Chat with us, powered by LiveChat

Podsumowanie prezentacji inwestorskiej SFD. „Działamy na rynku, który rośnie dwucyfrowo”

Skomentuj artykuł

W czwartek, 25 sierpnia, odbył się webinar inwestorski z zarządem SFD. W trakcie spotkania została zaprezentowana spółka SFD, jej wyniki finansowe oraz plany rozwoju na kolejne lata. W drugiej części Rafał Zakrzewski, wiceprezes zarządu ds. przychodów, oraz Przemysław Kwiatkowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych i administracyjnych, odpowiadali na pytania inwestorów.

 

Poniżej podsumowujemy przebieg spotkania, a także udostępniamy do wglądu nagranie wideo z prezentacji inwestorskiej.

 

 

O spółce SFD

Webinar rozpoczął się od prezentacji profilu działalności spółki. SFD zajmuje się handlem odżywkami, suplementami diety, żywnością dietetyczną, akcesoriami sportowymi, a także sprzedaż usług reklamowych i płatnych planów treningowych oraz dietetycznych. W Polsce jest liderem e-commerce w kategorii odżywek i suplementów diety. Spółka posiada 8 własnych sklepów e-commerce, w tym również zagranicą w Czechach i Rumunii, na Słowacji oraz Węgrzech. Ponadto, posiada 95 sklepów stacjonarnych pod marką SFD. Sprzedaż prowadzona jest także przez takie kanały, jak sieci handlowe, zewnętrzne marketplace, zarówno w Polsce, jak i zagranicą, apteki, czy przez lokalnych dystrybutorów zagranicą. W pierwszym półroczu 2022 roku 49% przychodów pochodziło z kanału e-commerce.

 

SFD posiada w ofercie ponad 8 tys. produktów. Jest także właścicielem marek własnych, takich jak ALLNUTRITION, SFD NUTRITION, ALLDEYNN, FRULOVE, czy NUTLOVE. Posiadane portfolio wypełnia ofertę spółki o produkty z każdej półki cenowej. W trakcie dalszej części webinaru zarząd powiedział, że zdecydowana większość przychodów pochodzi ze sprzedaży marek własnych.

 

SFD – mocne strony

Źródło: Emitent.

 

Wyniki finansowe

SFD wypracowało 161,8 mln zł przychodów w pierwszej połowie 2022 roku, co jest wynikiem o 30,2% wyższym rdr. Spłóka odnotowała wzrost we wszystkich kanałach sprzedażowych. W największym stopniu za wzrost odpowiadała innowacja produktowa oraz rozwój sprzedaży w kanale nowoczesnym (sieci handlowe). W sklepie internetowym SFD średnia wielkość zamówienia wyniosła około 148 zł wobec 132 zł rok wcześniej.

 

W ostatnich kwartałach spóła mierzyła się z nagłym wzrostem surowców (głównie białko – suplementy białkowe są jednym z najczęściej kupowanych produktów), co istotnie obniżyło rentowność sprzedaży. Efekt ten był najmocniej widoczny w IV kw. 2021 roku, częściowo również w I kw. 2022 roku. Jednak już w II kw. 2022 roku rentowności mocno się poprawiły, a sam kwartał był rekordowy pod względem wypracowanych wyników. Spółka wskazała, że do poprawy rentowności przyczyniły się m.in. aktywne zarządzanie ofertą we wszystkich kanałach sprzedaży, stawiając na wzrost omnichannel, a także wykorzystując silne strony własnego ekosystemu dystrybucji.

 

Przedstawiciele SFD wskazali, że oczekują utrzymania dynamiki tempa wzrostu przychodów z pierwszego półrocza 2022 roku, a osiągnięte w tym okresie rentowności wydają się do utrzymania. Dodali, że choć obecnie ceny surowców ustabilizowały się, to otoczenie pozostaje dynamiczne i trudne do przewidzenia.

 

SFD – wybrane dane finansowe

Źródło: Emitent.

 

Plany rozwoju

W celu utrzymania dynamicznego tempa rozwoju SFD inwestuje w poszerzenie zdolności logistycznych i budowę nowego magazynu. Na razie rozważane są różne opcje finansowania tego przedsięwzięcia. Przedstawiciele deklarują, ze będą na bieżąco informować o postępach prac.

 

SFD ma zamiar kontynuować bardzo agresywny proces innowacji rynkowej i wprowadzania nowych produktów do oferty. Spółka ma rozpisany harmonogram do końca roku i może wprowadzać do oferty co najmniej jeden nowy produkt na tydzień.

 

Istotnym elementem strategii są także dalsze działania internacjonalizacyjne. W tym roku spółka chce rozpocząć działalność na dwóch nowych rynkach, a także chce rozpocząć współpracę z nowymi platformami marketplace. Spółka wchodzi na nowy rynek poprzez sklep e-commerce, a kiedy marka staje się bardziej rozpoznawalna w danym kraju sprzedaż jest rozszerzana o kanały stacjonarne. Przedstawiciele SFD dodali, że obecnie prowadzona ekspansja na rynkach zagranicznych przekracza pierwotne oczekiwania co do tempa rozwoju.

 

SFD – plany i zamierzenia

Źródło: Emitent.

 

Sesja pytań i odpowiedzi

W trakcie prezentacji internauci zadawali liczne pytania dotyczące działalności SFD, otoczenia, wyników finansowych oraz planów dalszego rozwoju. Czat rozpoczął się od pytania o konkurencję.

 

Patrzymy na rynek odżywek dosyć szeroko. Z jednej strony patrzymy na konkurentów pod względem modelu biznesowego, a więc firm, które koncentrują swoją działalność w Internecie, a z drugiej od strony produktowej – w tym wypadku konkurentów jest o wiele więcej. W zakresie czysto produktowym badania rozpoznawalności, które prowadzimy, pokazują, iż nasze marki znajdują się na pozycjach 2, 3 i 4 jeśli chodzi o rozpoznawalność w kategorii suplementów diety bądź żywności dietetycznej. Nasi konkurenci to głównie lokalne firmy – podsumował Rafał Zakrzewski.

 

Podobne, notowane spółki do naszej to m.in. The Hut Group i Glanbia, notowane na giełdzie w Londynie. Choć są to konglomeraty – w przypadku The Hut Group działalność związana ze sprzedażą odżywek jest istotną częścią biznesu, ale nie jedyną, a Glanbia jest biznesem znacznie bardziej wertykalnie zintegrowanym niż SFD. Trudno zatem w pełni porównywać te firmy do naszej, ale są to pewne benchmarki, z których możemy skorzystać – dodał.

 

W związku z obawami o spowolnienie gospodarcze i to, jaką formę przybierze, inwestorzy pytali o potencjalny wpływ na działalność spółki SFD.

 

Inflacja i recesja z pewnością odbija się na całej gospodarce, jednak nasze dotychczasowe działania pokazują dosyć jednoznacznie, że portfolio produktowe i sposób, w jaki jest ono przez nas sformatowane (marki własne w niskim i średnim segmencie cenowym, a także premium). Dlatego nawet w sytuacji, kiedy konsumenci będą wybierać tańsze produkty, to są oni w stanie znaleźć takie produkty w ramach naszego asortymentu – tłumaczył Zakrzewski.

 

Jeśli spojrzeć na całość rynku jako FMCG, to w sytuacji kiedy on rośnie o 1%, to nasza branża rośnie o 20%. Więc nawet w sytuacji, gdy popyt delikatnie osłabnie po stronie konsumentów, to wciąż w nasza branża powinna bardzo mocno wyprzedzać rynek, jeśli chodzi o to, co się stanie na jego całości. Dlatego wierzymy, że nie zachwieje to istotnie poziomem wzrostu, który będziemy w stanie dostarczyć w przyszłości – dodał w odpowiedzi na inne pytanie.

 

Istotnym elementem strategii SFD jest ekspansja zagraniczna. Inwestorzy byli jednak ciekawi, jaki potencjał ma spółka do dalszego rozwoju w Polsce.

 

Sama nasza branża w kategorii suplementów diety rośnie dwucyfrowo w skali roku. Z drugiej strony, nasze portfolio jest coraz bardziej zdywersyfikowane i sięga kategorii spożywczych, a ten rynek stwarza dla nas ogromne możliwości wzrostu. Dlatego liczymy, że potencjał do wzrostu w Polsce jest jeszcze bardzo duży – odpowiedział Rafał Zakrzewski.

 

Inwestorzy pytali także o kwestię dzielenia się zyskiem i wypłatami zaliczki na poczet dywidendy.

 

Wypłata zaliczek na poczet dywidendy to na pewno korzystny zabieg z perspektywy akcjonariuszy, aby dywidenda była cyklicznie wypłacana. Aktualnie mamy uchwaloną politykę dywidendową, która zakłada wypłatę co najmniej 20% zysku netto. W ubiegłym roku ten procent był wyższy i wyniósł 40%, z uwzględnieniem wypłaty zaliczki – powiedział Przemysław Kwiatkowski.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie