Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Czat inwestorski: Podsumowanie wyników rocznych Grupy Orange Polska

© ninog - Fotolia.com

Temat czatu: Podsumowanie wyników rocznych Grupy Orange Polska

Data: poniedziałek, 11 marca, godz. 12:30

 

Orange

 

Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza

 

Na pytania inwestorów odpowiedział:

 

Maciej Nowohoński, Członek Zarządu Orange Polska ds. Finansów

Maciej Nowohoński, CFO
Pan Maciej Nowohoński, ur. 1973, jest Członkiem Zarządu Orange Polska ds. Finansów od marca 2014 roku. Z Orange Polska związany jest od 2003 roku – pełnił różne funkcje o rosnącym zakresie odpowiedzialności w obszarze finansów, w tym w szczególności funkcję Kontrolera Grupy Orange Polska w latach 2006-2014. W latach 2010-2011 Maciej zajmował także stanowisko Członka Zarządu w spółce Emitel natomiast w latach 2011-2013 był Członkiem Zarządu ds. Finansów w spółce PTK Centertel. Maciej Nowohoński zasiada też w radach nadzorczych wybranych spółek Grupy Orange Polska. Przed dołączeniem do zespołu Orange pracował między innymi w Arthur Andersen i Andersen Business Consulting. Jest absolwentem kierunku Handel Zagraniczny Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz szkoły biznesu Hogeschool van Arnhem en Nijmegen w Holandii.

 

Najważniejsze informacje o Spółce:

Orange Polska S.A. jest wiodącym dostawcą usług telekomunikacyjnych w Polsce. Działa we wszystkich segmentach rynku telekomunikacyjnego. Świadczy usługi komórkowe, głosowe oraz internetowe w tym oparte na najnowszej technologii szybkiego mobilnego internetu LTE. Dostarcza również usługi stacjonarne, w tym głosowe, internetowe i telewizyjne. Działalność Orange Polska S.A. podlega regulacji i kontroli Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Orange Polska S.A. jest spółką o znaczącej pozycji rynkowej na określonych rynkach. Celem Orange Polska S.A. jest osiągnięcie silnej, wiodącej pozycji we wszystkich podstawowych segmentach działalności. Źródłem sukcesu będzie bogata oferta nowoczesnych usług, prężne i aktywne struktury sprzedażowe oraz wysoka jakość obsługi klienta, wzmocnione przez rozbudowaną infrastrukturę i zmotywowaną kadrę pracowników. Koordynacja wysiłków w ramach zwartego i efektywnego modelu biznesowego pozwoli na zapewnienie trwałego zwrotu akcjonariuszom.

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą Orange, który odbędzie się 11 marca (poniedziałek) o godz. 12:30. Na pytania inwestorów będzie odpowiadał Maciej Nowohoński, CFO Grupy Orange Polska. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.

 

Moderator: Dzień dobry, Witam serdecznie. Nazywam się Maciej Nowohoński, jestem dyrektorem finansowym Orange Polska. Zachęcam do zadawania pytań

 

Martynpig: Które segmenty działalności Grupy Orange są najbardziej perspektywiczne?

 

Maciej Nowohoński: Najbardziej kluczowym obszarem dla naszych przyszłych wyników jest konwergencja, czyli łączenie produktów mobilnych i stacjonarnych. Jest to nasz wyróżnik na rynku i odpowiada za coraz większą część przychodów - ta kategoria wzrosła w 2018 roku o 30%. Trendy poprawiają się w również w usługach niekonwergentnych. Rozwijamy z powodzeniem działalność w zakresie usług ICT - te przychody rosną ok 25% rocznie.

 

Miau: Jaki wpływ na działalność Orange może mieć uruchomienie sieci 5G?

 

Maciej Nowohoński: Technologia 5G poprawi prędkość Internetu mobilnego dla użytkowników telefonii mobilnej. Technologia ta umożliwi w przyszłości wykorzystanie szybkiej transmisji danych w zupełnie nowych typach usług, które na dziś jeszcze nie istnieją. Wdrożenie 5G w Orange Polska jest częścią naszej strategii. Do 5G potrzebne są częstotliwości, światłowody do nadajników 5G, same nadajniki i odpowiednie telefony. Częstotliwości będą przedmiotem aukcji/przetargu - tu przygotowania postępują dość szybko. Myślę ze w perspektywie 18 następnych miesięcy częstotliwości (3.4-3.8 MHz) mogą zostać rozdysponowane - decyzje po stronie UKE i Ministerstwa Cyfryzacji. Budowa sieci 5G będzie postępowała zgodnie z popytem na nowe usługi. Orange jako największy operator sieci światłowodowej w Polsce jest dobrze przygotowany do uruchomienia nowej technologii.

 

Rafi: Jakie mogą być główne drivery wyników Grupy Orange w długim terminie?

 

Maciej Nowohoński: Po stronie przychodowej: dalszy wzrost w konwergencji, poprawa trendów w usługach niekonwergentnych, wzrost w ICT. Po stronie kosztowej: nastawienie na wartość w działalności komercyjnej, dalsze optymalizacje kosztowe (w 2018 roku koszty pośrednie spadły o 10%)

 

Hm: Kiedy można spodziewać się istotnej poprawy wyników finansowych spółki?

 

Maciej Nowohoński: Wyniki poprawiają się systematycznie: w 2016 roku spadek skorygowanej EBITDA o 10%, w 2017 roku spadek o ok 5%, w 2018 roku wzrost o 3%. Trend przychodów też się poprawia. Trzeba pamiętać że cały czas ciąży nam strukturalny spadek w tradycyjnej telefonii głosowej. Żeby rosnąć musimy nadrabiać w innych obszarach. Nasze plany zakładają wzrosty w kolejnych latach.

 

Technolog: Czy 5G może wpłynąć na cennik usług operatorów sieci komórkowych?

 

Maciej Nowohoński: Według ogromnej większości badan ceny internetu mobilnego w Polsce są jednymi z najniższych na świecie. W Europie jedynie na Ukrainie jest taniej. Myślę, że wszyscy operatorzy to dostrzegają, a klienci doceniają. Na ceny nowych usług 5G wpływ będą miały koszty budowy całego ekosystemu oraz popyt na transmisje danych oraz nowe usługi, które się niezaprzeczalnie pojawią. To jest pole do innowacyjności dla operatorów. Usługi najlepiej dostosowane do potrzeb cyfrowych klientów wygrają. Klienci w Polsce coraz bardziej cenią sobie dopasowanie usług telekomunikacyjnych do ich potrzeb, szczególnie coraz bardziej doceniają niezbędną elastyczność tych usług. Rosnący dochód rozporządzalny polskiego klienta to też znany wszystkim trend.

 

Dywidenda: Kiedy Orange powróci do wypłaty dywidendy?

 

Maciej Nowohoński: Podczas ogłaszania wyników za 2018r powiedzieliśmy, że może się to stać w roku 2021. Zależy to jednak w dużym stopniu od perspektyw rozdziału licencji na spektrum 5G, na dzisiaj nie wiemy dokładnie kiedy może się to stać i ile to może kosztować. Jeśli wrócimy do dywidend to chcemy żeby to były systematyczne wypłaty.

 

mmmaslov: To skoro poprawiają się wyniki, to przydałoby się „odmrożenie” dywidendy. Jak ten temat wygląda?

 

Maciej Nowohoński: Odsyłam do odpowiedzi na inne pytanie

 

Technolog: Czy wdrożenie 5G w Polsce już jest pewne? Kiedy będzie 5G w Polsce i w Orange?

 

Maciej Nowohoński: Orange Polska przetestował już 5G laboratoryjnie. Dobra wiadomość jest taka, ze wszystko zadziałało zgodnie z oczekiwaniami ;). Teraz przed nami test w konkretnym polskim mieście. Już wkrótce będziemy testować 5G w Zakopanem! Przed ogólnopolskim wdrożeniem 5G należy rozdysponować częstotliwości. To jest oczywiście w rękach naszych instytucji państwowych. Myślę, że jest szansa, że pierwsze częstotliwości 5G zostaną rozdysponowane w ciągu najbliższych 18 miesięcy. Niedługo po tym można by się spodziewać pierwszych miast w zasięgu 5G.

 

Czartoryski: Czy spółka mocno odczuwa presję konkurencyjną? Czym chce się wyróżnić na rynku?

 

Maciej Nowohoński: Polski rynek zawsze był bardzo konkurencyjny, co pozytywnie odczuwają klienci. Ceny usług telekomunikacyjnych w Polsce są jednymi na najniższych w Europie. Wydaje się, że dalsze ich obniżanie nie ma już takiego znaczenia dla klientów, a ich dochód rozporządzalny ciągle rośnie. Udziały w rynku mobilnym są mniej więcej podobne. Wydaje się, że operatorzy bardziej chcą konkurować jakością i obsługą klienta niż stricte cenami. Naszym głównym wyróżnikiem na rynku jest oferta konwergetna wsparta rozwojem sieci światłowodowej. Oferta Orange Love stworzyła nową kategorię produktową. Dzięki nam światłowód stał się synonimem szybkiego internetu

 

Mariusz: Jakie największe wyzwania stoją przed spółką w kolejnych latach?

 

Maciej Nowohoński: Orange Polska jest obecnie na półmetku wdrożenia strategii ogłoszonej we wrześniu 2017. Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowych wyników tej strategii. W 2018 przekroczyliśmy oczekiwania. Przed nami rok z kolejnym wzrostem rentowności, budowa bazy usług konwergentnych, wzrostem w internecie dostarczanym dzięki naszym inwestycjom w światłowody. To są główne filary strategii komercyjnej na rynku B2C. Na rynku biznesowym systematycznie poprawiamy nasze kompetencje partnera dla rozwoju cyfrowego przedsiębiorstw zmierzających do cyfryzacji ich modeli biznesowych, w tym w obszarze ICT. My jako organizacja również usprawniamy nasze procesy biznesowe, automatyzujemy je i dostosowujemy do potrzeb rynku. To sprawia, ze Orange Polska będzie dostarczało większą wartość dla akcjonariuszy nie tylko poprzez wzrost komercyjny ale i również poprzez oszczędności operacyjne.

 

TF: Wydaje się, że dynamika wzrostu klientów światłowodowych jest dość niska. Czy można się spodziewać jej przyspieszenia? Jakie działania podejmuje w tym celu spółka?

 

Maciej Nowohoński: Liczba klientów światłowodu dynamicznie rośnie. Ostatni kwartał był najlepszy w historii. Skutecznie odbijamy rynek - ponad 80% klientów przychodzi od konkurencji. Pamiętajmy, że działamy na konkurencyjnym rynku, na którym obowiązują umowy 2-letnie. Nie stosujemy agresywnych promocji cenowych, jak niektórzy nasi konkurenci. To jest inwestycja bardzo długoterminowa którą też monetyzujemy na rynku hurtowym.

 

Karol: Jakie nakłady planowane są ogółem na kolejne lata, w tym jakie na 5G?

 

Maciej Nowohoński: W latach 2019 i 2020 zamierzamy kontynuować nasze inwestycje w rozbudowę dostępowej sieci światłowodowej. Łącznie na całe inwestycje w Orange Polska planujemy wydać w tych latach około 2 miliardów rocznie, z czego około 40% będzie dedykowane do inwestycji światłowodowych. Te wartości nie obejmują kosztów zakupu częstotliwości dla celów 5G. Po roku 2020 i po zbudowaniu dostępu światłowodowego do około 5 milionów gospodarstw domowych wydaje się, że ograniczymy intensywność budowy nowych dostępów światłowodowych i skoncentrujemy się na komercjalizacji łączy już zbudowanych oraz komercjalizacji sieci 5G.

 

Waldi: Z czego dokładnie wynikają zyski ze sprzedaży nieruchomości? Co to za nieruchomości? Ile jest jeszcze ich na sprzedaż w grupie Orange? Ile mogą dać zysku w kolejnych latach?

 

Maciej Nowohoński: Spółka ma bardzo długą historię. Wiele z tych nieruchomości wynika z tego że spółka kiedyś była znacznie większa, zajmowała znacznie więcej lokalizacji, posiadała więcej infrastruktury. Stopniowo uwalniamy zasoby konsolidując lokalizacje i kompaktyzując infrastrukturę. Po listę nieruchomości na sprzedaż odsyłam na stronę nieruchomosci.orange.pl. Potencjał do dalszej sprzedaży jest jeszcze bardzo duży, to ok. 1 mld zł w wartości rynkowej. Będzie to systematycznie sprzedawane w kolejnych latach. Trudno jest oszacować ile to może być w konkretnych latach, ale plany mamy bardzo ambitne.

 

Brawo: Z czego wynikał spadek ARPO w IV kw. Czy w kolejnych kwartałach może nastąpić poprawa?

 

Maciej Nowohoński: Nie wiem o ARPO z jakiego segmentu chodzi. Jeśli chodzi o konwergencję to ARPO jest w miarę stabilne. W usługach stacjonarnego internetu też jest stabilnie. W usługach tylko komórkowych są spadki ale są one niższe w poprzednich okresach.

 

Prof: Na czym dokładnie polegała w 2018 roku „bardzo znacząca optymalizacja kosztów”? Czy w następnych latach też można się tego spodziewać?

 

Maciej Nowohoński: Koszty tzw. pośrednie (czyli niezwiązane bezpośrednio z przychodami) spadły o ponad 270mln zł w 2018r. Pamiętać trzeba że jest to spadek netto, gdyż pewne koszty rosną np. z uwagi na czynniki rynkowe. Spadki dotyczyły wszystkich obszarów działalności - koszty pracy w tym to mniej niż 50%. To nie są proste cięcia kosztów (takie skończyły się lata temu). Te optymalizacje wynikają z kompleksowego upraszczania procesów w spółce dzięki czemu uwalniane są zasoby. Pomaga nam digitalizacja, robotyzacja i automatyzacja. Działania te będą kontynuowane.

 

Marek: Gdzie widzą Państwo spółkę za 10-20 lat?

 

Maciej Nowohoński: Będziemy niezastąpionym partnerem dla naszych klientów. Dzięki naszej wydajnej, bezpiecznej i bezusterkowej sieci nasi klienci indywidualni i biznesowi będą realizowali swoje potrzeby, spełniali marzenia, realizowali plany i rozwiązywali problemy. Dzięki naszym wysoce dostępnym i elastycznym usługom oraz przyjaznej i intuicyjnej obsłudze klienta będziemy preferowanym operatorem. Chcemy łączyć ludzi i firmy, być częścią ich rozwoju, ułatwiać realizacje zupełnie nowych wyzwań, które stoją przed nami Polakami u progu kolejnej rewolucji cyfrowo-przemysłowej.

 

Yeti: Czy spółka taka jak Orange jest wrażliwa na koniunkturę? Czy w okresie spowolnienia wyniki finansowe mogą się mocno obniżyć?

 

Maciej Nowohoński: Doświadczenie pokazuje że usługi telekomunikacyjne należą raczej do tych bardziej tzw. defensywnych sektorów, które nie są szczególnie wrażliwe na koniunkturę

 

Lobo: Z czego wynikać ma wzrost przychodów i EBITDA w kolejnych latach? Dlaczego dokonano aktualizacji prognozy przychodów na 2019 rok w górę?

 

Maciej Nowohoński: Konsekwentnie realizujemy naszą strategię. Skupiamy się na naszych przewagach rynkowych, rozwijamy konwergencję i światłowód, segment ICT, sprzedaż sprzętu. Chcemy żeby dzięki atrakcyjnym ofertom klienci płacili nam więcej. Mocno optymalizujemy koszty, uwalniamy zasoby realokując je do tych obszarów które przynoszą nam wyższy zwrot. Tradycyjna telefonia głosowa będzie stanowiła w dłuższej perspektywie coraz mniejszy ciężar dla wyników.

 

YOLO: Jak to będzie z pokryciem 5G w Polsce? Na początku duże miasta, a później mniejsze miejscowości też mogą liczyć? Ile procentowo to może być pokrycie?

 

Maciej Nowohoński: Wydaje się, ze duże miasta będą naturalnym beneficjentem nowoczesnej sieci 5G. Wynika to z charakteru częstotliwości, która ma szanse być udostępniona do wdrożenia w pierwszej kolejności. Charakterystyka fizyczna pasma 3.4-3.8 MHz na to wskazuje. Duże aglomeracje w Polsce to około 1/3 wszystkich gospodarstw domowych w kraju. Pokrycie geograficzne sygnałem 5G dla większych obszarów to zadanie dla częstotliwości 700 MHz. Tu na dziś ciężko jeszcze określić kiedy konkretnie 5G zadziała. Wydaje się, ze te częstotliwości mogą być wdrażane od roku 2023/2024, w zależności od porozumień międzypaństwowych, które jeszcze muszą zostać wynegocjowane i podpisane.

 

Daniel Dominik: Czy na rynku telefonii komórkowej w Polsce w następnych latach może dojść na Polskim rynku do istotniejszych przejęć/konsolidacji?

 

Maciej Nowohoński: Rynek komórkowy jest w miarę równo podzielony pomiędzy 4 operatorów więc trudno tutaj raczej o ruchy konsolidacyjne chociażby z punktu widzenia prawa antymonopolowego.

 

123: Jakie będzie źródło finansowania inwestycji planowanych w kolejnych latach? Kwota całkiem spora czy więc wzrośnie zadłużenie?

 

Maciej Nowohoński: Źródłem finansowania inwestycji jest działalność operacyjna. Planujemy spadek dźwigni finansowej.

 

Mario: Jaka część z planowanych nakładów to będą nakłady odtworzeniowe?

 

Maciej Nowohoński: Około 50%

 

Sopek: W którym segmencie panuje największa konkurencja? Który jest najbardziej dla Orange marżowy?

 

Maciej Nowohoński: Rynek telekomunikacyjny jest bardzo konkurencyjny w każdym segmencie, co doprowadziło do tego że ceny tych usług są jednymi z najniższych w Europie. Wydaje się jednak, że przynajmniej w segmencie komórkowym przestały spadać.

 

Wizerunek jest ważny: Czy planowana jest jakaś większa kampania marketingowa na 2019 rok? Jakie wydatki mogą zostać w tym celu poniesione w 2019 roku?

 

Maciej Nowohoński: W zeszłym tygodniu wprowadziliśmy nowe i atrakcyjne pakiety Orange Love. Pakiety zawierają zupełnie nowe opcje, bogate propozycje kanałów TV oraz to co klienci lubią najbardziej czyli elastyczność doboru kanałów TV w trakcie trwania kontraktu. Orange Love to nasza flagowa oferta pakietowa, już 1,2 miliona klientów zdecydowało się na nią. Przed nami bardzo intensywny rok i mamy ambitne plany - kolejne odsłony nowości już wkrótce! Obecność naszych ofert na rynku reklamowym jest i pozostanie dla nas kluczowa. Będziemy nadal mądrze wykorzystywać na to odpowiednie środki.

 

Emilia: Jaki jest okres zwrotu inwestycji w rozbudowę infrastruktury światłowodowej? Czy przeprowadzone do tej pory inwestycje wykazują już dodatnie wyniki operacyjne? Jeśli nie, to kiedy można oczekiwać, że zaczną wykazywać dodatni wynik?

 

Maciej Nowohoński: Jest to inwestycja długoterminowa która dawać nam będzie przewagi konkurencyjne przez kolejne 20-30 lat. Okres zwrotu to ok 8-12 lat. Bieżące wyniki są dodatnie. Ogólnie idziemy zgodnie z planami założonymi kilka lat temu: średni przychód na klienta jest nieco poniżej prognoz, ale z drugiej strony udaje nam się trochę taniej budować.

 

Błażej: Co da wprowadzenie 5G dla klienta? Jakie nowe możliwości, usługi, jakie korzyści będzie miał klient z korzystania z sieci 5G?

 

Maciej Nowohoński: 5G jest odpowiedzią na rosnące potrzeby nowych segmentów gospodarki: rosnąca cyfryzacja, wszechobecny wzrost treści wideo, interaktywność, potrzeba realizacji popytu "tu i teraz", automatyzacja procesów przemysłowych, elektroniczna koordynacja zarzadzanie złożonymi systemami, rozwiązania w chmurze wreszcie rozwój Internetu Rzeczy, czy tzw. ‘Smart Cities’. To zupełnie nowe trendy, nie wszystkie jeszcze widoczne i zrozumiale w naszym życiu na co dzień. Kiedyś wystarczał nam internet 64 kb/s. Dziś 100 Mb/s to już bardzo często za mało. Potrzeby konsumentów i gospodarki zadecydują o szybkości adopcji 5G.

 

Moderator: Bardzo dziękuję za pytania. W przypadku innych pytań zachęcam do kontaktu z naszym działem relacji inwestorskich. Pozdrawiam

Zobacz również:

Giełda Papierów Wartościowych we współpracy z PKN ORLEN, jako Głównym Partnerem wydarzenia, organizuje regionalne konferencje kierowane do początkujących i średniozaawansowanych inwestorów giełdowych pt. „Inwestowanie długoterminowe na GPW”.

Spoglądając na wykres indeksu WIG za ostatnie lata dostrzeżemy wzrosty, ale odbiegają one znacznie od tego, co możemy oglądać na innych rynkach np. na Wall Street.

Czat inwestorski: Podsumowanie wyników rocznych Grupy Orange Polska
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie