Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.

Relacja z czatu Orange Polska. „Mamy nadzieję zacząć budowę prawdziwej sieci 5G”

Wyniki roczne Orange Polska były głównym tematem czatu inwestorskiego zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. Podczas dyskusji poruszono jednak wiele innych tematów wśród których był rozwój sieci 5G, polityka cenowa spółki, jej dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej, a także pomoc Ukrainie. Na pytania inwestorów odpowiadał Jacek Kunicki, CFO spółki Orange Polska.

 

Podczas czatu inwestorskiego w pierwszej kolejności poruszona została kwestia wyników spółki za 2021 rok. Orange Polska w ubiegłym roku osiągnęła 1 672 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu z 46 mln zł zysku rok wcześniej. W związku z tym inwestorzy pytali o powody tak gwałtownego wzrostu?

 

- Po pierwsze transakcja sprzedaży 50 procent udziałów spółki Światłowód-Inwestycje (1,4 mld zł) a ponadto, solidny wzrost organicznie generowanego zysku netto (272 mln zł w 2021 r. vs 46 mln w 2020 r.) - dzięki wzrostowi przychodów i zysku EBITDAaL - wyjaśnił zwięźle Jacek Kunicki, CFO Orange Polska.

 

Odwołując się do tematu Światłowód-Inwestycje oraz sprzedaży dużej części udziałów w tym przedsięwzięciu, pytano o dalsze losy projektu.

 

- Działalność Światłowód-Inwestycje jest dla nas kluczowa, ponieważ obejmuje rozwój niezwykle dla nas istotnej infrastruktury światłowodowej. Dla przypomnienia, S-I wybuduje co najmniej 1,7 mln nowych zasięgów FTTH i to w miejscach o niezwykłej atrakcyjności inwestycyjnej, gdzie nie ma zbyt wiele istniejącej infrastruktury. To da Polakom dostęp do światłowodu, a nam okazję do sprzedaży naszych usług. Dlatego obecny 50 procent udziałów w S-I jest dla nas ważny i dzisiaj nie przewidujemy ich sprzedaży - mówił przedstawiciel spółki.

 

Pytano również o stratę wynoszącą 69 mln zł, jaką Orange Polska odnotowała w czwartym kwartale.

 

- Końcówka roku była bardzo udana, co pokazuje 8-procentowy wzrost EBITDAaL rok do roku. Zysk netto 4 kwartale był ujemny, ponieważ zaksięgowaliśmy cały koszt odpraw w związku z planem socjalnym na lata 2022-2023, który przewiduje 1400 odejść dobrowolnych, koniecznych w związku z dalszą transformacją firmy - mówił CFO.

 

Dyskusja dotyczyła również dalszych losów usług stacjonarnych, które z roku na rok tracą na znaczeniu. W ubiegłym roku spadek przychodów z tytułu tego typu usług wyniósł niespełna 5 procent.

 

- Na ten spadek złożyły się stabilne przychody z usług internetowych (bez konwergencji) oraz 15% spadek przychodów z tradycyjnej telefonii głosowej. Ten ostatni dotyczy usług schyłkowych i nie ma od niego odwrotu. Motorem naszego wzrostu jest konwergencja oraz usługi komórkowe i internetowe - wyjaśniono podczas czatu inwestorskiego.

Program dobrowolnych odejść

Jeden z inwestorów pytał o ewentualne oszczędności kosztowe, jakie w długiej perspektywie wygeneruje uzgodniony ze stroną społeczną program dobrowolnych odejść.

 

- Odejścia dobrowolne są trudnym tematem w spółce, ale są one niezbędne w dalszym procesie transformacji Orange Polska. Jest to część planu transformacji, który czyni spółkę bardziej efektywną kosztowo, bardziej zwinną i szybszą w podejmowaniu działań. Nasza transformacja kosztowa pomaga nam mitygować efekt presji inflacyjnej i wraz ze wzrostem przychodów z usług core business (konwergencja-światłowód-tel komórkowa) umożliwi nam osiągnięcie celu strategii .Grow czyli średniorocznie niski-do-średniego jednocyfrowy wzrostu zysku operacyjnego EBITDAaL do roku 2024 włącznie. Mamy już świetny start w 2021 roku, gdzie zysk EBITDAaL wzrósł o prawie 6 procent, a zwrot na zainwestowanym kapitale (ROCE) urósł 2.8x - mówił przedstawiciel spółki.

 

Dodał również, że z uwagi na presję płacową, spółka uzgodniła z partnerami społecznymi podwyżki w wysokości 4 procent w tym roku.

Pandemia i inflacja

Podczas czatu poruszono również kwestię wysokiej inflacji oraz jej wpływu na koszty spółki.

 

- Zdecydowanie największy wpływ widzimy ze strony kosztów energii elektrycznej, gdzie ceny wzrosły dwukrotnie - opisał kwestię wzrostu kosztów związanych z inflacją Jacek Kunicki.

 

Z kolei na temat wpływu pandemii na wyniki i działalność spółki mówił: Pandemia uwidoczniła jak bardzo nasze usługi są niezbędne dla społeczeństwa i klientów B2B. Dziś już nikt nie ma wątpliwości że potrzebuje dobre połączenie światowodowe, sprawnie działającą łączność komórkową, a w przypadku klientów B2B - także i pomocy od strony IT i integracji do tego, aby zwiększyć cyfryzację firmy. To jest nieodwracalny trend - do cyfryzacji, popyt który będziemy wypełniać przez wiele lat.

Inwestycje w 5G i nie tylko 

Według informacji przekazanej podczas dyskusji, w 2022 roku Orange Polska planuje wydać na inwestycje od 1,7 do 1,9 mld zł.

 

Na temat kluczowych projektów CFO spółki mówił następująco: W tym roku znacznie zwiększymy inwestycje w sieć mobilną, które w ostatnich 2 latach były na niskich poziomach. Z jednej strony zaczniemy kilkuletni projekt gruntownego odnawiania sieci dostępowej która nie była odnawiana od ponad dekady. Z drugiej strony mamy nadzieję zacząć budowę "prawdziwej" sieci 5G na dedykowanym paśmie. Czekamy na aukcję. Będziemy również inwestować w projekty które zwiększą poziom naszego ucyfrowienia związane z kanałami sprzedaży i obsługą klienta. To przyniesie nam wzrost efektywności w przyszłości.

 

Odpowiadając na pytania inwestorów dotyczące kwestii rozwoju sieci 5G, Kunicki kilkukrotnie podkreślał, że spółka czeka na akcję na tzw. pasmo C, którego posiadanie jest kluczowe dla planów Orange Polska. 

 

- Obraz naszego 5G zmieni się bardzo jak będziemy w posiadaniu licencji na pasmo dedykowane tej technologii. Z niecierpliwością oczekujemy na aukcję na to pasmo. Obecnie oferujemy 5G na paśmie w którym również jest technologia 4G - dodał Jacek Kunicki

 

Jeden z inwestorów zwrócił również uwagę na fakt, że na koniec grudnia 2021 roku Orange Polska oferował dostęp do sieci 5G wyłącznie w największych miastach, tymczasem Plus ma w zasięgu 5G 800 miejscowości.

 

- Jesteśmy absolutnie największym dostawcą telekomunikacji w Polsce, umożliwiając klientom łączenie się ze światem przez światłowód, sieć komórkową i nie tylko. Obecnie zwiększamy tempo rozwoju infrastruktury, ponieważ dalsze inwestycje w FTTH będzie realizować spółka Światłowód-Inwestycje, podczas gdy bezpośrednie nakłady inwestycyjne Orange Polska realokujemy w rozwój sieci 5G. Dziś czekamy na rozpoczęcie aukcji na sprzedaż częstotliwości do świadczenia usług 5G i to jest super ważny pierwszy krok w planach rozwoju 5G na szeroka skalę - tłumaczył CFO Orange Polska.

Podwyżki cen

Popyt, wzrost kosztów oraz inwestycje mają swoje odzwierciedlenie również w postaci polityki cenowej spółki  “więcej za więcej”. Pytano czy 2022 roku firma planuje wdrożenie kolejnych podwyżek.

 

- Od wielu lat realizujemy tę strategię i z przyczyn oczywistych nigdy z góry nie mówimy jakie będą kolejne kroki czy akcje komercyjne. Na pewno ta strategia jest tym bardziej ważna w otoczeniu takiej inflacji. Musimy pamiętać, że podwyżki zrobiliśmy w roku ubiegłym i że one tylko dotyczą nowych kontraktów i tych przedłużanych więc ich działanie nie jest natychmiastowe tylko rozłożone na 2-3 lata - poinformował CFO.

Ekologia

W liście do akcjonariuszy, prezes Orange Polska pisał o dążeniu spółki do neutralności klimatycznej. W tym kontekście pytano o działania, które będą prowadziły do osiągnięcia tego celu.

 

- Chcemy obniżać emisję CO2 głównie przez zwiększanie udziału energii ze źródeł odnawialnych. Mamy obecnie 2 umowy z producentami energii z wiatru, który w 2024 roku zapewnią nam, że 30 procent naszej konsumpcji energii będzie z OZE - mówił Kunicki.

 

Dodał również, że w przyszłości spółka również nie zamierza samodzielnie inwestować w OZE, a jedynie kontynuować współpracę z obecnymi i nowymi producentami energii z OZE.

Dywidenda

W nowej strategii, a także w sprawozdaniu finansowym, spółka zapowiedziała powrót do wypłaty dywidendy, która za rok 2021 ma wynieść 0,25 zł na akcję. Inwestorzy pytali o perspektywę w jakiej dywidenda może być regularnie wypłacana, a także czynniki od których będzie to uzależnione.

 

- Jesteśmy zadowoleni z tego, że Orange Polska wrócił na ścieżkę stabilnego wzrostu wyników oraz znacząco obniżył zadłużenie. To daje nam podstawę sądzić że proponowana dywidenda 25gr/akcję jest stabilną bazą powtarzalną na przyszłość. Oceniając perspektywy do przyszłych dywidend będziemy brać pod uwagę właśnie PERSPEKTYWY raz przyszłych wyników dwa poziomu dźwigni finansowej. Będziemy patrzeć 2-3 lata do przodu, tworzyć scenariusze i określać ich prawdopodobieństwo. Pamiętajmy że czeka nas aukcja 5G której jeszcze nie opublikowane nawet zasad - mówił przedstawiciel spółki.

Portfel nieruchomości

Spółka dysponuje dość sporym portfelem nieruchomości. Kolejne pytanie dotyczyło procesu ich sprzedaż, a w szczególności pozyskanego kapitału z tego tytułu w 2021 roku.

 

- Wciąż optymalizujemy nasze zapotrzebowania na budynki i pozbywamy się ich uwalniając kapitał który nie pracuje. W czasach pandemicznych niestety jest to utrudnione. W 2021 wpływy gotówkowe z tego tytułu wyniosły 114 mln zł i prawie się podwoiły w stosunku do bardzo niskiego poziomu z 2020 roku - stwierdzono podczas czatu inwestorskiego Orange Polska.

Pomoc Ukrainie

Aktualnym tematem również podczas czatu z Orange Polska była pomoc obywatelom Ukrainy. Uczestnicy czatu wyrazili słowa uznania w związku z obniżeniem przez spółkę stawek połączeń z tym krajem. 

 

Z kolei na temat samej pomocy Jacek Kunicki mówił:  Duża część firmy pracowała intensywnie przez weekend w związku z tą sytuacją. We współpracy z władzami Warszawy Orange udostępnił na potrzeby uchodźców swój ośrodek szkoleniowy. Obecnie przebywa w nim ponad 200 osób z Ukrainy, głównie kobiety i dzieci. Mają zapewnioną pełną opiekę, dostęp do sieci WiFi, a dzieci – specjalnie przygotowaną salę do zabaw. Orange Polska od ubiegłego piątku obniżył o ponad 80 proc. ceny połączeń do Ukrainy. Na przejściach granicznych pracownicy i wolontariusze firmy przekazali uchodźcom ponad 5 tysięcy starterów z darmowymi usługami. Na każdym jest miesiąc bezpłatnych połączeń w Polsce (minuty, SMS, MMS), 100 minut do Ukrainy i 30 GB internetu. Wspieramy też przy ich obowiązkowej rejestracji, aby przybywający z Ukrainy mogli od razu korzystać z udostępnionych polskich numerów.