Chat with us, powered by LiveChat

Relacja z czatu Suntech. „Konkurujemy z dużymi światowymi dostawcami”

Skomentuj artykuł

Piotr Saczuk, prezes zarządu spółki Suntech odpowiadał na pytania inwestorów podczas czatu inwestorskiego zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. W trakcie dyskusji poruszono zagadnienia związane m.in. z działalnością zagraniczną spółki, jej polityką informacyjną, akcjonariatem, dywidendą, inwestycjami, a także konkurencją w branży.

 

Firma prężnie rozwija się nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Na pytania inwestorów dotyczące przychodów osiąganych w kraju i nie tylko, prezes odpowiedział: Od kilku lat około 90 procent naszego przychodu generuje sprzedaż do podmiotów zagranicznych. Z jednej strony wiąże się to z wielkością rynku globalnego vs. wielkość rynku polskiego, z drugiej Polska to miejsce, gdzie do naszych klientów mamy najbliżej, więc nasz udział w rynku jest większy niż w większości innych państw.

 

Pytano także o kontynent oraz kraj, gdzie firma radzi sobie najlepiej.

 

- Nasze rozwiązania SunVizion oferujemy średnim i dużym operatorom telekomunikacyjnym na całym świecie, oczywiście z wyłączeniem krajów objętych sankcjami gospodarczymi. Nie koncentrujemy się na żadnym wybranym rynku. Owszem, są rynki, na których jesteśmy mocniejsi (np. APAC) i słabsi (na przykład USA), ale wynika to raczej z faktu, że na rynkach globalnych nadal jesteśmy graczem nowym, mimo, że jesteśmy na nim obecni już 10 lat. W branży OSS/BSS średni czas procesu presales trwa 2 lata, średni czas wdrożenia to 1,5 roku, zatem biorąc pod uwagę specyfikę branży, 10 lat obecności globalnej to wciąż bardzo niewiele, zwłaszcza, że konkurujemy z firmami, które są obecne na rynkach światowych przynajmniej dwa razy dłużej, niż my. Docelowo chcielibyśmy być obecni na wszystkich kontynentach zarówno pod względem posiadanej sieci partnerskiej, jak i portfolio klientów - skomentował prezes firmy Suntech.

 

Na pytanie dotyczące wartości przychodów za 2021 rok, prezes Suntech wstrzymał się od komentarza do czasu publikacji raportu za czwarty kwartał. 

Kluczowi klienci

Pytano także o wartości umów z klientami oraz kwestie płatności.

 

- Średnia wartość podpisywanych przez nas kontraktów znacząco wzrosła w ostatnich latach. W branży OSS/BSS zaufanie do dostawcy jest niezwykle istotne, wdrażamy przecież systemy odpowiedzialne za kluczowe, strategiczne procesy u operatora. Zaufanie to buduje się w oparciu o siłę brandu oraz listę referencji. W tej chwili zarówno rozpoznawalność marki SunVizion na świecie, jak i nasza lista referencyjna są wystarczająco bogate, aby sięgać po coraz większe projekty u operatorów z najwyższej światowej półki. Spodziewamy się zatem, że relatywnie wysoka (w porównaniu do pierwszych lat na rynku globalnym) średnia wartość kontraktu będzie utrzymana, być może nawet będzie rosła - mówił Piotr Saczuk.

 

Dodano również, że ewentualny rozwój nowych produktów będzie prowadzony pod marką SunVizion, korzystając z jej wypracowanego potencjału. Z kolei sama skalowalność biznesu związana ze sprzedażą tego samego produktu lub sprzedaży licencyjnej, przekłada się na wzrost rentowności tego produktu.

 

Na pytanie dotyczące sposobów pozyskiwania kluczowych klientów, prezes odpowiedział ogólnie, z uwagi na know-how firmy. 

 

- Produkt promowany jest na rynkach światowych za pomocą całego szeregu technik marketingowych, głównie inbound, choć nie tylko - mówił prezes.

 

Z kolei odpowiadając na pytanie dotyczące otwarcia biura w Singapurze mówił: Było to ruchem koniecznym do wsparcia projektów realizowanych w regionie. Efekty działania biura potwierdzają trafność tej decyzji.

 

Inwestorzy pytali także o wzrost sprzedaży zagranicznej oraz idące w parze koszty.

 

- Zaczynaliśmy przy bardzo skromnych, kilkunastotysięcznych budżetach. Kwota ta jest obecnie wystarczająca, aby utrzymać pożądane wzrosty ilości wpływających leadów sprzedażowych, a także cele związane z budową rozpoznawalności marki - skomentował prezes.

 

Partnerami biznesowymi Suntech są przede wszystkim firmy telekomunikacyjne, co może się wkrótce zmienić.

 

- Naszymi klientami są operatorzy sieci telekomunikacyjnych, a te, jak wiadomo, wspomagają działanie także innych sektorów, nie tylko sektora telekomunikacyjnego. Duże sieci wykorzystywane są także na przykład w energetyce. Naszym klientem są na przykład Polskie Sieci Elektroenergetyczne - dodał Saczuk.

Konkurencja i bariery rozwoju

Podczas czatu inwestorskiego Suntech poruszono również kwestię barier rozwoju spółki oraz konkurencji.

 

- Wciąż nie dość skuteczny transfer wiedzy technologicznej do partnerów i klientów. Z tym problemem borykamy się, zresztą nie tylko my, ale cała branża. Poziom skomplikowania zagadnień technologicznych w branży OSS jest ogromny, w zasadzie nieporównywalnie większy niż w innych systemach klasy enterprise - odpowiedział na pytanie prezes Saczuk.

 

Dodał również, że konkurujemy z około setką firm na całym świecie, w tym z dużymi światowymi dostawcami takimi jak Ericsson, Huawei czy NetCracker, mniejszymi firmami światowymi naszego rozmiaru takimi jak Dynamic Design oraz lokalnymi graczami na konkretnych rynkach.

 

Z kolei na pytanie o ryzyko wrogiego przejęcia, prezes wyjaśnił, że firma nie ma takich obaw.

 

- Jakich zmian na rynku telekomunikacyjnym spodziewacie się Państwo w najbliższych 3 latach? - pytał jeden z inwestorów.

 

Według informacji udzielonej podczas czatu, firma spodziewa się, że rynek telekomunikacyjny będzie rósł, a wraz z nim zapotrzebowanie na proponowane przez firmę rozwiązania. Analizy rynkowe pokazują, że przejście na zdalny tryb pracy w ostatnich 2 latach miało pozytywny wpływ na rynek rozwiązań OSS/BSS.

Wpływ COVID-19

- Pandemia nie miała znaczącego wpływu na nasz biznes. Nasz zespół sprawnie przeszedł na hybrydowy model pracy i działa z takim samym zaangażowaniem, jak przed pandemią. Jeśli zaś chodzi o sam biznes, naszymi klientami są firmy telekomunikacyjne, a wykładniczy wzrost zużycia danych tylko przyspieszył wzrost popytu na nasze rozwiązania - odpowiedział prezes Suntech na pytanie o wpływ pandemii na prowadzoną działalność.

Notowania na rynku NewConnect i przejście na GPW

Podczas czatu inwestorskiego prezes Suntech został poproszony o ocenę decyzji wejścia spółki na NewConnect.

 

- Emisja nie spełniła naszych założeń finansowych, jednak w długofalowym horyzoncie oceniałbym jej wpływ pozytywnie - skomentował Piotr Saczuk.

 

Mimo powyższej odpowiedzi, o notowaniach akcji spółki prezes mówił następująco: W przeciągu ostatnich 3 lat akcje Suntech zyskały 1000 procent. Należy jednak pamiętać, że debiutowaliśmy przy cenie akcji dużo wyższej niż minimalne notowania w 2019. Zarząd stoi na stanowisku, że rynek wie najlepiej, jak wyceniać akcje.

 

Z kolei na pytanie o przejście spółki na główny parkiet mówił, że firma nie ma takich planów.

Finansowanie i zadłużenie

 Pytano również o finansowanie i stan zadłużenia Suntech.

 

- Spółka nie ma żadnego zadłużenia. Rozwój prowadzimy z środków własnych. Dodatkowo rozwój nowych, innowacyjnych produktów staramy się współfinansować z funduszy badawczo-rozwojowych. W przeszłości wykorzystywaliśmy także fundusze publiczne do wpółfinansowania działań marketingu zagranicznego - tłumaczył prezes.

 

Spółka dobrze radzi sobie w pozyskiwaniu funduszy unijnych. Wśród projektów realizowanych za sprawą dofinansowania z Unii Europejskiej, przedstawiciel spółki wymienił "AI Net Planner – innowacyjny, oparty na sztucznej inteligencji system projektowania nowoczesnych sieci telekomunikacyjnych"

Akcjonariat i polityka informacyjna Suntech

Inwestorzy zasugerowali również poprawę działań dotyczących komunikacji z rynkiem, a w szczególności z akcjonariuszami indywidualnymi.

 

- Czatem zaczynamy regularną komunikację się z akcjonariuszami. Tę formę, a także prezentacji inwestorskich będziemy kontynuować. Będziemy komunikować się także przez naszą stronę www/sekcję dla inwestorów, planujemy otworzenie zakładki „News”, w której będziemy publikować rzeczy potencjalnie interesujące dla akcjonariuszy. Rozważamy także inne formy komunikacji - tłumaczył prezes Saczuk.

 

Dodał jednak w kwestii ESPI: Nie mogę natomiast obiecać większej ilości ESPI, bo wydarzenia nimi komunikowane są definiowane przepisami. ESPI wysyłamy więc wyłącznie wtedy, kiedy takie wydarzenie ma miejsce.

 

Na pytanie o możliwość uczestnictwa w walnych zgromadzeniach akcjonariuszy w firmie online, prezes odpowiedział, że spółka rozważa taką możliwość.

 

Podczas dyskusji z inwestorami nawiązano również do kwestii akcjonariatu, w którym akcje w wolnym obrocie stanowią nieco ponad 40 procent wszystkich papierów. Uczestnicy czatu pytali o zaangażowania dużych akcjonariuszy w działalność spółki.

 

- Dwie z tych osób są bezpośrednio zaangażowane w działalność Spółki. Są to Piotr Saczuk, Prezes Zarządu oraz Wojciech Franczak, Wiceprezes Zarządu. Pozostałe dwie osoby z grona znaczących akcjonariuszy mają swoich reprezentantów w Radzie Nadzorczej Spółki - wyjaśniono.

 

Na pytanie o domniemany konflikt pomiędzy głównymi akcjonariuszami prezes mówił: Nie nazywałbym tego konfliktem. Odmienne opinie i oceny są czymś naturalnym. W naszym przypadku nie mają one wpływu na działalność operacyjną.

Dywidenda i plany spółki

Inwestorzy pytali również o możliwość wprowadzenia polityki dywidendowej.

 

- Porozmawiamy o tym pomyśle po publikacji wyników spółki za 2021 rok. Mieliśmy sygnały od naszych akcjonariuszy, że dywidenda jest oczekiwana, więc poważnie rozważymy tę kwestię - mówił prezes Saczuk.

 

W kwestii planów, pytano o kluczowe projekty inwestycyjne oraz kwoty związane z inwestycjami. Firma inwestuje w produkt, marketing i rozwój sieci partnerskiej, natomiast konkretnych kwot nie zdradzono.

 

- Rozbudowa sieci partnerskiej, inwestycja w promocję i produkt, a także dalsza rozbudowa listy referencyjnej, już bardzo bogatej dzięki dobrze przeprowadzonym wdrożeniom - podsumował plany inwestycyjne przedstawiciel spółki.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie