Auto Partner to spółka, która weszła na giełdę w czerwcu 2016 roku. Od debiutu kurs akcji wzrósł o prawie 80%. Jednak przez ostatni rok jej akcje spadły na wartości o ponad 24%. Śląska spółka jest głównym konkurentem firmy Inter Cars, największego na polskim rynku dystrybutora części zamiennych do samochodów. Dziś przyjrzymy się nieco bliżej spółce z branży motoryzacyjnej.
Grupa Auto Partner zajmuje się importem i dystrybucją części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i motocyklowych bezpośrednio od producentów do odbiorców końcowych. Grupa stanowi platformę sprzedaży – głównie kanałami elektronicznymi – oraz logistyki dostaw części zamiennych w trybie just-in-time do rozproszonych klientów (warsztatów, sklepów).
Wyniki finansowe
Wybrane dane finansowe (tys. zł) |
I Q 2018r. |
I Q 2017r. |
Zmiana |
2017r. |
2016r. |
Zmiana |
Przychody ze sprzedaży |
253 930 |
201 467 |
26,0% |
915 438 |
705 385 |
29,8% |
Wynik brutto na sprzedaży |
67 356 |
55 935 |
20,4% |
242 266 |
181 311 |
33,6% |
Marża brutto ze sprzedaży |
26,5% |
27,8% |
-1,3p.p. |
26,5% |
25,7% |
0,8p.p. |
Wynik na działalności operacyjnej |
18 988 |
16 410 |
15,7% |
55 269 |
44 104 |
25,3% |
Marża operacyjna |
7,5% |
8,1% |
-0,6p.p. |
4,8% |
6,3% |
-1,5p.p. |
Wynik netto |
12 895 |
10 791 |
19,5% |
34 884 |
34 489 |
1,1% |
Marża netto |
5,1% |
5,4% |
-0,3p.p. |
3,8% |
4,9% |
-1,1p.p. |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Auto Partner SA
Przychody ze sprzedaży w pierwszym kwartale 2018 roku wyniosły 253,9 mln zł, w porównaniu z 201,5 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Daje to dynamikę wzrostu w wysokości 26%. Pierwszy kwartał odznaczył się przyrostem sprzedaży zagranicznej (+41%) oraz krajowej (+21%).
W porównaniu całego 2017 i 2016 roku przyrost przychodów był jeszcze większy od kwartalnego i wyniósł 29,8%. Wzrost przychodów ze sprzedaży w 2017 roku spowodowany był przede wszystkim zwiększeniem skali działalności Grupy, poprzez m.in. rozwój sieci dystrybucji poprzez otwieranie nowych filii i lepszego pokrycia geograficznego polskiego rynku. Kolejnymi czynnikami pozytywnie wpływającymi na wielkość przychodów były: poszerzanie gamy produktowej, lepsze dopasowanie asortymentu do potrzeb klientów z różnych segmentów cenowych, systematyczna optymalizacja i poprawa obsługi klientów oraz ogólny wzrost rynku w Polsce (o ok. 7-8% rdr).
Struktura geograficzna przychodów ze sprzedaży Auto Partnera | |
Źródło: opracowanie własne na podstawie Auto Partner SA |
W 2017 roku wzrosła wartość udziałów sprzedaży zagranicznej w przychodach Auto Partnera. Poza Polską największy przychód generowały rynki z Europy Środkowo – Wschodniej.
Zysk brutto ze sprzedaży w I kwartale 2018 wyniósł 67,3 mln zł (+20,4% rdr), co przełożyło się na marżę na poziomie 26,5%. Zysk operacyjny w tym okresie osiągnął wartość 19 mln zł (+15,7% rdr), a marża operacyjna 7,5%. Natomiast zysk netto wyniósł 12,9 mln zł (+19,5% rdr), co z kolei przełożyło się na marżę na poziomie 5,1%.
W ujęciu rocznym zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 33,6% rdr (marża brutto na sprzedaży 26,5%), zysk operacyjny o 25,3% rdr (marża operacyjna 4,8%), natomiast zysk netto o 1,1% rdr (marża netto 3,8%).
Przedstawiciele Auto Partnera argumentowali niską dynamikę zysku netto w 2017 roku słabymi wynikami uzyskanymi w czwartym kwartale, które zostały obniżone przez jednorazowe koszty związane m.in. z kosztami zabezpieczeń walutowych, ekspansją w nowych sektorach rynku oraz sezonowymi wyprzedażami. Z wypowiedzi członków zarządu Auto Partner wynika, że po oczyszczeniu o wpływ zabezpieczeń walutowych wynik netto grupy wzrósłby w 2017 roku o ponad 30% rdr.
W tym roku chcemy popracować nad rentownością i w większym stopniu zadowolić naszych inwestorów. Naszym oczkiem w głowie będzie automatyzacja i narzędzia informatyczne, które pomogą nam usprawnić działalność – powiedział podczas konferencji wynikowej prezes Aleksander Górecki.
Przy analizie rentowności Grupy warto zwrócić uwagę na spółkę, która powstała w maju 2017 roku w Czechach. W pierwszym kwartale 2018 roku odnotowała ona 466 tys. straty operacyjnej. Auto Partner liczy na osiągnięcie rentowności w spółce w okresie kilku miesięcy.
Plany rozwoju
Zgodnie z raportem, wzrost wyników spowodowany był przede wszystkim rozwojem Grupy i sprzyjającym otoczeniem. W 2017 roku Auto Partner otworzył 9 nowych oddziałów, które przyczyniły się do lepszego pokrycia geograficznego głównie krajowego rynku. Duży wpływ na wyniki miała również zmiana regulacji z listopada 2017 roku dotycząca usuwania wad w samochodach przed wizytą w stacji diagnostycznej. Auto Partner pozytywnie patrzy w przyszłość, duże nadzieje wiąże z programem 500+ i wzrostem wynagrodzeń Polaków, które mają skłaniać do zakupu kolejnych pojazdów. W 2018 roku grupa liczy na kilkuprocentowy wzrost całego rynku części samochodowych w Polsce. W 2018 roku spółka planuje otworzyć 5-6 filii. Argumentem potwierdzającym stabilny rozwój Grupy jest miesięczny przyrost przychodów ze sprzedaży. W każdym miesiącu dynamika przychodów ze sprzedaży osiągnęła dwucyfrową wartość (w niektórych miesiącach nawet do 40%).
Miesięczne przychody ze sprzedaży Auto Partnera (tys. zł) |
Źródło: opracowanie własne na podstawie Auto Partner SA |
Auto Partner w ostatnim czasie wprowadził do oferty opony i felgi. Ich dystrybucja realizowana jest poprzez model dropshipping polegający na przeniesieniu procesu wysyłki na dostawców. Spółka planuje rozszerzać linie produktowe opierającą się na tym modelu.
Działając w ten sposób nie obciążamy magazynu oraz nie angażujemy kapitału. Będziemy obserwować produkty oferowane w tym modelu i jeżeli uznamy, że ta działalność idzie dobrze to być może zdecydujemy się wziąć część asortymentu na własny magazyn – powiedział Piotr Janta, członek zarządu i dyrektor sprzedaży Auto Partner w wywiadzie dla PAP.
Grupa podjęła decyzję o rozbudowie magazynu w Bieruniu o 11 tys. m kw. do 41 tys. m kw. Inwestycja ma trwać do lutego 2019 roku. Auto Partner chce również rozwinąć centra dystrybucyjne m.in. w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy oraz Gdańsku, by móc lepiej zaopatrywać lokalne filie.
W naszej ocenie w obsłudze klientów najważniejsza jest dostępność produktów i czas jej dostawy. Cena oczywiście nie jest bez znaczenia, ale nie uważamy, żeby była podstawowym czynnikiem dla naszym partnerów – skomentował Janta.
Auto Partner – wykres kursu akcji |
Źródło: Stooq.pl |
Źródło: Auto Partner SA, PAP Biznes.