Chat with us, powered by LiveChat

Alibaba, czyli Amazon made in China

Skomentuj artykuł
© Negro Elkha - stock.adobe.com

Alibaba Group Holding Limited (NYSE:BABA) to chiński odpowiednik Amazona. Polskiemu użytkownikowi najlepiej znana zapewne ze swojej platformy e-commercowej Alibaba.com (ewentualnie aliexpress.com), która z dużym sukcesem w ostatnich latach rzuciła wyzwanie grupie Allegro.

 

Znacznie mniej osób wie, że Alibaba to potentat technologiczny integrujący praktycznie wszystkie, niezbędne sprzedawcom usługi od wystawienia towaru do sprzedaży, aż po dostarczenie go nabywcy. W 2021 roku w Warszawie zostały postawione pierwsze urządzenia do odbioru przesyłek wzorowane na paczkomatach Inpostu1:

 

Rysunek 1 Urządzenie do odbioru przesyłek wyprodukowane przez Cainiao Smart Logistics Network Limited, spółkę córkę Alibaba Group
Źródło: wikipedia.pl

 

Alibaba jest największą na świecie firmą zajmującą się handlem internetowym i mobilnym, mierzoną według GMV2(6,6 bln CNY/1 bln USD za rok podatkowy zakończony w marcu 2020 r.). Grupa obsługuje najczęściej odwiedzane chińskie rynki internetowe, w tym Taobao (consumer-to-consumer) i Tmall (business-to-costumer). Chiński oddział handlu detalicznego Alibaba odpowiadał za 69% przychodów na koniec 2020 r., przy czym Taobao generowała przychody z reklam i innych usług dla handlowców3, a Tmall czerpie przychody z opłat prowizyjnych. Dodatkowe źródła przychodów obejmują handel hurtowy w Chinach, międzynarodowe rynki detaliczne/hurtowe, przetwarzanie w chmurze media cyfrowe i platformy rozrywkowe, usługi logistyczne Cainiao oraz inicjatywy innowacyjne/inne.

 

Rysunek 2 Alibaba Group: przychody ze sprzedaży w rozbiciu na segmenty i subsegmenty.
Źródło: Statista.com

 

Alibaba Group raportuje w czterech segmentach:

 

 

 
Rysunek 3 Alibaba Group: Podział na segmenty na podstawie przychodów ze sprzedaży
Źródło: opracowanie własne

 

Poszczególne segmenty odpowiadają za:

 

  1. Commerce – podobnie, jak w przypadku Amazona, ten segment odpowiada za „sklep”. Są to prowizje pochodzące od sprzedaży produktów za pośrednictwem platform e-commercowych grupy. Jest to podstawowy segment Alibaby. Obejmuje on różne cyfrowe rynki detaliczne i hurtowe, a także logistykę i lokalne usługi konsumenckie. Firma generuje przychody od handlowców poprzez sprzedaż różnych usług marketingowych, składki abonamentowe, usługi zarządzania klientami, sprzedaż produktów, prowizje od transakcji i opłaty za obsługę oprogramowania. Spółka pobiera opłaty od lokalnych konsumentów, prowizje od platformy i opłaty za dostawę na żądanie. Commerce jest największym źródłem przychodów Alibaba Group na poziomie 30.0 miliardów dolarów, czyli około 87% całkowitych przychodów firmy w trzecim kwartale roku obrotowego 2021. Przychody segmentu wzrosły o 38.2% w porównaniu z tym samym trzymiesięcznym okresem poprzedniego roku. Jeśli chodzi o miary dochodów, podstawowy segment handlu stanowi prawie 100% skorygowanego EBITA4 firmy, który wzrósł o 14.7% do 10.2 miliarda USD w trzecim kwartale roku obrotowego 2021.
  2. Cloud computing – szeroko rozumiane rozwiązania chmurowe5. Alibaba Cloud zapewnia klientom korporacyjnym pełny pakiet usług w chmurze, w tym usługi baz danych, przechowywania, zarządzania i aplikacji, analizy dużych zbiorów danych, platformę uczenia maszynowego i inne usługi. Segment chmury obliczeniowej firmy generuje przychody od klientów korporacyjnych w oparciu o czas trwania i specyfikę korzystania z usług. Przetwarzanie w chmurze jest drugim co do wielkości źródłem przychodów Alibaba generującym sprzedaż na poziomie 2.5 miliarda dolarów, czyli około 7% całkowitych przychodów grupy, według stanu na III kwartał roku obrotowego 2021. Segment jest również najszybciej rosnącym źródłem przychodów firmy. Przychody chmurowe wzrosły o 50.3% w porównaniu do kwartału poprzedniego roku. Alibaba zaraportowała skorygowany EBITA w wysokości 3 mln USD w segmencie przetwarzania w chmurze w III kwartale roku obrotowego 2021. W analogicznym kwartale poprzedniego roku segment wygenerował stratę na poziomie skorygowanego EBITA. Q1 2021 to pierwszy kwartał, kiedy chmura osiągnęła dodatni wynik skorygowanego EBITA. Segment chmury obliczeniowej stanowi zaledwie niewielki ułamek ogólnego skorygowanego EBITA (łącznie ok 1%).
  3. Digital media and entertainment – przychody związane z działalnością rozrywkową. Alibaba posiada w swoim portfolio m.in. spółki zajmujące się produkowaniem gier, jak i takie, które oferują VOD6. Segment mediów cyfrowych i rozrywki istnieje w ramach strategii firmy polegającej na przechwytywaniu przychodów z konsumpcji poza jej podstawową działalnością handlową. Segment generuje przychody głównie z usług zarządzania klientami oraz składek abonamentowych. Media cyfrowe i rozrywka są trzecim co do wielkości źródłem przychodów Alibaba w wysokości 1.2 miliarda USD, czyli około 4% całkowitych przychodów w trzecim kwartale roku obrotowego 2021. Przychody segmentu wzrosły o 0.6% w porównaniu z tym samym kwartałem rok temu. Alibaba odnotowała stratę w omawianym segmencie, w wysokości 213 mln USD z tytułu skorygowanej EBITA w III kwartale roku obrotowego 2021.
  4. Innovation and others – ten segment koncentruje się na wprowadzaniu innowacji i opracowywaniu nowych usług i produktów, które mogą zaspokoić potrzeby klientów. Dotychczasowe innowacje obejmują aplikację do nawigacji cyfrowej Amap oraz aplikację DingTalk do komunikacji sieciowej. Innovation and others stanowi najmniejszy udział w przychodach Alibaba na poziomie 207 mln USD, czyli mniej niż 1% całkowitych przychodów, w trzecim kwartale roku obrotowego 2021. Przychody segmentu wzrosły o 9.5% w porównaniu z tym samym trzymiesięcznym okresem poprzedniego roku. Spółka odnotowała w tym segmencie stratę na poziomie skorygowanego zysku EBITA w wysokości 305 mln USD w III kwartale roku obrotowego 2021

 

W dalszej części analizy  omówiona zostanie sytuacja finansowa Alibaby oraz wskaźniki wyceny spółki, a także analizie poddane zostaną czynniki ryzyka związane z dalszym rozwojem spółki. Kluczowe parametry finansowe i wyceny Alibaby porównane zostaną dodatkowo do spółki Amazon. 

 

Dalsza część artykułu jest dostępna za darmo po zalogowaniu tylko dla członków SII z rozszerzoną składką.

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII

Autor artykułu

 

Bartosz Szyma, USStocks.pl Bartosz Szyma, USStocks.pl

Zawodowy inwestor, programista, działacz społeczny, dziennikarz. W 2010 roku porzucił dobrze zapowiadającą się karierę w korporacji i od tego czasu utrzymuje się głównie z inwestowania.

Dzięki wdrożeniu zasady SWAN (SleepWellAtNight) i koncentracji na spółkach dywidendowych obecnie realizuje swoją drugą pasję – podróżowanie, a doglądanie inwestycji zajmuje mu nie więcej niż godzinę tygodniowo. W wolnym czasie, kiedy przebywa akurat w Polsce, aktywnie działa jako wolontariusz w kilku organizacjach charytatywnych.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie