Spółka Auto Partner S.A. powstała w 1993 roku w Katowicach i została założona przez Aleksandra Góreckiego. Posiadała ona wtedy niewielki magazyn 200 mkw. oraz zatrudniała 3 pracowników. Obecnie Grupa Auto Partner S.A jest jednym z największych importerów oraz dystrybutorów części zamiennych do samochodów osobowych, ciężarowych oraz motocykli. Części te pochodzą od ponad 350 dostawców, do których należą czołowi producenci części: Bosch, Castrol, Continental, Febi, Textar, Valeo, Meyle, ZF Aftermarket, Schaeffler, RYMEC, Unior, Triscan, ALCO, NK, Meteor, Quaro, Bovez oraz marka własna MaXGear.
MaxGear powstała w 2006 roku i oferuje produkty 11 głównych grup asortymentowych, do których należą: zawieszenie i układ kierowniczy, napęd, silnik, zawieszenie, elektryka, hamulce, filtry, układ klimatyzacji, układ chłodzenia, chemię i kosmetykę oraz akcesoria. Sprzedaż marki własnej Maxgear odpowiada za 17% przychodów osiągniętych przez grupę Auto partner S.A w III kw. 2021r.
Głównymi odbiorcami części są warsztaty oraz sklepy motoryzacyjne. Poprzez wysoki poziom informatyzacji i rozwój logistyki w Grupie Auto Partner S.A, możliwe jest dostarczenie części do klienta końcowego od 3 do 5 razy dziennie ( w trybie just-in-time). Ponad 60% zamówień na części składanych jest online.
Emitent prowadzi swoją działalność w 30 krajach Europy przy czym, należy zaznaczyć, że Emitent nie posiada istotnych odbiorców. Sprzedaż do żadnego z klientów nie przekracza 10% przychodów.
Największą część przychodów osiągniętych w III kw. 2021 roku Grupa Auto partner S.A. uzyskała z rynku polskiego – ponad 54%. Natomiast sprzedaż towarów na rynku Unii Europejskiej, stanowiła 45% całości przychodów. Niecały 1% stanowiły przychody z pozostałego eksportu poza kraje UE.
Emitent posiada ponad 100 tys. mkw. powierzchni magazynowych, do których należy:
- centrum w Bieruniu,
- magazyny w Pruszkowie,
- magazyn w Pradze,
- magazyny lokalne 103 filii rozmieszczonych w Polsce.
Ponadto, Emitent planuje otworzyć dodatkowe magazyny na terenie Poznania. Eksport części na teren Unii Europejskiej realizowany jest poprzez centrum logistycznie w Bieruniu oraz magazyny w Pruszkowie.
Otoczenie Rynkowe
Pomimo panującej pandemii rynek części samochodowych w 2021 roku uznawany jest za rynek z dalszymi perspektywami rozwoju. Pandemia Covid-19 i związany z nią kryzys przyczyniły się do spadku popytu na auta w UE w 2020 roku o prawie 30%. Produkcja aut w 2020 roku także nie uniknęła wpływu pandemii. Produkcja w samej Unii Europejskiej spadła o 29%, w USA natomiast o 27%.
Liczba aut w Polsce według ACEA na 30.10.2021r. wynosi 24,3 mln sztuk. W przeciągu 9 miesięcy 2021 roku liczba aut zarejestrowanych w Polsce wzrosła prawie o 13%, co przekłada się na 378,5 tys. sztuk. Średni wiek importowanego auta to około 12 lat. Oznacza to, dalsza wzmożona eksploatacja oraz naprawa aut w takim wieku jest wymagana. W III kw. 2021 roku Emitent posiadał 10% udział w polskim rynku sprzedaży części samochodowych oraz ciężarowych.
W przypadku rynku samochodowego w UE zarejestrowano ponad 8,19 mln aut, co w porównaniu do roku poprzedniego oznacza wzrost o 2,2%. Wiek nowo zarejestrowanych aut jest porównywalny do rynku polskiego i wynosi 11,5 lat.
W Polsce 82% dystrybutorów uważa, że do końca 2021 roku nastąpi wzrost przychodów ze sprzedaży części zamiennych. Analitycy są zdania, że przyczyną tych wzrostów jest rezygnacja lub odłożenie w czasie przez konsumentów zakupu nowego auta na rzecz zakupu używanego lub dalszej eksploatacji i napraw już posiadanego samochodu. Wpływa to na powiększenie bazy aut używanych w Polsce, co powinno przełożyć się wzrost popytu na części zamienne w przyszłych kwartałach.