Piotr Saczuk, prezes zarządu spółki Suntech odpowiadał na pytania inwestorów podczas czatu inwestorskiego zorganizowanego wspólnie ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych. W trakcie dyskusji poruszono zagadnienia związane m.in. z działalnością zagraniczną spółki, jej polityką informacyjną, akcjonariatem, dywidendą, inwestycjami, a także konkurencją w branży.
Firma prężnie rozwija się nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Na pytania inwestorów dotyczące przychodów osiąganych w kraju i nie tylko, prezes odpowiedział: Od kilku lat około 90 procent naszego przychodu generuje sprzedaż do podmiotów zagranicznych. Z jednej strony wiąże się to z wielkością rynku globalnego vs. wielkość rynku polskiego, z drugiej Polska to miejsce, gdzie do naszych klientów mamy najbliżej, więc nasz udział w rynku jest większy niż w większości innych państw.
Pytano także o kontynent oraz kraj, gdzie firma radzi sobie najlepiej.
- Nasze rozwiązania SunVizion oferujemy średnim i dużym operatorom telekomunikacyjnym na całym świecie, oczywiście z wyłączeniem krajów objętych sankcjami gospodarczymi. Nie koncentrujemy się na żadnym wybranym rynku. Owszem, są rynki, na których jesteśmy mocniejsi (np. APAC) i słabsi (na przykład USA), ale wynika to raczej z faktu, że na rynkach globalnych nadal jesteśmy graczem nowym, mimo, że jesteśmy na nim obecni już 10 lat. W branży OSS/BSS średni czas procesu presales trwa 2 lata, średni czas wdrożenia to 1,5 roku, zatem biorąc pod uwagę specyfikę branży, 10 lat obecności globalnej to wciąż bardzo niewiele, zwłaszcza, że konkurujemy z firmami, które są obecne na rynkach światowych przynajmniej dwa razy dłużej, niż my. Docelowo chcielibyśmy być obecni na wszystkich kontynentach zarówno pod względem posiadanej sieci partnerskiej, jak i portfolio klientów - skomentował prezes firmy Suntech.
Na pytanie dotyczące wartości przychodów za 2021 rok, prezes Suntech wstrzymał się od komentarza do czasu publikacji raportu za czwarty kwartał.
Kluczowi klienci
Pytano także o wartości umów z klientami oraz kwestie płatności.
- Średnia wartość podpisywanych przez nas kontraktów znacząco wzrosła w ostatnich latach. W branży OSS/BSS zaufanie do dostawcy jest niezwykle istotne, wdrażamy przecież systemy odpowiedzialne za kluczowe, strategiczne procesy u operatora. Zaufanie to buduje się w oparciu o siłę brandu oraz listę referencji. W tej chwili zarówno rozpoznawalność marki SunVizion na świecie, jak i nasza lista referencyjna są wystarczająco bogate, aby sięgać po coraz większe projekty u operatorów z najwyższej światowej półki. Spodziewamy się zatem, że relatywnie wysoka (w porównaniu do pierwszych lat na rynku globalnym) średnia wartość kontraktu będzie utrzymana, być może nawet będzie rosła - mówił Piotr Saczuk.
Dodano również, że ewentualny rozwój nowych produktów będzie prowadzony pod marką SunVizion, korzystając z jej wypracowanego potencjału. Z kolei sama skalowalność biznesu związana ze sprzedażą tego samego produktu lub sprzedaży licencyjnej, przekłada się na wzrost rentowności tego produktu.
Na pytanie dotyczące sposobów pozyskiwania kluczowych klientów, prezes odpowiedział ogólnie, z uwagi na know-how firmy.
- Produkt promowany jest na rynkach światowych za pomocą całego szeregu technik marketingowych, głównie inbound, choć nie tylko - mówił prezes.
Z kolei odpowiadając na pytanie dotyczące otwarcia biura w Singapurze mówił: Było to ruchem koniecznym do wsparcia projektów realizowanych w regionie. Efekty działania biura potwierdzają trafność tej decyzji.
Inwestorzy pytali także o wzrost sprzedaży zagranicznej oraz idące w parze koszty.
- Zaczynaliśmy przy bardzo skromnych, kilkunastotysięcznych budżetach. Kwota ta jest obecnie wystarczająca, aby utrzymać pożądane wzrosty ilości wpływających leadów sprzedażowych, a także cele związane z budową rozpoznawalności marki - skomentował prezes.
Partnerami biznesowymi Suntech są przede wszystkim firmy telekomunikacyjne, co może się wkrótce zmienić.
- Naszymi klientami są operatorzy sieci telekomunikacyjnych, a te, jak wiadomo, wspomagają działanie także innych sektorów, nie tylko sektora telekomunikacyjnego. Duże sieci wykorzystywane są także na przykład w energetyce. Naszym klientem są na przykład Polskie Sieci Elektroenergetyczne - dodał Saczuk.
Konkurencja i bariery rozwoju
Podczas czatu inwestorskiego Suntech poruszono również kwestię barier rozwoju spółki oraz konkurencji.
- Wciąż nie dość skuteczny transfer wiedzy technologicznej do partnerów i klientów. Z tym problemem borykamy się, zresztą nie tylko my, ale cała branża. Poziom skomplikowania zagadnień technologicznych w branży OSS jest ogromny, w zasadzie nieporównywalnie większy niż w innych systemach klasy enterprise - odpowiedział na pytanie prezes Saczuk.
Dodał również, że konkurujemy z około setką firm na całym świecie, w tym z dużymi światowymi dostawcami takimi jak Ericsson, Huawei czy NetCracker, mniejszymi firmami światowymi naszego rozmiaru takimi jak Dynamic Design oraz lokalnymi graczami na konkretnych rynkach.
Z kolei na pytanie o ryzyko wrogiego przejęcia, prezes wyjaśnił, że firma nie ma takich obaw.
- Jakich zmian na rynku telekomunikacyjnym spodziewacie się Państwo w najbliższych 3 latach? - pytał jeden z inwestorów.
Według informacji udzielonej podczas czatu, firma spodziewa się, że rynek telekomunikacyjny będzie rósł, a wraz z nim zapotrzebowanie na proponowane przez firmę rozwiązania. Analizy rynkowe pokazują, że przejście na zdalny tryb pracy w ostatnich 2 latach miało pozytywny wpływ na rynek rozwiązań OSS/BSS.
Wpływ COVID-19
- Pandemia nie miała znaczącego wpływu na nasz biznes. Nasz zespół sprawnie przeszedł na hybrydowy model pracy i działa z takim samym zaangażowaniem, jak przed pandemią. Jeśli zaś chodzi o sam biznes, naszymi klientami są firmy telekomunikacyjne, a wykładniczy wzrost zużycia danych tylko przyspieszył wzrost popytu na nasze rozwiązania - odpowiedział prezes Suntech na pytanie o wpływ pandemii na prowadzoną działalność.
Notowania na rynku NewConnect i przejście na GPW
Podczas czatu inwestorskiego prezes Suntech został poproszony o ocenę decyzji wejścia spółki na NewConnect.
- Emisja nie spełniła naszych założeń finansowych, jednak w długofalowym horyzoncie oceniałbym jej wpływ pozytywnie - skomentował Piotr Saczuk.
Mimo powyższej odpowiedzi, o notowaniach akcji spółki prezes mówił następująco: W przeciągu ostatnich 3 lat akcje Suntech zyskały 1000 procent. Należy jednak pamiętać, że debiutowaliśmy przy cenie akcji dużo wyższej niż minimalne notowania w 2019. Zarząd stoi na stanowisku, że rynek wie najlepiej, jak wyceniać akcje.
Z kolei na pytanie o przejście spółki na główny parkiet mówił, że firma nie ma takich planów.
Finansowanie i zadłużenie
Pytano również o finansowanie i stan zadłużenia Suntech.
- Spółka nie ma żadnego zadłużenia. Rozwój prowadzimy z środków własnych. Dodatkowo rozwój nowych, innowacyjnych produktów staramy się współfinansować z funduszy badawczo-rozwojowych. W przeszłości wykorzystywaliśmy także fundusze publiczne do wpółfinansowania działań marketingu zagranicznego - tłumaczył prezes.
Spółka dobrze radzi sobie w pozyskiwaniu funduszy unijnych. Wśród projektów realizowanych za sprawą dofinansowania z Unii Europejskiej, przedstawiciel spółki wymienił "AI Net Planner – innowacyjny, oparty na sztucznej inteligencji system projektowania nowoczesnych sieci telekomunikacyjnych"
Akcjonariat i polityka informacyjna Suntech
Inwestorzy zasugerowali również poprawę działań dotyczących komunikacji z rynkiem, a w szczególności z akcjonariuszami indywidualnymi.
- Czatem zaczynamy regularną komunikację się z akcjonariuszami. Tę formę, a także prezentacji inwestorskich będziemy kontynuować. Będziemy komunikować się także przez naszą stronę www/sekcję dla inwestorów, planujemy otworzenie zakładki „News”, w której będziemy publikować rzeczy potencjalnie interesujące dla akcjonariuszy. Rozważamy także inne formy komunikacji - tłumaczył prezes Saczuk.
Dodał jednak w kwestii ESPI: Nie mogę natomiast obiecać większej ilości ESPI, bo wydarzenia nimi komunikowane są definiowane przepisami. ESPI wysyłamy więc wyłącznie wtedy, kiedy takie wydarzenie ma miejsce.
Na pytanie o możliwość uczestnictwa w walnych zgromadzeniach akcjonariuszy w firmie online, prezes odpowiedział, że spółka rozważa taką możliwość.
Podczas dyskusji z inwestorami nawiązano również do kwestii akcjonariatu, w którym akcje w wolnym obrocie stanowią nieco ponad 40 procent wszystkich papierów. Uczestnicy czatu pytali o zaangażowania dużych akcjonariuszy w działalność spółki.
- Dwie z tych osób są bezpośrednio zaangażowane w działalność Spółki. Są to Piotr Saczuk, Prezes Zarządu oraz Wojciech Franczak, Wiceprezes Zarządu. Pozostałe dwie osoby z grona znaczących akcjonariuszy mają swoich reprezentantów w Radzie Nadzorczej Spółki - wyjaśniono.
Na pytanie o domniemany konflikt pomiędzy głównymi akcjonariuszami prezes mówił: Nie nazywałbym tego konfliktem. Odmienne opinie i oceny są czymś naturalnym. W naszym przypadku nie mają one wpływu na działalność operacyjną.
Dywidenda i plany spółki
Inwestorzy pytali również o możliwość wprowadzenia polityki dywidendowej.
- Porozmawiamy o tym pomyśle po publikacji wyników spółki za 2021 rok. Mieliśmy sygnały od naszych akcjonariuszy, że dywidenda jest oczekiwana, więc poważnie rozważymy tę kwestię - mówił prezes Saczuk.
W kwestii planów, pytano o kluczowe projekty inwestycyjne oraz kwoty związane z inwestycjami. Firma inwestuje w produkt, marketing i rozwój sieci partnerskiej, natomiast konkretnych kwot nie zdradzono.
- Rozbudowa sieci partnerskiej, inwestycja w promocję i produkt, a także dalsza rozbudowa listy referencyjnej, już bardzo bogatej dzięki dobrze przeprowadzonym wdrożeniom - podsumował plany inwestycyjne przedstawiciel spółki.