Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.

Czym jest SII?

Google – od A jak Alphabet do Z jak Zysk

© wolterke - stock.adobe.com

Alphabet (NASDAQ:GOOG), a wcześniej Google, to trzecia największa, pod względem kapitalizacji, spółka na amerykańskiej giełdzie. Na dzień piątego października 2021 r. spółka była wyceniana na 1.821 biliona dolarów amerykańskich. Jej udział w indeksie SP500 to 3.98%2. Inwestycja na poziomie 10k USD w akcje spółki we wrześniu 2011 roku byłaby obecnie warta 98 909$, co dałoby hipotetycznemu inwestorowi średnioroczną stopę zwrotu na poziomie 25.52%. W tym samym czasie inwestycja w indeks SP500 przyniosłaby średnioroczną stopę zwrotu na poziomie 15.49% zamieniając 10k USD we wciąż bardzo przyzwoite 42 706 USD.

 

Rysunek 1 Zwrot z inwestycji w akcje GOOG vs SP500 w okresie wrzesień 2011 - wrzesień 2021, skala logarytmiczna.

Źródło: portfoliovisualizer.com

 

Maksymalne obsunięcie kapitału3, z jakim musiałby się liczyć inwestor, który nabył akcje spółki, w ostatnich 10 latach wyniosło 18.92% wobec 19.63% w przypadku inwestycji w SP500. Warto, jednakże zauważyć, że wyłączając przecenę z marca 2020 roku, to indeks SP500 charakteryzował się niższymi spadkami.

 

Rysunek 2 Maksymalne obsunięcie kapitału dla inwestycji w akcje GOOG vs SP500 w okresie wrzesień 2011 - wrzesień 2021.

Źródło: portfoliovisualizer.com

 

Kontynuując porównanie do spółek notowanych na naszej rodzimej giełdzie, Alphabet jest ponad pięć razy większy niż wszystkie podmioty na GPW4.

 

Rysunek 3 Kapitalizacja Alphabet na tle innych spółek oraz GPW.

Źródło: usstocks.pl

 

Historia

Spółka ma swoją siedzibę w Moutain View w Kalifornii, a założona została w 1995 roku przez Larrego Page’a i Siergieya Brina, którzy na Uniwersytecie Stanforda, z pomocą Scotta Hassana i Alana Steremberga, opracowali algorytm wyszukiwania i stworzyli wyszukiwarkę, która określała znaczenie poszczególnych stron internetowych na podstawie linków. Powstała w akademickich pokojach wyszukiwarka została nazwana na początku - Backrub. Po niedługim czasie nazwa wyszukiwarki została jednak zmieniona na Google. Nowopowstała nazwa inspirowana była pojęciem matematycznym, które oznacza liczbę złożoną z jedynki i setki zer – googol5. Wyszukiwarka bardzo szybko zyskiwała na popularności wśród społeczności akademickiej, ale też inwestorów z Doliny Krzemowej. W sierpniu roku 1998 założyciel firmy Sun, Andy Bechtolsheim, wypisał Larry’emu i Sergeyowi czek na 100 000 USD – firma Google Inc. została oficjalnie powołana do życia. W 2004 wyszukiwarka google.com odpowiadała już za 80% światowego rynku. W tym samym roku firma uruchomiła Gmaila, rok później premierę miały Mapy Google. W 2006 roku za cenę 1.65 mld dolarów, Google przejął portal z filmikami – YouTube. Największym przejęciem kalifornijskiej firmy było międzynarodowe przedsiębiorstwo telekomunikacyjne powstałe w wyniku podziału Motoroli – mowa o Motorola Mobility, która została kupiona przez Google za 12.5 mld dolarów. Dwa lata później Google odsprzedało Motorola Mobility chińskiemu Lenovo zatrzymując, jednakże zdecydowaną większość patentów. W związku z dynamicznym rozwojem, wzrostem liczby produktów i rozbudowaną strukturą przedsiębiorstwa w 2015 roku powołano spółkę nadrzędną – holding Alphabet Inc., na czele której stoi Sundar Pichai. Na giełdzie możemy kupić dwie klasy akcji spółki – klasa A (ticker GOOG) oraz klasa C (ticker GOOGL)6. W latach 2001-2020 Google (a potem Alphabet) dokonał przejęcia ponad dwustu przedsiębiorstw. IPO spółki odbyło się w 2004 roku – data była nieco feralna, gdyż inwestorzy wciąż mieli w pamięci pęknięcie bańki dot-comowej z 2001 roku. Alphabet został zmuszony do obniżenia początkowej ceny z przedziału 108-135 dolarów do 85-95 dolarów. Pierwsza sesja należała jednak do udanych – cena akcji spółki skoczyła o blisko 18%.

 

Rysunek 4 Alphabet: najważniejsze wydarzenia w historii spółki.
Źródło: usstocks.pl

 

Obecna struktura organizacyjna spółki wygląda następująco:

 

Rysunek 5 Alphabet Inc. oraz spółki córki.

Źródło: https://www.fastcompany.com/40462340/alphabet-google-xxvi-holdings-restructuring-reorganization-transparency

 

Alphabet posiada swoje oddziały w ponad pięćdziesięciu krajach na całym świecie. Najważniejszym źródłem przychodów dla spółki są Stany Zjednoczone (45%), dalej Europa, Bliski Wschód i Afryka (31%), kolejno Azja Pacyficzna (19%) i na ostatnim miejscu Ameryki Środkowa i Południowa (5%). W Polsce Google ma swoje biura w Warszawie i Wrocławiu. Przychody ze sprzedaży usług i produktów pod względem geograficznym podzielone są w następujący sposób:

 

Rysunek 6 Alphabet: Podział przychodów pod względem geograficznym

 

Alphabet pod względem przychodów rozróżnia w swojej działalności trzy główne segmenty:

  • Google Services
  • Google Cloud
  • Other Bets


Segment Google Services dzieli się natomiast na:

  • Google Search & other
  • YouTube ads
  • Google Network
  • Google other


Podsegment Google Search & other obejmuje przychody generowane w usługach wyszukiwania Google oraz przychody generowane z reklam w wyszukiwarce i innych usługach należących i obsługiwanych przez Google, takich jak Gmail, Mapy Google.

 

Rysunek 7 Przykład reklamy Google Ads w wyszukiwarce Google po wpisaniu frazy "wakacje last minute"

 

YouTube ads obejmuje przychody generowane w YouTube.

 

Rysunek 8 Przykład reklam w serwisie YouTube.

Źródło: YouTube

 

Na rysunku powyżej widać:

  1. Reklama TrueView In-Stream – możliwa do pominięcia reklama w odtwarzaczu, wyświetlana przed głównym filmem
  2. Reklama TrueView Discovery – ten format pozwala wyświetlać reklamy w wynikach wyszukiwania YouTube, na stronie głównej YouTube i obok podobnych filmów

 

Oczywiście każdy z wymienionych wyżej rodzajów reklamy, może występować w różnych formach. W tabelce poniżej widać możliwe formaty:

 

Rysunek 9 Rodzaje reklam YouTube pokazywanych w wyświetlaczu.
Źródło: www.support.google.com

 

Kolejny segment Google Network zawiera natomiast przychody wygenerowane głównie w usługach sieci Google uczestniczących w AdMob, AdSense i Google Ad Manager.


Ostatni podsegment Google other obejmuje przychody z Google Play oraz przychody ze sprzedaży urządzeń takich jak Google Nest, Pixelbook czy telefonów Pixel.

Dalsza część artykułu jest dostępna za darmo po zalogowaniu wyłącznie dla członków SII z rozszerzoną składką.

Zaloguj się Zarejestruj się

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII