Chat with us, powered by LiveChat

Relacja z czatu Unimot. „Nasz łańcuch dostaw jest zdywersyfikowany”

Skomentuj artykuł

Wśród tematów jakie poruszono podczas czatu inwestorskiego Grupy Unimot, zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych były m.in.  wyniki spółki za 2022 rok, przejęcie Lotos Terminale, inwestycje w OZE, rozwój sieci stacji paliw Avia oraz dywidenda. Na pytania inwestorów odpowiadali: Adam Sikorski, Prezes Zarządu Unimot S.A. oraz Robert Brzozowski, Wiceprezes Zarządu ds. Handlowych Unimot S.A.

 

Omawiając wyniki, zarząd Unimot stwierdził, że w ubiegłym roku najmocniej spółkę obciążyły koszty związane z transakcją Lotos Terminale, pomocą humanitarną oraz rezerwą na premie.

 

W tym kontekście pytano również o koszty działalności, które w 2022 roku rosły niewspółmiernie do przychodów.

 

- Nie należy wprost porównywać kosztów z lat 2021 i 2022. W ubiegłym roku mieliśmy dużo kosztów jednorazowych. Wyzwania logistyczne zmuszały do akceptowania zwiększonego poziomu kosztów, co było rekompensowane rekordową marżą. Spółka cały czas prowadzi rygorystyczną politykę kosztową - wyjaśnił Unimot.

 

Pytano o możliwość powtórzenia wyników za 2022 rok, w 2023 roku.

 

- Poprzeczka jest bardzo wysoko. Liczymy, że w dłuższej perspektywie nie będzie to jednorazowy sukces - podano podczas czatu.

 

Z kolei na pytanie dotyczące prognoz odpowiedziano krótko: Prognoz na razie nie będzie.

 

Odpowiadając na kolejne pytanie dodano, że wyniki pierwszego kwartału są dla zarządu satysfakcjonujące, a nowo zakupione biznesy (Lotos terminale, olavion, węgiel), będą kontrybuować już w tym roku.

Lotos Terminale

Transakcję przejęcia Lotos Terminale przedstawiciele Unimot ocenili pozytywnie. Dodano również, że została ona zakończona w 100 procentach.

Sieć stacji paliw Avia

Kolejnym tematem czatu był rozwój sieci stacji paliw Avia. Pod tym kątem pytano o przejęcia oraz ewentualną ekspansję w Ukrainie, na co przedstawiciele spółki odpowiedzieli: Przyglądamy się niektórym sieciom.

 

- Wyniki finansowe segmentu są satysfakcjonujące. Pewnie przyrost liczby stacji mógłby być szybszy, ale chcemy inwestować w dobre obiekty - skomentowali rozwój sieci przedstawiciele zarządu spółki Unimot.

 

Jeden z inwestorów odwołał się również do strategii spółki, według której do końca 2023 roku sieć Avia powinna liczyć do 200 stacji paliw.

 

- Ten cel został skorygowany do 150 obiektów - podano podczas czatu.

 

Odpowiadając na kolejne pytanie przedstawiciele Unimotu podali również, że w przyszłości w sieci stacji paliw Avia, planowane jest uruchomienie programu lojalnościowego dla klientów detalicznych, na wzór innych sieci stacji paliw.

 

Sieć stacji paliw Avia udostępnia również płatności za paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze. W związku z tym pytano o bezpieczeństwo takich transakcji.

 

- Za bezpieczeństwo odpowiada nasz partner Spark. Jesteśmy przekonani, że stosują wysokie standardy, są oficjalnym partnerem Ministerstwa Finansów (opłaty autostradowe e-TOLL) - poinformował zarząd.

Technologia wodorowa

- Czy planujecie Państwo w najbliższym czasie szybki rozwój technologii wodorowej czy to raczej pieśń przyszłości? - pytał jeden z inwestorów. 

 

- Nie myślimy, że będzie to szybki rozwój, ale na pewno należy to traktować jako technologię przyszłości i chcemy być również obecni w tym obszarze - odpowiedziano.

 

- Nasi partnerzy z AVIA Szwajcaria już to robią i możemy skorzystać z ich doświadczeń - dodano.

Avia Solar

- W 2020 roku Unimot wszedł na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. Jak obecnie wygląda działalność spółki w tej kwestii? - pytali inwestorzy podczas czatu.

 

- Spółka się rozwija w zmienionym modelu biznesowym - większe instalacje dla biznesu. Jesteśmy zadowoleni z perspektyw - wyjaśnił zarząd Unimot.

Segment asfaltowy

Pytano także o wykorzystywanie mocy produkcyjnych w zakresie produkcji asfaltów.

 

- Dopiero wchodzimy w sezon, a segment charakteryzuje się sezonowością - podano.

Rynek paliwowy

Pytano także o łańcuch dostaw ON spółki po 5 lutego bieżącego roku.

 

- Po 5 lutego nie sprowadzamy ON z Rosji. Nasz łańcuch dostaw jest zdywersyfikowany. Wykorzystujemy terminal w Danii, w tym tygodniu sprowadziliśmy olej napędowy z Dalekiego Wschodu. Planujemy dalsze dostawy z wykorzystaniem tego terminala. Import ON z USA będzie rozwijany. Mamy zakontraktowane kolejne dostawy - wyjaśnił Unimot.

 

Podczas czatu pojawiła się również kwestia fuzji Orlen-Lotos, pojawienie się na rynku hurtu paliw spółki Saudi Aramco oraz wpływu tych czynników na funkcjonowanie rynku hurtowego lub biznesu ON w Unimot.

 

- Saudi Aramco częściowo zastąpiło Lotos. Na dzień dzisiejszy nie ma to bardzo dużego wpływu na funkcjonowanie rynku - wyjaśnili członkowie zarządu.

 

Dodatkowo, na temat sankcji na rosyjskie paliwa oraz ich wpływu na polski i europejski rynek paliw podno: Nie widzimy problemu z dostępnością produktów, więc wpływ jest neutralny. Sankcje na LPG - przewidujemy, że do końca roku zostaną wprowadzone na poziomie europejskim.

 

W przypadku embarga na LPG z Rosji, Unimot widzi szansę w zwiększeniu importu benzyny. Wyzwaniem jest jednak logistyka morska.

Strategia Unimot

W kwestii strategii dla nowych aktywów logistycznych, Unimot opublikuje dokument w maju.

 

Na pytanie o wpływ działalności Unimot na środowisko poinformowano, że niebawem opublikujemy raport ESG za 2022 rok.

 

Oprócz tego, ogólna strategia dla spółki, zostaine opublikowana do końca roku.

OZE

Kolejnym tematem były odnawialne źródła energii. Na temat tych inwestycji podano: Tak, nie tylko myślimy, ale już podejmujemy realne działania w zakresie OZE. Zainwestowaliśmy w zwiększenie mocy produkcyjnej linii paneli fotowoltaicznych w Sędziszowie do 45 MW rocznie (skok z 15 MW). Interesujemy się również ładowarkami.

 

Dodatkowo na stacjach Avia, spółka wytwarza energię elektryczną na własne potrzeby poprzez instalacje fotowoltaiczne. 

 

Pytano także o kwotę inwestycji na 2023 rok.

 

- Nie mamy zamkniętego budżetu inwestycji na 2023 rok. Jest to związane z przejęciem nowych aktywów - podał zarząd Unimot.

Unimot Klub+

W kwestii rozwoju programu Unimot Klub+, firma jest otwarta na sugestie inwestorów. Na pytanie o jego rozwój podano: Od początku roku zanotowaliśmy ok. 20-procentowy przyrost członków w Unimot Klub+. Nie podajemy dokładnej liczby klubowiczów, ale liczymy ich w setkach. Każdy nowy członek jest dla nas bardzo ważny. Klubowicze mogą korzystać ze stałych benefitów i takich oferowanych ad-hoc, np. na 2-lecie Klubu proponowaliśmy zniżkę na paliwo na stacjach AVIA w wysokości 2 zł/litr.

Dywidenda

- Unimot nie wypłacił dywidendy z zysku wypracowanego w 2021 roku. W tym roku, z zysku za 2022 rok, zarząd rekomendował wypłatę dywidendy wysokości 13,69 zł na akcję. Czy jest to rozsądne działanie z punktu widzenia prowadzonych inwestycji? - pytano.

 

- Jest to część naszej długoterminowej strategii. W 2021 roku nie wypłacaliśmy dywidendy ze względu na warunki finansowania narzucone przez banki przy transakcji przejęcia aktywów Lotos Terminale - wyjaśniono podczas czatu.

 

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie