Chat with us, powered by LiveChat
×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.

Czym jest SII?

Marcin Kuśmierz (Shoper): „Widzimy potencjał do dalszego wzrostu rentowności”

W środę, 7 lipca 2021 roku, na stronie internetowej Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych odbył się czat inwestorski z Macinem Kuśmierzem, CEO Shoper S.A. W trakcie czatu internauci pytali m.in. o rynek e-commerce, wyniki finansowe, planowane inwestycje, czy perspektywy rozwoju. 

 

Zobacz także:

 

Rozwój oferty Shoper

W trakcie czatu inwestorzy putali o ofertę Spółki. Jeden z internautów zapytał, czy Shoper rozwija usługi oparte o automatyzacji i wykorzystaniu AI.

 

Wykorzystujemy rozwiązania AI w wielu produktach, m.in. produkty marketingowe i płatnościowe. Konsekwentnie wdrażamy rozwiązania AI i machine learning do kolejnych produktów, co umożliwia automatyzację wybranych procesów i zwiększenie poziomu konwersji w procesie zakupowym. Przykładem takiego produktu może być wdrożona w tym roku usługa Shoper Rekomendacje, który pozwala na automatyczne proponowanie produktów użytkownikom, które odpowiadają ich profilowi, co zwiększa szansę na dodanie ich do koszyka zakupowego – wytłumaczył Marcin Kuśmierz.

 

Inwestorzy pytali, kiedy mogą pojawić się nowe aplikacje w ofercie Spółki.

 

Nowe produkty pojawią się już tym półroczu, stale pracujemy nad rozwojem naszej oferty. Do końca roku w naszym portfolio pojawi się co najmniej kilka zupełnie nowych produktów dedykowanych MŚP – odpowiedział.

 

Internauci byli także ciekawi, jaką ofertę może mieć Spółka dla klientów, którzy chcą wejść w omnichannel.

 

Przyczyni się do tego integracja przejętą w kwietniu platforma ErpBox, która pozwala użytkownikom platformy Shoper m.in. na sprzedaż przez marketplace'y, zarówno polskie jak i zagraniczne oraz przez porównywarki cenowe. Platforma zawiera też m.in. dziesiątki integracji z systemami ERP i CMR oraz platformami logistycznymi. Umożliwia to automatyzację sprzedaży wielokanałowej (omnichannel). Rozwijamy też kluczowe integracje w ramach platformy Shoper, zarówno bezpośrednie jak Allegro i Amazon oraz przez Shoper Aplikacje (sklep z aplikacjami umożliwiającymi ich natychmiastową integrację ze sklepem w celu zwiększenia efektywności sprzedaży) – podsumował Kuśmierz.

 

Jeden z uczestników czatu prosił o wytłumaczenie działania modelu pay-as-you-grow, pytając, czy Spółka pobiera stałą stawkę od sklepów.

 

Stawka w modelu pay-as-you-grow jest zależna od rodzaju produktu oraz wielkości sklepu, więc co do zasady jest ona różna w zależności od konkretnego sklepu. Model pay-as-you-grow pozwala nam przede wszystkim partycypować we wzroście naszych klientów i rozwijać nasz biznes razem z nimi – wyjaśnił CEO.

 

Rynek e-commerce

Pytając o rynek e-commerce nie zabrakło pytań o niedawne pojawienie się Amazona na polskim rynku.

 

Obserwujemy wysoką dynamikę rozwoju całego rynku e-commerce, która napędzana jest głównie rozwojem sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Kibicujemy Amazonowi, podobnie jak i innym graczom rynku e-commerce, których działania korzystnie wpływają na wzrost wartości całego rynku e-commerce w Polsce oraz przyrost sprzedających i kupujących w kanale online – powiedział Kuśmierz.

 

Każdy nowy gracz, który przyczynia się do rozwoju całego rynku e-commerce w Polsce jest dla nas potencjalnym partnerem do współpracy, a my partycypujemy we wzroście liczby sprzedających i kupujących w kanale online – dodał w odpowiedzi na inne pytanie.

 

Jeden z uczestników czatu pytał, czy może utrzymać się wysokie zainteresowanie usługami w modelu SaaS wobec rozwiązań typu open source.

 

Wzrost udziału rozwiązań SaaS to trend ogólnoświatowy, gdzie im rynek bardziej rozwinięty, tym udział tego modelu jest większy jak np. w UK czy USA. Uważamy, że Polska podąża podobną ścieżką i tym samym udział rozwiązań SaaS będzie dalej rósł kosztem rozwiązań typu open source – podsumował CEO.

 

Rynek e-commerce w Polsce ma jeszcze dużą przestrzeń do wzrostu względem krajów zachodnich i będzie w nadchodzących latach dynamicznie niwelował tę różnicę - zarówno pod względem liczby kupujących jak i sprzedających, jesteśmy poniżej średniej dla Unii Europejskiej. Rynek SaaS w USA w ostatnich 10 latach pod względem wartości rósł średniorocznie o około 30%. Widzimy ponadto stopniową utratę udziałów rynkowych rozwiązań typu open source na rzecz SaaS, co faworyzuje biznes Shopera – dodał.

 

Ekspansja zagraniczna i akwizycje

Inwestorzy pytali, kiedy Spółka może postawić mocny krok w kierunku ekspansji zagranicznej.

 

Jesteśmy w fazie analizowania wybranych rynków Europy Środkowo-Wschodniej, w szczególności potencjału ich rozwoju oraz otoczenia konkurencyjnego. Pierwsze decyzje będą najwcześniej w I połowie przyszłego roku, w tym roku koncentrujemy się na dalszym rozwoju na polskim rynku, który ma przed sobą jeszcze dużą przestrzeń do dalszego wzrostu – odpowiedział Kuśmierz.

 

Jeden z internautów dopytywał o niedawną akwizycję Web-com Group i termin zakończenia fuzji operacyjnej i prawnej.

 

Aktualnie opracowujemy wspólną strategię go to market oraz wdrażamy projekty, które cechować będą się najwyższym poziomem synergii. Ich pierwszych znaczących efektów spodziewamy się na przełomie III i IV kwartału bieżącego roku. Na podstawie przeprowadzanych badań, platforma oferująca sprzedaż wielokanałową (omnichannel), powinna cieszyć się dużym zainteresowaniem ze strony klientów Shoper – wyjaśnił Marcin Kuśmierz.

 

Padło także pytanie o liczbę spółek, którym przygląda się Shoper pod kątem akwizycji.

 

Przyglądamy się wielu podmiotom dostarczającym usługi e-commerce dla segmentu MŚP. Z częścią z nich prowadzimy rozmowy dotyczące potencjalnej współpracy produktowej, operacyjnej lub kapitałowej. W przypadku potencjalnych akwizycji zwracamy szczególną uwagę na dopasowanie ich oferty do naszego katalogu usług. Bardzo istotna jest dla nas perspektywa ich rozwoju w przyszłości – powiedział CEO.

 

Pod kątem potencjalnych M&A, bierzemy pod uwagę trzy segmenty rynku: platformy oferowane przez podmioty o profilu zbliżonym do Shoper, przejęcie produktów uzupełniających nasze portfolio usług e-commerce dla MŚP lub technologii mogących wpłynąć na przyspieszenie rozwoju platformy Shoper – dodał.

 

Inwestorzy byli ciekawi, w jaki sposób Spółka planuje finansowanie potencjalnych akwizycji.

 

Mniejsze transakcje będziemy finansować ze środków własnych, ponieważ Spółka dysponuje bardzo dobrą konwersją gotówki, natomiast w przypadku potencjalnych większych akwizycji, będziemy rozważać opcję finansowania zewnętrznego. Każdorazowo wybierzemy rozwiązania najbardziej optymalne z perspektywy akcjonariuszy – podsumował Kuśmierz.

 

Wyniki finansowe

Jeden z internautów zapytał wprost, czy Spółka jest w stanie systematycznie, z kwartału na kwartał poprawiać wyniki finansowe.

 

Rynek e-commerce cechuje się pewną sezonowością, z największą sprzedażą w IV kwartale. Strumień przychodów z tytułu opłat abonamentowych (MRR), który jest niezależny od sezonowości, rośnie w Shoper cyklicznie od wielu lat. Pozytywnie patrzymy na nadchodzące kwartały i potencjał dynamicznego zwiększania naszych wyników – odpowiedział Marcin Kuśmierz.

 

Widzimy potencjał do dalszego wzrostu rentowności, przypomnę, że w ostatnich 3 latach rentowność marży EBITDA zwiększyła się z poziomu 32% do 46% – dodał.

 

Internauci pytali o koszty oferty i ewentualne inne, nadzwyczajne koszty, które mogą pojawić się w przyszłości.

 

Tak, w II kwartale pojawią się jeszcze koszty związane z ofertą publiczną. Nie wpłynie to jednak na nasz wysoki poziom cash flow i stabilną sytuację finansową Spółki.

Dodatkowe jednorazowe koszty w przyszłości mogą być związane z IPO lub ewentualnymi akwizycjami, które mamy zapisane w strategii rozwoju Spółki – powiedział Kuśmierz.

 

 

 

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym zapisem czatu z Shoper S.A.