Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.

Omówienie wyników H1 2022 grupy Orange Polska

Temat czatu: Omówienie wyników H1 2022 grupy Orange Polska

Data: poniedziałek, 26 września, godz. 10:00

 

Orange

 

Na pytania inwestorów odpowiedział:

 

Jacek Kunicki, CFO

Jacek Kunicki, CFO

Urodzony w 1979r., jest związany z Orange Polska od 2003 r. W tym czasie pełnił różne funkcje menedżerskie o rosnącym zakresie odpowiedzialności w obszarze finansów, w tym funkcję Dyrektora Relacji Inwestorskich w latach 2010-2014 oraz Dyrektora Kontrolingu Grupy Orange Polska od roku 2014. Od 31 marca 2020 r. pełni funkcję CFO jako Dyrektor Wykonawczy ds. Finansów, a od 21 lipca 2020 jako Członek Zarządu ds. Finansów.

 

Jacek Kunicki zasiada w radach nadzorczych spółek BlueSoft, Integrated Solutions, Światłowód Inwestycje, NetWorkS! oraz TP Teltech (wchodzących w skład Grupy Orange Polska).Przed dołączeniem do zespołu Orange pracował w finansach operatora telekomunikacyjnego Energis Polska. Jest absolwentem Wyższej Szkoły Zarządzania w Warszawie. Posiada tytuł MBA z Oxford Brookes University.

Najważniejsze informacje o Spółce:

Orange Polska S.A. jest wiodącym dostawcą usług telekomunikacyjnych w Polsce działającym we wszystkich segmentach tego rynku. Firma jest w unikalnym punkcie w swojej historii. Po zakończonej sukcesem poprzedniej strategii, która zatrzymała wieloletnie spadki wyników, z nową strategią .Grow operator wchodzi w fazę wzrostów opartych na zdrowych fundamentach. Firma przeszła wielką transformację z monopolisty działającego w oparciu o technologie miedziowe do nowoczesnego telekomu bazującego na światłowodzie i usługach mobilnych. Główne filary strategii komercyjnej to konwergencja i ekspozycja na szybko rosnący rynek usług informatycznych. Ponieważ oferowane usługi są kluczowe dla klientów, profil działalności jest odporny na spowolnienie gospodarcze. Jednocześnie rynek telekomunikacyjny, poprzez wciąż niską penetrację światłowodów i niskie poziomy cen w porównaniu z UE, posiada duży potencjał wzrostu. Spółka w tym roku wróciła do wypłat dywidend, których polityka jest oparta o przyszłe wyniki finansowe i poziom dźwigni finansowej.

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Jacek Kunicki: Dzień dobry, witam wszystkich serdecznie. Nazywam się Jacek Kunicki i w zarządzie Orange Polska odpowiadam za finanse. Zapraszam do zadawania pytań.

 

Szczepan Łukasik: Spółka skutecznie przechodzi transformację redukując od lat udział telefonii stacjonarnej w przychodach. Na jakie kierunki rozwoju Orange Polska stawia obecnie?

 

Jacek Kunicki: Strategia komercyjna opiera się od kilku lat na tych samych filarach. Przede wszystkim konwergencja czyli sprzedaż pakietów usług mobilnych i stacjonarnych pod marką Orange Love. Driverem tego jest szybko rosnący zasięg sieci światłowodowej – to już jest ponad 6.5 miliona gospodarstw. Mamy ponad 1.5 miliona klientów konwergentnych z których średni miesięczny przychód przekracza 110zł (bez VAT). Na rynku klientów biznesowych stawiamy na silne synergie nowoczesnych usług telko z usługami informatycznymi. Jesteśmy w gronie największych spółek IT w Polsce z przychodami rocznymi powyżej 1 mld zł

 

Arczi: Jaką część przychodów grupy stanowi marka nju mobile?

 

Jacek Kunicki: Udział Nju Mobile jest bardzo niewielki. Liczba usług razem prepaid i postpaid pod tą marką to ok 1,2 miliona, w porównaniu do ponad 14 milionów głosowych kart SIM obsługiwanych w sieci Orange Polska. Adresujemy nią głównie potrzeby klientów bardziej wrażliwych cenowo. Jesteśmy w trakcie testowania usługi sprzedaży światłowodów pod tą marką.

 

Waldemar K.: Jak odniesie się Pan do sprawy wszczętego przez UOKiK postępowania dotyczącego niezasadnego pobierania opłat za połączenia z infolinią oraz za diagnozę?

 

Jacek Kunicki: Będziemy dokładnie analizować zastrzeżenia UOKiK. Wielu innych przedsiębiorców również pobiera opłaty w analogicznych sytuacjach. Jesteśmy gotowi na dialog z urzędem oraz znalezienie rozwiązania dobrego dla klientów i firmy.

 

Bartek: Czy spółka planuje podniesienie opłat abonamentowych?

 

Jacek Kunicki: Strategia wartości jak my to nazywamy czyli walka o wyższy przychód od klienta jest na czubie naszej strategii. Jest to absolutnie kluczowe w obecnej sytuacji wysokiej inflacji. Przypomnę że jako pierwsi na rynku polskim podnieśliśmy ceny usług w roku 2019 i od tego czasu konsekwentnie trzymamy się tej strategii. Wymienię tylko kluczowe działania podjęte do tej pory w tym roku: wprowadzenie klauzul inflacyjnych (będziemy mogli ich użyć od 2023 roku), podniesienie taryf mobilnych dla klientów biznesowych oraz zmiany w cenniku pakietu Orange Love Standard wprowadzone w tym miesiącu. Oczywiście są to podwyżki w formule więcej za więcej – czyli dajemy klientowi dodatkowe benefity np. w postaci większych pakietów danych czy bogatszego kontentu TV. Pamiętajmy że podwyżki dotyczą nie bazy klientów tylko nowo podpisywanych kontraktów.

 

Maciej G.: Jaki procent przychodów stanowiła w pierwszym półroczu 2022 roku telefonia stacjonarna?

 

Jacek Kunicki: Było to już tylko 5% przychodów.

 

Paulina: W jaki sposób spółka zamierza zoptymalizować rosnące ceny energii elektrycznej?

 

Jacek Kunicki: Po pierwsze, redukując zużycie energii - zużywaną przez sieć telekomunikacyjną, centra przetwarzania danych oraz nasze biura. Po drugie, poprzez zakup energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, które są dużo tańsze od energii na rynku, a także realizują nasze zobowiązania klimatyczne.

 

Łukasz: W pierwszym półroczu 2022 roku zysk netto Orange Polska wzrósł o 137 procent. Jakie czynniki odpowiadają za tą korzystną zmianę?

 

Jacek Kunicki: Cieszymy się bardzo że wzrosty przychodów i zysku EBITDA przekładają się również na wzrost zysku netto. EBITDA urosła o prawie 4%, co mocno przekłada się na zysk netto. Dodatkowo na wzrost wyniku netto przełożyła się niższa amortyzacja (dzięki bardziej efektywnemu wykorzystywaniu istniejących aktywów) oraz wyższe zyski ze sprzedaży nieruchomości, czyli naszej działalności transformacyjnej.

 

Marek Grzelczyk: Mimo imponującego wzrostu zysku netto w pierwszym półroczu, przychody grupy w tym samym okresie poszły w górę zaledwie o 1,9 procent. Z czego wynika ta różnica?

 

Jacek Kunicki: Zysk netto wzrósł dzięki 3 czynnikom; rosnącym przychodom, poprawiającej się efektywności kosztowej, oraz dzięki malejącym kosztom amortyzacji, która wynika z lepszego wykorzystania istniejących aktywów. Dlatego udało się nam wypracować tak dobry wzrost zysku.

 

serek: Jakie czynniki wywołały zmianę prognozy przychodów w 2022 roku?

 

Jacek Kunicki: Przede wszystkim 2 czynniki: bardzo dobre przychody z podstawowych usług telko które w 1P wzrosły o 7% oraz wybitnie dobre, lepsze od naszych wcześniejszych oczekiwań, przychody z usług IT i informatycznych które wzrosły aż o 26%. Lepiej sobie radziliśmy na rynku.

 

Arnold: Orange Polska podpisał z Columbus Energy umowę na montaż i dzierżawę instalacji fotowoltaicznej na dachu Warsaw Data Hub w Łazach. Czy planowane są kolejne tego typu inwestycje?

 

Jacek Kunicki: Rozważamy korzystanie z fotowoltaiki wszędzie tam, gdzie powierzchnia naszych nieruchomości oraz przewidywana długość ich użytkowania daje dobre perspektywy na zwrot z inwestycji w instalacje paneli. Myślę że data Hub nie jest ostatnią tego typu inicjatywą

 

rekin: Jak sytuacja geopolityczna, w szczególności ta dotycząca Ukrainy wpłynęła na Waszą działalność w pierwszym półroczu tego roku?

 

Jacek Kunicki: Byliśmy bardzo aktywni pomagając osobom które były zmuszone uciekać z Ukrainy przed wojną przygotowując specjalne oferty, goszcząc gości z Ukrainy w naszych ośrodkach oraz organizując wiele innych form pomocy. Część osób z Ukrainy widać że została z nami na dłużej i przeszła z darmowych ofert promocyjnych na oferty płatne co przekłada się na nasze przychody.

 

Verym: Na jakim etapie jest rozwój sieci 5G?

 

Jacek Kunicki: Z niecierpliwością czekamy na rozpisanie aukcji na częstotliwości pasma C - to kluczowe wydarzenie dla dynamicznego rozwoju 5G i umożliwi całemu rynkowi telekomunikacyjnemu dalszy rozwój.

 

Czarek: Jak w drugiej połowie 2022 roku będzie wyglądała sfera kosztowa spółki?

 

Jacek Kunicki: Kluczowym wyzwaniem dla całego 2022 są koszty energii elektrycznej i tutaj 2P roku nie jest wyjątkiem. Szybujące ceny energii wywierają dużą presję na naszą bazę kosztową; w 1 połowie roku koszty te wzrosły o 100m zł i także w 2 połowie roku jest to kluczowe wyzwanie kosztowe. Mitygujemy je za pomocą oszczędności kosztowych w innych miejscach, oraz dzięki coraz większej marży wynikającej z wyższych przychodów. Na przyszłość planujemy ograniczyć te wydatki dzięki coraz większym zakupom energii ze źródeł odnawialnych.

 

Jarosław Mróz: Spółka poważnie podchodzi do kwestii ekologicznych. Jakie działania z tym związane Orange Polska obecnie prowadzi?

 

Jacek Kunicki: Kwestie ekologicznie, lub szerzej odpowiedzialności społecznej, są u nas bardzo wysoko w hierarchii priorytetów od wielu lat. Stanowią jeden z czterech filarów naszej strategii .Grow. Jako chyba jedyna spółka notowana w Polsce mamy dedykowaną osobę w spółce odpowiedzialną za nasz wpływ na klimat. Mamy cel żeby zmniejszyć nasze emisje CO2 o 65% do 2025 roku (względem roku 2015). Głównie poprzez zakupy energii ze źródeł odnawialnych. Jesteśmy w połowie tej drogi, jesteśmy bardzo aktywni na tym polu.

 

Patrycja I.: Czy w okresie post-covidowym odnotowano wzrost segmentu internetu mobilnego?

 

Jacek Kunicki: Cały czas obserwujemy wzrostu w usługach dostępu do internetu - zarówno stacjonarnego jak i poprzez tablety czy smartfony. Dotyczy tym zarówno liczby użytkowników jak i transmisji danych przez przeciętnego użytkownika. Pandemia przyspieszyła proces cyfryzacji i jest to już stałe zjawisko od którego nie ma odwrotu.

 

Bogdan: Czy Orange Polska spodziewa się w Polsce recesji? Jeżeli tak to kiedy miałaby ona nastąpić?

 

Jacek Kunicki: Uważnie obserwujemy otoczenie makroekonomiczne i jego wpływ na naszych klientów. W 1 półroczu nie widzieliśmy żeby nasi klienci je odczuwali. Popyt na nasze usługi był bardzo dobry. Podobna sytuacja utrzymywała się latem. Zobaczymy jak będzie wyglądała końcówka roku. Nasze usługi są kluczowe dla naszych klientów więc sądzimy że nasz model biznesowy jest relatywnie odporny na spowolnienie gospodarcze.

 

Dywidendowiec: W tym roku spółka pierwszy raz od 2016 roku wypłaciła akcjonariuszom dywidendę. Czy jest to początek stabilniejszego trendu w tym zakresie?

 

Jacek Kunicki: Tak. Ogłaszając strategię .Grow na lata 2021-2024 wskazaliśmy że 25gr/akcję jest bazowym poziomem dywidendy na ten okres, oraz że dalsze decyzje co do dywidendy będziemy podejmować co rok, w oparciu o średnioterminowe perspektywy rozwoju wyników finansowych oraz poziomu zadłużenia

 

Olek: Jakie korzyści przyniesie spółce połączenie z TP Teletech?

 

Jacek Kunicki: Uproszczenie struktur zarządzania i procesów biznesowych i idący za tym wzrost efektywności operacyjnej Grupy

 

Tymo: Jaka na koniec pierwszej połowy 2022 roku była struktura zadłużenia spółki? Czy doskwierają firmie wysokie stopy procentowe?

 

Jacek Kunicki: Mamy niski poziom zadłużenia; na koniec 1 półrocza dług netto wyniósł 3.5mld zł czyli 1.2x EBITDAaL. Jesteśmy w 90% zabezpieczeni przed ryzykiem stóp procentowych do polowy 2024roku, wiec obecne wysokie stopy nie są dla nas problemem jeśli chodzi o obsługę długu.

 

Hub: Który segment działalności Orange Polska może w drugim półroczu rosnąć najszybciej?

 

Jacek Kunicki: Przede wszystkim liczymy na dalszy dobry wzrost naszych podstawowych usług telco które odpowiadają za największą część generowanej przez nas marży. Na razie popyt klientów dopisuje. Zobaczymy jak sobie poradzą usługi IT i integratorskie które w 1P wygenerowały wybitnie wysokie wzrosty. Na pewno lepsza niż w 1P będzie ewolucja r/r przychodów z hurtu, ponieważ cięcia stawek za zakończenie rozmów weszły w drugiej połowie 2021.

 

Romanowicz: W jakim tempie spadała w pierwszym półroczu 2022 roku liczba aktywnych umów na korzystanie z telefonii stacjonarnej?

 

Jacek Kunicki: Spadek przychodów w 1P z telefonii stacjonarnej to 15%. W znaczącej części wynikało to ze spadku liczby klientów który utrzymuje się na stabilnym poziomie. Jest to trend strukturalny, ponieważ są to usługi schyłkowe

 

Jurek: Jakiego tempa wygaszania telefonii stacjonarnej spółka spodziewa się w drugim półroczu 2022 roku i w kolejnych latach?

 

Jacek Kunicki: Od lat obserwujemy spadek przychodów z telefonii stacjonarnej w okolicach 14-16% rocznie i nie sądzę aby ten trend miał się znacząco zmienić w przyszłości. To co ważne, to że jesteśmy w stanie generować wzrosty przychodów w innych kluczowych liniach produktów - konwergencji, usług mobilnych, dostępie do internetu i usługach ICT - które z nawiązką nadrabiają straty po telefonii stacjonarnej. To usługi nowoczesne, na które stale rośnie popyt na rynku i one dają nam dobre perspektywy na przyszłość

 

Gostek: Jakiej wysokości nakłady inwestycyjne są przewidziane na drugą połowę tego roku?

 

Jacek Kunicki: Nasza prognoza ekonomicznych nakładów inwestycyjnych na cały rok to przedział 1,7-1,9 mld zł. W 1P roku wyniosły one tylko ok 600 milionów więc w 2 połowie oczekujemy przyspieszenia. Często jest tak, że inwestycje kumulują się pod koniec roku. Sądzimy że zamkniemy rok znacznie bliżej dolnej części przedziału prognozy.

 

Fifi: Jakie zmiany w Orange Polska nastąpiły w wyniku wystąpienia i przejścia przez epidemię COVID-19?

 

Jacek Kunicki: Ogromne. Po pierwsze w trakcje pandemii przeszliśmy w tryb pracy zdalnej - i nie wrócimy do biur na 100% czasu. Obecnie pracujemy 2 dni z biura i 3 dni z domu i to daje naszym pracownikom docenianą elastyczność a nam umożliwiło optymalizację przestrzeni biurowej. Po drugie, okres pandemii jeszcze bardziej uwidocznił wagę cyfryzacji, którą realizujemy w wielu sferach; od sprzedaży i obsługi klienta - gdzie wydzieliliśmy osobną jednostkę Digital - przez możliwość zdalnej realizacji procesów w sieci telekomunikacyjnej (np. wykrywania usterek), po cyfryzację procesów wewnątrz firmy, niezbędnych do pracy zdalnej.

 

Monika: Jakie kluczowe inwestycje Orange Polska zamierza realizować w kolejnych latach?

 

Jacek Kunicki: Struktura naszych nakładów inwestycyjnych podlega transformacji. W poprzednich latach ok 1/3 przypadała na budowę sieci światłowodowej. Obecnie rozszerzamy zasięg światłowodów głównie poprzez partnerstwa hurtowe, głównie ze spółką Światłowód-Inwestycje, w której mamy 50% udziałów. Natomiast nasz capex będzie miał dużo większy udział inwestycji w sieć mobilną - z 2 powodów. Po pierwsze, budowa sieci 5G, mamy nadzieję na jak najszybsze ogłoszenie aukcji na pasmo dla tej technologii. Po drugie, odnowienie mobilnej sieci dostępowej, które ostatnio robiliśmy ponad dekadę temu. Te projekty mają dużo synergii. Prognozujemy że w horyzoncie naszej strategii, do 2024, wielkość naszych inwestycji netto będzie średniorocznie w przedziale 1,7-1,9 mld zł, czyli tyle samo co w kilku poprzednich latach.

 

Adrian: Czy "starzy" klienci mają zagwarantowane przedłużenie umowy po "starym cenniku", czy w przypadku wygaśnięcia abonamentu będą przechodzić na nowe, wyższe ceny?

 

Jacek Kunicki: Przedłużanie umowy to przede wszystkim dobry czas na upewnienie się, że wybieramy pakiet, który spełni nasze oczekiwania na przyszłość. Widzimy że klienci konsumują i potrzebują coraz większych pakietów; danych, kanałów telewizyjnych oraz coraz większej prędkości dostępu do internetu. Wszystko to oferujemy klientom przy przedłużaniu umów i zazwyczaj cena jednostkowa tego, co klienci kupują (np. 1 megabit danych) jest niższa niż w poprzednim kontrakcie. Retencja odbywa się zgodnie z obowiązującym w danym momencie cennikiem dla aktualnych w danym momencie pakietów.

 

Adrian: Czy branża może być w jakimś istotnym stopniu odporna na spowolnienie gospodarcze, kryzys?

 

Jacek Kunicki: Łączność telekomunikacyjna w dzisiejszych czasach jest absolutnie kluczowa dla klientów indywidualnych, biznesowych oraz całej gospodarki. Więc sądzimy, że nasz model biznesowy jest relatywnie odporny na spowolnienie gospodarcze. Dodatkowo ceny tych usług które są znacznie niższe niż w UE ważą relatywnie mało w budżetach. Jeśli chodzi o działalność w zakresie usług IT to wiele projektów które realizujemy pozwala naszym klientom zmniejszać koszty i podnosić efektywność więc liczymy że tutaj również popyt będzie dopisywał

 

Bartłomiej: Na jakich usługach Grupa zarabia najwięcej? Które usługi mogą rosnąc najbardziej dynamicznie w kolejnych okresach?

 

Jacek Kunicki: Najważniejsze są dla nas kluczowe usługi telekomunikacyjne; dostęp do internetu (głównie światłowód), telefonia komórkowa oraz konwergencja, będąca połączeniem dostępu do internetu, telefonii komórkowej i pakietów telewizyjnych. To podstawowe usługi Orange Polska i to one generują większość naszego zysku. Są to nowoczesne usługi, wspierające klientów w coraz bardziej cyfrowym świecie i widzimy na nie silny dobry popyt - zarówno jeśli chodzi o liczbę użytkowników jak i potrzeby przeciętnego klienta.

 

Bartłomiej: Jak ocenia Pan obecny poziom konkurencji na rynku? Czy odbywa się ona głownie na poziomie ceny, czy oferowanego zakresu usług?

 

Jacek Kunicki: Polski rynek telko zawsze był bardzo konkurencyjny, więc jesteśmy przyzwyczajeni do takiego otoczenia. Ceny usług telko są na znacznie niższych poziomach niż w UE. Ceny są istotne natomiast bardzo istotne jest też to jaki jest zakres usług (np. w pakietach jest taniej), dostępność usług (np. szybkiego internetu), liczy się poziom obsługi klienta, marka, wiarygodność firmy. Wiele czynników wpływa na decyzję klienta, cena jest jednym z nich.

 

Bartłomiej: Jak ocenia Pan siłę marki Orange na polskim rynku i jak się ona zmieniała w ostatnich latach?

 

Jacek Kunicki: Cyfryzacja społeczeństwa i gospodarki bardzo poszła do przodu w ostatnich latach co przekłada się na wartość marek operatorów którzy dostarczają takie usługi, w tym oczywiści Orange Polska. Nasza marka jest bardzo dobrze postrzegana przez naszych klientów, robimy w tym zakresie regularne badania.

 

Jacek Kunicki: Bardzo dziękuję za udział w chacie i bardzo trafne pytania. Zapraszam do kontaktów w przyszłości.

 

Zobacz również: