Czym jest SII?

Czat inwestorski: Podsumowanie wyników rocznych Grupy Orange Polska

© ninog - stock.adobe.com

Temat czatu: Podsumowanie wyników rocznych Grupy Orange Polska

Data: poniedziałek, 2 marca, godz. 11:00

 

Orange

 

Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza

 

Na pytania inwestorów odpowiedział:

 

Maciej Nowohoński, Członek Zarządu Orange Polska ds. Finansów

Maciej Nowohoński, CFO

Urodzony w 1973 r., od marca 2014 r. pełnił rolę Członka Zarządu ds. Finansów w Orange Polska. W styczniu 2020 została mu powierzona funkcja Członka Zarządu ds. Finansów i Rynku Hurtowego. Z Orange Polska związany jest od 2003 roku. Pełnił różne role o rosnącym zakresie odpowiedzialności w obszarze finansów, w tym w szczególności funkcję Kontrolera Grupy Orange Polska w latach 2006-2014. W latach 2010-2011 Maciej zajmował także stanowisko Członka Zarządu w spółce Emitel natomiast w latach 2011-2013 był Członkiem Zarządu ds. Finansów w spółce PTK Centertel. Maciej zasiada też w radach nadzorczych wybranych spółek Grupy Orange Polska. Przed dołączeniem do zespołu Orange pracował między innymi w Arthur Andersen i Andersen Business Consulting.

 

Jest absolwentem kierunku Handel Zagraniczny Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz szkoły biznesu Hogeschool van Arnhem en Nijmegen w Holandii.

Najważniejsze informacje o Spółce:

Orange Polska S.A. jest wiodącym dostawcą usług telekomunikacyjnych w Polsce. Działa we wszystkich segmentach rynku telekomunikacyjnego. Świadczy usługi komórkowe, głosowe oraz internetowe w tym oparte na najnowszej technologii szybkiego mobilnego internetu LTE. Dostarcza również usługi stacjonarne, w tym głosowe, internetowe i telewizyjne. Działalność Orange Polska S.A. podlega regulacji i kontroli Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Orange Polska S.A. jest spółką o znaczącej pozycji rynkowej na określonych rynkach. Celem Orange Polska S.A. jest osiągnięcie silnej, wiodącej pozycji we wszystkich podstawowych segmentach działalności. Źródłem sukcesu będzie bogata oferta nowoczesnych usług, prężne i aktywne struktury sprzedażowe oraz wysoka jakość obsługi klienta, wzmocnione przez rozbudowaną infrastrukturę i zmotywowaną kadrę pracowników. Koordynacja wysiłków w ramach zwartego i efektywnego modelu biznesowego pozwoli na zapewnienie trwałego zwrotu akcjonariuszom.

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą Orange, który odbędzie się 2 marca (poniedziałek) o godz. 11:00. Na pytania inwestorów będzie odpowiadał Maciej Nowohoński, CFO Grupy Orange Polska. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.

 

Moderator: Dzień Dobry, Nazywam się Maciej Nowohoński i w Orange Polska odpowiadam za finanse. Zapraszam serdecznie do zadawania pytań.

 

Marko: Jakie nakłady inwestycyjne są planowane na 2020 rok? Ile nowych sieci światłowodowych powstanie w tym roku i jak ma się to do inwestycji z lat poprzednich?

 

Maciej Nowohoński: W 2020 planujemy podobny poziom wydatków inwestycyjnych jak w roku 2019 (oczywiście pomijamy tutaj wydatki na częstotliwości). Również struktura powinna być podobna. Ok 1/3 stanowią wydatki na budowę sieci światłowodowej. W zeszłym roku wydaliśmy na to 720mln zł. W 2020 planujemy podłączenie ok 800tyś gospodarstw domowych, co będzie podobnym wynikiem jak w roku ubiegłym. Na koniec 2020 planujemy mieć ogółem w zasięgu ok. 5m rodzin.

 

mmmaslov: Przydałby się powrót do systematycznego wypłacania dywidend. Co Pan o tym sądzi?

 

Maciej Nowohoński: Od momentu publikacji naszej strategii, która miała miejsce we wrześniu 2017 jesteśmy bardzo spójni w pracy nad fundamentami budowania naszej wartości. Mierzymy to tzw. trwałością wzrostu rentowności EBITDAaL. 2018 i 2019 przyniosły takie wzrosty. Dodatkowo w 2019 zrealizowaliśmy po raz pierwszy od 12 lat wzrost przychodów. W roku 2020 ponownie celujemy we wzrost przychodów i wzrost wskaźnika EBITDAaL. Czyli tworzymy trwale fundamenty do powrotu do wypłacania dywidendy. Powrót powinien być na wiele lat a nie wyjątkowo ażeby ponownie zaprzestać. Tu wiec potrzebujemy jasnej sytuacji ile będzie kosztowało firmę spectrum 5G.

 

Warszawiak: Jak czytam w prezentacji, po 13 latach pierwszy raz udało się uzyskać dodatnią dynamikę przychodów. Co było tego powodem i czy w kolejnych latach spółka widzi przestrzeń do dalszych wzrostów przychodów?

 

Maciej Nowohoński: Konsekwentnie realizujemy strategię i to poprawia trend przychodów i chcemy to kontynuować. Po pierwsze konwergencja, czyli pakiety usług mobilnych i stacjonarnych. Po drugie, przychody z usług niekonwergentnych - tutaj trend się poprawia, między innymi pod wpływem podwyżek cen z 1 połowy 2019, liczymy że ten efekt będzie jeszcze silniejszy w roku 2020. Po trzecie, usługi ICT, rośniemy bardzo w tym obszarze, i to planujemy kontynuować, pomagać nam będzie przejęta spółka BlueSoft. Po czwarte, sprzedaż sprzętu, staramy się przyciągać klientów atrakcyjną ofertą telefonów. Pamiętajmy że żeby rosnąć na przychodach musimy cały czas rekompensować strukturalne spadki na schyłkowej telefonii stacjonarnej. Na rok 2020 prognozujemy również wzrost przychodów.

 

Mateo: Jaki jest średni okres zwrotu inwestycji w światłowody?

 

Maciej Nowohoński: Światłowody to inwestycja w naszą długoterminową przewagę konkurencyjną, na kolejne co najmniej 20-30 lat. Spodziewamy się zwrotu po 8-12 latach.

 

Mateo: aka jest rentowność usług świadczonych za pomocą światłowodów?

 

Maciej Nowohoński: Światłowody to najnowocześniejsza i najbardziej przyszłościowa technologia przesyłania dużych ilości danych dla gospodarstw domowych i biznesu. Na koniec 2020 dotrzemy do około 40% gospodarstw domowych w Polsce, co daje nam długoterminową i strategiczna przewagę na tym rynku. Już dziś ją mamy, a w kolejnych latach ta przewaga będzie rosnąć. Przychód z klienta posiadającego światłowód jest wyższy niż z internetu dostarczanego inna technologia. Zadowolenie z usługi po stronie klienta jest bardzo wysokie i zapewnia przedłużenie kontraktu w przyszłości. Zarówno wyższy przychód jak i satysfakcja klientów bardzo pozytywnie korelują z rentownością usługi. Klienci kupujący światłowód bardzo często dokupują inne usługi od Orange Polska: TV, usługi mobilne.

 

Junior: Czy wprowadzenie 5G może być bardziej rewolucją czy ewolucją? Kiedy technologia ta może trafić do Polski?

 

Maciej Nowohoński: W naszym przypadku technologia 5G i światłowody wzajemnie się uzupełniają. Właściwie to 5G jest w połowie technologia radiowa a w połowie światłowodowa. 5G nie spełni pokładanych oczekiwań jeżeli siec radiowa nie będzie wspierana przez szybki i wydajny światłowodowy przesył z masztów do sieci core. Z uwagi na stopniowa dynamikę nowych usług spodziewam się ewolucji raczej niż rewolucji w zakresie nowych zastosowań możliwych dzięki 5G. Na początku 5G będzie obecne na sieci masztów na których dziś jest 4G i otworzy nowe pojemności sieci dla obecnych użytkowników. Stopniowo wraz z pojawianiem się nowych modeli biznesowych siec będzie się rozrastać poza miasta i obejmie zupełnie nowe obszary i dziedziny.

 

szymek: Pomimo podwyższenia cen spółka odnotowała spadek ARPU i ARPO w ramach usług komórkowych. Z czego to wynikało i jakie są perspektywy na 2020 rok?

 

Maciej Nowohoński: Ewolucja mobilnego ARPO po podwyżkach jest zgodna z naszymi oczekiwaniami. Po pierwsze, pamiętajmy, że podwyżki cen dotyczą tylko nowych klientów i klientów którym odnawia się kontrakt, nie dotyczą klientów którym którzy są w trakcie umowy. Czyli ich efekt na poprawę trendów jest stopniowy. Po drugie, część klientów nie przedłuża kontraktów na nowych warunkach od razu, czyli zostają na starych cenach. To jest czynnik który spowalnia efekt podwyżek. Pracujemy żeby ich zachęcać do przechodzenia na nowe oferty. Po trzecie, w bazie klientów wyłącznie mobilnych są również klienci marki Nju gdzie podwyżek nie było oraz klienci biznesowi z których też część podwyżki nie objęły. Biorąc to wszystko pod uwagę należy spodziewać się stopniowej poprawy trendu i to już było widać w wynikach końcówki 2019. Spodziewamy się dalszej poprawy tutaj w 2020.

 

KrzyKo: Czy oceniłby Pan sytuację zadłużeniową spółki?

 

Maciej Nowohoński: Nasze zadłużenie jest pod kontrola. Obecnie osiągamy poziom 2.2 Net Debt/EBITDAaL i jest to poziom bezpieczny. Dług jest zabezpieczony i ogromnej mierze niepodatny na wahania stop procentowych lub kursu waluty. W ostatnich latach mocno pracowaliśmy nad optymalizacja zadłużenia. Sprzedaż nieruchomości, odwrócony faktoring i sekurytyzacja należności ratalnych to wybrane narzędzia jakie z sukcesem wdrożyliśmy. Koszt częstotliwości 5G wpłynie na zadłużenie. Jednocześnie chcemy ażeby EBITDAaL wciąż rósł oraz chcemy kontynuować sprzedaż nieruchomości i optymalizować kapitał pracujący - te czynniki będą sprzyjać oddłużaniu.

 

Rudy: Co ma stać za dalszym wzrostem EBITDA? Czy oczekuje Pan, że ten wzrostowy trend będzie utrzymywał się w kolejnych latach?

 

Maciej Nowohoński: Ambicją spółki jest żeby trwale rosnąć na wskaźniku EBITDA. W 2018 roku przełamaliśmy wieloletni trend spadków, w 2019 roku to podtrzymaliśmy. Prognozujemy również wzrost w 2020 roku. Jest to w skrócie efektem wdrażania naszej strategii czyli postawienia na konwergencję, światłowody, wzrost w obszarze ICT, poprawę trendów w usługach dla klientów niekonwergentnych oraz poprawę efektywności czyli optymalizacje kosztowe. Jesteśmy nastawieni na kreowanie wartości. W 2019 roku jako pierwsi na rynku wdrożyliśmy podwyżki cen na rynku mobilnym i stacjonarnym co będzie pomagało we wzroście. Dalej będziemy oszczędzać - np. podpisaliśmy nową umowę społeczną w grudniu 2019.

 

Adam_82: Na ile spółka szacuje koszty związane z wykupem częstotliwości 5G?

 

Maciej Nowohoński: Aukcja częstotliwości jest dopiero przed nami. Przygotowujemy się do niej bardzo starannie ażeby pozyskać strategiczne spectrum za najlepsza dla firmy cenę. Myślę, ze cena początkowa na poziomie 450 M PLN jest wysoka, równa lub nawet wyższa cenom końcowym w niektórych aukcjach w innych krajach.

 

mmmaslov: Czy spodziewa się Pan wpływu koronawirusa na biznes Orange?

 

Maciej Nowohoński: Jesteśmy świadomi zagrożeń jakie ta choroba niesie za sobą dla gospodarki światowej. Oczywiście sytuacja jest dynamiczna i mocno monitorujemy zmiany w poziomie zagrożeń. Na ta chwile nie odczuwamy istotnie ryzyk w naszych łańcuchach dostaw, aczkolwiek gdyby sytuacja przeciągała się w czasie takich ryzyk może nam nie udać uniknąć, jak zresztą wielu innym biznesom gospodarki światowej.

 

Mateo: Czy w przyszłości spółka zamierza dalej podnosić ceny swoich usług?

 

Maciej Nowohoński: Z oczywistych powodów nie zdradzamy przyszłych planów komercyjnych. Natomiast na pewno możemy powiedzieć że cały czas jesteśmy nastawieni na kreację wartości i uważamy że ceny usług telekomunikacyjnych w Polsce są bardzo niskie. Z drugiej strony zmagamy się z inflacją kosztów pracy i energii. Oczywiście w naszych decyzjach musimy brać pod uwagę to co się dzieje na rynku, zachowania innych operatorów. Zwracam uwagę że tydzień temu drugi już raz podwyższyliśmy ceny taryf mobilnych dla małych przedsiębiorstw (pierwsza podwyżka była w listopadzie 2018).

 

KrzyKo: Czy w kolejnych latach spółka będzie w stanie utrzymać dodatnie dynamiki wzrostowe wyników finansowych?

 

Maciej Nowohoński: Ambicją spółki jest trwale rosnąć. Odsyłam po więcej szczegółów do odpowiedzi na jedno z poprzednich pytań

 

KrzyKo: Co wpłynęło na spadek kosztu długu z 3,5% do 3,1%?

 

Maciej Nowohoński: Na obniżenie kosztu zadłużenia wpłynęła pozytywna zmiana w strukturze zadłużenia - większy udział maja zabezpieczone instrumenty o niższym koszcie. W 2020 należy spodziewać się utrzymania kosztu na stabilnym poziomie. W dłuższej perspektywie to będzie zależeć od oczekiwań kredytodawców odnośnie perspektyw gospodarki światowej. Tu trzeba pamiętać, ze od około 10 lat mamy sytuacje bardzo niskich stop procentowych - jest to poniekąd ewenement w ciągu ostatnich kilku dziesiątek lat. Jesteśmy gotowi na każdy możliwy scenariusz.

 

Iwan: Czy w kolejnych okresach spółka będzie chciała dalej ograniczać poziom zadłużenia netto i wskaźnik długu netto do EBITDA? Do jakich docelowych poziomów?

 

Maciej Nowohoński: Zamierzamy nadal poprawiać rentowność EBITDAaL, oddłużać się poprzez sprzedaż niekluczowych aktywów i optymalizacje kapitału pracującego. Te czynniki będą sprzyjały poprawie wskaźnika dług netto do EBITDAaL. Spodziewamy się przejściowego pogorszenia wskaźnika z tytułu zakupu częstotliwości. Wydaje się, ze poziom tego wskaźnika w okolicach 2 z małym ogonkiem jest długoterminowo najlepszy dla naszego biznesu.

 

Tomson: Jaka może być skala dodatkowych oszczędności, optymalizacji kosztowej w kolejnych latach?

 

Maciej Nowohoński: W ramach wdrażania naszej strategii bardzo dynamicznie upraszczamy i automatyzujemy na biznes na wszystkich jego etapach co jest głównym źródłem oszczędności kosztowych. W ostatnich 3 latach obcięliśmy tzw. koszty pośrednie (czyli te stałe, nie związane bezpośrednio z przychodami) o ponad 20%, co było dużo lepszym wynikiem niż prognozowaliśmy przy ogłaszaniu strategii. Optymalizacja kosztów będzie na szczycie listy priorytetów na rok 2020 i pewnie kolejne. Dobrym przykładem jest nowa umowa społeczna ogłoszona w grudniu 2019.

 

Mateo: Czy możemy już mówić o trwałym zakończeniu wojny cenowej?

 

Maciej Nowohoński: O ile w biznesie mobile możemy mówić o dość istotnej racjonalności polityk cenowych na rynku to w segmencie internetu stacjonarnego cały czas panuje bardzo duża konkurencja cenowa, szczególnie ze strony sieci kablowych. Sieci te odczuwają presje naszej oferty konwergentnej i światłowodowej. Wydaje mi się, że trwałych zmian w tym segmencie można by się spodziewać w przypadku przyspieszenia procesów konsolidacji rynku, które następują ale dość wolno.

 

Kwiatek: Przepływy pieniężne spółki w 2019 roku były istotnie wzmocnione przez sprzedaż aktywów. Czego dotyczyły te zdarzenia i czego można spodziewać się w kolejnych latach?

 

Maciej Nowohoński: My jesteśmy biznesem w okresie silnej transformacji. Z jednej strony dużo inwestujemy w nowe technologie (światłowód, 4G, za chwilę 5G) a z drugiej strony mamy dużo aktywów których już nie potrzebujemy. Uwalniamy zasoby i je sprzedajemy. Są to nieruchomości, których mamy duży portfel głównie z powodów historycznych. Wynik 2019 roku był w tym zakresie wyjątkowo wysoki z powodu sprzedaży kompleksu biurowego w Warszawie przy ul. Nowogrodzkiej. W wyniki weszło również ok 100m zł z transakcji sfinalizowanych w roku 2018. Wynik w tym zakresie w 2020 będzie zapewne niższy. Natomiast cały portfel nieruchomości na sprzedaż ma wartość rynkowe ponad 1mld zł i będzie sukcesywnie sprzedawany w kolejnych latach.

 

conrado: Jakie największe ryzyka widzi Pan przed spółką w najbliższym czasie?

 

Maciej Nowohoński: Spółka ma bardzo dobry system monitorowania ryzyk przed jakimi staje nasz biznes. Nasza strategia i działania operacyjne jakie podejmujemy maja na celu nie tylko wzrost biznesu ale i również mitygację tych ryzyk. Myślę, ze najtrudniejsze zarzadzanie jest tymi ryzykami, które pochodzą z szeroko pojętego otoczenia gospodarczego, na które jako firma mamy mały wpływ lub praktycznie żaden. W takich sytuacjach nasze działania są/będą skoncentrowane na ograniczeniu wpływu takich zdarzeń na nasz core biznes.

 

Kati: Jakie są cele i oczekiwania spółki na 2020 rok?

 

Maciej Nowohoński: Rok 2020 to ostatni rok wdrażania obecnej strategii więc nasze cele się nie zmieniają. W działalności komercyjnej stawiamy na konwergencję i strategię więcej za więcej. Budujemy największą w Polsce sieć światłowodów która będzie naszą przewagą konkurencyjną na dziesięciolecia. Cały czas chcemy rosnąć w obszarze usług ICT dla biznesu. Cały czas również upraszczamy nasz biznes żeby zwiększać naszą efektywność. Na 2020 prognozujemy dalszy wzrost przychodów i EBITDAaL. Pamiętajmy że żeby rosnąć to musimy rekompensować strukturalne spadki w obszarze schyłkowej telefonii stacjonarnej.

 

Kałuża: W ostatnich latach widoczny jest odpływ klientów od tak zwanej Wielkiej Czwórki do mniejszych operatorów. Czy Pana zdaniem ta sytuacja utrzyma się w kolejnych latach?

 

Maciej Nowohoński: Wydaje się, że w Polsce jeszcze długo będzie miejsce dla silnych marek spoza największych operatorów. Świadczy o tym niezaprzeczalny sukces naszego nju.mobile. Klienci tych marek maja nieco inne oczekiwania, szczególnie mocno są wrażliwi na poziom cenowy. Dla bardziej świadomych klientów marka podstawowa będzie zawsze atrakcyjniejsza z uwagi na szeroka paletę produktów, możliwość zakupu oferty wiązanej (konwergencja) i o wiele lepsze doświadczenie klienta w całym cyklu jego życia u operatora. Wzrastający dochód rozporządzalny i wzrost oczekiwań jakościowych będzie to mocno wspierał.

 

Moderator: Dziękujemy bardzo za wszystkie pytania. W przypadku kolejnych pytań zachęcamy do kontaktu z naszym działem relacji inwestorskich.

Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie

 

×Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies.