×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.

Czym jest SII?

Analiza wyników – Decora przekuła boom remontowy w rekordowe zyski

© Milan - stock.adobe.com

Wyniki finansowe Grupy Decora za 2020 rok okazały się rekordowe w jej historii działalności. Spółka osiągnęła w tym okresie 69,4 mln zł skonsolidowanego zysku operacyjnego oraz 56,6 mln zł zysku netto. W samym czwartym kwartale wynik operacyjny Grupy Decora wyniósł blisko 18 mln zł, a wynik netto 15,1 mln zł. Powtórzenie takich wyników w bieżącym roku może być jednak wyzwaniem.

Otoczenie zewnętrzne

Pandemia COVID-19 okazała się korzystna dla producentów materiałów wykończeniowych i dekoracyjnych. Jak się okazało, w warunkach lockdownu, gdy mobilność została ograniczona, praca zdalna stała się powszechniejsza, a wiele miejsc spędzania wolnego czasu zamknięta (jak np. restauracje, kina, teatry, muzea, stadiony), wiele osób uznało, że jest to dobry, a czasami nawet niezbędny (konieczność dostosowania stanowiska pracy) moment na przeprowadzenie remontów ich mieszkań czy domów. Jak wynika z badania przeprowadzonego we wrześniu 2020 roku na zlecenie sieci Bricomarché przez Havas Media, aż 73% Polaków zdecydowało się na remont w ciągu poprzedzających 12 miesięcy, a wśród pozostałych ponad połowa planuje prace remontowe w ciągu najbliższego roku. Badani odświeżali ściany (72%), zmieniali wystrój wnętrz (59%), odświeżali podłogi (37%) lub zmieniali aranżację ogrodu (26%). Jednocześnie blisko co trzeci Polak zdecydował się na remont całego domu czy mieszkania w ciągu ostatniego roku, a co czwarty badany go planuje. W efekcie w 2020 roku obserwowany był znaczący wzrost popytu na materiały budowlane i remontowe, a także ich cen.

 

Jak podawała Rzeczpospolita, powołując się na dane Ceneo.pl, zwiększone zainteresowanie kupujących w Internecie widać było m.in. w przypadku tapet, farb, paneli podłogowych, wanien oraz innych sprzętów łazienkowych.

Na wzrost sprzedaży w 2020 roku, pomimo trwającej pandemii, wpłynęła też większa liczba mieszkań, która trafiła na rynek. Według danych GUS w 2020 roku oddano do użytkowania 221,4 tys. mieszkań o łącznej powierzchni użytkowej 19.594,7 tys. m2 oraz liczbie izb równej 834,4 tys. W porównaniu z 2019 rokiem oznacza to wzrosty: liczby mieszkań – o 14 tys. (6,7%), powierzchni użytkowej mieszkań – o 1.218,1 tys. m2 (6,6%) oraz liczby izb – o 50,7 tys. (6,5%). Przeciętna powierzchnia użytkowa nowo oddanego mieszkania wyniosła 88,5 m2, podczas gdy w 2019 roku było to 88,6 m2.

 

Liczba mieszkań oddanych do użytkowania w Polsce (tys.)

 

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS.

 

Z drugiej strony, ze względu na dużą niepewność wynikającą z pandemii COVID-19 i przyszłej sytuacji gospodarczej, część inwestycji została wstrzymana w budownictwie niemieszkalnym (należą do nich budynki biurowe, handlowo-usługowe, przemysłowe, magazynowe i gospodarstw rolnych). Tymczasowe zamknięcie restauracji czy hoteli wymuszone przez ogólnokrajowy lockdown dla wielu takich obiektów również mogło jednak stanowić dobry moment na przeprowadzenie w nich remontów i zmiany aranżacji wnętrz.

Rynek paneli laminowanych i paneli winylowych

Jak podaje Spółka, Polacy najczęściej na swoje podłogi wybierają panele laminowane oraz płytki podłogowe. Bardzo dynamicznie rośnie jednak kategoria paneli winylowych, których sprzedaż w perspektywie najbliższych 5 lat ma się zrównać ze sprzedażą paneli laminowanych. Szacunki te mają związek ze strukturą sprzedaży w innych krajach europejskich oraz w USA, gdzie panele winylowe stanowią jeden z dominujących produktów podłogowych.

Według danych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Paneli Laminowanych (EPLF) łączna sprzedaż zrzeszonych firm wzrosła w 2020 roku o 2,7% rdr, tj. do 459 mln m2, z czego w Europie Zachodniej dynamika wyniosła 3,6%, w Ameryce Północnej 22,4%, a w innych krajach 162%. Patrząc na poszczególne rynki, roczna dynamika była dodatnia w Rosji (5,6%), na Węgrzech (11,7%), w Wielkiej Brytanii (13,7%), w Niemczech (6,1%), na Ukrainie (1,1%) czy w Holandii (13,8%), z kolei ujemna w Polsce (-6,6%), w Rumunii (-4,9%) i Hiszpanii (-12,8%).

 

Sprzedaż wśród członków Stowarzyszenia Europejskich Producentów Paneli Laminowanych (mln m2)

 Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS.

 

Jak wynika natomiast z danych Multilayer Modular Flooring Association (MMFA), w 2020 roku wśród członków tego stowarzyszenia odnotowany został wzrost sprzedaży produktów polimerowych (winylowych) o 3,1% rdr, tj. do 79,5 mln m2, z czego głównym motorem wzrostu były panele SPC (panele winylowe z rdzeniem mineralnym) z roczną dynamiką wzrostu równą 34,8%. Jednocześnie sprzedaż paneli kategorii EPC spadła o 14,3%, a paneli LVT o 15%. Regionem, gdzie odnotowano największy wzrost sprzedaży okazała się Europa Wschodnia, gdzie sprzedaż paneli winylowych ogółem wzrosła o 23,9%, z czego sprzedaż paneli SPC wzrosła o 153,3%, a w przypadku paneli EPC i LVT odnotowano spadki odpowiednio o 19,3% i o 0,3%. W Europie Zachodniej dynamika dla paneli winylowych ogółem była ujemna i wyniosła -6,6%, przy wzroście sprzedaży paneli SPC o 28,8% oraz spadkach popytu na panele EPC i LVT odpowiednio o 13% i o 22,9%. Pomimo pandemii COVID-19 dobre wyniki sprzedażowe w 2020 roku osiągnęły podłogi drewniane, na które popyt wzrósł o 18,8%, z czego w Europie Wschodniej odnotowano wzrost o 21,8%, a w Europie Zachodniej o 18,3%.

 

Sprzedaż wśród członków MMFA w podziale na kategorie (mln m2)

 

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych MMFA.

 

W dalszej częśći niniejszego materiału analizujemy wyniki finansowe za 2020 r. oraz IV kw. 2020 r. oraz oceniamy perspktywy kształtowania się wyników w 2021 r.

Dalsza część artykułu dostępna za darmo wyłącznie dla członków SII po zalogowaniu się.

Zaloguj się Zarejestruj się

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII