Chat with us, powered by LiveChat

Analiza raportu – Fenomenalne wyniki Grupy TIM za IV kw. i za cały 2020 rok

Skomentuj artykuł
© Kurhan - stock.adobe.com

Grupa TIM opublikowała raport roczny za 2020 rok, w którym wykazała istotne wzrosty wyników finansowych. Szczególnie mocny okazał się IV kw. 2020 roku, w którym Grupie udało się podwoić zyski rok do roku.

  

Rozwój e-commerce w Grupie TIM

Rozwijany w TIM od lat model hybrydowy i zbudowanie własnego sklepu e-commerce pozwala w ostatnich latach odcinać kupony. Szczególnie duży kupon udało się Emitentowi odciąć w 2020 roku – w tym bardzo trudnym okresie dla wielu obszarów gospodarki rozwój Grupy TIM dodatkowo przyspieszył. Jak podaje organizacja SHE (Związek Pracodawców Dystrybucji Elektrotechniki) w minionym roku znaczna część uczestników odnotowała spadek przychodów rdr., a skumulowana dynamiczna sprzedaży wszystkich firm wchodzących w skład związku wyniosła +0,5%. Wynik ten wydaje się dodatkowo słaby, gdy weźmiemy pod uwagę, że w 2020 roku dość znacząco rosły ceny produktów, a niektórzy dostawcy podnosili ceny nawet trzykrotnie w ciągu roku.

 

Pandemia koronawirusa przyspieszyła procesy cyfryzacji, a jednocześnie wielu klientów „zmusiła” do zakupów on-line, również klientów biznesowych. Wydaje się przy tym, że przy okazji udało się przekonać sceptyków do możliwości i korzyści, jakie daje rozwiązanie e-commerce. W raporcie raport „Polski rynek B2B vs. Cyfrowy Megatrend . Sytuacja branży post COVID 19.”, wydanym przez Unity Group w lutym 2021 roku, wskazuje się m.in. na następujące trendy na rynku e-commerce B2B:

  • 9 na 10 decydentów B2B oczekuje, że model zdalny i cyfrowy utrzyma się na dłuższą metę, także po zakończeniu pandemii,
  • 75% ocenia, ze ten model jest równie lub wręcz bardziej skuteczny niż przed COVID-19,
  • według 60% ankietowanych w Polsce firm B2B e commerce pandemia wzmocniła potrzebę transformacji cyfrowych w sektorze B2B, przy czym jednak ponad 50% firm objętych badaniem nie ma opracowanej strategii transformacji.

 

W spółce TIM e-commerce odpowiada za około 70% przychodów i jest to tendencja obserwowana od wielu lat. Jak pokazują poniższe grafiki Emitentowi w ostatnich latach udaje się regularnie poprawiać parametry tego kanału sprzedaży. Widoczność sklepu tim.pl w internecie istotnie wzrosła, przy czym bardzo mocne wzrosty zostały odnotowane także w I kw. 2021 roku. Jeśli chodzi o 2020 roku to łączna liczba wyświetleń w Internecie wyniosła 86,2 mln i przełożyła się na ponad 4 mln przejść do sklepu tim.pl, co przełożyło się na wskaźnik CTR na poziomie 4,6%. Spółka odnotowała także m.in. wzrost liczby użytkowników do 2,23 mln, czy współczynnika konwersji do 4,74%.

 

Warto także zwrócić uwagę na nowe rejestracje w sklepie tim.pl. W 2020 roku odnotowano ponad 18 tys. nowych rejestracji, co przekłada się na średnią miesięczną liczbę rejestracji na poziomie 928. Ponadto, Spółka skutecznie aktywizowała nowych klientów do zakupów, co pokazuje systematyczny wzrost sprzedaży od zarejestrowanych klientów w 2020 roku.

 

TIM – wybrane parametry e-commerce
Źródło: Emitent.

 

Wyniki finansowe

Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane dane finansowe za okres IV kw. i całego 2020 roku Grupy TIM wraz z ich porównaniem do analogicznego okresu roku poprzedniego.

 

Wybrane dane finansowe (tys. zł)  4Q20 4Q19 Zmiana rdr 2020 2019 Zmiana rdr
Przychody ze sprzedaży 303 470 242 688 25,1% 1 064 866 890 035 19,6%
Wynik na sprzedaży 17 816 8 214 117% 52 229 32 697 59,7%
Wynik operacyjny 24 181 7 921 205% 58 322 32 532 79,3%
Wynik brutto 20 271 7 812 159% 44 564 25 227 76,7%
Wynik netto 17 271 5 363 222% 37 135 19 565 89,8%
Wynik EBITDA 30 002 13 241 127% 80 474 53 006 51,8%

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.

Dalsza część artykułu jest dostępna za darmo po zalogowaniu tylko dla członków SII z rozszerzoną składką.

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII

Autor artykułu

 

Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII Adrian Mackiewicz, główny analityk rynku akcji SII

Posiadacz tytułu CFA i licencji doradcy inwestycyjnego (nr licencji 571). Ze Stowarzyszeniem Inwestorów Indywidualnych współpracuje od 2014 roku, obecnie na stanowisku dyrektora działu analiz. Autor licznych komentarzy rynkowych i analiz spółek notowanych na polskiej giełdzie. Prowadzi cykliczne webinary poświęcone analizie spółek z GPW oraz edukacyjny portfel akcyjny. Można go posłuchać w podcaście SII Echa Rynku. Prelegent na konferencjach inwestorskich. Autor wielu materiałów edukacyjnych, artykułów i webinarów, poświęconych zagadnieniom związanym z inwestowaniem i analizowaniem instrumentów finansowych. Zwolennik fundamentalnego podejścia do inwestowania.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie