Chat with us, powered by LiveChat

Analiza wyników Grupy Auto Partner – dalszy imponujący wzrost przychodów w 3Q21

Skomentuj artykuł

Spółka Auto Partner S.A. powstała w 1993 roku w Katowicach i została założona przez Aleksandra Góreckiego. Posiadała ona wtedy niewielki magazyn 200 mkw. oraz zatrudniała 3 pracowników. Obecnie Grupa Auto Partner S.A jest jednym z największych importerów oraz dystrybutorów części zamiennych do samochodów osobowych, ciężarowych oraz motocykli. Części te pochodzą od ponad 350 dostawców, do których należą czołowi producenci części: Bosch, Castrol, Continental, Febi, Textar, Valeo, Meyle, ZF Aftermarket, Schaeffler, RYMEC, Unior, Triscan, ALCO, NK, Meteor, Quaro, Bovez oraz marka własna MaXGear.

 

MaxGear powstała w 2006 roku i oferuje produkty 11 głównych grup asortymentowych, do których należą: zawieszenie i układ kierowniczy, napęd, silnik, zawieszenie, elektryka, hamulce, filtry, układ klimatyzacji, układ chłodzenia, chemię i kosmetykę oraz akcesoria. Sprzedaż marki własnej Maxgear odpowiada za 17% przychodów osiągniętych przez grupę Auto partner S.A w III kw. 2021r.

 

Głównymi odbiorcami części są warsztaty oraz sklepy motoryzacyjne. Poprzez wysoki poziom informatyzacji i rozwój logistyki w Grupie Auto Partner S.A, możliwe jest dostarczenie części do klienta końcowego od 3 do 5 razy dziennie ( w trybie just-in-time). Ponad 60% zamówień na części składanych jest online.

 

Emitent prowadzi swoją działalność w 30 krajach Europy przy czym, należy zaznaczyć, że Emitent nie posiada istotnych odbiorców. Sprzedaż do żadnego z klientów nie przekracza 10% przychodów.

 

Największą część przychodów osiągniętych w III kw. 2021 roku Grupa Auto partner S.A. uzyskała z rynku polskiego – ponad 54%. Natomiast sprzedaż towarów na rynku Unii Europejskiej, stanowiła 45% całości przychodów. Niecały 1% stanowiły przychody z pozostałego eksportu poza kraje UE.

 

Emitent posiada ponad 100 tys. mkw. powierzchni magazynowych, do których należy:

  1. centrum w Bieruniu,
  2. magazyny w Pruszkowie,
  3. magazyn w Pradze,
  4. magazyny lokalne 103 filii rozmieszczonych w Polsce.

 

Ponadto, Emitent planuje otworzyć dodatkowe magazyny na terenie Poznania. Eksport części na teren Unii Europejskiej realizowany jest poprzez centrum logistycznie w Bieruniu oraz magazyny w Pruszkowie.

Otoczenie Rynkowe

Pomimo panującej pandemii rynek części samochodowych w 2021 roku uznawany jest za rynek z dalszymi perspektywami rozwoju. Pandemia Covid-19 i związany z nią kryzys przyczyniły się do spadku popytu na auta w UE w 2020 roku o prawie 30%. Produkcja aut w 2020 roku także nie uniknęła wpływu pandemii. Produkcja w samej Unii Europejskiej spadła o 29%, w USA natomiast o 27%.


Liczba aut w Polsce według ACEA na 30.10.2021r. wynosi 24,3 mln sztuk. W przeciągu 9 miesięcy 2021 roku liczba aut zarejestrowanych w Polsce wzrosła prawie o 13%, co przekłada się na 378,5 tys. sztuk. Średni wiek importowanego auta to około 12 lat. Oznacza to, dalsza wzmożona eksploatacja oraz naprawa aut w takim wieku jest wymagana. W III kw. 2021 roku Emitent posiadał 10% udział w polskim rynku sprzedaży części samochodowych oraz ciężarowych.


W przypadku rynku samochodowego w UE zarejestrowano ponad 8,19 mln aut, co w porównaniu do roku poprzedniego oznacza wzrost o 2,2%. Wiek nowo zarejestrowanych aut jest porównywalny do rynku polskiego i wynosi 11,5 lat.

 

W Polsce 82% dystrybutorów uważa, że do końca 2021 roku nastąpi wzrost przychodów ze sprzedaży części zamiennych. Analitycy są zdania, że przyczyną tych wzrostów jest rezygnacja lub odłożenie w czasie przez konsumentów zakupu nowego auta na rzecz zakupu używanego lub dalszej eksploatacji i napraw już posiadanego samochodu. Wpływa to na powiększenie bazy aut używanych w Polsce, co powinno przełożyć się wzrost popytu na części zamienne w przyszłych kwartałach.

Wyniki finansowe

Dalsza część artykułu jest dostępna za darmo po zalogowaniu tylko dla członków SII z rozszerzoną składką.

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII
Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie