Chat with us, powered by LiveChat

Czat inwestorski: Omówienie wyników finansowych oraz realizacji strategii Grupy PZU za 2019 rok

Temat czatu: Omówienie wyników finansowych oraz realizacji strategii Grupy PZU za 2019 rok

Data: wtorek, 17 marca, godz. 12:00

 

PZU

 

Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza

 

Na pytania inwestorów odpowiedział:

 

Tomasz Kulik

Tomasz Kulik – Członek Zarządu PZU od 14 października 2016 roku oraz PZU Życie od 19 października 2016 roku. Przewodniczący Rady Nadzorczej Alior Bank od 9 września 2017 roku oraz Przewodniczący Rady Nadzorczej TFI PZU od 26 czerwca 2018 roku.

 

Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Uzyskał tytuł MBA Uniwersytetu Illinois oraz ukończył program Warsaw - Illinois Executive MBA. Absolwent Advanced Management Program w Harvard Business School. Członek The Association of Chartered Certified Accountants. Przez większość kariery zawodowej związany z Grupą Aviva (d. Commercial Union). Przed powołaniem do Zarządu PZU dyrektor Biura Planowania i Kontrolingu. Przygotowywał strategię Grupy Kapitałowej PZU na lata 2016 - 2020 oraz politykę kapitałowo-dywidendową.

 

Grupa PZU

Grupa Kapitałowa Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń jest największą grupą finansową w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej. Na jej czele stoi PZU, którego tradycje sięgają 1803 roku, kiedy na ziemiach polskich powstało pierwsze towarzystwo ubezpieczeniowe. PZU jest spółką publiczną. Akcje PZU od 2010 roku notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Od debiutu PZU wchodzi w skład indeksu WIG20 i jest w czołówce najwyżej wycenianych i najbardziej płynnych spółek polskiej giełdy. Od 2019 roku PZU znajduje się w indeksie WIG ESG (indeks zrównoważonego rozwoju).

 

Głównym akcjonariuszem PZU jest Skarb Państwa, który posiada 34,19% akcji.

 

Skonsolidowane aktywa Grupy PZU wynoszą ponad 340 mld zł. Grupa cieszy się zaufaniem 22 milionów klientów w pięciu krajach oferując produkty i świadcząc usługi klientom indywidualnym, małym i średnim firmom oraz podmiotom gospodarczym. Głównym, pod względem skali i liczby klientów, rynkiem działalności Grupy PZU jest rynek Polski, nie mniej należące do Grupy spółki zależne odgrywają istotną rolę na rynkach Litwy, Łotwy, Estonii i Ukrainy.

 

Spółki Grupy są aktywne nie tylko w ubezpieczeniach na życie, majątkowych i zdrowotnych, ale także w obszarze produktów inwestycyjnych, emerytalnych, ochrony zdrowia i bankowości. Dodatkowo, w ramach partnerstw strategicznych, świadczą usługi assistance dla klientów indywidualnych oraz przedsiębiorstw. Skala i zróżnicowanie działalności rysują pełniejszy obraz PZU. To potężna instytucja finansowa, ale przede wszystkim grupa firm usługowych, których fundamentem działalności jest zaufanie klientów.

 

Strategiczną ambicją Grupy jest budowa długotrwałych relacji z klientem, co skutkuje integracją wszystkich obszarów działalności wokół klienta. Dzięki temu możliwe jest dostarczanie produktów i usług dobrze dopasowanych do potrzeb klienta, w odpowiednim dla niego miejscu i czasie oraz kompleksowe reagowanie na inne jego potrzeby. Kluczowym elementem tego procesu jest wykorzystanie narzędzi bazujących na sztucznej inteligencji, Big Data i rozwiązaniach mobilnych, które przyczyniają się do budowy trwałej przewagi technologicznej w zakresie zintegrowanej obsługi klienta.

 

Filozofia myślenia PZU o kliencie determinuje zmianę modelu funkcjonowania firmy z modelu ubezpieczyciela (wycena i transfer ryzyka) na model firmy usługowej, specjalizującej się w wykorzystaniu danych (doradztwo i usługi w zakresie zarządzania ryzykiem i dbałość o przyszłość klientów, zarówno indywidualnych, jak i biznesowych). Nowy model łączy wszystkie aktywności Grupy PZU i integruje je wokół klienta: ubezpieczenia na życie, majątkowe, zdrowotne, inwestycje, emerytury, ochronę zdrowia, bankowość i usługi assistance.

 

Wsparciem w realizacji strategii jest silna marka. Badania znajomości marki potwierdzają, że PZU jest najbardziej rozpoznawalną marką w Polsce (spontaniczna rozpoznawalność marki PZU to 89%, wspomagana - 100%).

 

Ze wszystkich polskich ubezpieczycieli PZU oferuje swoim klientom największą sieć sprzedażowo-obsługową. Obejmuje ona: 410 placówek z dogodnym dostępem na terenie kraju, 10 tys. agentów na wyłączność i agencji, 3,2 tys. multiagencji, blisko 1,1 tys. brokerów ubezpieczeniowych oraz elektroniczne kanały dystrybucji. W ramach bankassurance i partnerstw strategicznych Grupa PZU współpracuje z 13 bankami oraz 21 partnerami strategicznymi. PZU posiada także sprawnie działający system likwidacji szkód.

 

Klienci Grupy PZU w Polsce mają dostęp do sieci dystrybucji Banku Pekao (805 placówek) oraz Alior Bank (197 oddziałów tradycyjnych, 7 oddziałów private banking, 8 centrów korporacyjnych, 608 placówek partnerskich). Obydwa banki posiadają profesjonalne centra obsługi telefonicznej oraz platformy bankowości internetowej i mobilnej.

 

W krajach bałtyckich, gdzie Grupa PZU prowadzi działalność ubezpieczeniową sieć dystrybucji składa się z ok. 700 agentów, 21 multiagencji oraz 408 brokerów. PZU współpracuje również z 4 bankami i 14 partnerami strategicznymi. Na Ukrainie produkty ubezpieczeniowe dystrybuowane są za pośrednictwem około 400 agentów oraz we współpracy z 15 multiagencjami, 37 brokerami, 7 bankami i 4 partnerami strategicznymi.

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą Kapitałową PZU, który odbędzie się 17 marca (wtorek) o godz. 12:00. Na pytania inwestorów odpowie Tomasz Kulik, Członek Zarządu PZU SA i PZU Życie SA. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.

 

Moderator: Witamy Państwa na czacie z Tomaszem Kulikiem CFO Grupy PZU. Za 5 minut zaczniemy odpowiadać na pytania.

 

Intram: Czy ostatnie zmiany w zarządzie PZU wpłyną na kierunek rozwoju obrany przez spółkę?

 

Tomasz Kulik: Nie spodziewamy się większych zmian. Nowa Pani Prezes zna organizację a w ramach jednej z pierwszych decyzji podpisała zarządzenie kompetencyjne utrzymujące dotychczasowe odpowiedzialności na poziomie poszczególnych członków zarządu. Jednocześnie zadeklarowała chęć kontynuowania w oparciu o dotychczas wytyczone kierunki – poniżej wypowiedź:

 

„Dołożę wszelkich starań, żeby ambitne cele, zarówno operacyjne, jak i finansowe, które stawia sobie Grupa PZU, były z sukcesem realizowane. PZU słynie z tego, że jako największa instytucja finansowa w tym regionie Europy i lider polskiego rynku ubezpieczeniowo-bankowego wyprzedza konkurentów pod względem pionierskich projektów i inicjatyw, wyznaczając w wielu dziedzinach standardy rynkowe. Tak będzie dalej. Zależy mi na kontynuowaniu wzrostów i osiąganiu kolejnych spektakularnych sukcesów w postaci rosnącej sprzedaży i zysków Grupy. Dalszemu rozwojowi ma służyć konsekwentne wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, jeszcze lepiej dopasowana do potrzeb odbiorców oferta i coraz wyższa jakość usług. Skupię się również na przygotowaniu strategii Grupy PZU, która będzie nie tylko kontynuacją, ale i wzmocnieniem wprowadzanych dotąd dobrych zmian. Znajdą się w niej nie mniej ambitne cele i założenia, mające służyć osiąganiu ponadprzeciętnych wyników, zrównoważonemu rozwojowi, a w konsekwencji stałemu budowaniu wartości dla akcjonariuszy. Jestem przekonana, że konsekwentny rozwój Grupy PZU przełoży się na jej zyski i utrzymanie korzystnej dla akcjonariuszy polityki dywidendowej.”

 

Gracz: Jakie są dalsze plany spółki dotyczące działalności w segmencie usług diagnostycznych?

 

Tomasz Kulik: W tym segmencie chcemy skorzystać z możliwości integracji pionowej w ramach łańcucha wartości dla naszych klientów. Jednocześnie mamy do dyspozycji własne placówki oferujące usługi które dotychczas były ousource’owane. To pozwala na lepsze dopasowanie się do oczekiwań klientów oraz bardziej elastyczne zarządzanie marżą.

 

Kondziu: Czy zamierzacie rozwijać ofertę w ramach inPZU?

 

Tomasz Kulik: Cały czas kontynuujemy pracę. W ramach inPZU uruchomiliśmy 3 nowe fundusze pasywne we współpracy z Goldman Sachs. Dodatkowo wprowadziliśmy inPZU do portalu PPK, zintegrowaliśmy je z portalem #mojePZU tak aby jeszcze lepiej z tą ofertą dotrzeć do istniejących i nowych klientów, wprowadzamy wersję angielską serwisu.

 

Jan Chojnacki: Dzień dobry. Jakie są Państwa oczekiwania co do drugiej tury PPK? Jak będą chcęli Państwo zachęcić firmy do uczestnicwa w PPK właśnie przez Waszą instytucję?

 

Tomasz Kulik: PZU jest liderem rynku PPE, wcześniej również informowaliśmy, że chcemy mieć udział w rynku PPK który odpowiada naszemu naturalnemu udziałowi w rynku czyli około 30%. Nasze przewagi konkurencyjne to między innymi bardzo dobry track record w zarządzaniu PPE, a także szereg dodatkowych benefitów przeznaczonych dla pracodawców, którzy zdecydują się z nami zawrzeć umowę o zarządzaniu PPK oraz dla ich pracowników. Zapewniamy fachowe wsparcie 300 opiekunów klienta korporacyjnego i 2500 doradców klienta indywidualnego w ponad 400 oddziałach Grupy PZU. Oferujemy kompleksową pomoc przy zawieraniu umów o zarządzanie i prowadzenie PPK oraz przy ich bieżącej obsłudze. Jest to o tyle istotne, że ustawa o PPK nakłada na pracodawców szereg obowiązków. Serwis e-PPK umożliwi pracodawcom bieżącą obsługę PPK. Pozwoli przekazywać online dane niezbędne do funkcjonowania PPK, a także będzie współpracować z systemami kadrowo-płacowymi pracodawców. Do dyspozycji uczestników PPK oddajemy nowoczesny i przyjazny serwis inPZU.pl. Dla pracowników oferujemy szereg korzyści, m.in. zniżki na ubezpieczenia oraz dostęp do badań.

 

Rafix: PZU jest kluczowym graczem na rynku ubezpieczeniowym w Polsce. W jaki sposób spółce udaje się ciągle poprawiać wyniki?

 

Tomasz Kulik: Mocna pozycja rynkowa, efekt skali, dyscyplina kosztowa i ambitna strategia to elementy kluczowe dla budowania wartości Grupy PZU w długim terminie. Ponadto jesteśmy coraz bardziej efektywni w oferowaniu nowych produktów naszym klientom, w oparciu o szereg powiązanych usług z obszaru ubezpieczeń, zdrowia i bankowości.

 

Majkel: Jakie czynniki w największym stopniu miały wpływ na poprawę wyniku PZU za 2019 rok?

 

Tomasz Kulik: Złożyło się na to wiele czynników. Była to między innymi rozbudowa sieci agentów, oraz zacieśnienie współpracy z bankami, które sprawiły, że PZU, mimo wysokiego udziału w rynku ubezpieczeń na życie stało się liderem jeśli idzie o nową w sprzedaż. W ubezpieczeniach majątkowych nasza korzystna oferta, oraz dobre relacje z klientami korporacyjnym a także korzystna koniunktura gospodarcza przełożyły się na wzrost sprzedaży w obszarze ubezpieczeń pozakomunikacyjnych. Nowe modele dopasowujące cenę do ryzyka sprawiają, że jesteśmy w stanie zachować bardzo dobrą rentowność. Dodatkowo, utrzymujemy koszty pod ścisłą kontrolą wdrażając nowe rozwiązania które wspomagają naszych pracowników w wykonywaniu codziennych zadań (jak np. sztuczna inteligencja w likwidacji). Zaangażowanie pracowników, które w PZU dynamicznie rosło w 2019 roku, na przekór rynkowym trendom było istotnym czynnikiem decydującym o osiągnięciu celów biznesowych i finansowych. Dla poprawy wyników Grupy PZU istotne były bardzo dobre wyniki inwestycyjne na portfelu głównym. Zwrot na portfelu głównym przekroczył stopę wolną od ryzyka (6M WIBOR) aż o 2,5pp co było wynikiem istotnie przewyższającym nasze ambicje strategiczne (2pp). Powodem była zmiana strategii zarządzania portfelem z krótkoterminowej na długoterminową oraz istotne ograniczenie ekspozycji na akcje. Ważne aby pamiętać, że PZU osiągnęło takie wyniki mając jednocześnie jedną z najbardziej konserwatywnych struktur portfela głównego (rozumianą jako udział obligacji skarbowych w portfelu) w porównaniu do innych ubezpieczycieli europejskich.

 

kapselek: Czy w 2020 roku możliwy jest dalszy, kilkuprocentowy, wzrost składki brutto w PZU?

 

Tomasz Kulik: W normalnych warunkach powiedziałbym że tak, jednak dzisiaj borykamy się z zupełnie innym wyzwaniem jakim jest COVID19. Nasi klienci ale również klienci naszych konkurentów, zarówno indywidualni jak i instytucjonalni, mogą przez pewien okres przechodzić przez spowolnienie gospodarcze, problemy płynnościowe lub wstrzymanie działalności co przełożyć się może na popyt zgłaszany na produkty ubezpieczeniowe. Występuje dość duże sprzężenie zwrotne pomiędzy PKB i rozwojem rynku ubezpieczeń więc w zależności od kondycji gospodarki musimy być przygotowani na inną, niż pierwotnie zakładana, dynamikę sprzedaży również na rynku ubezpieczeń.

 

Czarek: Jak sytuacja związana z koronawirusem wpłynie na wyniki PZU za pierwszy kwartał 2020 roku?

 

Tomasz Kulik: Na razie nie widzimy istotnego wpływu obecnej sytuacji na nasze wyniki, jednak zdajemy sobie sprawę, że ta sytuacja może się istotnie zmienić w kolejnych kwartałach. Obszary które w szczególny sposób mogą wpłynąć na naszą kondycję finansową to wszelkiego rodzaju gwarancje ubezpieczeniowe, instrumenty dłużne i ryzyko kredytowe oraz spowolnienie sprzedaży nowej sprzedaży.

 

kapselek: Jak wygląda szkodowość w I kwartale? Czy mocno odbiega ona od ubiegłorocznej?

 

Tomasz Kulik: Na razie szkodowość jest zgodna z zaplanowaną ale w obliczu nowego wyzwania jakim jest COVID19 musimy brać pod uwagę ryzyko dalszych wzrostów szkodowości w konsekwencji spowolnienia sprzedaży i materializowania się ryzyka ubezpieczeniowego, szczególnie w obszarze gwarancji, poręczeń i różnego rodzaju ubezpieczeń finansowych.

 

Hakobo: Dzień Dobry. Na ile PZU szacuje spadek przychodów w 2020 roku w związku z odszkodowaniami związanymi z kontraktami ubezpieczeniowymi w związku z epidemią koronawirusa. W jaki sposób epidemia odbije się na aktywach inwestycyjnych PZU (PZU TFI, PZU OFE, własnych aktywach PZU)?

 

Tomasz Kulik: Rozumiem, że mówimy o spadku wyników – przychody spadną ze względu na istotnie niższą aktywność sprzedażową w naszych kanałach dystrybucji oraz potencjalnie niższy popyt na produkty ubezpieczeniowe zgłaszany przez klientów w czasie spowolnienia gospodarczego. Na dzień dzisiejszy trudno o precyzyjne szacunki ale co do zasady będą linie produktowe, które przyniosą lepsze wyniki ze względu na niższe częstości szkód i zupełnie inny ich rozkład niż dotychczas (chociażby ubezpieczenia komunikacyjne, mieszkaniowe), a będę też takie gdzie szkodowość może osiągnąć poziomy obserwowane w latach 2008-2010. Co do portfela inwestycyjnego to jego dzisiejsza kompozycja z punktu widzenia bardziej ryzykownych klas aktywów jest idealnie przygotowana na wyzwania z jakimi się mierzymy.

 

Roman D.: Czy PZU wdraża specjalne procedury związane z koronawirusem?

 

Tomasz Kulik: Tak, działa sztab kryzysowy. Ludzie pracują w cyklach pracy zmiennej i zdalnej (tam gdzie jest to możliwe). Uruchamiany dodatkową przepustowość na infolinii medycznej, nasze oddziały wprowadzały dodatkowe procedury i ograniczyły czas pracy. Wszelkie krytyczne procesy są monitorowane i w pełni nadal realizowane. Utrzymujemy również podwyższony poziom płynności na wypadek występowania wyższych poziomów szkód i odstąpień.

 

Hakobo: Jak należy rozumieć decyzję o rezygnacji Pawła Surówki z funkcji prezesa PZU w dniu ogłoszenia tak dobrych wyników za 2019 rok?

 

Tomasz Kulik: Prezes nie podał w swojej rezygnacji powodów więc cokolwiek powiemy będzie czystą spekulacją.

 

Hakobo: Dlaczego PZU nie ma do tej pory żadnej polityki ograniczającej inwestycje w oraz ubezpieczanie sektorów wysokoemisyjnych? Czy w ocenie zarządu nie istnieje ryzyko, że PZU zacznie za bardzo odstawać od reszty europejskiego rynku ubezpieczeniowego, co będzie miało wpływ na ocenę spółki przez inwestorów instytucjonalnych. Ostanio Moody's komunikuje, że ograniczenia ubezpieczania sektora węglowego przez te towarzystwa ubezpieczeniowe oraz reasekuracyjne, które tego dokonały oceniane jest pozytywnie przez Moody's. Jak myśli o tych kwestiach zarząd PZU?

 

Tomasz Kulik: Staramy się realizować najwyższe standardy środowiskowe i ESG natomiast nie mamy żadnego wpływu na działalność naszych klientów. Chcemy oferować nasze produkty tym którzy ich potrzebują i tak rozumiemy naszą misję – uważamy, że pozostawianie naszych klientów bez ochrony ubezpieczeniowej jest z punktu widzenia społecznego działaniem nieuzasadnionym.

 

Guzik: Czy Pana zdaniem wydarzenia związane z koronawirusem wywołają wzrost popytu na ubezpieczenia na życie oraz zdrowie?

 

Tomasz Kulik: Być może zbudują większą świadomość związaną z koniecznością zabezpieczenia zdrowia i życia własnego i członków swojej rodziny ale dzisiaj trudno jest jednoznacznie powiedzieć. Tego typu sytuacje zawsze przekładają się na wzrost świadomości w związku z tym intuicja podpowiada, że tak właśnie powinno być.

 

Werka: Czy spółka planuje wprowadzić jakieś zmiany dotyczące polityki dywidendowej?

 

Tomasz Kulik: Na dzień dzisiejszy nie zakładamy żadnych zmian w tym zakresie.

 

Rafał Sobański: Które ubezpieczenia uwzględniają szkody wywołane przez koronawirusa?

 

Tomasz Kulik: Po stronie majątku to głównie ubezpieczenia finansowe, gwarancje i ubezpieczenia strat kontraktowych. Po stronie życiowej to głównie ubezpieczenia na życie i zdrowie. Po stronie działalności lokacyjnej to są ryzyka związane z przeceną bardziej ryzykownych klas aktywów oraz dużą zmiennością i nieprzewidywalnością rynków.

 

fundamentalista: Czy obserwujecie wzrost liczby składanych wniosków z tytułu ubezpieczeń od utraty dochodu w związku z działaniami rządu podjętymi w celu walki z koronawirusem?

 

Tomasz Kulik: Nie, nie obserwujemy.

 

DerDywidender: Jaki procent ubiegłorocznego zysku zarząd zamierza rekomendować do wypłaty w formie dywidendy?

 

Tomasz Kulik: Za wcześnie aby dawać jakiekolwiek kierunkowe informacje dotyczące dywidendy. Możemy powiedzieć że nasza polityka dywidendowa nie zmieniła się i zamierzamy kontynuować dotychczasowe podejście w tym zakresie. To co może mieć wpływ na naszą politykę to sytuacja związana z COVID19 ale na dzisiaj ciężko jest oszacować zarówno skalę jak i wpływ tej sytuacji na pozycję kapitałową Grupy PZU.

 

iNwEsToR: Czy PZU planuje kolejne akwizycje w segmencie “Zdrowie”?

 

Tomasz Kulik: PZU ma w swojej strategii w tym obszarze także rozwój nieorganiczny więc z dokładności do atrakcyjnych celów akwizycyjnych to jak najbardziej tak.

 

Fifi: Jak skomentuje Pan krach na giełdzie, który obserwujemy od drugiej połowy lutego oraz spadek notowań akcji PZU?

 

Tomasz Kulik: Dzisiaj mamy do czynienia z paniką i ucieczką od jakiegokolwiek ryzyka – w tym inwestycyjnego. Wszelkie modele i analizy fundamentalne dotyczące wyceny poszczególnych walorów w takich sytuacjach przestają działać. Rynek stara się zrozumieć na ile COVID19 będzie miał wpływ na możliwość generowania przez poszczególne podmioty wyników i rentowności obserwowanych chociażby w roku 2019 i stara się to dodatkowo skwantyfikować. W tym kontekście uważam inwestycję w PZU jako bardzo dobrą, długoterminową inwestycję kapitałową, pozwalająca na osiąganie ponadprzeciętnych rentowności z tytułu regularnie wypłacanych dywidend.

 

Jarek Harędziński: Oferowane przez PZU ubezpieczenia nie są najtańsze. Czy spółka planuje korektę cennika?

 

Tomasz Kulik: Uważamy, że nasza cena odzwierciedla zarówno zakres jak i ryzyko związane z oferowanym pokryciem. Przypomnę, że przez ostatnie ponad 2 lata ceny na rynku dość mocno spadały przy jednocześnie rosnących kosztach odszkodowań oraz presji płacowej po stronie kosztów osobowych.

 

Anka: Jakie inwestycje PZU planuje na 2020 rok?

 

Tomasz Kulik: W 2020 roku będziemy nadal realizowali naszą obecną strategię, starając się osiągnąć możliwie najlepsze wyniki. O poszczególnych, konkretnych posunięciach będziemy informowali w stosownym czasie.

 

Monika J.: Czy powstanie w Polsce więcej gabinetów telemedycznych PZU?

 

Tomasz Kulik: Tak, jak najbardziej. O dalszych inwestycjach w tym obszarze będziemy informowali państwa na bieżąco.

 

Ciekawski: Co należy zrobić, aby móc skorzystać z gabinetu telemedycznego PZU?

 

Tomasz Kulik: Przyjść do gabinetu… to naprawdę jest aż tak proste a jego obsługa bardzo intuicyjna. Po przeprowadzeniu odpowiednich procedur istnieje możliwość skonsultowania wyników z lekarzem on-line.

 

Hakobo: W jakim stopniu na strategię grupy PZU wpłynie prawodawstwo UE? Chodzi zwłaszcza o taksonomię oraz o Zielony Ład dla Europy?

 

Tomasz Kulik: PZU prowadzi swój biznes w sposób zrównoważony. Nasza działalność uwzględnia wszelką legislację a także wyprzedzamy trendy zauważalne na innych rynkach. Priorytetem działań UE jest obecnie przekierowanie finansowania tak, aby zminimalizować ryzyko fizyczne związane ze zmianami klimatycznymi. Wspieramy w tym zakresie działania UE tak, aby nasze działania były w maksymalnym stopniu dostosowane do realiów polskich. Oferujemy produkty ubezpieczeniowe które przyczyniają się do ograniczania emisji, ubezpieczamy instalacje OZE, wspieramy elektryfikację w transporcie, a nasze banki udzielają finansowania na specjalnych warunkach dla instalacji OZE. Na bieżąco dostosowujemy się do nowych regulacji, jak zmiany w ustawie o ofercie oraz do rozporządzenia o ujawnianiu informacji, obowiązek stosowania którego jest w marcu 2021. W naszych bezpośrednich działaniach, jako przedsiębiorstwo prowadzimy działania które są zbieżne celami UE oraz Polski w tym zakresie. Pomimo tego, że branża, w której działamy nie ma istotnego wpływu na środowisko, staramy się ograniczać zużycie zasobów, zużycie energii, wody. W tym roku po raz pierwszy opublikowaliśmy w naszym raporcie niefinansowym dane dotyczące naszego śladu węglowego.

 

Olek Michalski: Jakie działania podejmuje PZU w ramach transformacji cyfrowej?

 

Tomasz Kulik: To cały szereg działań z zakresu zdrowia i opieki medycznej dla naszych klientów (PZUGO, gabinety telemedyczne, opaska życia), kontaktu i dodarcia do klienta jak #mojePZU czy też robotyzacji i cyfryzacji w obszarze procesów obsługowych. To również pasywne produkty inwestycyjne oraz coś o czym będziemy mówić więcej w ramach nowej strategii czyli ekosystemy ubezpieczeniowe.

 

Łukasz Grzelczyk: Czy PZU planuje zmiany w strategii w kolejnych latach?

 

Tomasz Kulik: Więcej na ten temat powiemy podczas prezentacji strategii. Będziemy starali się w niej skupić na tym wszystkim co robimy dobrze (działalność dotychczasowa) oraz tym wszystkim gdzie widzimy możliwość jeszcze większej wartości dla klientów i naszych akcjonariuszy.

 

Niko: W jakim zakresie spółka prowadzi działalność za granicą?

 

Tomasz Kulik: PZU jest głównie aktywne na rynku polskim. Działa również na Ukrainie oraz krajach Bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia). Grupa PZU oferuje na tamtych rynkach pełny zakres ubezpieczeń majątkowych oraz na życie. Najważniejszą spółką Grupy PZU zagranicą jest Lietuvos Draudimas, której udział rynkowy na litewskim rynku ubezpieczeń majątkowych wynosi ponad 30%.

 

Jan Chojnacki: Czy fundusze TFI PZU mają wystarczającą płynność, by poradzić sobie z obecną wyprzedażą na rynku?

 

Tomasz Kulik: Oczywiście. Na bieżąco monitorujemy i staramy się przewidzieć wszelkie potrzeby płynnościowe wynikające z realizacji pozycji przez naszych klientów.

 

Pasymek: Jakie jest zadłużenie spółki?

 

Tomasz Kulik: Dług Grupy kapitałowej na koniec 2019 wyniósł 12,0 mld zł w tym 5,3 mld zł długu z wyłączeniem kwitów depozytowych oraz 6,7 mld długu podporządkowanego. Liczby dotyczą łącznie wszystkich spółek Grupy PZU, w tym Grupy Pekao oraz Alior Banku.

 

Tomasz Kulik: Dziękuję Państwu za wszystkie pytania. Do zobaczenia na następnym czacie po wynikach za I kwartał 2020 roku.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie