Chat with us, powered by LiveChat

Aktualna sytuacja spółki Suntech S.A. i jej plany rozwoju

Temat czatu: Aktualna sytuacja spółki Suntech S.A. i jej plany rozwoju

Data: piątek, 4 lutego, godz. 11:00

 

 

Suntech

 

Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza

 

Na pytania inwestorów odpowiedział:

 

Piotr Saczuk, Prezes Zarządu Suntech S.A.

Piotr Saczuk
Prezes Zarządu Suntech S.A.

Ponad 30 lat doświadczenia w branży software. Prezes Zarządu Suntech od 1996 roku, jeden z założycieli Spółki. Współtwórca koncepcji wejścia Spółki na NewConnect. Pomysłodawca powstałej w 2011 roku strategii wprowadzenia Spółki na rynki światowe. Absolwent wydziału Elektroniki Politechniki Warszawskiej w roku 1990. Zapalony tenisista – zwycięzca turnieju dla branży IT w 2021: https://crn.pl/aktualnosci/pierwszy-turniej-tenisowy-w-branzy-it-rozstrzygniety/

O spółce

Suntech S.A. rozwija i wdraża systemy IT dla telekomunikacji. Firma oferuje swoje rozwiązania pod marką SunVizion. Naszymi klientami są duże i średnie firmy telekomunikacyjne na całym świecie. W 2012 roku firma zaczęła ekspansję sprzedażową na rynkach światowych. Po zaledwie 10 latach obecności na rynku globalnym rozwiązania SunVizion są używane na 4 kontynentach i wymieniane wśród największych graczy na rynku globalnym. Od 2016 roku Suntech notuje stały wzrost zysku rok do roku.

 

Więcej informacji o spółce znajdziesz na 

www.suntech.pl

 

 

Prezentacja inwestorska

 

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

 

Piotr Saczuk: Witamy Państwa na czacie inwestorskim. Zapraszamy do zadawania pytań.

 

Kamila Wójcik: W Państwa materiałach informacyjnych wspominacie o 35-procentowym wzroście sprzedaży zagranicznej. Jakie były koszty wejścia na te rynki związane również z marketingiem?

 

Piotr Saczuk: Zaczynaliśmy przy bardzo skromnych, kilkunastotysięcznych budżetach. Z uwagi na fakt, że marketing od początku globalnej ekspansji był i nadal jest działem bardzo strategicznym w naszym modelu sprzedaży, nie chciałbym zdradzać konkretnej kwoty obecnych budżetów. Powiem zatem tylko tyle, że biorąc pod uwagę dotychczasową, bardzo wysoką skuteczność naszych działań marketingowych, kwota ta jest wystarczająca, aby utrzymać pożądane wzrosty ilości wpływających leadów sprzedażowych, a także cele związane z budową rozpoznawalności marki.

 

Dario: Czy pandemia COVID-19 pokrzyżowała Państwu szyki w kwestii rozwoju biznesu?

 

Piotr Saczuk: Pandemia nie miała znaczącego wpływu na nasz biznes. Nasz zespół sprawnie przeszedł na hybrydowy model pracy i działa z takim samym zaangażowaniem, jak przed pandemią. Jeśli zaś chodzi o sam biznes, naszymi klientami są firmy telekomunikacyjne, a wykładniczy wzrost zużycia danych tylko przyspieszył wzrost popytu na nasze rozwiązania.

 

Eryk: Jaki procent przychodów spółka wypracowuje w Polsce?

 

Piotr Saczuk: Od kilku lat około 90% naszego przychodu generuje sprzedaż do podmiotów zagranicznych. Z jednej strony wiąże się to z wielkością rynku globalnego vs. wielkość rynku polskiego, z drugiej Polska to miejsce, gdzie do naszych klientów mamy najbliżej, więc nasz udział w rynku jest większy niż w większości innych państw.

 

Piotr: Dzień dobry, czy spółka ma zamiar przejść na rynek główny a jeżeli tak to kiedy?. Pozdrawiam

 

Piotr Saczuk: W 2022 nie planujemy przenosin na rynek główny.

 

Klaudia Guzera: Suntech notowany jest na rynku NewConnect. Czy spółka rozważa przejście na GPW?

 

Piotr Saczuk: Jak wyżej.

 

Ireneusz M.: Na których kontynentach firma działa najprężniej? Które kraje są dla spółki najważniejsze pod względem sprzedaży?

 

Piotr Saczuk: Nasze rozwiązania SunVizion oferujemy średnim i dużym operatorom telekomunikacyjnym na całym świecie, oczywiście z wyłączeniem krajów objętych sankcjami gospodarczymi. Nie koncentrujemy się na żadnym wybranym rynku. Owszem, są rynki, na których jesteśmy mocniejsi (np. APAC) i słabsi (na przykład USA), ale wynika to raczej z faktu, że na rynkach globalnych nadal jesteśmy graczem nowym, mimo, że jesteśmy na nim obecni już 10 lat. W branży OSS/BSS średni czas procesu presales trwa 2 lata, średni czas wdrożenia to 1,5 roku, zatem biorąc pod uwagę specyfikę branży, 10 lat obecności globalnej to wciąż bardzo niewiele, zwłaszcza, że konkurujemy z firmami, które są obecne na rynkach światowych przynajmniej dwa razy dłużej, niż my. Docelowo chcielibyśmy być obecni na wszystkich kontynentach zarówno pod względem posiadanej sieci partnerskiej, jak i portfolio klientów.

 

Łukasz K.: Jakie działania marketingowe planuje Suntech w najbliższym czasie?

 

Piotr Saczuk: Produkt promowany jest na rynkach światowych za pomocą całego szeregu technik marketingowych, głównie inbound, choć nie tylko. O trafności ich doboru świadczy bardzo wysoka skuteczność naszych dotychczasowych działań marketingowych.

 

Rafał: Sprzedawane przez Państwa rozwiązania są przeznaczone dla średnich i dużych firm. W jaki zatem sposób spółka dociera do kluczowych klientów w kraju i za granicą?

 

Piotr Saczuk: Za dotarcie do klientów odpowiedzialny jest głównie nasz marketing oraz działania z partnerami. Nie chciałbym zdradzać konkretnych technik, bo stanowią one nasze know how i w naszej opinii ich dobór jest naszą istotną przewagą nad konkurencją.

 

rekin: Państwa partnerami biznesowymi są przede wszystkim firmy telekomunikacyjne. Czy w grę wchodzą również inne branże z którymi współpracujecie lub zamierzacie współpracować?

 

Piotr Saczuk: Naszymi klientami są operatorzy sieci telekomunikacyjnych, a te, jak wiadomo, wspomagają działanie także innych sektorów, nie tylko sektora telko. Duże sieci wykorzystywane są także na przykład w energetyce. Naszym klientem są na przykład Polskie Sieci Elektroenergetyczne.

 

Aleksander Sobański: Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na funkcjonowanie spółki? Czy zauważyliście zwiększoną absencję pracowników lub trudności z realizacją wcześniej rozpoczętych kontraktów?

 

Piotr Saczuk: Odpowiedzi na podobne pytanie udzieliłem już wcześniej.

 

fundamentalista: Jakie firmy stanowią dla Suntech największą konkurencję?

 

Piotr Saczuk: Konkurujemy z około setką firm na całym świecie, w tym z dużymi światowymi dostawcami takimi jak Ericsson, Huawei czy NetCracker, mniejszymi firmami światowymi naszego rozmiaru takimi jak Dynamic Design oraz lokalnymi graczami na konkretnych rynkach.

 

Analityk: Jak oceniacie Państwo niedawny ruch, jakim było otwarcie biura w Singapurze?

 

Piotr Saczuk: Otwarcie biura w Singapurze było ruchem koniecznym do wsparcia projektów realizowanych w regionie. Efekty działania biura potwierdzają trafność tej decyzji.

 

Piotr: 1. Czy posiadają Państwo przychody rekurencyjne? W raporcie nie ma konkretnych kwot, ale jest podana informacja o opłatach serwisowych. 2. Czy zamierzają Państwo rozwijać nowe produkty - inne od sunvizion? 3. Czy mają Państwo zamiar przejść na model biznesowy SaaS? Czy jest to możliwe?

 

Piotr Saczuk: 1. W naszym przypadku trochę trudno zdefiniować wpływy powtarzalne jako jedną liczbę. Po pierwsze do wpływów powtarzalnych na pewno zaliczają się wpływy z tytułu umów serwisowych, po drugie idziemy zgodnie z trendem rynkowym w stronę umów tzw. abonamentowych, po trzecie można zakładać, że podpisanie nowego kontraktu z klientem skutkuje otwarciem możliwości świadczenia usług wdrożeniowych, rozbudowy i tzw. change requests.
2. Ewentualny rozwój nowych produktów będziemy prowadzić pod marka SunVizion, korzystając z jej wpracowanego potencjału.
3. Technologicznie jest to możliwe. Biznesowo natomiast, jeśli pojawią się takie wymagania rynku, będziemy odpowiednio reagować produktowo.

 

Adam M.: W przypadku Suntech, akcje w wolnym obrocie stanowią nieco ponad 40 procent wszystkich papierów. Czy cztery osoby wymienione jako główni akcjonariusze działają lub są w jakiś sposób związani z funkcjonowaniem spółki?

 

Piotr Saczuk: Dwie z tych osób są bezpośrednio zaangażowane w działalność Spółki. Są to Piotr Saczuk, Prezes Zarządu oraz Wojciech Franczak, Wiceprezes Zarządu. Pozostałe dwie osoby z grona znaczących akcjonariuszy mają swoich reprezentantów w Radzie Nadzorczej Spółki.

 

Filip: Dzień dobry, czy chat działa? :)

 

Piotr Saczuk: Działa:)

 

Damian Czartoryski: Jakie są główne bariery rozwoju spółki, z którymi Suntech obecnie się boryka?

 

Piotr Saczuk: Wciąż nie dość skuteczny transfer wiedzy technologicznej do partnerów i klientów. Z tym problemem borykamy się zresztą nie tylko my, ale cała branża. Poziom skomplikowania zagadnień technologicznych w branży OSS jest ogromny, w zasadzie nieporównywalnie większy niż w innych systemach klasy enterprise.

 

benek: Dzień Dobry.

 

Czy nie uważa Pan, że spółka zaniedbuje akcjonariuszy indywidualnych?

 

Co spółka w bliższej i dalszej przyszłości oprócz czatu inwestorskiego zrobi, by poprawić atrakcyjność, rozpoznawalność spółki wśród akcjonariuszy indywidualnych.

 

Dziękuję.

 

Piotr Saczuk: Dzisiejszym czatem zaczynamy regularną komunikację się z akcjonariuszami. Formę czatów i prezentacji inwestorskich będziemy kontynuować. Będziemy komunikować się także przez naszą stronę www/sekcję dla inwestorów, planujemy otworzenie zakładki „News”, w której będziemy publikować rzeczy potencjalnie interesujące dla akcjonariuszy. Rozważamy także inne formy komunikacji.

 

Mirek: Czy zarówno notowania, jak i obrót akcjami spółki na NewConnect jest dla zarządu satysfakcjonujący?

 

Piotr Saczuk: W przeciągu ostatnich 3 lat akcje Suntech zyskały 1000%. Należy jednak pamiętać, że debiutowaliśmy przy cenie akcji dużo wyższej niż minimalne notowania w 2019. Zarząd stoi na stanowisku, że rynek wie najlepiej, jak wyceniać akcje. Z pokorą przyjmuje każdy kurs, ciesząc się ze wzrostów i spokojnie przyjmując spadki. Ale cały czas pracujemy nad rozwojem naszej firmy i liczymy, że przełoży się to na dalszy wzrost wartości firmy.

 

Dawid Kucharczyk: Czy rok 2021 będzie kolejnym rekordowym rokiem dla spółki pod względem przychodów?

 

Piotr Saczuk: Z uwagi na to, że raport za IV kwartał 2021 roku nie został jeszcze opublikowany i będzie opublikowany 14 lutego, chciałbym powstrzymać się od wyrażania jakichkolwiek sugestii odnoszących się do informacji finansowych za ten okres. Zapraszam zatem do lektury najbliższego raportu.

 

taktyk: Spółka dobrze radzi sobie w pozyskiwaniu funduszy unijnych. Jakie kluczowe projekty są obecnie realizowane za sprawą dofinansowania z Unii Europejskiej?

 

Piotr Saczuk: W tej chwili realizujemy projekt "AI Net Planner – innowacyjny, oparty na sztucznej inteligencji system projektowania nowoczesnych sieci telekomunikacyjnych"

 

Maciej: Jaką spółka ma rotację pracowników?

 

Piotr Saczuk: Liczba odejść jest niższa niż średnia dla branży IT, co niewątpliwie bardzo nas cieszy. Stwarzamy pracownikom najlepsze możliwe warunki i to procentuje. Sytuacja nie jest łatwa, ale nie jest też dla nas niczym nowym. Zwłaszcza w naszym biznesie, w którym potrzebujemy nie tylko wykwalifikowanych programistów, ale także ludzi z rozległą wiedzą na temat telekomunikacyjne. To są specjaliści z najwyższej półki, a o takich zawsze trzeba walczyć. Jeśli chodzi o wysokość wynagrodzeń i pozostałe pracownicze benefity nasza oferta jest rynkowa. Niewątpliwym jednak atutem pracy u nas jest duża różnorodność wyzwań technologicznych oraz ich bardzo wysoki stopień złożoności. Po pierwsze praca jest różnorodna, po drugie jest dużym wyzwaniem pod względem intelektualnym. A to są zwykle znaczące atuty dla najlepszych specjalistów, takich, którzy mogą przebierać w ofertach pracy. A z takimi właśnie chcemy pracować.

 

Paweł: jakie są wartości umów z klientami i jak rozkładają sie płatności

 

Piotr Saczuk: Średnia wartość podpisywanych przez nas kontraktów znacząco wzrosła w ostatnich latach. W branży OSS/BSS zaufanie do dostawcy jest niezwykle istotne, wdrażamy przecież systemy odpowiedzialne za kluczowe, strategiczne procesy u operatora. Zaufanie to buduje się w oparciu o siłę brandu oraz listę referencji. W tej chwili zarówno rozpoznawalność marki SunVizion na świecie, jak i nasza lista referencyjna są wystarczająco bogate, aby sięgać po coraz większe projekty u operatorów z najwyższej światowej półki. Spodziewamy się zatem, że relatywnie wysoka (w porównaniu do pierwszych lat na rynku globalnym) średnia wartość kontraktu będzie utrzymana, być może nawet będzie rosła.

 

analityk: Jakie jest zadłużenie spółki i z jakich form finansowania korzystacie najczęściej?

 

Piotr Saczuk: Spółka nie ma żadnego zadłużenia. Rozwój prowadzimy z środków własnych. Rozwój nowych, innowacyjnych produktów staramy się współfinansować z funduszy badawczo-rozwojowych. W przeszłości wykorzystywaliśmy także fundusze publiczne do wpółfinansowania działań marketingu zagranicznego.

 

analityk: Czy spółka rozważa wprowadzenie polityki dywidendowej?

 

Piotr Saczuk: Porozmawiamy o tym pomyśle po publikacji wyników Spółki za 2021 rok. Mieliśmy sygnały od naszych akcjonariuszy, że dywidenda jest oczekiwana, więc poważnie rozważymy tę kwestię.

 

Paweł: Kiedy będzie można spodziewać się dywidendy

 

Piotr Saczuk: Jak wyżej.

 

Piotr Tomczak: Kapitalizacja spółki na dzień dzisiejszy to ca 34 mln. W Pana ocenie to wartość właściwa/godziwa czy tak jak ponad dekadę temu nadal niedoszacowanie :)

 

Piotr Saczuk: Z pokorą przyjmujemy wycenę rynku, ciężko pracujemy nad tym, żeby wartość Spółki rosła.

 

Paweł: czy nie obawiacie się państwo przejęcia przez konkurencję

 

Piotr Saczuk: Raczej nie mamy takich obaw.

 

Jan kot: Jaki sens ma bycie akcjonariuszem Suntechu, skoro nie wypłacacie dywidendy, nie skupujecie akcji z rynku ? W czym upatruje Pan szanse na wzrost wartości kursu ?

 

Piotr Saczuk: Od 2019, kiedy odnotowaliśmy minimum notowania akcji Suntech, ich wartość wzrosła mniej więcej 10 razy. Cały czas inwestujemy w rozwój firmy i brandu SunVizion. Początki działań na rynkach zagranicznych były naprawdę bardzo trudne i długo przebijaliśmy się z naszą ofertą. Obecnie widzimy jak dużo potencjalnych klientów dociera do nas i jak duże jest zainteresowanych naszą ofertą. Cały czas rozbudowujemy nasz potencjał produkcyjno-wdrożeniowy, rozbudowujemy sieć partnerską i wspieramy naszych klientów. Mamy atrakcyjną, bardzo konkurencyjną ofertę i zrobimy wszystko, żeby wykorzystać szanse, które się przed nami otwierają. Odnośnie dywidendny pisałem już wcześniej.

 

Krzysztof Barczewski: Jaki jest stosunek Zarządu do polityki dywidendowej w spółce?

 

Piotr Saczuk: Odpowiadałem wcześniej.

 

Yarek: Jak po czasie oceniacie Państwo decyzję o wejścia spółki na NewConnect?

 

Piotr Saczuk: Emisja nie spełniła naszych założeń finansowych, jednak w długofalowym horyzoncie oceniałbym jej wpływ pozytywnie.

 

Jan kot: Czy w spółce istnieje konflikt pomiędzy głównymi akcjonariuszami ?

 

Piotr Saczuk: Nie nazywałbym tego konfliktem. Odmienne opinie i oceny są czymś naturalnym. W naszym przypadku nie mają one wpływu na działalność operacyjną.

 

Jan kot: Czy uważa Pan, że spółka, której główny akcjonariusz spekuluje akcjami na sesjach GPW - może być postrzegana jako spółka wiarygodna ?

 

Piotr Saczuk: Taką spółkę zdecydowanie oceniłbym jako niewiarygodną.

 

Lukasz: Czy poza sprzedaza produktu SunVizion podpisujecie tez wieloletnie, oddzielne umowy na support waszej aplikacji?

 

Piotr Saczuk: Tak, podpisujemy.

 

Jan kot: Jak bardzo Nowy Ład wpłynie na rentowność spółki ?

 

Piotr Saczuk: Zdecydowanie za wcześnie, aby o tym mówić.

 

Franek: Czy biznes Suntech jest skalowalny? Czy kolejne zlecenia przekładają się na wyższą marżę?

 

Piotr Saczuk: Każde kolejne wdrożenie tego samego produktu i sprzedaż licencyjna w sposób bezpośredni przekładają się na wzrost rentowności inwestycji w ten produkt.

 

Irenka: Jakie kluczowe projekty inwestycyjne spółka obecnie prowadzi?

 

Piotr Saczuk: Inwestujemy w produkt, marketing i rozwój sieci partnerskiej.

 

Irenka: Ile Suntech zamierza wydać na inwestycje w 2022 roku?

 

Piotr Saczuk: Jest to dana wrażliwa dla naszej działalności i wolałbym jej nie zdradzać.

 

Jan kot: Czy jest możliwość założenia lock-up na akcje Zarządu >

 

Piotr Saczuk: Nie widzimy potrzeby takiego ograniczenia.

 

Jan kot: Ale część akcjonariuszy nie chce dywidendy ! Wolimy szybszy organiczny rozwój zamiast konsumpcji.

 

Piotr Saczuk: Jak widać, zdania są podzielone.

 

Paweł Grab: Jakich zmian na rynku telekomunikacyjnym spodziewacie się Państwo w najbliższych 3 latach?

 

Piotr Saczuk: Spodziewamy się, że rynek telekomunikacyjny będzie rósł, a wraz z nim zapotrzebowanie na nasze rozwiązania. Analizy rynkowe pokazują, że przejście na zdalny tryb pracy w ostatnich 2 latach miało pozytywny wpływ na rynek rozwiązań OSS/BSS.

 

Marek: Jakie Suntech ma plany w kwestii prowadzonej ekspansji na rynku globalnym?

 

Piotr Saczuk: Rozbudowa sieci partnerskiej, inwestycja w promocję i produkt, a także dalsza rozbudowa listy referencyjnej, już bardzo bogatej dzięki dobrze przeprowadzonym wdrożeniom.

 

Lukasz: Dlaczego tak słabo komunikujecie się z akcjonariuszami (bardzo mało ESPI) ?

 

Piotr Saczuk: Jak już pisałem, dzisiejszym spotkaniem zaczynamy intensywniej niż dotąd komunikować się z akcjonariuszami. Nie mogę natomiast obiecać większej ilości ESPI, bo wydarzenia nimi komunikowane są definiowane przepisami. ESPI wysyłamy więc wyłącznie wtedy, kiedy takie wydarzenie ma miejsce.

 

Piotr: Czy może Pan skomentować z czego wynika głosowanie przeciw udzielenia Panu absolutorium od jednego akcjonariusza na ostatnim walnym zgromadzeniu?

 

Piotr Saczuk: Nie wiem z czego wynika takie głosowanie, akcjonariusz nie wyjaśnił swoich motywacji.

 

Jan kot: Czy zabiegacie o dużych inwestorów instytucjonalnych ? Jeśli tak, to w jaki sposób i dlaczego ?

 

Piotr Saczuk: Nie zabiegamy o takich inwestorów.

 

Dawid Kucharczyk: Czy w przyszłości pojawi się możliwość zdalnego uczestnictwa w walnych zgromadzeniach akcjonariuszy?

 

Piotr Saczuk: Rozważamy taką możliwość.

 

Lukasz: Ile razy ktoś do Państwa dzwonił chcąć założyć panele fotowoltaiczne? :)

 

Piotr Saczuk: Dość często odbieramy takie telefony😊

 

Lukasz: Co spowodowało spadek zysku netto za Q3 (najmniejszy zysk od 5 kwartałów) ?

 

Piotr Saczuk: Nie było żadnego konkretnego powodu biznesowego, zyski nie zawsze układają się równomiernie, jeśli chodzi o wyniki kwartalne.

 

Jan kot: Kochani - przestańcie skamleć o dywidendę. Dywidenda się nie opłaca - ponieważ traci się na podatku Belki. Czy nie uważa Pan, że bardziej wydajnym sposobem transferu zysku do akcjonariuszy jest skup akcji ?

 

Piotr Saczuk: Rozważymy wszystkie opcje i wybierzemy w naszym mniemaniu najlepszą.

 

Lukasz: Zgadzam sie z Jan Kot. Postawic na rozwoj a nie na dywidende :)

 

Piotr Saczuk: Wszystkich argumentów słuchamy z uwagą.

 

Przemek: Czy będzie możliwość spotkać się z Panem na konferencji WallStreet?

 

Piotr Saczuk: Nie wykluczam😊

 

Piotr Saczuk: Dziękuję za Państwa udział oraz tak duże zainteresowanie czatem. Staraliśmy się odpowiedzieć na jak największą liczbę pytań. Mam nadzieję, że udało nam się przybliżyć Państwu naszą spółkę i rynek, na którym działamy oraz odpowiedzieć na nurtujące pytania i wątpliwości. Zachęcam do śledzenia sytuacji Suntech S.A.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie