×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.

Czym jest SII?

Wielton z pozytywnym zakończeniem 2020 roku

@ am - stock.adobe.com

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podał dane za grudzień 2020 roku o nowych rejestracjach przyczep i naczep (o DMC>3,5t). Jak z nich wynika Wielton po raz pierwszy od lutego 2019 roku wykazał dodatnią dynamikę rejestracji w Polsce.

 

Rynek przyczep i naczep w Polsce odnotował mocny wzrost w ostatnich miesiącach 2020 roku. Wzrosty zaczęły się już w październiku, kiedy to zarejestrowano 1.950 nowych przyczep i naczep, co oznaczało wzrost rdr o 9,2%. Kolejne miesiące roku przyniosły jeszcze silniejsze odbicie, bo w listopadzie było to 54,8% rdr, a w grudniu 82,6%. Warto przy tym zwrócić uwagę, że pozytywnie na te dynamiki przełożyła się także niska baza z poprzedniego roku. W całym 2020 roku zarejestrowano 16.445 nowych pojazdó, co było wynikiem o 28,4% niższym rdr.

 

Rejestracje ciągników samochodowych, które sygnalizują z wyprzedzeniem sytuację na rynku przyczep i naczep, zwiększyły się w grudniu r/r o 60,6% i chociaż spadły m/m o 22,7 % (-455szt.) do poziomu 1 551 szt. Jest to, zwłaszcza przy silnej końcówce 2020 roku w grupie samochodów ciężarowych, dobry prognostyk dla rynku przyczep i naczep. Podobnie jak wcześniej pisaliśmy o rejestracjach samochodów ciężarowych w ostatniej informacji prasowej PZPM nt. rejestracji pojazdów użytkowych w 2020 r., również pozytywnie na powiązany rynek przyczep i naczep pow. 3,5 t. wpływają zmiany, jakie dokonują się na rynku transportowym w związku z rozwojem w czasie pandemii handlu w Internecie. W efekcie m.in. tego zjawiska zwiększa się zapotrzebowanie na transport towarów, które przewożone są nie tylko lekkimi pojazdami ale również ciężkimi czy też całymi zestawami. Sygnały płynące z danych GUS o dobrych rezultatach eksportu polskiej gospodarki w trzecim kwartale i na początku czwartego ub.r. niewątpliwie wzmacniają decyzje przewoźników co do zakupów nowych środków transportu. Podobnie pozytywnie oddziałuje m.in. na cały rynek transportowy (przewoźników i dostawców pojazdów użytkowych) podpisanie w ostatnich dniach grudnia minionego roku umowy handlowej pomiędzy Wielką Brytanią i Unią Europejską. Chociaż przed przewoźnikami stoi wiele niewiadomych co do praktycznego jej realizowania czy do ukształtowania się konkurencji na rynku międzynarodowych przewozów w efekcie zatwierdzonego Pakietu Mobilności – napisano w komentarzu PZPM.

 

Rynek przyczep i naczep w Polsce o DMC>3,5t
Nowe rejestracje (w sztukach)   Zmiana rdr
 
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów PZPM.

 

W przypadku spółki Wielton w drugiej połowie roku było widac wyhamowanie negatywnej dynamiki nowych rejestracji, jednak dodatnią dynamikę udało się osiągnąć dopiero w grudniu. W ostatnim miesiącu 2020 roku spółka zarejestrowała 160 nowych pojazdów, co oznaczało wzrost o 6,7% rdr. W całym 2020 roku Wielton zanotował 2.043 rejestracje wobec 3.081 rok wcześniej, co oznacza spadek o 36,8% rdr. 

 

Wielton – przyczepy i naczepy w Polsce o DMC>3,5t
Nowe rejestracje (w sztukach)   Zmiana rdr
 
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów PZPM.

 

Solidne wyniki Grupy Wielton za III kw. 2020 roku

Grupa Wielton odnotowała w III kw. 2020 roku dobre wyniki finansowe, zważywszy na sytuację rynkową. Szczególnie pozytywnie wyróżniła się osiągnięta przez Grupę pierwsza marża, która wyniosła 13,1% wobec 11,4% rok wcześniej. W efekcie, pomimo spadku przychodów o 4,6% rdr, do poziomu 488,2 mln zł, zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 63,8 mln zł, co oznaczało wzrost o 9% rdr. Grupa zamknęła III kw. ubiegłego roku z wynikiem netto na poziomie 11,2 mln zł, co przełożyło się na spadek o 11,3% rdr. Poniżej w tabeli przedstawiamy wybrane dane finansowe Grupy Wielton.

 

Wybrane dane finansowe (tys. zł) 1Q19 2Q19 3Q19 4Q19 1Q20 2Q20 3Q20
Przychody  639 886 686 296 511 441 505 564 472 342 342 119 488 170
Wynik brutto ze sprzedaży 78 689 74 267 58 505 55 795 50 168 14 235 63 782
Wynik operacyjny 29 338 30 294 21 064 8 991 2 970 -7 838 18 992
Wynik netto pod. dom. 19 451 20 677 12 633 4 881 -6 367 7 735 11 204
 
Marża brutto na sprzedaży 12,3% 10,8% 11,4% 11,0% 10,6% 4,2% 13,1%

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów Emitenta.

 

Warto także zapoznać się z wywiadem udzielonym serwisowi PAP z Wiceprezesem spółki Wielton, Mariuszem Golcem z końca 2020 roku, w którym komentuje on perspektywy przed Grupą na 2021 rok. Przedstawiciel spółki mówi m.in. że 2021 rok może sprzedażowo i pod względem aktywności prezentować się podobnie do 2019 roku, a także zwraca uwagę na wysokie poziomy zamówień na najbliższe miesiące. Wspomniał także, że modernizacja zakładów w czasie lockdownu podniosła ich wydajnośc i efektywność, co przełoży się na poprawę marżowości przyczep, naczep i zabudów.

 

W 2019 roku Grupa WIelton osiągnęła 2,34 mld zł przychodów, co było wynikiem o 13,3% wyższym rdr. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 267,3 mln zł, co przełożyło się na spadek o 5,6% rdr, a marża wyniosła 11,4% wobec 13,7% rok wcześniej. Grupa zamknęła rok z zyskiem netto przypadającym akcjonariuszom podmiotu dominującego na poziomie 57,6% (spadek o 16,9% rdr).

 

Wielton – wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne.