Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

„Powróciliśmy na ścieżkę wzrostów”. Relacja z konferencji Zortrax

Ponad 110 osób, w przeważającej części inwestorów indywidualnych, wzięło udział w konferencji spółki Zortrax SA. Zortrax to wiodący dostawca wśród polskich producentów drukarek 3D i wiodący globalny dostawca desktopowych rozwiązań w branży druku 3D. Druk 3D to jedna z najdynamiczniej rozwijających się branż technologicznych na świecie. Przewaga konkurencyjna spółki Zortrax opiera się o pełen autorski ekosystem dla swoich urządzeń, kompletny łańcuch wartości (dział R&D, produkcja, dystrybucja), sieć dystrybucyjną obejmującą wszystkie kontynenty i 75 krajów oraz autorskie wielokrotnie nagradzane produkty.

 

W środę, 6 marca 2019 roku w sali konferencyjnej Domu Handlowego przy ul. Mysiej 3 w Warszawie odbyła się konferencja spółki Zortrax SA oraz spotkanie dla inwestorów. Wydarzeniu towarzyszyła wystawa drukarek Zortrax oraz przykłady wydrukowanych modeli różnych rzeczy, począwszy od bardzo małych, wielkości kilku milimetrów.

 

W pierwszej części spotkania prezes zarządu Zortrax SA Rafał Tomasiak, dyrektor ds. relacji inwestorskich Mariusz Babula oraz członek zarządu i dyrektor ds. sprzedaży Paweł Czepan opowiadali o historii spółki, o tym w jakim miejscu rozwoju biznesu Zortrax teraz się znajduje oraz jakie są plany na najbliższą przyszłość. Przedstawiono też w skrócie wyniki spółki za rok 2018. 

Od Kickstartera do rynku kapitałowego, czyli dojrzewanie startupu

Firma Zortrax rozpoczęła swoją działalność 5 lat temu od zbiórki funduszy na Kickstarterze. Podczas kampanii zebrano 180 tys. USD, czyli 180% planowanej kwoty zbiórki. Twórcy firmy poszli za ciosem i pozyskali kapitał od inwestorów poprzez emisję akcji i obligacji. Obecnie Zortrax sprzedaje swoje produkty w 75 krajach świata.

 

Jak stwierdził Mariusz Babula, rok 2018 był dla spółki pełen wyzwań, co w efekcie doprowadziło do odsunięcia w czasie debiutu na GPW i skorzystania z drogi na rynek główny przez New Connect, gdzie spółka ma zamiar zadebiutować w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Mimo, że prognozy dla rynku druku 3D nie mówią już o wzrostach rzędu 70-80% rocznie bądź wyżej, analitycy nadal przewidują wzrost rynku rok do roku na poziomie 20-30%. Mariusz Babula zauważył też, że mimo iż spółka zakończyła rok 2018 stratą, obecnie powróciła na drogę wzrostu i znowu sukcesywnie zwiększa przychody. Strata za ubiegły rok wynika w pewnej części z dużych nakładów na dział R&D oraz konieczności zmian w sieci dystrybucji z powodu problemów, które dotknęły sieć w I połowie 2018 roku. Etap restrukturyzacji sieci dystrybucji spółka ma już za sobą, co, jak wyraża nadzieję Mariusz Babula, przełoży się na lepsze wyniki sprzedaży w I kwartale 2019 roku. Można się tego spodziewać, gdyż wyniki sprzedaży za styczeń i luty 2019 roku są już na poziomie wyników kwartalnych z I kwartału 2018 roku. Spółka zmniejszyła też zadłużenie z obligacji do 3 mln PLN.

Druk 3D podbija nowe branże, Zortrax liderem w Polsce. Pod strzechy jednak trafi nieprędko.

W drugiej części spotkania Rafał Tomasiak opowiedział o praktycznych zastosowaniach druku 3D w różnych branżach i ciekawych case’ach wykorzystania drukarek Zortrax. Mimo tego, iż jeszcze kilka lat temu mówiło się, że drukarki 3D szybko zagoszczą w gospodarstwach domowych i będą tam powszechnie wykorzystywane, to obecnie druk 3D wykorzystywany jest głównie w przedsiębiorstwach. Powszechne zastosowanie drukarek 3D w gospodarstwach domowych prezes Zortrax widzi dopiero za kilkanaście lat. Spółka kieruje swoje produkty właśnie głównie do klientów z rynku profesjonalnego. Prezes zwrócił uwagę, że obecnie Zortrax może pochwalić się wykorzystaniem swoich drukarek w ciekawych przypadkach: z rozwiązań spółki skorzystały m.in. Uniwersytet Medyczny w Gdańsku przy tworzeniu modelu serca, szpital w Olsztynie przy rekonstrukcji oczodołów, NASA przy tworzeniu narzędzi do wykorzystania na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, czy firma Argo z Białegostoku przy tworzeniu łazika marsjańskiego. Druk 3D wykorzystywany jest coraz szerzej w branży medycznej (np. bioniczna proteza ręki, implanty), przemyśle i designie (np. lampy drukowane na drukarkach Zortrax na zamówienie Limelite, także design samochodowy), ale też w branży modowej (np. torebki polskiej marki ATOMY). Po prezentacji Rafała Tomasiaka miały miejsce dwa ciekawe wystąpienia: Bartłomiej Błaszczak z ABcar Oldtimers opowiedział o wykorzystaniu druku 3D przy projektowaniu design samochodowego, natomiast Krystian Kowalski z Krystian Kowalski Industrial Design o zastosowaniu tej technologii przy projektowaniu mebli.

 

W trzeciej części konferencji, skierowanej głównie do inwestorów indywidualnych, Prowadzący przedstawili bardziej szczegółowo sytuację biznesową spółki i odpowiadali na pytania inwestorów. Głos zabierali naprzemiennie przede wszystkim dyrektor ds. relacji inwestorskich Mariusz Babula i dyrektor ds. sprzedaży Paweł Czepan.

Dojrzałość startupu - podsumowanie 5 lat działalności spółki

 

W ciągu 5 lat swojej działalności spółka Zortrax sprzedała na świecie 25 000 urządzeń swojej produkcji i może pochwalić się przychodami na poziomie 185 mln PLN. Do tej pory wprowadziła na rynek 6 drukarek 3D i 4 urządzenia peryferyjne, w tym Zortrax Apoller – jedno z pierwszych na świecie urządzeń do wygładzania wydruków. Główne źródło przychodu to maszyny, materiały do druku to około 30% przychodów. Najważniejsze rynki sprzedaży dla spółki to w Europie Niemcy i Francja, na świecie USA i Japonia. Na potwierdzenie powrotu na ścieżkę wzrostów przytoczono wyniki sprzedaży, które w styczniu i lutym 2019 roku w porównaniu z analogicznymi miesiącami 2018 roku wzrosły o 63%. Główny udział w sprzedaży ma unowocześniona wersja flagowego produktu marki Zortrax – model M200 Plus. Zortrax ustabilizował również koszty sprzedaży i ogólnego zarządu (szczególnie R&D). Oznacza to, że nie są one już uzależnione od skali działalności i dlatego wzrost sprzedaży przy utrzymaniu wspomnianych kosztów na stałym poziomie powinien doprowadzić do lepszych wyników finansowych w przyszłości.

 

Wyzwaniem dla spółki Zortrax jest zwiększenia kapitału obrotowego, aby wyskalować sprzedaż. Dlatego też spółka rozważa emisję obligacji serii F o wartości do 1 mln EUR. W najbliższej przyszłości spółka planuje m.in. dalszą dywersyfikację kanałów sprzedaży, rozwój serii M, rozwój oferty materiałów o nowe, specjalistyczne żywice do zastosowania w jubilerstwie i stomatologii. Wejście do nowych branż jest możliwe dzięki wdrożeniu innowacyjnej technologii druku opartej o utwardzane żywice fotopolimerowe – UV LCD. Technologia ta daje niespotykaną w standardowej technologii FFF szczegółowość wydruku. Poszczególne urządzenia można łączyć również w tzw. farmy drukarek umożliwiające produkcję na większą skalę. Dotyczy to zarówno drukarki żywicowej Inkspire jak i serii drukarek M Plus.

Trudna droga Spółki na giełdę

 

Mariusz Babula zwrócił uwagę, że proces wejścia spółki Zortrax na giełdę trwa bardzo długo. Wynika to szczególnie z powodu przedłużającego się procesu dematerializacji akcji, co wynika z konieczności przeniesienia depozytów akcji z Polskiego Domu Maklerskiego (PDM) do nowego depozytariusza w związku z odebraniem PDM przez KNF licencji na działalność maklerską. Dotychczas depozytariusz prowadził rejestr obligatariuszy w sposób odległy od dobrych praktyk. Dyrektor ds. RI spółki poinformował też, że Zortrax chce zakończyć procedurę dematerializacji akcji w najbliższych tygodniach i jak najszybciej złożyć do GPW wniosek o dopuszczenie akcji do obrotu na rynku New Connect. Dokumentację formalną mają gotową. Jeśli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, Zortrax będzie pierwszą spółką z branży druku 3D obecną na warszawskim parkiecie.

Zobacz również:

Konferencja WallStreet 23 odbyła się w dniach 31 maja – 2 czerwca 2019 roku w hotelu Gołębiewski. Wzięło w niej udział łącznie blisko 1100 uczestników.

Prawie 40 mld zł, wobec ponad 90 mld euro to liczby, które opisują kapitalizację spółek PZU i Allianz.

„Powróciliśmy na ścieżkę wzrostów”. Relacja z konferencji Zortrax
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie