkty do pielęgnacji osobistej, jego wartość jest szacowana w Polsce na poziomie 2,0 mld€ (cały rynek kosmetyków w Polsce to 3,9 mld€). Rynek produktów do pielęgnacji osobistej rośnie o 3,6% r/r.

 

 

Wiele polskich firm kosmetycznych rozwija się dzięki eksportowi. Polska zajmuje 14 miejsce pod względem wartości eksportu kosmetycznych. Rynek polski cechuje się transformacją pokoleniową. Młodsi konsumenci większą uwagę przywiązują do swojego wyglądu. Równocześnie na młode kobiety bardziej działają media społecznościowe. Z tego powodu spółka musi prowadzić działalność marketingową również za pomocą Instagramu i innych platform społecznościowych. Rynek kosmetyków jest bardzo rozdrobniony. Pojedyncza marka nie ma większego udziału w Polsce niż kilka procent.

Rynek kosmetyczny premium

Według dostępnych danych, Dr Irena Eris nie jest liderem na rynku kosmetyków premium w Polsce. Bezkonkurencyjny jest L’Oreal, który w 2020 r. posiadał ponad 30-procentowy udział w rynku.

 

Według danych KPMG z 2023 roku latach w latach 2023 - 2027 rynek luksusowych kosmetyków do pielęgnacji ciała będzie rósł średniorocznie o 6,1%.

 

źródło: KPMG

 

Warto spojrzeć na udziały rynkowe w segmencie premium. Poza L’Oreal rynek jest bardzo rozdrobniony. W przypadku kosmetyków premium do pielęgnacji skóry udział marek należących do L’Oreal wyniósł w 2020 roku 41%. Dr Irena Eris jest marką niszową o stosunkowo niewielkim udziale rynkowym w segmencie premium.

 

Kosmetyki masowe

Są to zwykłe kosmetyki, które są przeznaczane do zwykłego odbiorcy. Oznacza to, że próg cenowy jest znacznie niższy niż w przypadku produktów premium. Najważniejszym kanałem sprzedaży są drogerie, które w 2021 roku odpowiadały za 90% sprzedaży (kanał stacjonarny i online).Obecnie trwa trend przechodzenia do zakupów online, nadal jednak dużą rolę odgrywa stacjonarna sieć sprzedaży. Wśród sieci drogerii można wymienić m.in. Rossmann, Hebe, Super-Pharm.

 

W 2021 r. najpopularniejszymi kosmetykami do pielęgnacji twarzy były produkty takich marek jak:

  • L’Oreal,
  • Bielenda,
  • Lirene,
  • Nivea,
  • Eveline.

 

Te marki odpowiadały za 51% sprzedaży kosmetyków masowych w 2021 roku. Jeśli spojrzymy na produkty do pielęgnacji ciała, to w segmencie masowym największy udział mają:

  • Nivea - 12,4%
  • Eveline - 9,0%
  • Bielenda - 8,2%
  • Lirene - 5,2%
  • Neutrogena - 4,7%

Rynek dermokosmetyków

Według raportu IQVIA z 2023 r. rynek dermokosmetyki ma wartość około 1,2 mld zł. Około jedną trzecią rynku dermokosmetyków stanowią te do pielęgnacji twarzy. Jego wartość jest szacowana na 400 mln zł. Sam rynek rośnie dosyć szybko, około 9,8% rocznie. Kolejnym segmentem są preparaty do pielęgnacji ciała, rynek ten szacowany na 288 mln zł. Z kolei rynek emolientów ma wartość około 214 mln zł. Na rynku dermokosmetyków dominuje sprzedaż stacjonarna. Kanał online odpowiadał za 20,7% całkowitej sprzedaży, jego wartość wynosiła 266,8 mln.

 

Rynek dermokosmetyków jest również rozdrobniony. Żaden z podmiotów nie ma pozycji bezdyskusyjnego lidera. Warto zauważyć, że marki należące do Dr Irena Eris S.A. (Pharmaceris i Emotopic) mają czołowe pozycje na rynku. Co ciekawe większe udziały w rynku mają marki spółki w kanale tradycyjnym (apteki stacjonarne) niż nowoczesnym (apteki online).

 

 

Powyżej widoczna jest sprzedaż na rynku kosmetyków w ciągu pierwszych czterech miesięcy 2023 roku. Liderem jest Vichy ze sprzedażą na poziomie 59,67 mln zł. Na drugim miejscu jest Pharmaceris i Emotopic, które łącznie sprzedają produkty za 59,1 mln zł.

 

Rynek hoteli premium

Grupą docelową dla hoteli premium są osoby dobrze zarabiające, które zarabiają znacznie powyżej średniej krajowej. Oczywiście najważniejszymi klientami są ci bardzo dobrze zarabiający, których zarobki miesięczne przekraczają 20 tys. zł brutto. Takie osoby są skłonne zapłacić wysokie ceny za dobę w hotelu. Są więc konsumentami usług hoteli cztero- oraz pięciogwiazdkowych. W optymistycznym scenariuszu rynek hoteli premium jest szacowany na około 3,8 mld zł.

 

Rynek luksusowych hoteli w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Właściciele prześcigają się w udogodnieniach dla klienta. Coraz częściej pojawiają się także hotele z usługami SPA.

Analiza wyników i sytuacji finansowej

w MLN PLN

2020

2021

2022

I Q 2022

I Q 2023

Przychody ogółem

244,7

297,6

340,2

89,9

111,3

zysk brutto ze sprzedaży

113,6

144,2

150,3

38,6

42,3

zysk operacyjny

13,4

35,5

44,6

14,5

15,5

zysk brutto

8,9

31,2

38,9

13,4

13,4

zysk netto

8,2

26,6

30,9

10,6

10,1

 

marża brutto na sprzedaży

46,42%

48,44%

44,18%

42,94%

38,01%

marża operacyjna

5,48%

11,92%

13,12%

16,13%

13,93%

marża brutto

3,62%

10,47%

11,44%

14,91%

12,04%

marża netto

3,34%

8,93%

9,07%

11,79%

9,07%

źródło: opracowanie własne

Przychody

Jak widać w tabeli powyżej, spółka zwiększa skalę swojego działania. Przychody rosły zarówno w roku 2021 jak i 2022. W 2022 roku przychody całej spółki (segment hotelowy i kosmetyczny) wzrosły o 14,3% r/r. Pod względem nominalnym przychody poprawiły się o 42,6 mln zł.

 

W strukturze geograficznej przychodów dominuje Polska. Poniżej zaprezentowałem strukturę przychodów w 2021 i 2022 roku. W 2022 roku udział sprzedaży w Polsce w przychodach ogółem wzrósł do 77,5%.

 

Źródło: Opracowanie własne

 

Mimo osłabienia złotego w 2022 roku spółka miała problem ze zwiększaniem eksportu. Warto jednak zwrócić uwagę, że 2021 rok był bardzo dobry na rynkach zagranicznych. Może 2022 jest zatem wypadkiem przy pracy.

 

mln PLN

2020

2021

2022

r/r

%

Przychody

244,7

297,6

340,2

+42,6

14,3%

Polska

187,3

220,8

263,5

+42,7

19,3%

UE

18,9

24,4

25,9

+1,6

6,4%

Pozostałe Regiony

38,5

52,4

50,8

-1,6

-3,1%

Źródło: opracowanie własne

Koszty i rentowność

W 2022 roku nastąpił spadek marży brutto ze sprzedaży z poziomu 44,2% do 42,9%. Powodem był znaczny spadek marży brutto ze sprzedaży w segmencie kosmetycznym. Wskaźnik rentowności spadł z poziomu 54,76% do 50,43%. Spadek marży spowodowany był wzrostem kosztów produkcji, których spółka nie potrafiła w całości przerzucić na klientów. W segmencie hotelowym spadek marży brutto na sprzedaży był niewielki i wyniósł 10 punktów bazowych (spadek z 21,76% na 21,66%). Można wywnioskować, że segment hotelowy potrafi bronić swojej marży nawet w trudnym dla rynku 2022 roku.

 

Mimo spadku marży brutto spółka poprawiła rentowność operacyjną. Powodem była kontrola kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu w segmencie kosmetycznym.

 

Źródło: opracowanie własne

 

Warto spojrzeć na strukturę rodzajową kosztów Dr Irena Eris S.A. W 2020 roku koszty rodzajowe wyniosły 234,1 mln zł. Dwa lata później było to już 306,2 mln zł. Oznacza to, że koszty wzrosły o 30,8% w ciągu dwóch lat. Koszty rosły wolniej od przychodów, co pozwoliło na poprawę marży operacyjnej.

 

Źródło: opracowanie własne

 

W 2022 roku w strukturze kosztów najwięcej ważyło zużycie materiałów i energii. Wynika to z tego, że spółka musi nabywać surowce oraz półprodukty, aby wykonać gotowy produkt. W tym roku koszty związane z zużyciem materiałów i energii wyniosły 118,1 mln zł. Oznaczało to wzrost o 25.3% r/r. Powodem był wzrost cen surowców oraz energii elektrycznej. Ta grupa kosztów była względnie stała w stosunku do przychodów w latach 2020 - 2023.

 

Źródło: opracowanie własne

 

Kolejną najważniejszą grupą kosztów były związane z wynagrodzeniem i świadczeniami pracowniczymi. W 2022 roku wspomniane koszty wzrosły r/r o 17,8%. Pod względem nominalnym koszty wzrosły w ciągu roku o 14 mln zł i wyniosły w 2022 roku 92,6 mln zł. Powodem wzrostu kosztów był wzrost zatrudnienia oraz wzrost presji płacowej. W efekcie firma musiała podnieść wynagrodzenie dla pracowników hoteli oraz pracowników związanych z segmentem kosmetycznym. Mimo presji płacowej spółce udało się trzymać tę grupę kosztów pod kontrolą. Widać to na wykresie poniżej, który przedstawia relację kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych do przychodów.

 

Źródło: opracowanie własne

 

Usługi obce stanowią kolejną istotną grupę kosztów rodzajowych. Spółce udało się dokonać znacznego ograniczenia dynamiki wzrostu tej grupy kosztów. W 2022 roku wzrosły one o 5,9% r/r. Oznacza to nominalny wzrost kosztów o 2,2 mln zł. Usługi obce obejmują głównie usługi kontraktowe (organizacja i wsparcie sprzedaży, poszukiwanie nowych klientów). Oprócz tego do tej grupy kosztów zalicza się także transport surowców, opakowań i usługi spedycyjne. Spółce udało się nieco ograniczyć koszty, które wystrzeliły w 2021 roku. Relacja usług obcych do przychodów wyniósł w 2022 roku 11,9%.

 

Źródło: opracowanie własne

 

Ostatnia znacząca grupa kosztów rodzajowych to pozostałe koszty rodzajowe. W 2022 roku ta grupa kosztów spadły o 12,7 mln zł r/r. Oznaczało to spadek tej grupy kosztów o 27,3%. W skład tej grupy kosztów wchodzą wydatki związane z materiałami promocyjnymi, czy reklamą w internecie. Powodem ograniczenia tych wydatków wynikał z planowanej zmiany wizerunku marek masowych. Na wykresie poniżej widać, że ograniczenie tych kosztów spowodowało, że relacja kosztów do przychodów znajduje się na znacznie niższych poziomach niż w latach 2020 - 2021.

 

Źródło: opracowanie własne

Struktura majątku i źródła jego finansowania

W majątku spółki dominują aktywa trwałe. Na koniec 31 marca 2023 roku odpowiadały one za 60,8% aktywów ogółem. W aktywach trwałych dominują rzeczowe aktywa trwałe. W skład tego składnika majątku wchodzą budynki i urządzenia (165 mln zł) czy grunty (25 mln zł).  Rzeczowe aktywa trwałe są wyceniane w cenie kosztu nabycia lub kosztu ich wytworzenia pomniejszonych o amortyzację i odpisy aktualizujące z tytułu utraty wartości.

 

W aktywach obrotowych najważniejszą pozycją są zapasy (83,1 mln) oraz należności (67 mln zł). Jeśli spojrzymy na dane na koniec 2022 roku widać znaczny wzrost zapasów z poziomu 54,6 mln zł do 90,2 mln zł. Spółka z jakiegoś powodu zatowarowała się na koniec roku, co nie było widoczne ani w 2020, ani w 2021 roku.

 

Kolejnym elementem na który warto zwrócić uwagę jest znaczny spadek poziomu gotówki. Na koniec 2021 roku poziom gotówki wynosił 58,8 mln zł. Po roku poziom gotówki spadł do 15,2 mln zł. Powodem spadku poziomu gotówki była m.in. zamrożenie kapitału w zapasach oraz wypłata dywidendy w kwocie 15 mln zł.

 

 

W bilansie, szczególną uwagę warto zwrócić na wzrost poziomu zapasów. W prospekcie informacyjnym znajdują się informacje dodatkowe na temat wiekowania i struktury zapasów. Widać, że w 2022 roku nastąpił wzrost poziomu materiałów, towarów oraz produktów gotowych. Szczególnie mocno wzrósł poziom produktów gotowych. Co ciekawe odpisy nie wzrosły znacząco w 2022 roku. Wzrost poziomu zapasów spowodował, że spółka zamroziła sobie część gotówki w zapasach. Spółka wyjaśniła, że wzrost stanu zapasów wynikał ze zwiększenia stanu surowców i opakowań w związku z niepewnością jaką wywołała wojna na Ukrainie. Kolejnym powodem jest przygotowanie na całkowity relunch marki Lirene, który odbył się na początku 2023 roku. Warto obserwować poziom zapasów w całym 2023 roku. Możliwe, że spółka zatowarowała się, ponieważ spodziewa się znacznego wzrostu sprzedaży.

 

 

Po stronie pasywów przeważają kapitały własne. Na koniec marca 2023 roku kapitał własny finansował 56,6% majątku firmy. W I Q 2023 roku nastąpił wzrost zobowiązań odsetkowych. Krótkoterminowe kredyty i pożyczki wzrosły w ciągu kwartału wzrosły z 17,7 mln zł (31.12.2022) do poziomu 28,3 mln zł. W 2023 roku zobowiązania handlowe wzrosły o 8 mln zł do poziomu 58,6 mln zł.

 

Przepływy operacyjne

mln PLN

2020

2021

2022

przepływy pieniężne z działalności operacyjnej

50,5

42,0

20,2

przepływy z działalności inwestycyjnej

-3,2

-1,0

-27,4

przepływy z działalności finansowej

-23,2

-19,0

-37,3

źródło: opracowanie własne

 

Przepływy pieniężne z działalności operacyjnej spadły w 2022 roku o 51,7% r/r do poziomu 20,2 mln zł. Głównym powodem było zwiększenie stanu zapasów o 34,9 mln zł. W poprzednich dwóch latach spółka generowała od 40 do 50 mln przepływów z działalności operacyjnej.

 

Historycznie spółka nie ma dużych CPAEX-ów związanych z działalnością kosmetyczną. Jednak w 2022 roku i kolejnych latach należy spodziewać się dużych wydatków inwestycyjnych. W 2022 roku CAPEX-em były m.in.:

  • nabycie działki w Piasecznie - 8,4 mln zł,
  • dostosowanie lokalu dla Kosmetycznego Instytutu w Fabryce Norblina - 1,2 mln zł,
  • zakup pompy ciepła - 1 mln zł,
  • nabycie udziałów w Sulphur - 7 mln zł.

 

W kolejnych latach należy spodziewać się wydatków związanych z rozbudową hotelu w Polanicy - Zdrój oraz budową hotelu w Świnoujściu (łączny koszt inwestycji szacowany na 150 mln zł). Oprócz tego spółka będzie chciała dokonać przejęć w najbliższych dwóch latach.

 

Ujemne przepływy pieniężne z działalności finansowej wynikały m.in. z konieczności wypłaty dywidendy w wysokości 15 mln zł. Oprócz tego spółka musiała spłacić odsetki w wysokości 6,4 mln zł oraz płatności z tytułu leasingu w kwocie 15,7 mln zł. Odpływ gotówki został częściowo skompensowany zaciągnięciem nowych kredytów i pożyczek w kwocie 4 mln zł.

Strategia i plany rozwoju

Plany spółki zależą od sukcesu oferty publicznej. Dr Irena Eris S.A. zakłada, że pozyska z IPO około 140 mln zł.

 

Spółka planuje przeznaczyć od 70 mln do 120 mln zł na zakup podmiotów działających w sektorze kosmetycznym w Polsce albo w Europie. Ma to pozwolić na:

  • synergie kosztowe,
  • rozwój oferty produktowej,
  • poprawa marży spółki.

 

Na razie spółka ma “krótką listę” podmiotów, które są potencjalnym celem akwizycyjnym. Jak dotąd, spółka prowadzi wstępne negocjacje z 20 podmiotami. Firma spodziewa się, że do domknięcia przynajmniej jednego przejęcia dojdzie w ciągu najbliższych dwóch lat.

 

Kolejnym celem jest rozwój organiczny poprzez ekspansję na rynkach zagranicznych. Spółka szacuje, że wyda na ten cel od 30 do 80 mln zł. Szczególnie perspektywicznym rynkiem wydaje się Ameryka Północna, czyli jeden z największych rynków kosmetyków premium na świecie. Tak duże środki mają zostać przeznaczone na:

  • zbudowanie infrastruktury i logistyki sprzedaży na nowych rynkach,
  • ekspansje na perspektywicznych rynkach, na których już działa spółka,
  • finansowanie kapitału obrotowego (konieczność większych zapasów i zarządzanie należnościami).

 

Spółka dzięki rozwojowi organicznemu zamierza generować 500 mln zł przychodów w 2025 roku.

Krótkoterminowa strategia

Krótkoterminowym celem dla spółki jest wejście marek Dr Irena Eris, Pharmaceris oraz Emotopic na nowe rynki zagraniczne. Oprócz tego spółka będzie rozbudowywać hotel w Polanicy - Zdrój. Spółka będzie również starała się zwiększyć przychody w przejętej spółce Sulphur. Co więcej, spółka zamierza wprowadzić usprawnienia w działalności operacyjnej. Pomóc mają usprawnienia w działalności produkcyjnej oraz poprawa warunków zakupowych u dostawców. Spółka będzie się starać bardziej efektywnie wydawać środki przeznaczone na marketing.

Długoterminowa strategia

W długim terminie spółka zamierza nadal rozwijać się na rynkach zagranicznych i krajowych. Chce tego dokonać zarówno poprzez wydatki na rozpoznawalność marki jak i rozbudowę sieci dystrybucyjnej. Prawdopodobne będzie także wprowadzanie do oferty nowych produktów, które mają nadążać za potrzebami docelowej grupy klientów. Rozwijana będzie także sprzedaż na najbardziej atrakcyjnych rynkach dla spółki. Spółka uznała, że zamierza na razie koncentrować się na obszarze EU, USA oraz MENA (Bliski Wschód i Afryka Północna).

 

Oprócz tego firma zamierza wybudować hotel w Świnoujściu w dzielnicy Warszów. Hotel ma oferować 110 pokoi, restaurację bar, centrum spa i Kosmetyczny Instytut Dr Irena Eris. Projekt ma kosztować około 150 mln zł. Spółka planuje także ekspansję na rynku hoteli premium na rynku chorwackim, czeskim i słowackim. Oczywiście rozwój będzie zależał od dostępnych przez spółkę środków na realizację inwestycji.

Dywidenda

Spółka zamierza przeznaczać od 40% do 70% skonsolidowanego zysku netto na wypłatę dywidendy. Wielkość wypłacanej dywidendy będzie zależeć od:

  • sytuacji finansowej spółki
  • potrzeb inwestycyjnych wynikających z realizacji strategii spółki
  • okazji na przejęcia na rynku
  • kowenantów finasnowych
  • poziomu zysku netto

 

Spółka swoje strategie dzieli na krótkoterminowe i długoterminowe. Krótkoterminowa trwa od 12 do 24 miesięcy. Z kolei długoterminowa strategia ma horyzont czasowych przekraczający 24 miesiące.

 

Należy zdawać sobie sprawę, że plany inwestycyjne spółki są bardzo duże jak na dostępne środki, gotówkę pozyskaną z emisji akcji oraz zdolności do generowania przez spółkę wolnych przepływów pieniężnych. Z tego powodu jeśli spółka nie będzie chciała się zadłużyć w celu sfinansowania inwestycji, należy spodziewać się niskiej dywidendy w najbliższych latach.

Wybrane czynniki ryzyka

Jednym z największych ryzyk, na jakie narażona jest spółka, to możliwość utraty reputacji przez najważniejsze marki należące do firmy. Utrzymanie dobrej reputacji jest szczególnie ważne dla marki Dr Irena Eris. Wynika to z tego, że jest to marka premium. Takie postrzeganie produktów spółki przez klientów pozwala sprzedawać kosmetyki po wysokiej cenie. To pozwala wygenerować wyższą marżę operacyjną ze sprzedaży produktów. Jeśli marka przestanie być postrzegana jako premium, firma będzie musiała obniżyć ceny. To odbije się na rentowności spółki.

 

Spółka może także nie wytworzyć wartości dla akcjonariuszy w wyniku nieudanego przejęcia. Jeśli przejęta firma zostanie kupiona po zbyt wysokiej cenie, to stopa zwrotu z inwestycji może być niższa niż zakładana w momencie sporządzania prospektu. To może spowodować wolniejszy wzrost w innych obszarach firmy (zasoby będą niewłaściwie ulokowane i zamrożone na nieudanej inwestycji).

 

Spółka może nie zrealizować planów ekspansji zagranicznej. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji stopa wzrostu przychodów i zysków znacząco się obniży. Wynikać to będzie z tego, że sam polski rynek kosmetyków i dermokosmetyków będzie rósł w jednocyfrowym tempie. To oznacza, że dwucyfrowe tempo wzrostu przychodów będzie niemożliwe bez zwiększenia udziałów rynkowych w Polsce (co będzie trudne).

 

Kolejnym potencjalnym ryzykiem, jakie widzi spółka, jest niezrealizowanie planów w sprawie projektu hotelu w Świnoujściu. Może to być spowodowane wyższymi od zakładanych kosztami budowy, albo słabszym zapełnieniu hotelu po jego otwarciu. Może to obniżyć rentowność segmentu usług hotelowych.

 

Firma cały czas musi wprowadzać nowe produkty, ponieważ cykl życia kosmetyków premium i dermokosmetyków wynosi około 10 lat. W segmencie masowym cykl życia jest jeszcze krótszy i wynosi 2-3 lata. Oznacza to, że firma nieustannie musi odświeżać swoją ofertę produktów. Takie działanie wiąże się z ryzykiem nieprzyjęcia nowych formuł przez rynek.

Podsumowanie raportu

Przed nami z pewnością debiut ciekawej spółki. Na GPW brakuje firm z branży dóbr luksusowych. Dr Irena Eris S.A. to dojrzała spółka o ugruntowanej pozycji rynkowej. Sztandarowa marka Dr Irena Eris jest rozpoznawalna w Polsce i zaczyna zdobywać uznanie nawet na dojrzałych rynkach Zachodniej Europy. Warto podkreślić, że spółka działa zarówno w segmencie masowym, premium, dermokosmetyków i kosmetyków na bazie składników zdrowotnych (m.in. borowiny). Oprócz tego znacznym źródłem przychodów jest działalność hotelowa.

 

Na razie w sprzedaży dominuje rynek polski, jednak jeśli spółka chce dowieść prognozy wzrostu przychodów (500 mln w 2025 roku), to musi zwiększyć obecność na zagranicznych rynkach. Potencjał do wzrostu jest spory, ponieważ firma nie ma zbyt dużej sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Australii oraz dynamicznie rozwijających się krajach Azji (m.in. Chiny).

 

Spółka mówi o przeznaczeniu bardzo dużych środków na rozwój swojego biznesu. W wersji najbardziej optymistycznej analizowana firma chce przeznaczyć 350 mln zł na akwizycję (120 mln zł), budowę hotelu (150 mln zł) oraz zwiększenie udziałów rynkowych w organiczny sposób (80 mln zł). Biorąc pod uwagę chęć wypłacania dywidendy (od 40% do 70% zysku netto) pojawia się pytanie jak spółka chce sfinansować wszystkie przedsięwzięcia. Hotel w Świnoujściu ma zostać wybudowany do 2027 roku. Z kolei akwizycja ma zostać przeprowadzona w ciągu najbliższych dwóch lat. Możliwe, że spółka będzie finansowała część inwestycji za pomocą finansowania zewnętrznego. Obecnie spółka posiada niewielki dług netto. Zastanawiająca jest decyzja o wypłacie dywidendy (15 mln zł), która uszczupliła środki spółki na dalsze inwestycje.

 

Przy cenie maksymalnej na poziomie 12,8 zł za akcję wycena spółki będzie sięgać 597 mln zł ( 46,67 mln akcji * 12,8 zł). Daje to wartość wskaźnika C/Z na poziomie 19,3. Wycena nie jest skromna. Oczywiście porównując do większych konkurentów, mnożnik C/Z jest zdecydowanie niższy. Beiersdorf (właściciel m.in. marki Nivea) jest obecnie wyceniany na 36-krotność zysku. Z kolei L’Oreal na 38-krotność zysku netto. Oczywiście spółki mają nieco inne modele biznesowe (m.in. polska spółka posiada sieć hoteli luksusowych o zupełnie innej marżowości niż biznes kosmetyczny).

 

 

Dr Irena Eris S.A.

L’Oreal

Beiersdorf

Estee Lauder

Coty

Shiseido Company

marża operacyjna 22’

13,1%

19,5%

13,6%

20,0%

5,3%

4,4%

przychody 22’/21’

+14,3%

+18,5%

+15,4%

+9,4%

+14,6%

+3,1%

EPS 22’/21’

+16,1%

+29,2%

+18,3%

-15,9%

N/A

-19,4%

P/E 22’

19,3

37,7

36,2

29,1

174,5

78,8

źródło: opracowanie własne

 

Obecna wycena spółki dyskontuje już sporą część przyszłych wzrostów spółki. Należy pamiętać, że plany ekspansji zagranicznej nie są takie proste. Ostrzeżeniem jest 2022 rok i spowolnienie sprzedaży na rynkach eksportowych mimo osłabiającego się złotego. Spółka prognozuje, że do 2025 roku zamierza osiągnąć przychody na poziomie 500 mln zł.

 

Zastrzeżenie
Treść powyższego materiału analitycznego jest wyłącznie subiektywną opinią autora i nie stanowi „rekomendacji inwestycyjnej” w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1 pkt 35) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz.U.UE.L.2014.173.1 z dnia 2014.06.12) ani „informacji rekomendującej” w rozumieniu ww. przepisów, jak również nie stanowi jakiejkolwiek oferty instrumentów finansowych. Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych oraz autor nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie lektury treści publikowanych w ramach niniejszego projektu. Należy pamiętać, że informacje i badania oparte o historyczne dane lub wyniki nie gwarantują zysków w przyszłości.

Autor artykułu

 

Aleksander Borzęcki, Analityk rynku akcji SII Aleksander Borzęcki, Analityk rynku akcji SII

Zwolennik inwestowania w wartość. Przez kilka lat zatrudniony w funduszu inwestycyjnym na stanowisku Analityka Inwestycyjnego. Uważa, że przy inwestowaniu nie należy kierować się emocjami, tylko zdrowym rozsądkiem. Pasjonat piłki nożnej i rynków finansowych.

 

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie