Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.

Tesla – podsumowanie wyników za Q2 i Q3 2021

Od naszej analizy1 Tesli z końcówki maja 2021 roku upłynęło już nieco ponad pół roku. Od tego czasu spółka zaraportowała wyniki za dwa kolejne kwartały. Były to wyniki odpowiednio za drugi oraz trzeci kwartał 2021 roku. Aby utrzymać pewną kontynuację historii, jaką opowiada nam Tesla, przyjrzyjmy się zaraportowanym wynikom.

 

Teslę omawialiśmy 28 maja 2021 roku, od tego czasu cena akcji wzrosła o 71.19% (spółka nie dzieli się zyskiem z akcjonariuszami). Obecnie za spółkę trzeba zapłacić 190 krotność zysku przewidywanego na cały rok 2021.

 

 

Podsumowanie wyników finansowych

Oba kwartały były niesamowicie udane dla spółki, co możemy zobaczyć w poniższym podsumowaniu:

 

Kwartał

Q2 2021

Q3 2021

Zmiana
Q32021
/Q32020

Wynik

Zaraportowany

Oczekiwany

Zaraportowany

Oczekiwany

 

EPS podstawowy

1.02 $

0.55 $

1.44 $

1.16 $

+433.33%

EPS skorygowany

1.45 $

0.98 $

1.86 $

1.61 $

+144.74%

Przychody ze sprzedaży

11.96 mld $

11.40 mld $

13.76 mld $

13.70 mld $

+56.90%

Marża brutto segmentu Automotive

28.4%

26.06 %

30.5%

28.4%

+2.8 pp

Sprzedane samochody [sztuki]

201 250

Nd

241 391

233 000

+72.92%

FCF2

619 mln $

Nd

1.33 mld $

1.38 mld $

-5%

Tabela 1 Tesla: Skrócone podsumowanie drugiego i trzeciego kwartału 2021 roku
Źródło: Opracowanie własne na podstawie komunikatów prasowych spółki

 

Podsumowując część finansową: Tesli udało się poprawić zysk na akcję o 433% w stosunku do Q3 2020, EPS skorygowany urósł o 144%, przychody ze sprzedaży wzrosły p prawie 57%, liczba sprzedanych samochodów o 73%. Do tego marże najważniejszego segmentu (Automotive) zwiększyły się o 2.8 punktu. Delikatnym cieniem kładzie się spadek FCF o 5% w stosunku do trzeciego kwartału rok wcześniej, co związane jest ze wzrostem CAPEXu3 o 81%. Jednakże w przypadku spółki, która tak mocno inwestuje w rozbudowę aktywów trwałych, wzrost CAPEXu będzie czymś całkowicie normalnym i można oczekiwać jego dalszego wzrostu przynajmniej do zakończenia. Mówiąc wprost – wyniki spółki są fenomenalne!

Najważniejsze wydarzenia w spółce wraz z komentarzami zarządu4

Spółka opublikowała komentarz dotyczących kluczowych parametrów biznesowych:

 

Parametr

Komentarz spółki

Ilość sprzedanych samochodów

Planujemy jak najszybciej zwiększyć moce produkcyjne. W perspektywie wieloletniej spodziewamy się osiągnąć 50% średnioroczny wzrost dostaw pojazdów. Tempo wzrostu będzie zależeć od naszych możliwości sprzętowych, sprawności operacyjnej oraz przepustowości i stabilności łańcucha dostaw

Gotówka

Mamy wystarczającą płynność, aby sfinansować naszą mapę drogową produktu, długoterminowe plany rozbudowy mocy produkcyjnych i inne wydatki.

Zyskowność

Spodziewamy się, że nasza marża operacyjna będzie z czasem rosła, nadal osiągając wiodące w branży poziomy dzięki wdrażanym planom rozbudowy mocy i lokalizacji.

Produkty

Prognozujemy, że nasze pierwsze egzemplarze produkcyjne modelu Y w Berlinie i Austin zostaną skończone przed końcem roku. Na tempo odpowiednich procesów produkcyjnych wpłynie pomyślne wprowadzenie wielu nowych produktów i technologii produkcyjne w nowych lokalizacjach, bieżące wyzwania związane z łańcuchem dostaw i pozwolenia regionalne.

Robimy postępy w industrializacji Cybertruck, która jest obecnie planowana do produkcji w Austin po modelu Y

Tabela 2 Tesla: komentarz w sprawie kluczowych parametrów biznesowych
Źródło: Opracowanie własne na podstawie sprawozdań spółki

 

Obecne możliwości produkcyjne spółki oraz jej plany na przyszłość prezentuje poniższa tabela:

 

Lokalizacja

Produkowane pojazdy

Możliwości produkcyjne / rok

Status

California

Model S / Model X

100 000

Produkcja w toku

California

Model 3 / Model Y

500 000

Produkcja w toku

Shanghai

Model 3 / Model Y

>450 000

Produkcja w toku

Berlin

Model Y

nd

W trakcie konstrukcji

Texas

Model Y

nd

W trakcie konstrukcji

TBD

Cybertruck

nd

W fazie planowania

TBD

Tesla Semi

nd

W fazie planowania

TBD

Future Product

nd

W fazie planowania

Tabela 3 Tesla: lokalizacja fabryk oraz ich możliwości produkcyjne
Źródło: Spółka

 

Tesla przyznaje, że w trzecim kwartale widzi problemy z łańcuchem dostaw, transportem i ogólną produkcją:

 

„Ciągle pracujemy na naszych liniach produkcyjnych jak najbliżej pełnych
na ile pozwalają na to warunki. Chociaż naszym celem pozostaje sekwencyjny wzrost,
wielkość wzrostu będzie zdeterminowana w dużej mierze przez czynniki zewnętrzne”

 

Poniżej, można zapoznać się z komentarzem spółki do poszczególnych lokalizacji:

 

US: California i Texas

Nasza fabryka we Fremont wyprodukowała ponad 430 000 pojazdów w ciągu ostatnich czterech kwartałów i wierzymy, że jest miejsce na ciągłą poprawę. Produkcja modelu S kontynuowała wzrost w Q3, podobnie jak Model X, a pierwsze dostawy do odbiorców końcowych zaczną się wkrótce. Gigafactory Texas rozwija się zgodnie z planem. Jesteśmy w trakcie uruchamiania wyposażenia i produkcji naszych pierwszych pojazdów przedprodukcyjnych.

 

Chiny: Szanghaj

Przez cały III kwartał Chiny pozostały naszym głównym ośrodkiem eksportowym. Produkcja rozwija się dobrze w Chinach, a my wprowadzamy ulepszenia, aby jeszcze bardziej zwiększyć tempo produkcji. W przypadku pojazdów o standardowym zasięgu, na całym świecie zamierzamy przejść na akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP).

 

Europa: Berlin-Brandenburgia

Rozbudowa fabryki przebiega zgodnie z planem, a testowanie sprzętu jest w toku. Spodziewamy się ostatecznego zatwierdzenia pozwolenia przed końcem tego roku.

 

Interesująco wygląda opublikowany udział rynkowy samochodów produkowanych przez spółkę w poszczególnych regionach geograficznych (spółka zdecydowanie dominuje na rynku aut elektrycznych):

 

Rysunek 1 Tesla: udział samochodów produkowanych przez spółkę na poszczególnych rynkach w latach 2015 - 2021
Źródło: Spółka

 

Rysunek 2 Tesla: udział samochodów elektrycznych na rynku samochodów ogółem w USA w roku 2021 wraz z prognozą do roku 2030
Źródło: evadoption.com

 

Tesla od dłuższego czasu pracuje również nad udoskonaleniem swojego auto-pilota. W tej kwestii spółka aktywnie pozyskuje utalentowanych programistów, koncentrując się na bezpieczeństwie pasażera oraz innych uczestników ruchu drogowego:

 

Autopilot i pełna autonomia jazdy (FSD5)

W trzecim kwartale zorganizowaliśmy AI Day – nasze wydarzenie rekrutacyjne mające na celu przyciągnięcie najlepszych talentów AI. Po przedstawieniu naszej kompleksowej wizji pełnej autonomii (zbieranie danych flotowych, etykietowanie, symulacja, trening sieci neuronowej, przetwarzanie pojazdów itp.), a także naszej następnej generacji układu treningowego sieci neuronowej i projektu robota humanoidalnego, otrzymaliśmy przytłaczającą liczbę aplikacji.
W październiku rozpoczęliśmy rozszerzanie wersji beta FSD City Streets na większą liczbę kierowców, w oparciu o ich Wynik Bezpieczeństwa. Nadal ściśle monitorujemy dane floty, aby ułatwić płynne wdrożenie.

 

Akumulator i układ napędowy

Projekt wewnętrznego ogniwa 4680 nadal dynamicznie się rozwija. Produkujemy
rosnącą liczbę zestawów akumulatorów do celów testowych, a jak dotąd wyniki testów
spełniają nasze obecne oczekiwania. Odlewy z przodu i z tyłu nadwozia, oba niezbędne w architekturze naszego pakietu akumulatorów, są produkowane w Gigafactory w Teksasie.

 

Spółka pracuje również nad zupełnie nowym obszarem – ubezpieczeniami komunikacyjnymi. Biorąc pod uwagę naprawdę dobre wyniki autopilota w zakresie poprawy bezpieczeństwa jazdy, wydaje się, że może to być jedno z mocno zmieniających rzeczywistość rozwiązań.

 

Rysunek 3 Porównanie liczby mil przejechanych pomiędzy wypadkami dla samochodów z i bez autopilota
Źródło: Spółka

 

Usługi i inne – Ubezpieczenia

W trzecim kwartale wprowadziliśmy naszą funkcję „Wynik bezpieczeństwa”, która będzie również wykorzystywana do naszych telemetrycznych produktów ubezpieczeniowych. Aktywnie monitorujemy hamowanie, skręcanie, „siedzenie na zderzaku” (niebezpieczne podążanie), ostrzeżenia o kolizji i wymuszone wyłączenie autopilota w celu przewidzenia prawdopodobieństwa kolizji. Ten system będzie nadal dopracowywany, gdy otrzymamy więcej danych. Wprowadziliśmy również nasz telemetryczny produkt ubezpieczeniowy w pierwszym stanie – Teksasie – na początku października bieżącego roku. Wierzymy, że nasze składki ubezpieczeniowe będą w stanie dokładniej odzwierciedlić szanse kolizji niż jakiekolwiek inne ubezpieczeniowe produkty na rynku. Dodatkowo będziemy proaktywnie komunikować się z użytkownikiem, jakie korekty jazdy należy wprowadzić, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo kolizji.

 

Jedną z istotniejszych informacji w poprzednim roku jest zamówienie złożone przez Hertz – amerykańskiego giganta na rynku wypożyczania samochodów opiewające na 100 tysięcy samochodów. Transakcja ma zostać zakończona w 12 miesięcy od momentu złożenia zamówienia (do końca października 2022 r.), a jej wartość to 4.2 mld dolarów6. Może ona pokazywać, że transformacja na e-auta będzie szybsza niż sądzono.

Zmiany rekomendacji oraz interesujące opinie podmiotów trzecich

Po opublikowaniu wyników za Q3 2021, fundusz venture capital Loup Ventures prognozuje, że Tesla w 2022 roku przebije szacunki mówiące o 1.42 miliona oddanych samochodów (osiągnięcie tego pułapu oznaczałoby 57% wzrost produkcji samochodów rok do roku). Jeżeli Tesli uda się wyprodukować ponad 1.4 miliona sztuk samochodów elektrycznych w 2022 roku, to osiągnie ona 96% udział w rynku samochodów elektrycznych7. Loup Ventures prognozuje długoterminową wartość akcji Tesli na poziomie 2500 USD bazując na sześciokrotności przychodów ze sprzedaży spółki w kolejnych pięciu latach. Tak wysoka wycena będzie uzasadniona pod warunkiem, że wszystkie obecne projekty spółki zostaną wdrożone zgodnie z założeniami (chodzi m.in. o zwiększenie możliwości produkcyjnych samochodów, segment przechowywania energii, HVAC8 oraz VTOL9).

 

1 https://www.sii.org.pl/14477/analizy/inwestycje-zagraniczne/analiza-spolki-tesla-wciaz-dobre-perspektywy-ale-wycena-niepokoi.html

2 Free cashflow (ang.) – wolne przepływy pieniężne.

3 Oznacza wydatki inwestycyjne na rozwój w tej części, w której kapitał przeznaczony jest na podtrzymanie dotychczasowej zdolności przedsiębiorstwa do generowania przychodu.

4 Wszelkie treści zawierające zwroty sugerujące wypowiadanie ich w pierwszej osobie liczby mnogiej są oficjalnymi komentarzami spółki przetłumaczonymi na język polski dla wygody czytelnika. Za wszelkie niedoskonałości tłumaczenia winę ponosi autor niniejszego artykułu.

5 FSD – Full Self Driving

6 Źródło: https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-10-25/hertz-said-to-order-100-000-teslas-in-car-rental-market-shake-up

7 W tym kontekście rynek rozumiany jest jako suma wyprodukowanych pojazdów przez Teslę, Rivian (spółka miała IPO w końcówce 2021 roku) oraz Lucid Group.

8 Heating, Ventilation, and Air Conditioning System – wysoce wydajny system podgrzewania, wentylowania i klimatyzacji

9 vertical-takeoff-and-landing craft (ang) - statek pionowego startu i lądowania

 


Zastrzeżenie
Treść powyższego materiału analitycznego jest wyłącznie subiektywną opinią autora i nie stanowi „rekomendacji inwestycyjnej” w rozumieniu przepisów art. 3 ust. 1 pkt 35) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE (Dz.U.UE.L.2014.173.1 z dnia 2014.06.12) ani „informacji rekomendującej” w rozumieniu ww. przepisów, jak również nie stanowi jakiejkolwiek oferty instrumentów finansowych. Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych oraz autorzy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie lektury treści publikowanych w ramach niniejszego projektu. Należy pamiętać, że informacje i badania oparte o historyczne dane lub wyniki nie gwarantują zysków w przyszłości.

 

© 2012-2021 Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych zastrzega, iż wszystkie materiały dostępne w serwisie sii.org.pl są objęte ochroną prawa autorskiego. Kopiowanie, zwielokrotnianie, rozpowszechnianie i inne formy korzystania z materiałów umieszczonych w ww. serwisie wykraczające poza granice dozwolone prawem jest zabronione.