Chat with us, powered by LiveChat

Producenci gier z GPW, którzy odnotowali stratę w pierwszym półroczu 2018 roku

Skomentuj artykuł
F8studio - fotolia.com

Zainteresowanie inwestorów spółkami zajmującymi się produkcją gier nie słabnie. Warto jednak mieć na uwadze fakt, że nie wszystkie firmy działające w tej branży mogą się pochwalić dobrymi wynikami finansowymi. W pierwszym półroczu tego roku, skonsolidowaną stratę netto odnotowały notowane na GPW spółki Vivid Games oraz CI Games.

Vivid Games

W pierwszej połowie 2018 roku Vivid Games odnotowała stratę z działalności kontynuowanej na poziomie 2,732 mln zł. Jest ona zatem ponad 3-krotnie większa w porównaniu z wynikiem finansowym osiągniętym w analogicznym okresie 2017 roku. Wówczas strata netto miała wartość niespełna 862 tys. zł. Wraz z wynikiem spadały również przychody. W pierwszych 6 miesiącach roku wyniosły one 7,803 mln zł, tymczasem w tym samym okresie rok wcześniej miały wartość 9,462 mln zł.

 

Jak czytamy w sprawozdaniu finansowym Vivid Games, przychody spółki za pierwsze półrocze są niższe ze względu na termin premiery gier Space Pioneer oraz Mayhem Combat. Pojawiły się one na rynku pod koniec pierwszego półrocza, a zatem ich potencjał sprzedażowy nie został w pełni wykorzystany i będzie widoczny również w wynikach za drugie półrocze 2018 roku. Jak podaje spółka, za wynik w odpowiadają starsze tytuły, które odnotowały spadek sprzedaży w pierwszym kwartale tego roku.

 

Liczba pobrań poszczególnych gier Vivd Games w I półroczu 2017 i 2018 roku 

Nazwa gry I półrocze 2017 roku (w mln szt.) I półrocze 2018 roku (w mln szt.)
 Space Pioneer - 1,20
 Real Boxing 1 2,64 2,01
 Real Boxing 2 1,45 0,74 
 Real Boxing Manny Pacquiao 1,45  0,52
 Highway Getaway 2,92  0,92
 Łącznie: 8,46 5,39

Źródło: SII na podstawie danych Vivid Games S.A.

 

W pierwszych sześciu miesiącach 2018 roku koszty działalności Vivid Games wzrosły o 4 procent rok do roku. Jest to zasługa wyższych o 17 procent kosztów związanych z amortyzacją, przede wszystkim takich tytułów jak Real Boxing Manny Pacquiao oraz Highway Getaway, które zadebiutowały w 2017 roku. O 62 procent wzrosły koszty związane z zużyciem surowców i materiałów, a koszty usług obcych poszły w górę o 2 procent.

 

Mocny spadek rok do roku zaliczyły pozostałe przychody operacyjne (-73 procent rok do roku). Wynikało to z faktu, iż w ubiegłym roku zostały one zawyżone dodatnią wyceną instrumentu pochodnego na poziomie 1,3 mln zł. Jak czytamy w sprawozdaniu z działalności spółki, w 2018 roku nie wystąpią przychody operacyjne z tego tytułu ponieważ opcja została rozliczona na koniec 2017 roku.

 

Vivid Games - wykres kursu akcji
Vivid Games - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych serwisu Stooq.pl

 

Raport półroczny Vivid Games opublikowano przed startem sesji 19 września. Inwestorzy po zapoznaniu się z raportem zaczęli wyprzedawać akcje. W tym dniu ich wycena spadła o ponad 3 procent. Wcześniej 10 września akcje spółki zyskały na wartości ponad 24 procent. Wzrost wywołała informacja o udanej premierze gry Gravity Rider na platformach Apple App Store i Google Play. Informację na ten temat spółka podała 7 września. Dobre przyjęcie gry nie tylko odzwierciedla liczba pobrań, ale również pozytywne oceny graczy. Od początku września akcje Vivid Games straciły niespełna 3 procent.

CI Games

Skonsolidowana strata netto przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej CI Games wyniosła w pierwszym półroczu 9,954 mln zł, wobec 1,489 mln zł zysku netto w analogicznym okresie roku poprzedniego. Przychody spółki zmalały z poziomu 73,178 mln zł do 13,179 mln zł.

 

Spółka zwraca uwagę, że istotnym elementem mającym wpływ na wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2018 roku był dokonany odpis aktualizacyjny w wysokości 8,6 mln zł. Jak czytamy w sprawozdaniu z działalności CI Games, w ramach zdarzeń jednorazowych emitent dokonał m.in. odpisu aktualizującego wersji mobilnej gry Lords of the Fallen, odpisu aktualizującego aktywa na podatek odroczony z tytułu strat podatkowych poniesionych w latach ubiegłych oraz odpisu aktualizującego wartość zapasów. Według obliczeń spółki, po pominięciu wspomnianych wyżej odpisów, wysokość straty netto za pierwsze półrocze tego roku wyniosłaby 1,3 mln zł.

 

Jak podaje spółka, w pierwszym półroczu 2018 roku prowadzone były działania związane z nową odsłoną gry Sniper oraz kolejną częścią Lords of the Fallen. - W dniu 1 czerwca 2018 roku CI Games zawarła ze spółką Defiant Studios LLC z siedzibą w Nowym Jorku umowę, na mocy której Defiant Studios LLC wykona w oparciu o własną wizję kreatywną grę wideo z gatunku RPG (role-playing game) w wersji na XboxOne, Playstation4 oraz na PC, która będzie kolejną grą z serii Lords of the Fallen - napisano w raporcie.

 

W przypadku nowego Snipera, CI Games w dniu 2 sierpnia złożyła wniosek o rejestrację znaku Sniper Ghost Warrior Contracts w Europejskim Biurze ds. Własności Intelektualnej, celem zabezpieczenia swoich interesów, o czym informowaliśmy wcześniej. Jest to już czwarty tytuł z serii Sniper, a najnowsza odsłona ma bazować na silniku Cry Engine. Jak podaje spółka w komunikacie datowanym na 16 sierpnia, Sniper Ghost Warrior Contracts będzie shooterem taktycznym, w którym wykorzystane zostaną rozwiązania techniczne oraz doświadczenia zespołu produkcyjnego spółki zdobyte w czasie realizacji gry Sniper Ghost Warrior 3.  Produkt ma zostać wydany w 2019 roku, jednakże dokładnej daty premiery nie podano.

 

CI Games - wykres kursu akcji
CI Games - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych serwisu Stooq.pl

 

Po publikacji raportu półrocznego akcje CI Games zaczęły mocno tracić na wartości. W dniu 31 sierpnia, czyli na pierwszej sesji po publikacji tych danych, wartość firmy spadła o ponad 20 procent, oddając tym samym większość sierpniowych wzrostów wywołanych m.in entuzjazmem związanym z zapowiedziami nowej odsłony Snipera. Obecnie walory spółki są wyceniane na niespełna 1 zł za sztukę. Spadek spotęgowała informacja dotycząca zwołania nadzwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy CI Games. Jak czytamy w dokumencie zawierającym projekty uchwał, zarząd firmy zwrócił się do akcjonariuszy o upoważnienie do podniesienia kapitału zakładowego spółki o kwotę nie większą niż 1,133 mln zł w terminie trzech lat od dnia zarejestrowania w rejestrze przedsiębiorców zmiany statutu spółki dokonanej niniejszą uchwałą. Dla porównania, obecnie kapitał zakładowy CI Games wynosi 1,511 mln zł i dzieli się na 151,1 mln akcji, z których każda ma wartość nominalną wynoszącą 1 grosz.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie